AnonymBruker Skrevet 6. april #1 Skrevet 6. april Kjøper ofte store kvanta når ting er billig, og fryser ned. Eller til 50% pga dato. Noen ganger blir mat glemt, og ligger lenge. Testet akkurat 3 år gammel kyllingpølse. Smakte helt perfekt. Ikke lenge siden jeg fant flere år gammelt strimlet svinekjøtt. Heller ikke noe galt med. Og bær som har vært sikkert 5 år gammel. På rådene man får når man søker på nettet , er det som regel anbefalt å maks oppbevare slik mat 3-6 måneder. Da tror jeg mye god mat desverre blir kastet. Anonymkode: f6c3c...7e2 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. april #2 Skrevet 6. april Helt enig, i går spise jeg kjøttdeig fra 2020 og den smakte helt fint, 2-3 år gamle kyllinglår har jeg spist, hvit fisk, helt nydelig. Eneste som ikke tåler lang frysing, hos meg i allefall, er fet fisk som laks. Men alt det andre, spiser flere år gammel mat hver dag som regel og aldri blitt syk. Jeg fryser ned fort og mye jeg kjøper på salg som deg. Anonymkode: d348a...bc7
AnonymBruker Skrevet 6. april #3 Skrevet 6. april Hvem faen kjøper kyllingpølse i utgangspunktet? Anonymkode: c8c3f...c28 1
AnonymBruker Skrevet 6. april #4 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvem faen kjøper kyllingpølse i utgangspunktet? Anonymkode: c8c3f...c28 Faktisk veldig mange. 👍 Men for all del, du skal få ha dine fordommer i fred. Anonymkode: f6c3c...7e2
AnonymBruker Skrevet 6. april #5 Skrevet 6. april Mat kan holde lengre i fryseren. Men vi kjører masse tester, både på mikrobiologi og sensoriske tester, for å vurdere hvor lenge produktene holder i fryseren. Produkter blir ikke nødvendigvis ødelagt, men kan endre smak, lukt, farge, konsistens eller egenskaper. Svinestrimler kan f.eks bli mer tørr, men i en saus er det ikke sikkert man merker det. Det er en grunn til at man sier "best før, ikke dårlig etter" og anbefaler at man lukter og smaker. Anonymkode: d5e14...68c
AnonymBruker Skrevet 6. april #6 Skrevet 6. april Joda, om maten er fryst inn riktig og forholdene i fryseren er stabile osv osv kan det holde lenge, kjøttprodukter mye lengre enn fisk osv osv, MEN jeg ville ikke gjort det til en vane å gamble på at maten holdt i fem år liksom.. Anonymkode: 241b0...a9c
AnonymBruker Skrevet 6. april #7 Skrevet 6. april Jeg blir kvalm av folk som kaster mat som har ligget lenge i fryser! Fordi om det ser anderledes ut så må du fremdeles sjekke om,lukt og smak,om det er i orden. Kjøtt kan kvernes opp og bli kjøttkaker eller pizzafyll, mye kan brukes i gryteretter osv. Anonymkode: a966c...a0a
AnonymBruker Skrevet 6. april #8 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg blir kvalm av folk som kaster mat som har ligget lenge i fryser! Fordi om det ser anderledes ut så må du fremdeles sjekke om,lukt og smak,om det er i orden. Kjøtt kan kvernes opp og bli kjøttkaker eller pizzafyll, mye kan brukes i gryteretter osv. Anonymkode: a966c...a0a Ja, jeg kjenner alt for mange som kategorisk kaster all mat, uansett om det bare er én dag over dato. Spesielt at mat som er holdbar i månedsvis liksom plutselig blir uspiselig på ett døgn. Har frosset ned mange typer mat som jeg bla.a. kjøpt gjennom "to good to go" og 50% hylla i Kiwi. Dette blir frosset ned siste forbruksdag, men har ennå til gode å måtte kaste noe. Lar ikke rå vare ligge like lenge som kokt, men utrolig hva det holder seg. Anonymkode: f6c3c...7e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå