Gå til innhold

Gått opp i vekt av cipralex, tips til å gå ned igjen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg har gått så fryktelig opp av antidepressiva. 10 kg siden oktober (jeg begynte for halvannet år siden, så mulig de tre første kg kom før). Det er faktisk fem kg for mye.. 

Så prøver å gå ned da, skal innrømme jeg har en stor forkjærlighet for sjokolade og søte ting, så prøver selvfølgelig å dempe litt ned der. 

Jeg går ca 7-10000 skritt om dagen pga jobb (i barnehage), har egne barn hjemme og er alene så muligheten for å trene ordentlig er ikke der. Tar trappene når jeg ikke har mye å bære på siden jeg bor i sjette etasje. 

Har kjøpt inn proteinpulver med 135 kcal per måltid for en fin måltidserstatter , den smaker kjempegodt så det skal ikke bli noe problem. Har også kjøpt inn sånn collagen fat burner man tar på kvelden. Kjøpt triphala også men det smaker dritt så spørs hvor lenge jeg orker det.

Jeg spiser ikke kjøttpålegg eller svin, liker ikke egg eller kylling og potet. Er veldig lite glad i brødskiver generelt. Tyrkisk yoghurt med hjemmelaget granola er egentlig det jeg liker best, men føler jeg ikke blir mett.

Trenger gode tips til hva mer jeg kan gjøre kostholdsmessig. Hva kan jeg spise til lunsj som faktisk er godt og mettende?

Har veldig lite lyst å slutte på medisin, men det er kanskje en av løsningene også..

Anonymkode: 69593...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke cipralexen sin feil at du har gått opp i vekt. Det er depresjonen og at du spiser mer enn hva du trenger. Ikke slutt på medisinen uten å ha snakket med legen din først. 

Beregne kaloribehov og spis mindre enn hva du trenger .

Anonymkode: a0216...20f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke cipralexen sin feil at du har gått opp i vekt. Det er depresjonen og at du spiser mer enn hva du trenger. Ikke slutt på medisinen uten å ha snakket med legen din først. 

Beregne kaloribehov og spis mindre enn hva du trenger .

Anonymkode: a0216...20f

Jeg spiser som før. Det er ikke normalt å legge på seg ti kg på så kort tid. 

Det er flere som opplever det samme med antidepressiva og vektøkning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Løft vekter og spis mer sunn mat. Du blir ikke fysen om magen er mett. Styrketrening er et must for alle. Vi trenger styrke når vi blir gamle.

Anonymkode: 3714f...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan helt fine trene hjemme på stuegulvet, men vektnedgang skjer på kjøkkenet. 

Hvorfor bruker du penger på så mye tilskudd og ditten og datten fremfor å konsentrere deg om å få i deg sunn mat? 

Anonymkode: 37a83...5f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Løft vekter og spis mer sunn mat. Du blir ikke fysen om magen er mett. Styrketrening er et must for alle. Vi trenger styrke når vi blir gamle.

Anonymkode: 3714f...545

Ja har rockering med vekter og halv kg manualer (jeg er svak ). Får begynne å ta det i bruk.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan helt fine trene hjemme på stuegulvet, men vektnedgang skjer på kjøkkenet. 

Hvorfor bruker du penger på så mye tilskudd og ditten og datten fremfor å konsentrere deg om å få i deg sunn mat? 

Fordi jeg blir fort kvalm og tyr til sjokolade fremfor vanlig mat. Det har jeg gjort i alle år uten å legge på meg.. men har gjerne spist en plate istede for vanlig mat en hel dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja har rockering med vekter og halv kg manualer (jeg er svak ). Får begynne å ta det i bruk.

Fordi jeg blir fort kvalm og tyr til sjokolade fremfor vanlig mat. Det har jeg gjort i alle år uten å legge på meg.. men har gjerne spist en plate istede for vanlig mat en hel dag..

Men det er jo ikke rart at du blir kvalm hvis du spiser sjokolade fremfor ordentlig mat. Frisklivssentralen har kostholdskurs som er gratis som er veldig bra og lærerikt, du burde vurdere det hvis du ikke har så god kunnskap om mat.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det at du har gjort det i alle år, betyr ikke at du kommer unna med det i alle år. Nå som du går på medisiner så blir åpenbart den kombinasjonen med sjokolade og usunne matvaner det som tipper over i vektøkning. 

Hvis du blir kvalm så kan det være fordi du trenger salt og/eller andre mineraler (f.eks magnesium). 

Anonymkode: 03c04...7e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det at du har gjort det i alle år, betyr ikke at du kommer unna med det i alle år. Nå som du går på medisiner så blir åpenbart den kombinasjonen med sjokolade og usunne matvaner det som tipper over i vektøkning. 

Hvis du blir kvalm så kan det være fordi du trenger salt og/eller andre mineraler (f.eks magnesium). 

Anonymkode: 03c04...7e9

Ja kan godt være, takk for tipset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Cipralex gjør at du «bryr deg mindre» om alt. Det kan føre til at du spiser mer og beveger deg mindre. Og du vil ikke tenke over det, fordi du bryr deg mindre…. Gøy medisin.

Cipralex har ikke kalorier.

Anonymkode: 7f3c2...5bd

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisinen gir økt sult ja, men at du elsker sjokolade og søtt hjelper jo ikke. Så kan kanskje ikke skylde bare på medisinen, er nok sammensatt. Ville kuttet ut det pulveret du tenker, spis råvarer og ren mat. Det er det aller beste for kroppen, ikke pulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg spiser som før. Det er ikke normalt å legge på seg ti kg på så kort tid. 

Ja, men det er fordi medisinen gir økt sult, man legger ikke på seg ti kilo av ingenting. 

Har du prøvd å telle kalorier? Bare for å gi en viss pekepinn på hvor mye du får i deg? Jeg tror og jeg ville ha kuttet ut alt av pulver og sånt, og ville heller spist mer normal mat. Hva med knekkebrød? Jeg spiser mye knekkebrød med smøreost og mye grønnsaker, det pleier å hjelpe meg når jeg må ned noen kilo. 

Anonymkode: 1689f...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, men det er fordi medisinen gir økt sult, man legger ikke på seg ti kilo av ingenting. 

Har du prøvd å telle kalorier? Bare for å gi en viss pekepinn på hvor mye du får i deg? Jeg tror og jeg ville ha kuttet ut alt av pulver og sånt, og ville heller spist mer normal mat. Hva med knekkebrød? Jeg spiser mye knekkebrød med smøreost og mye grønnsaker, det pleier å hjelpe meg når jeg må ned noen kilo. 

Anonymkode: 1689f...cc8

Ja, er nok det selvom jeg ikke vil innse det. 

Jeg blir skikkelig nedtur av brød og knekkebrød, blir liksom ikke fornøyd. Klarer meg noen dager før jeg sprekker - og da skikkelig, så går det en stund før jeg får opp motivasjonen igjen. 

Synes det er lettere med hjemmelaget iskaffe og pulver, hjemmelaget iskaffe er jo bare 85 kcal fordi jeg lager med vanlig kaffe og uten sukker. Bruker lettmelk. Pulveret er også noe å bli mett av. Redbull uten sukker.

Spiste to loffskiver (hjemmelaget) med kjøttpålegg til morgenen idag, en redbull og en kaffe og er fortsatt mett, men tok en iskaffe nå for å ikke bli for sulten.

Kan kanskje prøve å telle kalorier, det høres ut som en grei løsning :) har smartklokke som visstnok skal telle kalorier, men vet ikke hvor nøyaktig den er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 11.55):

Hei. Jeg har gått så fryktelig opp av antidepressiva. 10 kg siden oktober (jeg begynte for halvannet år siden, så mulig de tre første kg kom før). Det er faktisk fem kg for mye.. 

Så prøver å gå ned da, skal innrømme jeg har en stor forkjærlighet for sjokolade og søte ting, så prøver selvfølgelig å dempe litt ned der. 

Jeg går ca 7-10000 skritt om dagen pga jobb (i barnehage), har egne barn hjemme og er alene så muligheten for å trene ordentlig er ikke der. Tar trappene når jeg ikke har mye å bære på siden jeg bor i sjette etasje. 

Har kjøpt inn proteinpulver med 135 kcal per måltid for en fin måltidserstatter , den smaker kjempegodt så det skal ikke bli noe problem. Har også kjøpt inn sånn collagen fat burner man tar på kvelden. Kjøpt triphala også men det smaker dritt så spørs hvor lenge jeg orker det.

Jeg spiser ikke kjøttpålegg eller svin, liker ikke egg eller kylling og potet. Er veldig lite glad i brødskiver generelt. Tyrkisk yoghurt med hjemmelaget granola er egentlig det jeg liker best, men føler jeg ikke blir mett.

Trenger gode tips til hva mer jeg kan gjøre kostholdsmessig. Hva kan jeg spise til lunsj som faktisk er godt og mettende?

Har veldig lite lyst å slutte på medisin, men det er kanskje en av løsningene også..

Kan være at du før hadde et sinnsykt indre stress som regulerte vekten. Man bruker jo opp energi på slikt. Nå er du helt avflatet så nå ser du hva som skjer med det du får i deg. 

Anonymkode: 8d472...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, er nok det selvom jeg ikke vil innse det. 

Jeg blir skikkelig nedtur av brød og knekkebrød, blir liksom ikke fornøyd. Klarer meg noen dager før jeg sprekker - og da skikkelig, så går det en stund før jeg får opp motivasjonen igjen. 

Synes det er lettere med hjemmelaget iskaffe og pulver, hjemmelaget iskaffe er jo bare 85 kcal fordi jeg lager med vanlig kaffe og uten sukker. Bruker lettmelk. Pulveret er også noe å bli mett av. Redbull uten sukker.

Spiste to loffskiver (hjemmelaget) med kjøttpålegg til morgenen idag, en redbull og en kaffe og er fortsatt mett, men tok en iskaffe nå for å ikke bli for sulten.

Kan kanskje prøve å telle kalorier, det høres ut som en grei løsning :) har smartklokke som visstnok skal telle kalorier, men vet ikke hvor nøyaktig den er..

Dårlig impulskontroll og ingen tålmodighet? 

Loff skal du nå holde deg unna, luft med sukker er ikke det du trenger. 

Å bake brød selv er bedre enn kjedelig brød fra butikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokosten din burde heller være knekkebrød med kjøttpålegg og tomat/agurk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dårlig impulskontroll og ingen tålmodighet? 

Loff skal du nå holde deg unna, luft med sukker er ikke det du trenger. 

Å bake brød selv er bedre enn kjedelig brød fra butikken. 

Loffen er hjemmelagd og uten sukker..😅 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kan være at du før hadde et sinnsykt indre stress som regulerte vekten. Man bruker jo opp energi på slikt. Nå er du helt avflatet så nå ser du hva som skjer med det du får i deg. 

Sant nok:/ veldig deilig å være avflatet liksom 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Frokosten din burde heller være knekkebrød med kjøttpålegg og tomat/agurk. 

Det er ikke godt. Blir ikke mett..men yoghurt naturell med granola (som er hjemmelaget og da uten sukker), er et helt ok alternativ tror jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Loffen er hjemmelagd og uten sukker..😅 

Sant nok:/ veldig deilig å være avflatet liksom 

Det er ikke godt. Blir ikke mett..men yoghurt naturell med granola (som er hjemmelaget og da uten sukker), er et helt ok alternativ tror jeg 

Har kjøpt meg glutenfrie knekkebrød, tåler ikke brød fra butikker, men ikke påvist sykdom, så prøvde ut de. De er utrolig gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer protein og grønnsaker/ frukt. Om du trener styre med vekter som veier mindre en håndveska di så trener du ikke hardt nok. Uansett hvor svak du er

Anonymkode: d8852...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...