Gå til innhold

Hvordan svare kollega som sender sint frustrasjonsmail til meg i fritiden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en sint mail fra kollega ( ikke  min leder) lørdag ettermiddag, når jeg egentlig skulle ha fri, altså både fysisk og mentalt fra jobb. Vi har jobbmail direkte koblet til mobilen og jeg hadde desverre glemt å skru av varsel. 

Hun begynner med: beklager at jeg forstyrrer deg i fritiden,men 

Så kommer det en lang oppramsing av ting hun er misfornøyd med, men ikke har gitt beskjed om muntlig om. Det går på små forglemmelser. Da snakker vi ikke om alvorlige feil med stor skaderisiko eller alvorlige avvik, men feil  alle gjør innimellom Det er typ å ikke legge jobblaptop på riktig skrivepult,men fortsatt lett synlig og tilgjengelig eller ved et tilfelle å glemme en registrering, som jeg pga ekstremt jobbpress og uforutsette ekstraoppgaver akkurat den dagen glemte å legge inn i vaktbok på fredag, men skulle legge inn på mandag (uten at det har ringvirkninger eller konsekvenser videre) . Og et par ting til som jeg ikke går i detalj på pga det blir gjenkjennelig 

Så får jeg en lang mail der det brukes: Du har plikt til å legge inn i vaktbok! Dette går ikke! Sorry, men dette går ikke an og avsluttes med håper du ikke er sint eller tar dette personlig, men på jobb må vi være profesjonelle. 

Hun har stor tendens til å klage på andre og hause ting opp. Rot overalt kan bety at en kollega har glemt å sette en kopp i oppvaskmaskinen. *Navn* gjør ikke jobben sin, kan bety faglig uenighet. 

Hun baksnakker kollegaer over en lav sko "hvis de ikke har gjort jobben sin ", misforstår ting, er irritabel og himler med øynene hele tiden om hun er uenig i eller hvis får en situasjon servert det hun ikke har hele bildet. 

Jeg synes det er ganske inngripende og ubehagelig å få en sånn mail og jeg aner ikke hva jeg skal svare. Vanligvis er jeg ganske flink til å svare for meg, men nå er jeg litt målløs 

Tips til hvordan jeg skal takle dette mottas med takk 

Anonymkode: 7b9ba...cdf

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke svart, men i morgen bedt om en samtale med din (deres?) leder for å diskutere hvordan dette skal håndteres. Det hadde vært uaktuelt for meg å håndtere dette på egenhånd.

Ironisk at hun snakker om profesjonalitet.

Anonymkode: e9d9c...c3c

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg ville ikke svart, men i morgen bedt om en samtale med din (deres?) leder for å diskutere hvordan dette skal håndteres. Det hadde vært uaktuelt for meg å håndtere dette på egenhånd.

Ironisk at hun snakker om profesjonalitet.

Anonymkode: e9d9c...c3c

Takk 😊 Godt tips 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk 😊 Godt tips 

Også tar med en liste over ting som hun gjør som ikke er etter boka som viser at hun kaster stein i glasshus (som du kommer med etter du har beklaget og sagt du skal bli bedre).

Anonymkode: 70bb0...aa2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo også noe som heter "ingen røyk uten ild", så jeg ville jo prøvd å skjerpe meg på de tingene hun nevner. Hun har jo slik jeg forstår deg rett i at du har gjort feil, selv om du har mange unnskyldninger for hvorfor det har blitt slik.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde satt meg ned å snakket med henne mandag, for å høre hva hun sier, det KAN være noe i det, det er ikke alltid vi klarer å se oss selv. Så tar dere det derifra, om det da er nødvendig å koble på leder. Husk at dere skal jobbe i lag fremover, så ta det rolig og se det an.

Anonymkode: 231fd...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hun har rett i anklagene sine, selv om du mener det er bagateller? I så fall ville jeg startet med å legge meg flat på det området i en samtale med leder - for sånne stadige småfeil er irriterende, særlig når den som gjør dem ikke ser problemet. At hun tar det opp på feil måte,betyr ikke nødvendigvis at hun ikke har et gyldig poeng.

Anonymkode: 20839...b1c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg forstår deg så har ikke denne kollegaen et lederansvar, ergo er hun langt utenfor sitt ansvarsområde.

Det hun tar opp er ikke store, grove feil, og jeg antar at dette er ting som har skjedd over lang tid. For flere av de tingene hun nevner hadde du dessuten en plan for å korrigere ting selv, og det hun klager over har ikke fått følger for noen.

Jeg hadde gått til leder, sagt at ja, jeg innrømmer det som er påpekt, men at jeg også vil understreke at dette aldri har ført til noen problemer, og at jeg hadde en plan for å registrer før hun påpekte det. Ville sagt at jeg reagerer på at hun ikke kan ta opp slikt person til person på jobb, men at hun bruker jobbmail på fritiden for å ta det opp, som om hun hadde et lederansvar. Ville sagt at jeg alltid gjør mitt beste og å bli enda bedre, men at av og til må man også prioritere når det er ekstremt travelt, og da må det være greit å få unna det som haster, når man har en plan for å registrere resten første arbeidsdag etter du ikke rakk det pga. stor arbeidsmengde den dagen før.

Og så ville jeg fortalt hvordan denne kollegaen stadig hakker på andre kollegaer, hvordan hun bidrar til dårligere arbeidsmiljø. Ville sagt at hun sikkert mener det godt, men at måten hun gjør ting på skaper misnøye. Og så ville jeg foreslått at ledelsen  heller har møter hvor det kan gås gjennom rutiner, prosedyrer, eller småting som å holde det hyggelig og ryddig på arbeidsplassen, men også minne ansatte om småting ofte kan løses med en hyggelig påminnelse, en hjelpende hånd, og at andre ting tas tjenestevei. (F.eks. er det meningsløst, etter min mening, om du hadde lagt en pc godt synlig i samme rom, bare ikke akkurat på én pult, hun så det, men ikke la pc'en på rett plass, men heller klager på deg i ettertid.)

Jeg ville uansett sagt til leder at måten hun bruker jobbmailen for å leke leder på fritiden, det er ikke greit.

Anonymkode: c76fd...590

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mail mener jeg man kan sende døgnet rundt, men ikke forvente at noen leser/svarer i fritiden. 

Anonymkode: bdf5c...b11

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud, kollegaen høres helt uspiselig ut 😂

Jeg hadde ikke klart å dy meg, og hadde svart på e-posten

"Hei!

Jeg er helt enig i at vi skal etterstrebe å være profesjonelle på jobb, og en slik e-post sendt utenfor arbeidstid synes jeg ikke er særlig profesjonelt. La oss ta et møte med (sjef) ved første anledning og ta opp dette, og få ryddet opp!  
Hilsen X" 

Anonymkode: 06b8e...f32

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er graverende at hun sender mail i din fritid, det er eget ansvar å sikre at man ikke leser mail om man ikke blir forstyrret. Har mail på telefonen sjøl, men ikke automatisk push, for jeg lar meg for lett hause opp av ting når jeg ikke er på jobb. 

Anonymkode: 8ee3f...d8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville videresendt mail til leder, sagt det var ubehagelig og at du følte det som et personangrep, og bedt om en samtale om situasjonen.

Så ville jeg på mandag tatt initiativ til en samtale der jeg viste til hvor uprofesjonelt dette var, og at det du blir beskyldt for er bagateller sett mot å sende slike anklager per mail. Og at du nå har rapportert hendelsen til leder. For å få henne til å føle litt ubehag. Ikke ta slikt per mail, da kan du være krass, uten å risikere å bli tatt på noe tilbake. 

Ikke gå inn i å forsvare anklagene, uansett hva du gjør. Det er ikke hennes ansvar å vurdere ditt arbeid, så henvis bare tilbake til dette. 

Anonymkode: ec4bd...cf7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok svart at dette er slikt hun må ta opp med leder, og oppfordret henne til å melde avvik på alt hun mener er feil (hvis dere har system for avvik). Videre svart at du ikke vil følge dette opp utenom via leder. 

Og så videresendt til leder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...