Gå til innhold

Eka som går rundt og lyver om hvordan forholdet var

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det gjør det ikke alltid. 

Anonymkode: ca21b...2f1

Jo, det gjør det alltid. 

Anonymkode: 0977b...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har generelt et rødt flagg for alle som snakker stygt i noen form om sine ekser - det er aldri uten en agenda og bare dårlig stil mot noen du en gang elsket. Vil anta at mange føler det på samme vis. 

Anonymkode: b3023...8fa

Det er forskjell på å snakke stygt og si det som det er. Å ha et reflektert forhold til hvordan ting var, og hvorfor det ble som det ble, kan være viktig for å kunne klare å legge det bak seg. Å bearbeide er en viktig del av det. 

Jeg tenker at som regel finnes det noe godt og vondt i alle mennesker. Hos noen er det mer fremtredende enn andre. Dette er ofte pga ubearbeidede traumer som kan manifestere seg i aggresjon. Det er det ikke alle som vet eller har kunnskap om. Likevel så er det ingen unnskyldning for å behandle et annet menneske respektløst.

Å klare og forholde seg rolig til et menneske som prøver å projisere egenskaper på deg, som man føler man ikke har, eller ikke stemmer kan være en stor utfordring. 

Målet med en svertekampanje er at de ønsker å få rett. Mest sannsynlig så er de hevngjerrige, og gjør alt de kan for å sette motparten i et dårlig lys. For om de kan klare å få rett i etterkant av bruddet så ser de på det som en seier. Det er en katt og mus lek av dimensjoner som er veldig destruktivt og ødeleggende. Jeg skal ha rett koste hva det koster vil kan det virke som.

Det man må huske på er at slike mennesker, graver til slutt sin egen grav på et eller annet tidspunkt. De vil slite med seg selv og sine uavdekkede uoppgjorte gjerninger om de har en sjel som er inntakt. Slites sjelen dems istykker så tar de selvmord ofte dessverre.

Man kan påstå at dem er onde. I realiteten er det mennesker som ikke klarer å innse sannheten om seg selv. På bakgrunn av dette begår de urett mot andre. 

Jeg fordømmer alle stygge og ondsinnede handlinger gjort mot andre. Man kan ikke forstå det de gjør for det kan være uforståelig og ubegripelig. 

Det er de som har det vondt med seg selv, og det er de som ødelegger seg selv og for seg selv, ved å holde på slik dem gjør.

Håper alle som er berørt av mennesker som gjør dem urett på dette viset, kan klare å finne fred. Klarer man ikke det så vil man bli fortæret av ens egen bitterhet. 

Jeg har vært der selv så jeg vet at dette er veldig vanskelig. Har valgt å se på dette som en sykdom. Vanlige oppegående mennesker holder ikke på slik. Det er det bare tidligere traumatiserte mennesker som gjør, og de traumatiserer andre, for det er dette de har lært å gjøre. 

Håper alle som har store utfordringer med å ha blitt behandlet slik oppsøker hjelp. Det er en investering i framtiden deres. 

Anonymkode: b6a80...e68

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men vi vet jo ikke hva som er rett eller ikke her. Vi har kun hørt fra henne og det betyr ikke nødvendigvis at det er sant.

Anonymkode: 15083...90c

Man kan aldri vite om noe er sant. Ikke egentlig. Betyr det dermed at det ikke er sant? Ikke nødvendigvis. Det vi kan se på er om en tekst er troverdig, og om refleksjoner henger sammen. Altså sammenhenger. Samsvarer beskrivelsene med det jeg vet om dette temaet? 

Om man har lite kunnskap om dette, så er det ganske enkelt å hevde at det ikke er sant, selv om man i utgangspunktet har analytiske evner. For å virkelig forstå dette så må man ha kjent det på kroppen, og man må ha opplevd det, og ingen opplevelser er like. Først da kan man ha forutsetninger for å klare å begripe ordene i en tekst. Jeg leser emosjoner og refleksjoner samtidig. Om de to samsvarer så er det mest sannsynlig sant. Faktatenkning blir noe helt annet. Synsing og spekulasjoner like så. 

