Gå til innhold

Sykemelding, og si opp før ny jobb. Noen som vet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte i nytt vikariat uten å ha kommet ordentlig i gang med utdanning, for 4 mnd Det har rett og slett vært ett h****. Flere er frekke og sure, og gir liten forståelse for at jeg ike kan alt. Har hatt litt opplæring, men er veldig mye man skal kunne og må holde orden på. Føler meg mobbet og utstøtt. Jeg har lært veldig mye på kort tid, men to ganger har jeg blitt tatt inn på leders kontor fordi folk har uttrykt bekymring fordi jeg ikke kan alt. Uansett, jeg sliter litt psykisk, så dette kjenner jeg at jeg ikke takler mer. Jeg vet jeg kan få sykemelding av legen en periode av flere årsaker.

Jer har lyst å si opp jobben, selv om jeg ikke har ny jobb enda. Har søkt på ett par stykker. Men hvis sykemelding går ut før jeg får ny jobb; man får jo ca 62% i atbeidsledighetstrygd. Hvor mye kan man da jobbe ekstravakter annet sted uten å miste trygden? Vet det vil ta seg dårlig ut på CV å gå uten jobb, men jeg vet ikke hvilke muligheter jeg har. Noen som har tips? Jeg vet iallefall at jeg ikke klarer å gå tilbake til den jobben.

Anonymkode: e0b2e...eaa

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du skal si opp jobben mens du er sykemeldt og må over på dagpenger, så må du iallfall sørge for at du får dokumentasjon fra legen din på jobben gjør deg dårlig og at du var nødt til å si opp/slutte. Visst ikke får du karentenetid på dagpenger i ganske mange uker (3 eller 4 mnd?) og vil ikke få utbetalt noe den måneden. Å si opp jobben selv gir nemlig karantene på dagpenger, men unntas kan gis visst du har dokumentasjon fra lege.

Hvor lenge har du igjen av kontrakten din? Om det er snakk om at du bare har noen måneder igjen av kontrakten, så er det like greit å bare være sykemeldt ut kontrakten din, også gå over på dagpenger etter det. Du får vel neppe forlenget kontrakten din om du er sykemeldt ut kontrakten, og det vil ikke gi deg samme karantene på dagpenger og er trolig det enkleste med tanke på at du ikke trenger å gå igjennom samme papirmølle om du må vente på at NAV skal saksbehandle at du får unntak fra karantene. 

Jeg vet det også er noe er noe annet man kan få i mellomtiden om man er sykemeldt og det er jobben som man kan gjøre en syk, et eller anna tilskudd man kan få der man fritas til å søke nye jobber siden det er spesifikt en jobb som gjør en syk, og det ikke nødvendigvis er sånn at man trenger å være sykemeldt i ein annen jobb, men litt usikker på hvordan dette fungerer.

Det beste for deg økonomisk er å være sykemeldt ut kontrakten din, da får du jo også full lønn i stedet for at du må over på dagpenger. Er du sykemeldt når du er på dagpenger, så får du berre sykepenger for samme sats som dagpenger, som er 62,5%. Så så lenge du har jobb og har opptjent rettigheter, så er det en rettighet du har. Selvfølgelig må det være grunnlag for det, men det kan jo høres sånn ut for din del. 

Anonymkode: 3a0a2...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om du skal si opp jobben mens du er sykemeldt og må over på dagpenger, så må du iallfall sørge for at du får dokumentasjon fra legen din på jobben gjør deg dårlig og at du var nødt til å si opp/slutte. Visst ikke får du karentenetid på dagpenger i ganske mange uker (3 eller 4 mnd?) og vil ikke få utbetalt noe den måneden. Å si opp jobben selv gir nemlig karantene på dagpenger, men unntas kan gis visst du har dokumentasjon fra lege.

Hvor lenge har du igjen av kontrakten din? Om det er snakk om at du bare har noen måneder igjen av kontrakten, så er det like greit å bare være sykemeldt ut kontrakten din, også gå over på dagpenger etter det. Du får vel neppe forlenget kontrakten din om du er sykemeldt ut kontrakten, og det vil ikke gi deg samme karantene på dagpenger og er trolig det enkleste med tanke på at du ikke trenger å gå igjennom samme papirmølle om du må vente på at NAV skal saksbehandle at du får unntak fra karantene. 

