Gå til innhold

Underjordiske tunneler og katakomber i Trondheim

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har lenge visst at det finnes katakomber og underjordiske tunneler i Trondheim men leting på nett gir lite svar. De eksisterte lenge før krigen men i dagens bybilde kommer du ikke over noe som indikerer at de har eksistert.

Tenker ikke egentlig på toalettet fra 30-tallet eller katakombene under Vår Frues kirke selv om jeg gjerne får vite om dette også. Har veldig lyst til å bli kjent med de underjordiske gangene som er under byen. Er det noen av dere som vet av bilder, plasseringer og historien rundt de?

Anonymkode: bcbbd...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en del etter tyskerne på Ladehalvøya. 

På østsida av Leirfossene er det restene av en brakke og luftvern? stilling. 

Det er flere rundt hele byen. 

De fleste av disse er sikret eller stengt. 

Av nyere dato er tunnelene under NTNU Gløshaugen. Nå er de låst. Men om man finner noen med nøkler så kan man bevege seg mellom alle byggene på haugen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (22 timer siden):

Det er en del etter tyskerne på Ladehalvøya. 

På østsida av Leirfossene er det restene av en brakke og luftvern? stilling. 

Det er flere rundt hele byen. 

De fleste av disse er sikret eller stengt. 

Av nyere dato er tunnelene under NTNU Gløshaugen. Nå er de låst. Men om man finner noen med nøkler så kan man bevege seg mellom alle byggene på haugen. 

Takk for svar. Har vært i grottene ved Byåsen ganske nylig og har vært ved havna og også noen av grottene på Lade. Kjipt at de skal sikres men det er vel gode grunner til det antar jeg.... sett litt rundt på YouTube og det skal være en bunker ikke langt unna grottene på Byåsen også?

Den siste jeg kom over er på Steinan men den er (som ryktene sier) helt sikret ila. de siste fem årene.... dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for svar. Har vært i grottene ved Byåsen ganske nylig og har vært ved havna og også noen av grottene på Lade. Kjipt at de skal sikres men det er vel gode grunner til det antar jeg.... sett litt rundt på YouTube og det skal være en bunker ikke langt unna grottene på Byåsen også?

Den siste jeg kom over er på Steinan men den er (som ryktene sier) helt sikret ila. de siste fem årene.... dessverre...

Rundt omkring i Trøndelag er det flere interessante grotter. 

Harbakkhula er vel den mest kjente. Verd et besøk. 

Adresseavisen hadde en artikkel om grotter i Trøndelag for tretti (?) år siden. Kanskje den er mulig å finne? 

Jeg hadde en runde til flere av hulene, både på Leka og Fosen. 

På Stokkøya er det også en hule, som jeg ikke har klart å finne noe om på nettet. Inngangen var oversvømt når jeg var der, så jeg kom meg ikke langt inn. Men hula fortsetter lenger enn det lyktene mine nådde. Jeg må tilbake engang. 

Si i fra om du er interessert, så kan du få mer detaljert posisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...