Så er det viktig å huske på at ingen er perfekte. Vi gjør alle feil for vi er bare mennesker. Det er en viktig erkjennelse. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men du vet, hun lyger. Hun lager en historie for å rettferdiggjøre atferden sin mot deg. Det er vanlig for alle overgripere å gjøre det. "Ja, men jeg gjorde det fordi du gjorde sånn". Det er din feil, hadde du bare stått i ro." Finnes ingen unnskyldning for å skade egne barn. Det finnes kun en sannhet. Hun lyger.

Nei hun tror helhjertet på det hun sier. Hun tror på det selv. Det er hennes sannhet. Å påstå at hun lyver innebærer at jeg trodde at hun hadde evne til å se det fra mitt perspektiv, men det kan hun ikke. Hun er så innetullet i sin egen narcissistic verden at hun kommer aldri ut av det. Hun er bunden av sine egne traumer og sine egne behov. Hun tror oppriktig at hun gjorde det som var best for meg og ingenting kommer til å få endret hennes oppfatninger. 

Jeg syntes synd på henne. Det må være j@vla ensomt der hun bor. Jeg kan bare tenke meg hvor tung børen hun bærer (alltid ha rett, kjempe mot strømmen, aldri strekke til, ingen er takknemlig for det hun gjør og ofrer) må føles for henne, selv om det er aldri så imaginært og forvrengt i forhold til det jeg opplever. 

Sannhet: hun slo meg.

Også sannhet: hun mener hun gjorde det ut av ønsker å beskytte meg.

Også sannhet: jeg mener hun gjorde det grunnet kontrollbehov. 

Det er lov å ha på flere hatter. Alle påstand over er sannhet.

Anonymkode: 3e4e1...c64

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei hun tror helhjertet på det hun sier. Hun tror på det selv. Det er hennes sannhet. Å påstå at hun lyver innebærer at jeg trodde at hun hadde evne til å se det fra mitt perspektiv, men det kan hun ikke. Hun er så innetullet i sin egen narcissistic verden at hun kommer aldri ut av det. Hun er bunden av sine egne traumer og sine egne behov. Hun tror oppriktig at hun gjorde det som var best for meg og ingenting kommer til å få endret hennes oppfatninger. 

Jeg syntes synd på henne. Det må være j@vla ensomt der hun bor. Jeg kan bare tenke meg hvor tung børen hun bærer (alltid ha rett, kjempe mot strømmen, aldri strekke til, ingen er takknemlig for det hun gjør og ofrer) må føles for henne, selv om det er aldri så imaginært og forvrengt i forhold til det jeg opplever. 

Sannhet: hun slo meg.

Også sannhet: hun mener hun gjorde det ut av ønsker å beskytte meg.

Også sannhet: jeg mener hun gjorde det grunnet kontrollbehov. 

Det er lov å ha på flere hatter. Alle påstand over er sannhet.

Anonymkode: 3e4e1...c64

Jeg pleide også å ønske å tro på at min mor trodde på det hun sa. Men hun lyger. Din mor vet hva hun gjorde, akkurat som min. Selv om de sier noe annet. Selv om min far sa at det ikke er bra for meg å det godt og at han var grei mot meg så er ikke voldtekt og vold mot egne barn greit. Har ikke noe å si hva de sier. De er full i pisspreik. De kan ikke innrømme høyt at de vet at de er dårlige foreldre, men det er akkurat hva de er. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg pleide også å ønske å tro på at min mor trodde på det hun sa. Men hun lyger. Din mor vet hva hun gjorde, akkurat som min. Selv om de sier noe annet. Selv om min far sa at det ikke er bra for meg å det godt og at han var grei mot meg så er ikke voldtekt og vold mot egne barn greit. Har ikke noe å si hva de sier. De er full i pisspreik. De kan ikke innrømme høyt at de vet at de er dårlige foreldre, men det er akkurat hva de er. 