Jeg vet det også er noe er noe annet man kan få i mellomtiden om man er sykemeldt og det er jobben som man kan gjøre en syk, et eller anna tilskudd man kan få der man fritas til å søke nye jobber siden det er spesifikt en jobb som gjør en syk, og det ikke nødvendigvis er sånn at man trenger å være sykemeldt i ein annen jobb, men litt usikker på hvordan dette fungerer.

Det beste for deg økonomisk er å være sykemeldt ut kontrakten din, da får du jo også full lønn i stedet for at du må over på dagpenger. Er du sykemeldt når du er på dagpenger, så får du berre sykepenger for samme sats som dagpenger, som er 62,5%. Så så lenge du har jobb og har opptjent rettigheter, så er det en rettighet du har. Selvfølgelig må det være grunnlag for det, men det kan jo høres sånn ut for din del. 

Anonymkode: 3a0a2...2ad

Jeg har hele tiden tenkt at jeg skal prøve å holde ut til ferie, og så er jeg ferdig etter det. Altså til slutten av juli. Jeg søker jobber imens, og håper å få noe før det, men det er bare en av de der fristen nettopp er gått ut. Og så er det få andre jeg kan søke på. Det er flere ledige ringevikar, men det er ganske risikabelt å kun være ringevikar. Kan jeg være det et sted mens jeg er sykemeldt et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har hele tiden tenkt at jeg skal prøve å holde ut til ferie, og så er jeg ferdig etter det. Altså til slutten av juli. Jeg søker jobber imens, og håper å få noe før det, men det er bare en av de der fristen nettopp er gått ut. Og så er det få andre jeg kan søke på. Det er flere ledige ringevikar, men det er ganske risikabelt å kun være ringevikar. Kan jeg være det et sted mens jeg er sykemeldt et annet sted?

Det kan du ikke. Om du er sykmeldt så er det fordi du er for syk til å jobbe. 

Etter min sykmeldingsperiode så er jeg nå på avklaring. I teorien kan jeg jobbe litt og har lov til det gjennom Nav, men det er jeg for syk til. Så da må jeg vente. 

Anonymkode: e2f9b...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var min situasjon litt anderledes da jeg under studietiden jobbet på en arbeidsplass og så syv år i 100 prosent etter dette. Jobbet meg opp systemet til en lederstilling som var ekstremt krevende. Kort fortalt som leder hadde du to valg famt jeg ut etterhvert. 1. Være ett rasshøl mot dine ansatte, presse dem utover det som burde forventes og kjefte når de er syke eller 2. Jobbe mer selv, dekke vakter, droppe ferier osv. (Valgte nr 2) . Til slutt så sa det bang. I en periode på noen måneder prøvde jeg meg i deltids sykemelding, som endte opp med at jeg jobbet uansett. Min nestleder var av andre sorten og når jeg var vekke endte det opp med enda flere sykemeldinger og fortvilte ansatte. Den dårlige samvittigheten gnagde og jeg endte til slutt innlagt på DPS i en periode. Både psykolog der og fastlegen var klar på at jeg ikke kunne forsette i jobben lenger. Fastlegen kontaktet nav og jeg forsatte som sykemeldt med full lønn etter at jeg hadde sagt opp. Fant heldigvis en ny jobb med mindre press jeg trives i. Men man går ikke automatisk over på dagpenger eller aap før det har gått ett år. Det er en vurderingssak av lege og nav. Jeg møtte ikke på utfordringer her.

Endret av Hannabanna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg begynte i nytt vikariat uten å ha kommet ordentlig i gang med utdanning, for 4 mnd Det har rett og slett vært ett h****. Flere er frekke og sure, og gir liten forståelse for at jeg ike kan alt. Har hatt litt opplæring, men er veldig mye man skal kunne og må holde orden på. Føler meg mobbet og utstøtt. Jeg har lært veldig mye på kort tid, men to ganger har jeg blitt tatt inn på leders kontor fordi folk har uttrykt bekymring fordi jeg ikke kan alt. Uansett, jeg sliter litt psykisk, så dette kjenner jeg at jeg ikke takler mer. Jeg vet jeg kan få sykemelding av legen en periode av flere årsaker.

