Gå til innhold

Dele erfaringer om kombinert vaskemaskin og tørketrommel?

exictence

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke plass til begge deler. Har hørt at det er fordeler med tørketrommel for støvallergikere. Stemmer dette? Det er sikkert også bra for leiligheten, i forhold til å måtte henge opp klær inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk @enkefru Det virker som mange har dårlige erfaringer. Me  noen er fornøyde. Kommer sikkert an på hvilken type. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minuset med kombivaskemaskiner er at de har ingen lofilter. Dvs lo fra tøyvask vil gå rett ut i avløpet eller sitte igjen i maskinen til neste vask. 

Anonymkode: 4dd5d...978

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt kombinert vaskemaskin i 7 år - og var fornøyd. Jeg synes ikke de er så dårlige som folk skal ha det til, men det er hver sin bruk. 
Kombinert: vi var to voksne som bodde i en leilighet, det funket bra nok med kombinert. Ja, det blir mer støv hjemme med kombinert vaskemaskin kontra egen tørketrommel - det er fordi vaskemaskin har ikke samme lofitler. Pluss, vask + tørk tar tid, du har jo bare en maskin, ikke to som kan gå paralelt. Generelt brukte vi den for å tørke sengetøy og hånklær, og tørket resten av klær på tørkestativ. Det funket veldig bra, mye bedre enn bare vaskemaskin. Du får myke og gode hånkle og sengetøy.

Vi kjøpte separate vaskemaskin + tørketrommel da vi fikk barn, og barnet ble 4-5 måneder. Vi brukte også tøybleier, og mengde klesvask var ikke lengre forenelig med bare kombinert vaskemaskin. Og ja, separate er mye bedre, men samtidig, om jeg bodde alene, ville jeg klart meg lenge og bra nok med bare kombinert vaskemaskin/tørketrommel.

Når du vurderer å kjøpe en kombinert maskin, legg merke til at ikke alle de kan starte tørkeprogram alene. Flere kombinerte maskiner kjører tørk bare etter vask. Vi hadde en som du kunne kjøre separat vask, eller tørk. Jeg vil mene at det er mer praktisk. 

Anonymkode: 42bf2...49f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når du vurderer å kjøpe en kombinert maskin, legg merke til at ikke alle de kan starte tørkeprogram alene. Flere kombinerte maskiner kjører tørk bare etter vask. Vi hadde en som du kunne kjøre separat vask, eller tørk. Jeg vil mene at det er mer praktisk. 

Dette! Jeg hadde en hvor dette ikke var mulig. Helt talentløst! Spesielt med tanke på at den ikke kunne tørke like mye som den kunne vaske.

Ellers har jeg vært fornøyd med alle mine kombimaskiner. Bare ikke fyll den for full, så tørker den bra. Vaskedelen er helt på høyde med vanlig maskiner, så man har egentlig ingenting å tape. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

exictence skrev (2 timer siden):

Takk @enkefru Det virker som mange har dårlige erfaringer. Me  noen er fornøyde. Kommer sikkert an på hvilken type. 

Jeg er fornøyd, men det svarte jeg jo i den andre tråden også... har svart det i flere tråder om kombimaskiner. Tror cluet her er varmepumpeteknologien. Hadde jeg hatt bedre plass, ville jeg nok uansett valgt separate maskiner.

Utklipp svar: Har god erfaring, den både vasker og tørker godt, har en forholdsvis ny og dyr maskin med varmepumpeteknologi (har vært stor utvikling på markedet de siste årene på slike maskiner).
Den bruker veldig lang tid om en kjører kombi-program (5-6 timer). Selv velger jeg vask, tar ut det som skal på tørkestativ og så kjører trommel på resten (da tar det 2 -3 timer totalt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M65: Har en AEG 7000 vaskemaskin/tørketrommel L7WEG963E, hatt den i tre og et halvt år og er svært godt fornøyd. Bruker tørketrommelfunksjon kun på håndklær og sengetøy. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Minuset med kombivaskemaskiner er at de har ingen lofilter. Dvs lo fra tøyvask vil gå rett ut i avløpet eller sitte igjen i maskinen til neste vask. 

Der tar du feil.

Jeg har en Electrolux PerfectCare 900 kombinert vask/tørk som har to luftfiltre som samler opp lo. Jeg tømmer skuffen som regel etter hver tørkeprosess (ikke nødvendig, men jeg gjør det for å kvitte meg med lo fortløpende). Jeg hadde en Siemens kombimaskin tidligere, og med denne gikk alt ut med vaskevannet, og jeg opplevde at det tettet seg i avløpsrør sånn at jeg måtte bruke Plumbo/Mudin. Derfor er det et stort pluss at min nye kombimaskin har filtre som samler opp lo.

Min Electrolux tar 10/6 kg, så den har god kapasitet. Du kan fjernstarte den "fra kontoret" om du vil, og den har alt klart til du kommer hjem, men jeg har aldri benyttet meg av det, føler at jeg ønsker kontroll, og at maskinen ikke står på uten at jeg er i leiligheten.

Anonymkode: 4e66a...65c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig fornøyd med LG kombinert maskiner, har eid flere. De er uten reim trenger lite vedlikehold. Eneste minus er lang tid fra vask til ferdig tørket, men jeg vasket ikke så ofte så går fint. 

Anonymkode: c0657...ec2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har Samsung kombimodell kjøpt 2019 (får ikkje sjekka kva for modell akkurat no) og bruker den aldri til å tørke kle. Prøvde eit par gonger, og det tar evigheiter (5 timar) og kleda er ikkje tørre då heller, så eg må uansett henge dei opp. Gidd ikkje bruke straum på dette, og det er ikkje ofte eg er inne 5 timar sammanhengande sånn at eg får det gjort. 

Er sikkert lurt med tanke på støv, for det blir ein god del hybelkaniner på badet ja. 

Anonymkode: 51bd8...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt kombaskiner i 15 år, pga lite plass. 

Jeg er vel helt middels fornøyd. Får av og til ut klær med støv på... må være nøye med å vaske den.

Ene maskinen jeg hadde, så luktet de også litt brent og den kunne ødelegge klær litt (logoer/trykk som ikke var så bra for eksempel). Men den jeg har nå gjør ikke det. Har en LG. Grei nok, men fremdeles ikke like bra som trommel.

Jeg tørker nesten bare undertøy i trommelen. Så jeg er veldig glad i den sånn at jeg slipper å henge opp en og en sokk på tørkestativet. Jeg synes sokkene mine fort mister farge og blir hullete da, men om det er maskinen sin feil eller sokkene som har elendig kvalitet vet jeg ikke. 

Anonymkode: d2dbe...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 13.30):

Min har lofilter, har en AEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har denne: https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vask-og-tork/kombinert-vaskemaskin-og-torketrommel/hisense-kombinert-vaskemaskintorketrommel-hwd3s1x614/763572 og angrer på at jeg kjøpte den. Hvert eneste vaskeprogram er eeeevig langt, alt er 3 timer eller mer, med mindre du tar sånn hurtigprogram på 49 minutter, men det kan du ikke bruke på skittent tøy. Skal du kjøre vask + tørk tar det jo minst 7 timer fra start til slutt, og skal du bare vaske etter du har tørket så er det alltid lo på alle klærne. Jeg har kjørt rens av maskinen nå og bruker den kun til vask. 

Anonymkode: 273ff...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...