Om et menneske ikke klarer å innrømme sannheten overfor seg selv, så er det sant for dem.

De er ikke alltid bevisste på dette dessverre. Traumatiserte mennesker er ikke det, så det nytter ikke å snakke dem imot. 

Det er en psykisk sykdom. De evner ikke å rasjonalisere dette, eller tenke fornuftige tanker. Om de kan oppsøke terapi og hjelp så er det den eneste løsningen. Å klare dette på egenhånd er ekstremt vanskelig å håndtere. Ikke umulig, men ekstremt vanskelig. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan aldri vite om noe er sant. Ikke egentlig. Betyr det dermed at det ikke er sant? Ikke nødvendigvis. Det vi kan se på er om en tekst er troverdig, og om refleksjoner henger sammen. Altså sammenhenger. Samsvarer beskrivelsene med det jeg vet om dette temaet? 

Om man har lite kunnskap om dette, så er det ganske enkelt å hevde at det ikke er sant, selv om man i utgangspunktet har analytiske evner. For å virkelig forstå dette så må man ha kjent det på kroppen, og man må ha opplevd det, og ingen opplevelser er like. Først da kan man ha forutsetninger for å klare å begripe ordene i en tekst. Jeg leser emosjoner og refleksjoner samtidig. Om de to samsvarer så er det mest sannsynlig sant. Faktatenkning blir noe helt annet. Synsing og spekulasjoner like så. 

Så er det viktig å huske på at ingen er perfekte. Vi gjør alle feil for vi er bare mennesker. Det er en viktig erkjennelse. 

Jeg ser at mange skriver at alle parter har sin versjon, og det er umulig å si hva som er den riktige.

Men, i tilfeller der alle kan se at personer som er utro går ut av forholdet/ekteskapet og rett inn døren til sine elskerinner, da bør det være en klar indikasjon på hvilken versjon som er den riktige... Og så observerer man at mange hardnakket hevder at de ikke har vært utro, mens en rekke mennesker har sett det utro paret sammen ved ulike anledninger.

Mange lyver så det renner. De venner seg til sånt gjennom den livsførselen de har. Slike folk forteller naturligvis sin nye partner at de aldri har vært utro, eksen var "gal", og masse annet, for å renvaske seg selv.

En må bare være kritisk til det en hører, og se på hva som har skjedd.

Jeg synes ikke at man stilltiende skal finne seg i bakvaskelse som man vet er usann, særlig hvis løgnene spres til mange. Det er klart at slike rykter kan gå ut over for eksempel jobbmuligheter, spesielt på mindre steder der mange kjenner hverandre.

Anonymkode: 4ddd6...5ec

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er jo noe som en vil ha med seg videre. Når nærmiljøet oppfører seg sånt, og bare tar det inn, og ikke går til deg. Godt du hadde noen rundt deg, for ja dette kunne knekt en. Husker for min del var det godt når noen kom og sa til meg at min eks hadde søkt på en jobb, men søknaden hadde bare blitt lagt til side, for han ville de ikke ha. Godt når noen så igjennom det. 
Vi kom oss igjennom det og kan gi litt håp til andre som står i det nå. Det er vel noe det også… 💔❤️‍🩹

Anonymkode: d727e...779

Ja det var veldig godt når noen så gjennom slikt, som hun som oppsøkte meg. ❤️ På jobben min kom han heller ingen vei med løgner, for (flaks egentlig) like før han tok kontakt der (han hadde ingen sperrer) knakk jeg sammen ovenfor sjefen min etter en ugrei telefon fra ham, og fortalte hva jeg sto i. Jeg hadde jobbet der i årevis, og folk kjente meg godt og personlig, og da sjefen min også fikk vite dette var meldingen hennes klar da han ringte; Om du på noen som helst måte trakkaserer henne her på jobb, ved å ringe eller komme hit, så anmelder vi deg umiddelbart. Her verner vi om våre ansatte, og vi kjenner xxxx svært godt skal du vite. 

For mine venner var det ikke et spørsmål om hva som var sannheten. De hadde fulgt meg gjennom forholdet, og hjalp meg til å flykte bort fra ham. De hadde vært vitner til mye ugreit både i forholdet og etter. De visste, uten tvil, hvilket menneske han var. 

Jeg vet at han mistet en kjæreste på grunn av dette senere. Var tilfeldigvis svigerinne til en som visste, så hun fikk vite alt og stakk før hun havnet i samme situasjon. Angående jobb kom en venninne av meg i samarbeid med en kollega av ham, og klarte ikke dy seg angående å fortelle litt. Ikke mye, men responsen var "Tviler ikke et sekund! Han skaper dårlig miljø her ved å oppføre seg så sjarmerende mot noen, mens andre er han subtilt ugrei mot. Liksom på spøk, men på måter som ikke er det minste moro, fordi det alltid er de samme som rammes." 

Det har vært min trøst oppi det hele. Jeg kunne gå videre fra dette, selv om vonde minner. Han vil for evig og alltid være den han er, og det vil bestandig være folk som gjennomskuer spillet hans. 

Og ja, man kan komme seg videre! Slikt er fryktelig å oppleve, men du og jeg kan jo fortelle at det er håp om å legge det bak seg. Med noen dårlige minner og arr kanskje, men det er mulig å reise seg stolt igjen. De som er slik derimot, de må leve med å være slik. Som min eks. Han er for evig fange i seg selv og hvem og hvordan han helt faktisk er. 

Anonymkode: faa88...a45

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksmannen min ringte til advokaten min og sa jeg var blitt gal og skilsmissen jeg ville gjennomføre var bare tull. I tillegg sa han til advokaten at leiligheten jeg hadde lagt bud på og fått , ikke var reell og jeg skulle innlegges på psykiatrisk! Så salgskontrakten kunne advokaten bare kansellere. Advokaten skjønte at heldigvis at det var eksmannen min som var gal, ikke jeg😂

• Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har tenkt mye på om jeg skal sende bekymringsmelding til barnevernet ang en mann jeg bodde med som var skikkelig farlig. Han har hyppige voldelige utbrudd hver eneste dag gjennom dagen. Det er er hobbyen hans, han er sadistisk. Psykologen min mener det ikke vil bli med mere enn en samtale. Jeg frykter veldig for min egen sikkerhet hvis jeg melder. Men plages av dårlig samvittighet fordi barnet kan ikke redde seg selv, og moren klarer eller vil tydeligvis ikke gjøre noe med det. Han bor med barnet hver dag. Bare lurte på om du hadde tenkt noe om dette selv? Og hva du har tenkt da i såfall?

Jeg tenker at de (helsevesen, barnehage etc) finner det ut raskt nok selv, hvordan ståa er. Håper de er gode på å gjennomskue fasaden.

Du må tenke på å skåne deg selv oppi det der også, om han kan finne på å ta hevn. Slike folk kan være grenseløse og farlige. Det er synd på baby og mor tenker jeg, men det er også heldigvis ikke mitt problem. 

Anonymkode: 96c96...7a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når et menneske fritar seg selv for alt ansvar i et brudd tenker jeg ofte at de nok er en stor del av problemet selv om jeg jatter med.. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (45 minutter siden):

Når et menneske fritar seg selv for alt ansvar i et brudd tenker jeg ofte at de nok er en stor del av problemet selv om jeg jatter med.. 

Det er sånn de fleste tenker. Og jeg kan heller ikke få dem på andre tanker uten å helt utlevere min eks' historikk med psykisk helse. Så jeg deler ikke. 