Jer har lyst å si opp jobben, selv om jeg ikke har ny jobb enda. Har søkt på ett par stykker. Men hvis sykemelding går ut før jeg får ny jobb; man får jo ca 62% i atbeidsledighetstrygd. Hvor mye kan man da jobbe ekstravakter annet sted uten å miste trygden? Vet det vil ta seg dårlig ut på CV å gå uten jobb, men jeg vet ikke hvilke muligheter jeg har. Noen som har tips? Jeg vet iallefall at jeg ikke klarer å gå tilbake til den jobben.

Ha og med deg i tankene at du kan slite med å få jobb, om du er sykemeldt. Hvem vil ansette en som er syk?

Du får og et forklaringsproblem dersom du er sykemeldt og kommer på intervju. Skal du snakke ned jobben du har? Forklare at du er syk av arbeidsplassen? Hvordan vil ny arbeidsgiver ta imot et slikt budskap? 
Hva gjor du med referanser? Hva om ny arbeidsgiver kontakter eller kjenner nåværende arbeidsgiver? 
Mange ting du bør tenke over. 

Anonymkode: 8df8e...3a8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ha og med deg i tankene at du kan slite med å få jobb, om du er sykemeldt. Hvem vil ansette en som er syk?

Du får og et forklaringsproblem dersom du er sykemeldt og kommer på intervju. Skal du snakke ned jobben du har? Forklare at du er syk av arbeidsplassen? Hvordan vil ny arbeidsgiver ta imot et slikt budskap? 
Hva gjor du med referanser? Hva om ny arbeidsgiver kontakter eller kjenner nåværende arbeidsgiver? 

Noen arbeidsgivere og ledere tenker kanskje slik. Normalt sett noen man ikke vil jobbe for uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er nettopp dette jeg er redd for. Men jeg kan bare ikke dra tilbake dit, jeg klarer det ikke. Følte meg så dum og som en taper sist gang jeg var der, den værste dagen jeg har hatt. Jeg gjorde enda mer feil og fordi jeg var stressa og nervøs. Er det ikke flere som er sykemeldt i jobben sin mens de søker nye jobber da, fordi de må ha noe annet å jobbe med?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man må vel heller ikke oppgi på et intervju at man er sykemeldt i nåværende jobb? Jeg har ikke noe valg, jeg kan ikke jobbe der. Og lederen vet at jeg søker etter nye jobber. Jeg sa det sist hun tok meg inn fordi noen hadde meldt bekymring, og hun spurte om jeg trengte mer opplæring. Da følte jeg til og med det hadde gått bra på jobb en stund, hadde hatt oversikt og gjort ting bra. Men det vil ikke hjelpe med noen opplæringsvakter når jeg må lære en hel utdanning. I tillegg vil jeg ikke mer siden jeg møter så liten forståelse av de andre, og de snakker surt til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener du blir urettferdig behandlet kan du ta en prat med leder, hvor du har med deg representant fra HR og/eller fagforening. Så kan du be om saklig tilbakemelding om hva leser forventer av deg, som du ikke leverer på. Om det er urimelige krav kan dette bedre situasjonen ved at dere får på plass noen forventninger som er rimelig. Om kravene faktisk er rimelige og det er du som rett og slett ikke gjør en god nok jobb, kan dere sette igang tiltak for å finne ut om det er noe du kan bidra med uten å bruke mye tid på ytterligere opplæring, eller gjennomføre noe opplæring så du kan produsere noe av verdi for arbeidsgiver.

Alle er tjent med å finne løsninger. Er det faktiske utfordringer på arbeidsplassen har du allerede fått mange gode tips angående sykemelding, men du kan også vurdere om arbeidstilsynet må kobles på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, du må faktisk tåle å få tilbakemelding om  at jobben du gjør ikke er god nok, selv om du syns du er flink. At du blir spurt om du trenger mer opplæring er helt fair når dine kolleger ser at det er mangler i arbeidet. Det er ikke mobbing å få tilbakemeldinger man ikke liker. Det høres ut som du heller må få en realitycheck oå hvordan arbeidslivet fungerer. Folk som tror de er gullegod men egentlig er ganske mangelfull er slitsomme å jobbe med, vær glad noen sier fra så du får anledning til å forbedre deg. Skal du kalle det mobbing og rømme fra jobben hver gang du får tilbakemeldinger du ikke liker? Er du fra generasjon krenket for alt? Og selvfølgelig er det vanskeligere p skaffe seg jobb som sykemeldt, fravær er dyrt for arbeidsgiver, da ønsker man ikke ansette noen som allerede er sykemeldt og gjerne fortsetter med den framferden. 

Anonymkode: 2df13...4ff

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (15 minutter siden):

Hvis du mener du blir urettferdig behandlet kan du ta en prat med leder, hvor du har med deg representant fra HR og/eller fagforening. Så kan du be om saklig tilbakemelding om hva leser forventer av deg, som du ikke leverer på. Om det er urimelige krav kan dette bedre situasjonen ved at dere får på plass noen forventninger som er rimelig. Om kravene faktisk er rimelige og det er du som rett og slett ikke gjør en god nok jobb, kan dere sette igang tiltak for å finne ut om det er noe du kan bidra med uten å bruke mye tid på ytterligere opplæring, eller gjennomføre noe opplæring så du kan produsere noe av verdi for arbeidsgiver.

Alle er tjent med å finne løsninger. Er det faktiske utfordringer på arbeidsplassen har du allerede fått mange gode tips angående sykemelding, men du kan også vurdere om arbeidstilsynet må kobles på. 

Jeg har nettopp startet på en videreutdanning i forhold til dette, og begynte uten å kunne noe. Hadde ikke gjort det hvis jeg visste hvor omfattende det var. Rart jeg gikk jobben. Men noen lærer kanskje raskere enn meg. Jeg har bestemt meg for å avslutte utdanningen, og det snakket jeg med leder om. Hadde tenkt å jobbe til jeg fikk meg ny jobb, men etter å ha vært der sist gang da jeg følte meg så klagd på, klarer jeg det ikke.Hadde vært så flaut å komme tilbake med tilrettelegging eller å ha snakket med Fagforening el.l. Men skal snakke med legen min, og skal jo snakke med lederen, så må vi bare se. Men takk for all info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men altså, du må faktisk tåle å få tilbakemelding om  at jobben du gjør ikke er god nok, selv om du syns du er flink. At du blir spurt om du trenger mer opplæring er helt fair når dine kolleger ser at det er mangler i arbeidet. Det er ikke mobbing å få tilbakemeldinger man ikke liker. Det høres ut som du heller må få en realitycheck oå hvordan arbeidslivet fungerer. Folk som tror de er gullegod men egentlig er ganske mangelfull er slitsomme å jobbe med, vær glad noen sier fra så du får anledning til å forbedre deg. Skal du kalle det mobbing og rømme fra jobben hver gang du får tilbakemeldinger du ikke liker? Er du fra generasjon krenket for alt? Og selvfølgelig er det vanskeligere p skaffe seg jobb som sykemeldt, fravær er dyrt for arbeidsgiver, da ønsker man ikke ansette noen som allerede er sykemeldt og gjerne fortsetter med den framferden. 

Jeg har hatt et par ekstra opplæringer. Er ikke det at jeg synes jeg er så god, men jeg følte selv det hadde gått bra da jeg snakket med lederen sist. Og selvfølgelig tar jeg imot tilbakemeldinger. Men når de snakker surt og småfrekt til meg, da mister jeg all arbeidslyst, og føler meg teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har forresten svært skelden vært sykemeldt tidligere, og har gode referanser fra tidligere jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsledighetstrygd eksisterer ikke, men man får dagpenger. Hvis du går på dagpenger, så fører du opp alle ekstravakter du tar, og så blir tilsvarende timesats/dagsats trukket i fra utbetaling.

Hvis du jobber inntil 50% av din vanlige arbeidstid, så blir det trukket fra dagpengene. Jobber du mer enn 50% av vanlig arbeidstid så får dubikke utbetalt noe dagpenger. Jobber du mer enn 50% i tre meldekortperioder på rad, så mister du dagpengene.

Anonymkode: ed0eb...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...