Gå til innhold

mat i konfirmasjon, jeg synes konfrimaten skal få bestemme,men møter en del motstand

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tja, jeg fikk ikke bestemme i min konfirmasjon, og det gikk i vanlig kjedelig koldtbord med eggerøre, rundstykker, røkt laks og spekemat. Helt grei mat, men for meg er ikke dette festmat, det er en ganske gjennomsnittlig hotellfrokost. 

Anonymkode: 90b71...f88

Helt enig.
Koltbort er ikke festmat, men latmansamat.
Men jeg vil gå så langt å si at et koltbord er hotellfrokost på et dårlig hotell.

Anonymkode: aa600...b0c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt om taco i konfirmasjon før. Dette er et arbeiderklassefenomen på landsbygda, og jeg syns forsåvidt at det står respekt av å stå for det man er som familie. Det vil fort bli kleint, stivt og fremmed med 5 retters snobbete lammecarré og andeconfit. Så det er flott at dere omfavner hva dere er.

Men noe du også burde ha lært konfirmanten, eller "konfrimaten" som du stort sett skriver, er omtanke og respekt for de som pusser bunadsølvet, kjøper dyr gave og setter av fagen til seremoni og selskap. Det å nekte å slenge sammen en gryterett kvelden i forveien for å la den stå og putre for seg selv på en kjele under selskapet er bare respektløst ovenfor de voksne som ikke trives med fastfood i høytidelige selskap.

Anonymkode: c01d4...032

• Liker 16
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har hørt om taco i konfirmasjon før. Dette er et arbeiderklassefenomen på landsbygda, og jeg syns forsåvidt at det står respekt av å stå for det man er som familie. Det vil fort bli kleint, stivt og fremmed med 5 retters snobbete lammecarré og andeconfit. Så det er flott at dere omfavner hva dere er.

Men noe du også burde ha lært konfirmanten, eller "konfrimaten" som du stort sett skriver, er omtanke og respekt for de som pusser bunadsølvet, kjøper dyr gave og setter av fagen til seremoni og selskap. Det å nekte å slenge sammen en gryterett kvelden i forveien for å la den stå og putre for seg selv på en kjele under selskapet er bare respektløst ovenfor de voksne som ikke trives med fastfood i høytidelige selskap.

har dyleksi så skriver ikke 100% rett hele tiden :( beklager det.

vi tjener godt begge 2,men viktig for oss at konfirmaten får bestemme selv denne dagen

Anonymkode: 008c9...5dc

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taco og pizza trenger ikke å være junkfood slik noen her påstår! Og hjemmelaget pizza er jo knallgodt, spesielt om bunnen også er laget fra bunnen av!

Anonymkode: 2e8a2...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

vi tjener godt begge 2,men viktig for oss at konfirmaten får bestemme selv denne dagen

så hvorfor spør du her? du er jo uenig i ALLE svar og tips 

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja helt enig, nei blir ikke kjøttdeig for det liker ikke hn

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

ikke det hn ønsker :)

Tror kanskje både dere og konfirmanten har misforstått hva man mener med at det er «noens dag» og hva det innebærer å invitere til selskap.

Man inviterer ikke til selskap for at folk skal få gleden av å se en tenåring gafle i seg favorittmaten sin… Et selskap kan være til ære for en person, men gjestene skal alltid i fokus. Vertskapet i en konfirmasjon er konfirmantens foreldre, ikke konfirmanten selv, selv om han er hedersgjest. En 14-åring har ingen som helst forutsetninger for å planlegge et selskap. Her må foreldrene på banen, gjerne diskutere med konfirmanten, men man må forklare at :

1. En høytidelig anledning skal markeres med finere mat. Det kan godt være en forseggjort buffet, der konfirmanten sin favorittmat inngår, men det er ikke bare han som skal spise…

2. Folk kommer i sitt fineste antrekk, har med gaver - og de skal bli vartet opp med skikkelig mat og drikke.

Anonymkode: 396c8...fb1

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

vi skal være hjemme og jeg lager all maten

Ja, da er det en økonomisk fordel om konfirmanten vil ha hjemmelagd helgemat, men jeg hadde syntes det var stusselig som gjest å få.

I den foreløpig siste konfirmasjonen i min familie, så lagde familien noe mat selv etter konfirmantens ønske, noe var i stil og type fra hjemlandet til den ene forelderen og noe var tapas-mat fra catering. Det var en del å velge i, og alle var fornøyd. 

Anonymkode: bd8bd...542

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis konfirmasjonen har form som en bursdagsfeiring for unger, må det være innafor å gi gaver i samme kategori. Så en hundrelapp er vel ok gave? Tohundrelapp fra de nærmeste?

Anonymkode: c186a...591

• Liker 12
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taco-spissing er ikke veldig delikat i utgangspunktet.

Å sitte på et festbord i fineste antrekk og stappe taco i munnen hvor sausen renner på hvitt skjorten? Nei, takk.

Server heller noe som kan spises med kniv og gaffel. 

Anonymkode: 26093...3e8

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Helt enig.
Koltbort er ikke festmat, men latmansamat.
Men jeg vil gå så langt å si at et koltbord er hotellfrokost på et dårlig hotell.

Anonymkode: aa600...b0c

Så lagmannsretten når en har røkt fisken selv, stekt elgsteik selv til roastbiff, lager potetsalat , elgkarbonade osv fra bunnen.

Mange som kom hitt hadde nå aldri spist elg en gang

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Taco-spissing er ikke veldig delikat i utgangspunktet.

Å sitte på et festbord i fineste antrekk og stappe taco i munnen hvor sausen renner på hvitt skjorten? Nei, takk.

Server heller noe som kan spises med kniv og gaffel. 

Anonymkode: 26093...3e8

kan fint spise dette med kniv og gaffel også

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men hvorfor lærer dere en person som skal feires med voksenfest at det eneste som betyr noe er vedkommedes egne behov og at man ikke skal ta noen som helst form for hensyn til de man er glad i? Sitte i bunad med 1500 kr i gavekort i veska og spise fastfood? Som Ari Behn sa det; trist som faen.

• Liker 14
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spis taco'n din du ts, og si fra til gjestene så de kan gi gaver i samme stil som maten. 

Anonymkode: 82808...f71

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor lærer dere en person som skal feires med voksenfest at det eneste som betyr noe er vedkommedes egne behov og at man ikke skal ta noen som helst form for hensyn til de man er glad i? Sitte i bunad med 1500 kr i gavekort i veska og spise fastfood? Som Ari Behn sa det; trist som faen.

du får mene det du vil :) bryr meg ikke

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spis taco'n din du ts, og si fra til gjestene så de kan gi gaver i samme stil som maten. 

er vel ikke pga gaver man feirer :) familietid som er hovedfokus her både for oss og barnet, får han 100 eller 10000 er akkurat det samme

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel ikke pga gaver man feirer :) familietid som er hovedfokus her både for oss og barnet, får han 100 eller 10000 er akkurat det samme

særlig 🤣🤣 tipper både dere og han blir dritfornøyde om han får 200 av nærmeste familie 😅😅😅

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tror kanskje både dere og konfirmanten har misforstått hva man mener med at det er «noens dag» og hva det innebærer å invitere til selskap.

Man inviterer ikke til selskap for at folk skal få gleden av å se en tenåring gafle i seg favorittmaten sin… Et selskap kan være til ære for en person, men gjestene skal alltid i fokus. Vertskapet i en konfirmasjon er konfirmantens foreldre, ikke konfirmanten selv, selv om han er hedersgjest. En 14-åring har ingen som helst forutsetninger for å planlegge et selskap. Her må foreldrene på banen, gjerne diskutere med konfirmanten, men man må forklare at :

1. En høytidelig anledning skal markeres med finere mat. Det kan godt være en forseggjort buffet, der konfirmanten sin favorittmat inngår, men det er ikke bare han som skal spise…

2. Folk kommer i sitt fineste antrekk, har med gaver - og de skal bli vartet opp med skikkelig mat og drikke.

Anonymkode: 396c8...fb1

Kunne ikke vært mer enig!!

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

men møter veldig motstand hos mine foreldre og svigerforeldre, de mener jeg må ha koldbord, tapas eller en gryte i tillegg,

Jeg forstår ikke hvorfor besteforeldrene er inkludert i denne diskusjonen i det hele tatt. De er gjester.

Anonymkode: a9ea5...f1e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja helt enig, nei blir ikke kjøttdeig for det liker ikke hn,men blir masse gode grønnsaker, dipper, kylling, biffstimler, oster, og kanskje litt kebabkjøtt som jeg vet flere av søskenbarna liker i tacoen

Da blir det helt perfekt! ️ Besteforeldrene er på bærtur. Kjør på!

Anonymkode: c089a...d3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Den moderne Nordmann er blitt så konform at de ikke lenger vet forskjell på hverdag og fest. 
Hvis jeg pynter meg i min fineste stas, kjøper en dyr gave og bruker en hel dag på et annet menneske så forventer jeg faktisk at maten står i stil med alt det andre. 
Å servere taco/pizza tenker jeg egentlig er et hån mot alle som kommer. 
Pizza og taco er IKKE festmat, og det bør ungdommen faktisk også lære seg. 
Inkluder det som en del av maten, men for guds skyld ikke la det være det eneste dere serverer!

Som gjest hadde jeg ikke sagt noe der og da, men hadde definitivt tenkt ganske negativt om det

Anonymkode: c6874...caa

Som gjest i en konfirmasjon hadde jeg vært strålende fornøyd med taco. Var i en slik konfirmasjon for to år siden, ødela ikke dagen i det hele tatt faktisk.

Men TS, det at konfirmanten skal bestemme maten betyr IKKE at han ikke skal ta hensyn. Selv om han ikke liker kjøttdeig, så kan det være mange av gjestene som foretrekker det. Dere lager selvfølgelig et utvalg som inkluderer mer enn akkurat det konfirmanten spiser.

Anonymkode: 4b8f4...068

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...