Gå til innhold

Kristen yoga

Anbefalte innlegg

debatant skrev (2 timer siden):

Hvorfor har du et behov for å separere yoga fra dets opprinnelse som er hinduismen?

Mener du hinduisme er primitiv gymnastikk?

Wow

En guru i India mener at hinduisme og yoga er en og samme ting. Han sa yoga kunne være like effektivt som narkotika.

Kristne burde holde seg langt unna.

Lytt gjerne til NRKs Trygdekontoret: Hvordan flyttet yoga seg fra Indias skoger til SATS?

Veldig interresant, med yogalærer Gry Zakariassen og lektor ved Universitetet i Stavanger, Jørg Arne Jørgensen.

Anonymkode: 7ec39...352

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

debatant skrev (15 timer siden):

Yoga er hinduisme og hinduisme er yoga for å sitere en guru.

Kristen yoga er kristen okultisme/satanisme. Dvs en selvmotsigelse.

Så søtt at du tror det. Yoga er eldre enn noen av verdensreligionene. 

debatant skrev (14 timer siden):

Yoga er en måte å komme i kontakt med hinduistiske åndsmakter. Altså er yoga en del av hinduismen. For å komme i kontakt med Den Hellige Ånd, omvender en seg fra synd som å lefle med andre religioner.

Btw hinduismen er selve roten til at India idag er under et ekstremt klasseskille. De behandler mange mennesker værre enn dyr.

Mens kristendommen i Europa er opphavet til moderne vitenskap, skoler og helsevesenet.

Ser du forskjellen.

Langrenn og svømming er god trening også.

Hahaha! For noe vrøvl. «opphavet til moderne vitenskap bla bla bla» liksom. Hvor var denne trangen for vitenskap da de brente bøker og umistelige redskaper og klesplagg fra forskjellige kulturer?

Anonymkode: d9b8d...588

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så søtt at du tror det. Yoga er eldre enn noen av verdensreligionene. 

Hahaha! For noe vrøvl. «opphavet til moderne vitenskap bla bla bla» liksom. Hvor var denne trangen for vitenskap da de brente bøker og umistelige redskaper og klesplagg fra forskjellige kulturer?

Anonymkode: d9b8d...588

Hvem ødela umistelige redskaper, og hvorfor?

Isaac Newton?

Galileo Galilei?

Jeg klarer meg ganske bra etter at umistelige bøker, redskaper og klær er borte...

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lytt gjerne til NRKs Trygdekontoret: Hvordan flyttet yoga seg fra Indias skoger til SATS?

Veldig interresant, med yogalærer Gry Zakariassen og lektor ved Universitetet i Stavanger, Jørg Arne Jørgensen.

Anonymkode: 7ec39...352

Hva har Indias skoger og sats med at yoga er hinduisme å gjøre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfordrer alle som driver med mantra yoga og lese om Gudene som blir påkalt og hva dem representerer hva historien dems er. Det er skikkeligt kvalmt🤢 mye fæl energi av narsisisme og vold dere inviterer inn disse ekle energiene til å bli en del av dere som føles godt der og da men langsiktigt fører til uro aggresjon disasosiasjon  og forvirring til å med scitchofreni. Naive folk råtner innvendigt pågrunn av mangel på kunnskap av hva dem åpner seg opp for. 

Anonymkode: ec677...196

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

debatant skrev (På 7.4.2025 den 13.29):

Yoga er en mental/åndelig øvelse med hinduistiske røtter. Det eneste en blir flink i ved å drive yoga er yoga.  Om en vil bli sterkere er vekter mye bedre. Løping er mye bedre for kondisjon.

At det har hinduistiske røtter betyr ikke noe. Nå har jeg aldri bedrevet yoga, men kjenner da nok folk som har gjort det. Yoga er først og fremst bøying og tøying. Kanskje noen pusteøvelser og slikt. Det konkurrerer ikke med verken styrke- eller kondisjonstrening. Det har da ikke noe med verken okkultisme eller satanisme å gjøre. Hvorfor i all verden skulle det det?

Anonymkode: cce98...9f6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At det har hinduistiske røtter betyr ikke noe. Nå har jeg aldri bedrevet yoga, men kjenner da nok folk som har gjort det. Yoga er først og fremst bøying og tøying. Kanskje noen pusteøvelser og slikt. Det konkurrerer ikke med verken styrke- eller kondisjonstrening. Det har da ikke noe med verken okkultisme eller satanisme å gjøre. Hvorfor i all verden skulle det det?

Hinduistiske røtter betyr at det har sine røtter i hinduismen. Yoga er hinduisme, og hinduisme er yoga. Iallefall i henhold til guruer i hinduisme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

debatant skrev (På 7.4.2025 den 13.29):

Yoga er en mental/åndelig øvelse med hinduistiske røtter. Det eneste en blir flink i ved å drive yoga er yoga.  Om en vil bli sterkere er vekter mye bedre. Løping er mye bedre for kondisjon.

Du vet så sykt lite om den fysiske virkningen av å drive med yoga når du uttaler deg sånn 😂😂 Jeg løfter vekter bedre når jeg regelmessig driver med yoga, jeg løper bedre pga av øving med pust fra yoga 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jannepåvannet skrev (1 time siden):

Du vet så sykt lite om den fysiske virkningen av å drive med yoga når du uttaler deg sånn 😂😂 Jeg løfter vekter bedre når jeg regelmessig driver med yoga, jeg løper bedre pga av øving med pust fra yoga 

Jeg vet mer enn nok om yoga.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jannepåvannet skrev (4 timer siden):

Har jeg misforstått noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jannepåvannet skrev (20 timer siden):

Tok jeg feil?

Jeg er overbevist om at det finnes bedre måter å løfte vekter på enn gjennom yoga.

Jeg puster greit når jeg jogger uten å kaste bort tid på yoga..

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (På 7.4.2025 den 11.23):

Det jeg ikke forstår er behovet for å kalle det "Kristen Yoga"?

Yoga med kristen formålsparagraf.🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

debatant skrev (På 7.4.2025 den 9.40):

Yoga er hinduisme og hinduisme er yoga for å sitere en guru.

Kristen yoga er kristen okultisme/satanisme. Dvs en selvmotsigelse.

"Yoga er satanisme"? For en ekstrem fryktbasert vrangforestilling. Dere kristne tror at alt som ikke representerer religionen kristendom er ondskap, demoniske og satanisme. Dette er komplett illusjon og fantasi. Husk at ingen av mestrene var i utgangspunktet religiøse. Jesus var ikke kristen, Buddha ikke Buddhist osv. Religionene kom etterpå og er skapt av mennesker. Det er mye som er blitt vridd og forvrengt av f.eks Jesus sitt originale budskap. Kirkens menn brukte frykt som virkemiddel for å få kontroll over mennesker.  Alt fra trussel om evig brenning helvete,  til myten om at yoga er ondskap/ satanisme. Dette er rett og slett bare tull. De mest balanserte menneskene jeg kjenner praktiserer yoga og meditasjon. Det er en helt fantastisk måte å trene på. 

Anonymkode: 7f88c...58a

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (21 minutter siden):

Yoga med kristen formålsparagraf.🙄

Hinduisme med kristen formålsparagraf er litt klarere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Yoga er satanisme"? For en ekstrem fryktbasert vrangforestilling. Dere kristne tror at alt som ikke representerer religionen kristendom er ondskap, demoniske og satanisme. Dette er komplett illusjon og fantasi. Husk at ingen av mestrene var i utgangspunktet religiøse. Jesus var ikke kristen, Buddha ikke Buddhist osv. Religionene kom etterpå og er skapt av mennesker. Det er mye som er blitt vridd og forvrengt av f.eks Jesus sitt originale budskap. Kirkens menn brukte frykt som virkemiddel for å få kontroll over mennesker.  Alt fra trussel om evig brenning helvete,  til myten om at yoga er ondskap/ satanisme. Dette er rett og slett bare tull. De mest balanserte menneskene jeg kjenner praktiserer yoga og meditasjon. Det er en helt fantastisk måte å trene på. 

Jeg prøvde å si at "kristen yoga" er en selvmotsigelse.

Det er god grunn til å frykte Han som er gitt all makt i himmel og på jord. Han som døde for deg, så du ikke havner i helvete. Kirken har ingen makt over Jesu valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 12.02):

Dere kristne tror at alt som ikke representerer religionen kristendom er ondskap, demoniske og satanisme.

Nei, vi kristne tror generelt ikke det. Kun et lite midtretall gjør det.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...