Anonymkode: d914c...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann her, ironiskt nokk har jeg i ett par dager stått med den store skjelven i kroppen, man merker det er liksom rett før panikkangsten skal til å kvele en.. 

setter meg litt ned for å slappe av, så er dette det første som dukker opp.. 

jeg sliter enda etter nå flere år etter ei som holdt på slik. Noe gikk i stykker inni meg. 

Bare forsvant, traff 2-3 ganger der alt handlet om psyke, støttet i ett par år før jeg syntes ting var noe rart/forandret på ting altfor ofte.. jeg lot henne være med bare kontakt over i tlf slik at hun ble bedre. 
viste seg at hele greia var løgn, 

hadde kjøpt hus, med en som ble omtalt som en eks. 
brutalt, skjønner nå hvorfor jeg aldri fikk møte for en prat om hva som foregikk. Alltid dårlig ble jeg fortalt. 

i dag er jeg den som har vært slem, ond osv.. visstnokk, har ingen problemer med å innrømme jeg ble meget sinna, via en chat som var eneste måten å snakke på.. 

ikke alltid mannfolka dessverre 🫩

Krevde mye å skrive dette lille.. frustrert å lei, men kommer aldri til å hate henne eller bli skikkelig sinna i fjeset på henne om jeg skulle møte på. Det er hun 110% sikker på at jeg kommer til å gjøre & mer.

jeg hadde bare sterke ord. 🤠

Anonymkode: dbbed...b4f

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg ser at mange skriver at alle parter har sin versjon, og det er umulig å si hva som er den riktige.

Men, i tilfeller der alle kan se at personer som er utro går ut av forholdet/ekteskapet og rett inn døren til sine elskerinner, da bør det være en klar indikasjon på hvilken versjon som er den riktige... Og så observerer man at mange hardnakket hevder at de ikke har vært utro, mens en rekke mennesker har sett det utro paret sammen ved ulike anledninger.

Mange lyver så det renner. De venner seg til sånt gjennom den livsførselen de har. Slike folk forteller naturligvis sin nye partner at de aldri har vært utro, eksen var "gal", og masse annet, for å renvaske seg selv.

En må bare være kritisk til det en hører, og se på hva som har skjedd.

Jeg synes ikke at man stilltiende skal finne seg i bakvaskelse som man vet er usann, særlig hvis løgnene spres til mange. Det er klart at slike rykter kan gå ut over for eksempel jobbmuligheter, spesielt på mindre steder der mange kjenner hverandre.

Anonymkode: 4ddd6...5ec

Tenker at man må være ydmyk for alt man ikke vet, og det tror jeg kan være mye. Spesielt på et diskusjonsforum. 

Hva man vet, og om man vet det, blir noe helt annet. 

Jeg har opplevd bakvaskelse selv, så jeg vet hva det er. Likevel så opplever jeg at man må bare ri den stormen av. Sannheten kommer alltid for en dag. 

Jeg har ikke prioritert å bruke energi på det som tapper meg. Så viktig er det ikke for min del. Da lar jeg heller tiden jobbe for meg, og i forhold til meg selv så har det vært en veldig klok avgjørelse, og jeg er glad for at jeg valgte det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 16.30):

Han har like mye rett på sin versjon av dette som du har av din. 

Anonymkode: 0977b...248

Om man går ut fra at slikt handler om ulike versjoner av sannheten ja, men det er nok ikke sannheten som er vesentlig for mange av dem som sprer dritt om sine ekser, det er hevn. 

Min eks belemret seg på ingen måte med sannheten. Det var ikke vesentlig for ham om noe var sant eller ikke. Agendaen hans var ikke å berette sin versjon av noe som helst, men å gjøre livet mitt vondt og vanskelig. Hvilket han også klarte en god stund. 

Anonymkode: faa88...a45

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...