Gå til innhold

Spøkelsesalder

annonym0990

Anbefalte innlegg

Hva er egt spøkelsesalder? å hva er forskjellen på den og en generelt usikker hund? 
Jeg har en retriver på 1 år, som før bjeffet på folk (på avstand) på tur det har gitt seg. Men han kan plutslig bjeffe på noe i skogen og på andre hunder, han viser ikke usikkerhet på fremmede ellers. Å i bymiljø er han kjempestødig!  Han er ekstremt energisk! Han reiser bust i perioder men ikke i sammenheng av noe,,det kan for eksempel være  om han snuser i veikanten. Virker egt mest som han har behov for og varlse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spøkelsesalder er ikke et begrep som er funnet i forskning, så vi vet ikke sikkert om det i det hele tatt finnes.

Det karakterisers ved unghunder som reagerer på ting de før ikke brydde seg om. F.eks en søppeldumk som alltid har stått der.

For noen kan det være så enkelt som at de som små valper aldri fikk med seg den søppeldunken. Plutselig ser de den ordentlig for første gang og støkker til.

For andre er det vanlig at utrygghet kan begynne å manifistere seg i unghundtiden. For noen så blir de fort tilvent igjen og det går over. For andre igjen så er det starten på en utrygghet som gradvis blir verre hvis det ikke blir jobbet med.

Jeg reagerer derfor på utsagn jeg leser hvor noen bastant sier "Det er spøkelsesalderen, det går over, ikke bry deg med det".

Ja, det kan gå over av seg selv, men det er ingen garanti for at det gjør det.

At han bjeffer på noe i skogen kan være fordi der treffer dere sjeldnere folk enn man gjør i et bymiljø. 

Så lenge det skjer en sjelden gang så hadde jeg ikke gjort så mye, hunder skal jo få lov til å støkke og være litt skeptisk, de også. Det er helt naturlig. Alternativt kan du ha noe godbitsøk i grøfta/skogen for å roe ham ned igjen hvis du synes han virker anspent.

Men jeg ville fulgt litt med og sett om det gikk over eller om det begynte å skje ofte. Ved sistnevnte så ville jeg gått inn med mer systematisk jobbing.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...