AnonymBruker Skrevet i går, 09:50 #1 Del Skrevet i går, 09:50 Hva er det som skjer med hjernen. Jeg har fått tilbake evnen til å lese og forstå, men frykter det skal skje på nytt om jeg opplever stress. Anonymkode: 88b65...83e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:55 #2 Del Skrevet i går, 09:55 Hjernen får ikke konsentrert seg, den er ikke uthvilt. Anonymkode: d5e37...1cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet i går, 09:56 #3 Del Skrevet i går, 09:56 Det er fordi de kognitive evnene kan svekkes når man "går på veggen". Man greier ikke å fokusere. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:56 #4 Del Skrevet i går, 09:56 Fordi man er utslitt. Det som er viktig er å identifisere stressfaktorene og å gjøre noe med dem, ellers vil man bare møte veggen igjen og igjen. Hvis man f eks har en jobb som er altfor stressende, så må man gjøre alt man kan for å få seg en mindre stressende jobb. Hvis man har dårlig økonomi, så må man gjøre alt man kan for å kutte ned på utgifter, f eks i form av billigere bolig og billigere (evt ingen) bil. En klassiker er folk som tar krevende jobber de ikke klarer å utføre, for å bekostige en altfor dyr livsstil. Da ender de opp som utbrente og sykemeldte med jevne mellomrom. Anonymkode: deaee...3c1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:58 #5 Del Skrevet i går, 09:58 Det er skremmende…. Er det reversible? Jeg føler meg hjerneskada Anonymkode: 73757...502 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:58 #6 Del Skrevet i går, 09:58 Gaia skrev (1 minutt siden): Det er fordi de kognitive evnene kan svekkes når man "går på veggen". Man greier ikke å fokusere. Signerer denne. Hjernen mangler overskuddet som trengs for å ta inn ny informasjon. Anonymkode: deaee...3c1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:59 #7 Del Skrevet i går, 09:59 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er skremmende…. Er det reversible? Jeg føler meg hjerneskada Anonymkode: 73757...502 Du må kvitte deg med/jobbe med stressfaktorene som gjør deg utbrent. Ellers havner du der igjen, igjen og igjen. Anonymkode: deaee...3c1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:00 #8 Del Skrevet i går, 10:00 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er skremmende…. Er det reversible? Jeg føler meg hjerneskada Anonymkode: 73757...502 For meg var det. Men har holdt meg helt borte fra jobb og stress i flere måneder nå. Anonymkode: 88b65...83e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:01 #9 Del Skrevet i går, 10:01 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er skremmende…. Er det reversible? Jeg føler meg hjerneskada Anonymkode: 73757...502 Du er ikke skada, men du er på en måte syk. Du må rehabiliteres som etter sykdom. Anonymkode: d5e37...1cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:04 #10 Del Skrevet i går, 10:04 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du må kvitte deg med/jobbe med stressfaktorene som gjør deg utbrent. Ellers havner du der igjen, igjen og igjen. Anonymkode: deaee...3c1 Ja. Men det kommer jo senere i forløpet. Nå er jeg sengeliggende invalid. Så det meste er jo uansett skrelt vekk nå. Men man blir veldig syk og må komme seg fra det først Anonymkode: 73757...502 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:15 #11 Del Skrevet i går, 10:15 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja. Men det kommer jo senere i forløpet. Nå er jeg sengeliggende invalid. Så det meste er jo uansett skrelt vekk nå. Men man blir veldig syk og må komme seg fra det først Anonymkode: 73757...502 Absolutt. Reflektere grundig over hva som gjorde at man ble utbrent. Og så gjøre noe med disse årsakene, slik at man ikke havner der igjen og igjen. Man klarer ikke å bli helt frisk, uten å gjøre noe med de bakenforliggende årsakene til at man har blitt syk. Anonymkode: deaee...3c1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:16 #12 Del Skrevet i går, 10:16 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja. Men det kommer jo senere i forløpet. Nå er jeg sengeliggende invalid. Så det meste er jo uansett skrelt vekk nå. Men man blir veldig syk og må komme seg fra det først Anonymkode: 73757...502 Hjernen (og kroppen) trenger ekstra påfyll av flere næringsstoffer i slike tilfeller. Anonymkode: 258c2...35f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:19 #13 Del Skrevet i går, 11:19 Lyssensitivitet og konsentrasjonssvikt. Anonymkode: 681ea...040 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:22 #14 Del Skrevet i går, 11:22 AnonymBruker skrev (1 time siden): Absolutt. Reflektere grundig over hva som gjorde at man ble utbrent. Og så gjøre noe med disse årsakene, slik at man ikke havner der igjen og igjen. Man klarer ikke å bli helt frisk, uten å gjøre noe med de bakenforliggende årsakene til at man har blitt syk. Anonymkode: deaee...3c1 Helt enig. Men man må komme seg fysisk og kogntivt først. Kroppen er syk og i shutdown. Anonymkode: 73757...502 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:22 #15 Del Skrevet i går, 11:22 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hjernen (og kroppen) trenger ekstra påfyll av flere næringsstoffer i slike tilfeller. Anonymkode: 258c2...35f Hvordan da? Anonymkode: 73757...502 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:52 #16 Del Skrevet i går, 13:52 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt enig. Men man må komme seg fysisk og kogntivt først. Kroppen er syk og i shutdown. Anonymkode: 73757...502 Så lenge grunnene til at man ble syk fremdeles er der, så vil tilfriskningen begrenses. Hvis man f eks ble syk fordi man lever i et ulykkelig ekteskap og har store økonomiske problemer, så må man gjøre noe med årsakene for å bli frisk igjen. Ellers vil jo bekymringene og totalbelastningen være konstant. Ikke klarer man å puste heller, når man ikke klarer å forlate huset for å dra på jobb og få pause fra dagliglivet hjemme. Jeg var selv delvis sykemeldt i en periode pga asteni, og det å holde et tak i arbeidslivet ble min livbøye. Det å ligge hjemme i en boble gjorde meg bare enda mer slapp og angstpreget. Løsningen min ble samlivsbrudd fra en mann som jeg hverken likte eller respekterte, og å gå litt ned i stillingsprosent. Nå går det ufattelig mye bedre, da jeg har redusert massivt på totalbelastningen. Anonymkode: deaee...3c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:56 #17 Del Skrevet i går, 13:56 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er skremmende…. Er det reversible? Jeg føler meg hjerneskada Anonymkode: 73757...502 Ja det er reversibelt Anonymkode: 02fb2...910 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:26 #18 Del Skrevet i går, 18:26 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du er ikke skada, men du er på en måte syk. Du må rehabiliteres som etter sykdom. Anonymkode: d5e37...1cb Hvordan er det vanlig å rehabilitere dette da? Man bør kanskje ha be ganske lang sykmelding for å få hvilt seg skikkelig, trene så man blir i bedre form etc? Anonymkode: 62660...69a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #19 Del Skrevet 22 timer siden Når mennesker sover kjører hjernen et «vaskeprogram» for å rense og skylle hjernen for diverse. Hvis du er stressa/urbrent og ikke sover er hjernen «skitten» og du får svekket kognitive egenskaper. Anonymkode: 1b7f4...c51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #20 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Når mennesker sover kjører hjernen et «vaskeprogram» for å rense og skylle hjernen for diverse. Hvis du er stressa/urbrent og ikke sover er hjernen «skitten» og du får svekket kognitive egenskaper. Anonymkode: 1b7f4...c51 Men da kan man få varige skader når det er slik lenge?? Anonymkode: 73757...502 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå