Gå til innhold

mat i konfirmasjon, jeg synes konfrimaten skal få bestemme,men møter en del motstand

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  Maleficenta skrev (På 6.4.2025 den 12.48):

Syns ikke det. Syns det blir som å servere pizza og taco i bryllup. Altså folk pynter seg og bruker penger på gaver og allting. Da må de få ordentlig mat

Ekspander  

Så gryterett er "ordentlig" mat? 

Anonymkode: 82b5a...5c7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg synes det er helt innafor å ta et skritt vekk fra koltbord/kjøttgryte-standarden fra da jeg selv var ung. Virker som om mange tviholder på drittkjip mat som aspic og snitter bare fordi det er ~tradisjon~, og det er jo ikke grunn i seg selv. 

Jeg synes også at det er fint at konfirmanten får litt eierskap i selskapet. Ja, det er foreldre (eller andre familiemedlemmer) som betaler og har siste ord, men det kjedeligste jeg vet er å gå i konfirmasjon der selskapet bærer null preg av hovedpersonen og vedkommende virker å ha møtt opp på ren tvang. 

Men et forbehold synes jeg dere skal ha: maten dere serverer bør vise litt hensyn til gjestene som er der mtp. allergi eller hvis det er en veldig særspist bestemor til stede så ville jeg hatt alternativene klare. Og maten må kunne serveres på en måte som ikke går utover kvalitet og smak.

Jeg elsker taco i alle former, men var en gang i et bryllup der vi måtte stå 20 min i kø for tacobuffet der det tok en evighet å få forsynt seg. For det siste bordet som ble ropt opp var det bare små rester av tørrstekt kjøttdeig igjen, samt masse agurk. Så greit å beregne rikelig og finne en fornuftig måte å servere det på. I nesten alle selskap finnes det en idiot som tar dobbelt kjøtt og null grønnsaker og det må man nesten ta høyde for. 

Anonymkode: d03f2...0c3

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er vel bare nok et eksempel på individfokuset i samfunnet i dag. Invitere  masse folk til fest og servere junkfood fordi ungdommen liker det best? Hadde skjemtes av å invitere slekt og venner på denne typen mat og som noen skrev over, det handler også om oppdragelse og sosial kompetanse. Når man ber inn til fest så serverer man festmat. Det kan være så mangt, men burger og taco er på ingen måte innenfor. 

Anonymkode: 79a39...54d

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 11.50):

Jeg er i 30-åra og har aldri spist kabaret. 
Vi er ulike, men jeg synes altså at taco er harry i konfirmasjon. 

Anonymkode: dfe9d...2c0

Ekspander  

Ja det er jo nettopp det. Folk er ulike. For noen er koldtbord og gryterett hverdagsretter og ikke festmat. Men man spiser da det man får servert, trenger ikke å være så fisefin at man mener andres preferanser er harry. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 13.07):

Jeg synes det er helt innafor å ta et skritt vekk fra koltbord/kjøttgryte-standarden fra da jeg selv var ung. Virker som om mange tviholder på drittkjip mat som aspic og snitter bare fordi det er ~tradisjon~, og det er jo ikke grunn i seg selv. 

Jeg synes også at det er fint at konfirmanten får litt eierskap i selskapet. Ja, det er foreldre (eller andre familiemedlemmer) som betaler og har siste ord, men det kjedeligste jeg vet er å gå i konfirmasjon der selskapet bærer null preg av hovedpersonen og vedkommende virker å ha møtt opp på ren tvang. 

Men et forbehold synes jeg dere skal ha: maten dere serverer bør vise litt hensyn til gjestene som er der mtp. allergi eller hvis det er en veldig særspist bestemor til stede så ville jeg hatt alternativene klare. Og maten må kunne serveres på en måte som ikke går utover kvalitet og smak.

Jeg elsker taco i alle former, men var en gang i et bryllup der vi måtte stå 20 min i kø for tacobuffet der det tok en evighet å få forsynt seg. For det siste bordet som ble ropt opp var det bare små rester av tørrstekt kjøttdeig igjen, samt masse agurk. Så greit å beregne rikelig og finne en fornuftig måte å servere det på. I nesten alle selskap finnes det en idiot som tar dobbelt kjøtt og null grønnsaker og det må man nesten ta høyde for. 

Anonymkode: d03f2...0c3

Ekspander  

Sånn er det med alle typer buffet. Noen som grafser til seg all karbisen, ostedippen og de grillede scampiene 😅 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 13.10):

Dette er vel bare nok et eksempel på individfokuset i samfunnet i dag. Invitere  masse folk til fest og servere junkfood fordi ungdommen liker det best? Hadde skjemtes av å invitere slekt og venner på denne typen mat og som noen skrev over, det handler også om oppdragelse og sosial kompetanse. Når man ber inn til fest så serverer man festmat. Det kan være så mangt, men burger og taco er på ingen måte innenfor. 

Ekspander  

Det er 100 år siden koldtbord, gryterett og sodd var festmat.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 13.10):

Ja det er jo nettopp det. Folk er ulike. For noen er koldtbord og gryterett hverdagsretter og ikke festmat. Men man spiser da det man får servert, trenger ikke å være så fisefin at man mener andres preferanser er harry. 

Ekspander  

Jeg er ikke fisefin, men synes likevel taco i konfirmasjon er harry. Nordmenn har blitt så konforme at det er taco i konfirmasjon og julaften i pysj. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 13.12):

Ekspander  

Hva så? Det betyr ikke at taco er festmat nå

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har tydeligvis bestemt deg på forhånd og er ikke mottakelig for å høre på noen av de som er uenig med deg. Så det er jo meningsløst å diskutere med deg.

Mange tenker sikkert sitt om valget av mat men de sier ingenting. Konfirmanten bør få være med å velge men ikke bestemme. De aller fleste voksne jeg kjenner hadde opplevd dette som veldig spesielt. Sitte der i bunad og gafle i seg fredagskos. Man skal lære seg å ta hensyn til andre mennesker rundt seg også. Ta pizza som en del av koldtbordet og lag mat som resten også spiser.

Anonymkode: 33511...5e2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 13.12):

Ekspander  

Skrev jeg at man måtte servere en av de tre tingene? Det er mye som kan være festmat. Taco og burger er ikke det. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 13.04):

Så gryterett er "ordentlig" mat? 

Ekspander  

Syns gryterett er like kjipt

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Doris Becker skrev (På 6.4.2025 den 12.55):

Som skrevet, så fikk vi servert taco-bar på et finere hotell. Og det var fantastisk. Nydelig grillet entrecote blant annet, men også kylling og fisk. Et hav av forskjellige sauser og dipper, sterkt krydret og mildere. Og masse deilige grønnsaker. Du får også kjøpt lefser og skjell som er mer spennende enn butikk-variantene. 

Ekspander  

Tror du det er slik taco konfirmanten til TS ønsker seg? 😅 Fisketaco i lefse? 

Anonymkode: c01d4...032

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 11.37):

Helt enig med moren her.
Dere er Invitert til en dag hvor konfen står i sentrum.
Og dere velger å være fisefine å nekte å bruke bunad siden dem serverer annen mat en hva dere mener er fesmat?
Makan til ovenfra og ned holdning har jeg ikke hørt om før, dere kunne bare droppa alt i stede.

Gud bedre jeg er glad jeg ikke har så fisefine folk i min omgangskrets.

Anonymkode: aa600...b0c

Ekspander  

Hadde nok ikke hatt på meg bunad hvis jeg skulle spist Taco. Er trossalt mye lettere å grise med Taco en med snitter eller noe. Da hadde jeg valgt noe annet pent som var lett å vaske hvis jeg skulle sølt på meg

Anonymkode: 1bd56...f78

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 13.16):

Skrev jeg at man måtte servere en av de tre tingene? Det er mye som kan være festmat. Taco og burger er ikke det. 

Ekspander  

Hvorfor ikke nevne hva som er festmat for deg i konfirmasjon da? Det er jo ingenting annet enn dette som blir nevnt her så det hadde vært spennende å høre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg elsker taco! Men jeg syns ikke det er festmat. Tvert imot syns jeg det ofte er veldig grisete, og særlig hvis man har med barn. Når man pynter seg opp i sin fineste stas, gjerne bunad som ikke bare kan slenges til vask, så er det litt kjipt å få servert taco. Har prøvd, fikk det servert i en barnedåp. Der var det ikke engang prøvd å gjøre det litt ekstra, det var standard fredagstaco med first price. 

Som innflytter i Trøndelag syns jeg heller ikke at sodd er festmat 🙈 Sodd er godt det (hvor kom kjøttbollene fra? 🤔), men det er for nært hverdagsmat for min smak. For meg er festmat noe man spiser sjeldent, som tar litt tid og energi å lage, og som blir litt eksklusivt. 

Jeg er veldig for at hedersgjesten skal ha et ord med i laget, men jeg syns man gjør dem en bjørnetjeneste når man går med på hverdagsmat i en slik anledning. Det går jo fint an å spise taco på julaften og, men de fleste legger jo litt mer i det måltidet…

Anonymkode: f5e6e...fa7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er koltbord forbeholdt minnesamvær, så taco er helt fint

Anonymkode: 9ea2a...1f7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 10.51):

Dette må da være en klassegreie… 
Helt uhørt for meg å invitere til selskap og så be tantene spise taco i bunad. Utrolig kleint og harry. 

Ekspander  

Ja det er virkelig en klassereise 😬 Mormor på 85 år i bunad med nyrullet hår og nypusset sølv som sitter og spiser fastfood i konfirmasjon 😬

Er det ikke bare å be om barnemeny til denne konfirmanten da? Rimelig ironisk mtp at det er snakk om en konfirmasjon hvor man liksom skal tre inn i de voksnes rekker, men da slipper i det minste de stivpyntede gjestene å spise pizza i bunad.... 

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 10.49):

Er det virkelig blitt så vanlig med junk food i konfirmasjon? Jeg var i konfirmasjon i fjor hvor de serverte taco. Jeg og mine felles venninner med konfirmantens mor droppet bunaden siden vi følte de ba inn til fredagstaco.

Dagen etter fikk vi felles mld fra konfirmantens mor som syns det var dårlig gjort at vi ikke brukte bunadene våre. 

Jeg har konfirmant neste år, og vi bor ikke i Drammen og heter Harry, så her blir det festmat. Men vi er tydeligvis en utdøende rase. 🫣

Anonymkode: 8f0c0...d4b

Ekspander  

Jeg hadde aldri spist taco i bunaden min. Hadde ikke risikert salsasaus på den.

Har sognebunad. 

Anonymkode: 5339f...bfd

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner noen som hadde konf på en kinarestaurant og gjestene bestilte fra den vanlige menyen der. 
Blir som taco eller pizza, tenker jeg da - vi spiser asiatisk hjemme et par ganger i uka😊

Anonymkode: f9a01...21e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 13.34):

Kjenner noen som hadde konf på en kinarestaurant og gjestene bestilte fra den vanlige menyen der. 
Blir som taco eller pizza, tenker jeg da - vi spiser asiatisk hjemme et par ganger i uka😊

Anonymkode: f9a01...21e

Ekspander  

Hele poenget med konfirmasjon er tradisjoner og høytidelighet. Overgang til voksenlivet. Pomp og prakt og stas.

Høres ut som en skikkelig dårlig komedie å spise fredagstaco i bunad. Hva blir det neste? Konfirmanten forlater selskapet tidlig for å game? 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...