Gå til innhold

Innreise til USA. Når søke om ESTA?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal til Usa. Hvor lang tid i forveien kan man søke om dette som heter ESTA? Leser bare at det bør gjøres minst tre dager i forveien, men hvor lenge i forveien kan man søke om det og holde det gyldig? Kan jeg f.eks. søke om det en måned før, så er det gjort? Eller "går det ut på dato" før avreise? Noen som vet noe om dette?

Anonymkode: 05912...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

TS her. Glem det, jeg fant spørsmålet godt gjemt i en liste over spørsmål (FAQ) med liten skrift. Har sett der før og ikke funnet det, men har altså bare oversett det da.

Til andre som måtte lure:

ESTA godkjennelsen er gyldig i to år fra utstedelsesdato, eller så lenge passet ditt er gyldig. Passet man hadde ved søknadstidspunktet for ESTA tenker jeg, ettersom man sikkert må oppgi dokumentnr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må oppgi passnummer ja, og ESTA er knyttet til passet ditt. Det visumet kan brukes for flere reiser i to år. 

Jeg pleier å søke tidlig for å sikre at det går greit, gjerne en måned før. I realiteten behandles søknaden automagisk. Det vil si at den nok sjekkes automatisk mot flere registre de har, hvis de ikke har flagget deg i noen av dem så går søknaden rett igjennom. 

Anbefaler å printe ut og ha papirversjon i reiseveska du tar med ombord i flyet. Det skjærer seg iblant når datasystemer skal snakke sammen. 

Anonymkode: a4bbd...ecf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du må oppgi passnummer ja, og ESTA er knyttet til passet ditt. Det visumet kan brukes for flere reiser i to år. 

Jeg pleier å søke tidlig for å sikre at det går greit, gjerne en måned før. I realiteten behandles søknaden automagisk. Det vil si at den nok sjekkes automatisk mot flere registre de har, hvis de ikke har flagget deg i noen av dem så går søknaden rett igjennom. 

Anbefaler å printe ut og ha papirversjon i reiseveska du tar med ombord i flyet. Det skjærer seg iblant når datasystemer skal snakke sammen. 

Jeg gjør det sånn. Jeg pleier å søke så fort jeg er sikker på at jeg skal dra, dvs at jeg har kjøpt billetter. Slik at man har tid til å skaffe seg visum (forhåpentligvis) hvis man mot formodning skulle få avslag. 

Anonymkode: 3e2f1...dd8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skal til Usa. Hvor lang tid i forveien kan man søke om dette som heter ESTA? Leser bare at det bør gjøres minst tre dager i forveien, men hvor lenge i forveien kan man søke om det og holde det gyldig? Kan jeg f.eks. søke om det en måned før, så er det gjort? Eller "går det ut på dato" før avreise? Noen som vet noe om dette?

Søkte sist forrige uke da min forrige gikk ut og jeg reiser til USA igjen i mai.

Tok ca 30 minutter før den var på plass. Brukte appen.

Sist jeg søkte før det, tok det ca 3 uker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

, eller så lenge passet ditt er gyldig. Passet man hadde ved søknadstidspunktet for ESTA tenker jeg, ettersom man sikkert må oppgi dokumentnr.

Det stemmer. Viktig å huske om man planlegger tur til USA på eksisterende ESTA og får nytt pass i mellomtiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, jeg skal ha med papirversjon, både jeg og han jeg reiser med, skal ha hver vår utskrift i ryggsekken som er håndbagasjen vi har med på flyet. Men takk for tipset uansett, det er mye å tenke på. Blant annet nevnte en venninne for meg dette her med mobildatabruk i USA, og anbefalte å skru av roaming helt på mobilen, iallefall hver gang man gikk ut fra hotellet der man har gratis wifi å koble seg på. 

Vurderer å kjøpe en ekstra datapakke (da den vanlige ikke gjelder i USA) på 1000 kr. Er det nødvendig? Hva tror dere som har reist til USA før?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg skal ha med papirversjon, både jeg og han jeg reiser med, skal ha hver vår utskrift i ryggsekken som er håndbagasjen vi har med på flyet. Men takk for tipset uansett, det er mye å tenke på. Blant annet nevnte en venninne for meg dette her med mobildatabruk i USA, og anbefalte å skru av roaming helt på mobilen, iallefall hver gang man gikk ut fra hotellet der man har gratis wifi å koble seg på. 

Vurderer å kjøpe en ekstra datapakke (da den vanlige ikke gjelder i USA) på 1000 kr. Er det nødvendig? Hva tror dere som har reist til USA før?

ts

Jeg var i USA for et par år siden. Jeg kjøpte datapakker fra OneCall, tror jeg betalte 200kr for 2GB. Det holdt, jeg drev ikke med strømming etc hvis jeg ikke hadde wifi. 
Jeg skal til Canada/USA senere i år, da vurderer jeg å kjøpe GB fra internasjonale tjenester som tilbyr eSIM (kun mobildata, ikke amerikansk telefonnummer).
Da jeg var i Australia i fjor, skaffet jeg meg australsk telefonnummer. 
Å ha tilgang på mobildata som ikke koster en formue er et must for meg når jeg reiser. Ikke minst fordi jeg bruker karttjenester, kjøper billetter på nett etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Esta har gått temmelig fort, når vi har søkt ihvertfall.

ETA (nye inn til Uk) gikk svært fort, og behandlet på noen få minutter ! (ikke det som gjaldt, men ville nevne,hehe)

Anonymkode: c7358...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ts

Som oftest både billigere og bedre å bare kjøpe travel esim, f.eks. fra Airalo eller Saily. 1000 kr for mobildata er jo helt sykt.

Anonymkode: 584eb...105

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøper datapakker som jeg kan bruke der. Så bruker jeg mest mulig wifi for å slippe kjøpe så mange datapakker. Slår bare av Mobildata-knappen i settings på telefonen, så slår den på bare når jeg behøver noe. Dette så ikke alle mulige tjenester jeg har påslått i Norge skal kjøre på med datatrafikk og bruke opp datapakken. Jeg bruker mest mobildata til karttjenester når vi kjører bil. Hvis du behøver kart når du rusler rundt, så kan du laste ned offline-kart på forhånd. 

Husk å sjekke om arbeidsgiver har noen restriksjoner for reise hvis de eier noe av utstyret ditt. Telefon, pc, nettbrett og slikt du skal ha med. Mange har det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er tre som trenger ESTA, og jeg søkte (altfor) tidlig. Heldigvis at jeg begynte prosessen for minstemann sitt pass hadde nylig gått ut...! Så da var det å kaste seg på pass-karusellen: hvor fort kan en få time? Hvor langt må en reise for å være sikker på å få time?  har alle gitt tillatelser? Kommer passet frem tidsnok? Herregud for et styr, men glad jeg ikke ventet lengre enn jeg gjorde...

Anonymkode: 4e96b...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 16.57):

Jeg gjør det sånn. Jeg pleier å søke så fort jeg er sikker på at jeg skal dra, dvs at jeg har kjøpt billetter. Slik at man har tid til å skaffe seg visum (forhåpentligvis) hvis man mot formodning skulle få avslag. 

Jeg pleier også legge inn nok tid til å søke visum eller denslags. Men søker ikke med en gang hvis det er flere måneder til avreise. Vil gjerne det skal vare lengst mulig også, siden det er litt styr å fylle ut. 

ETA til Storbritannia var mye enklere heldigvis (da først appen begynte å virke, var problemer de første dagene da "alle" skulle søke samtidig). 

Anonymkode: 28403...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 21.45):

Jeg kjøper datapakker som jeg kan bruke der. Så bruker jeg mest mulig wifi for å slippe kjøpe så mange datapakker. Slår bare av Mobildata-knappen i settings på telefonen, så slår den på bare når jeg behøver noe. Dette så ikke alle mulige tjenester jeg har påslått i Norge skal kjøre på med datatrafikk og bruke opp datapakken. Jeg bruker mest mobildata til karttjenester når vi kjører bil. Hvis du behøver kart når du rusler rundt, så kan du laste ned offline-kart på forhånd. 

Jeg sjekket litt på mobilen (iphone) og ser at under innstillinger er det både noe som heter Mobildata og noe som heter Mobildatavalg -> Roaming (på).

Når i USA: Skal jeg slå av begge eller bare en av dem? Av med roaming bare? Eller av med bare Mobildata?

ESTA søknaden ble ikke godkjent samme dag som jeg sendte den inn, men neste dag. Var litt nervøs da jeg ventet. Hadde de funnet noe de ikke likte og ville slå ned på? Heldigvis ble de godkjent for oss begge.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 21.50):

Vi er tre som trenger ESTA, og jeg søkte (altfor) tidlig. Heldigvis at jeg begynte prosessen for minstemann sitt pass hadde nylig gått ut...! Så da var det å kaste seg på pass-karusellen: hvor fort kan en få time? Hvor langt må en reise for å være sikker på å få time?  har alle gitt tillatelser? Kommer passet frem tidsnok? Herregud for et styr, men glad jeg ikke ventet lengre enn jeg gjorde...

Vi fikk nye pass forrige måned. Det var planlagt i god tid. Satte meg ned og skulle bestille time hos politiet for nytt pass i januar, og allerede da var det over en måneds ventetid på ledig time for passfornyelse! Så det er litt gambling for de som venter til utpå våren for å skaffe nye pass til årets sommerferie, ja. Ikke sikkert man rekker det faktisk, så lange ventetider som det er. Sikkert minst et par måneder nå, siden det var en måneds ventetid allerede i januar.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi fikk nye pass forrige måned. Det var planlagt i god tid. Satte meg ned og skulle bestille time hos politiet for nytt pass i januar, og allerede da var det over en måneds ventetid på ledig time for passfornyelse! Så det er litt gambling for de som venter til utpå våren for å skaffe nye pass til årets sommerferie, ja. Ikke sikkert man rekker det faktisk, så lange ventetider som det er. Sikkert minst et par måneder nå, siden det var en måneds ventetid allerede i januar.

TS

Ja det var det vi også fant ut, hadde aldri turt å gamble med time til pass, faktisk hadde jeg ikke ventet så lenge hadde jeg visst at passet hans gikk ut i desember, trodde han hadde 5 års gyldighet som søsteren, men den gang ei.. er glad dominobrikkene tippet i min favør for det kunne fort ha gått galt om jeg hadde ventet lengre/ikke oppdaget det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ja det var det vi også fant ut, hadde aldri turt å gamble med time til pass, faktisk hadde jeg ikke ventet så lenge hadde jeg visst at passet hans gikk ut i desember, trodde han hadde 5 års gyldighet som søsteren, men den gang ei.. er glad dominobrikkene tippet i min favør for det kunne fort ha gått galt om jeg hadde ventet lengre/ikke oppdaget det

Ja, yngre barn har kortere gyldighet enn eldre barn… det har resultert i at alle i vår familie må fornye pass på ulike tidspunkt = ekstra mange turer til passkontoret…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, yngre barn har kortere gyldighet enn eldre barn… det har resultert i at alle i vår familie må fornye pass på ulike tidspunkt = ekstra mange turer til passkontoret…

Føler med deg, det er noe herk 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...