Gå til innhold

mat i konfirmasjon, jeg synes konfrimaten skal få bestemme,men møter en del motstand

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi serverte tacobuffet til et jubileum i kirken,  de fleste gjestene var mellom 60-80 år. Dette var sikker 20 år siden, så taco var ganske nytt,. Men alle gjestene likte maten, og syntes det var spennende og godt. 

Anonymkode: 72860...947

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Konfirmaten bestemmer 100%. 

Anonymkode: e4de5...b5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syns det skal være festmat og ikke junk. For meg er det også en viktig del i oppfostringen, å holde et selskap og ikke kun nach. 

Anonymkode: afc8d...7d4

Taco er da ikke junk? Det blir jo hva man gjør det til selv. Selvfølgelig , kjører man på med mengder av ost , rømme , sauser osv. blir det jo det..  Men taco er jo så mye mer: ulike grønnsaker, ulike typer kjøtt - kyllingfilet, kjøttdeig, hakket storfekjøtt går også an osv. man kan jo lage det til en ren salat uten skjell/lefser.

Når det er sagt, har jeg tenkt å høre med konfirmanten her og hvis det er et rimelig forslag , så har jeg tenkt å servere det. Hadde taco vært foreslått, kunne jeg gjerne servert det :) Hadde bare gjort litt mer ut av det enn vanlig "fredagstaco". Med ulike grønnsaker, frukt (ananas er f.eks godt til) litt ulikt kjøtt (kjøttdeig og kyllingfilet f.eks), litt sauser og rømme, lefser og skjell osv. Det er jo nesten som et koldtbord. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi serverte tacobuffet til et jubileum i kirken,  de fleste gjestene var mellom 60-80 år. Dette var sikker 20 år siden, så taco var ganske nytt,. Men alle gjestene likte maten, og syntes det var spennende og godt. 

så godt og høre :) er mest svigerforeldrene og mine foreldre som er mot dette de er i 60-75 årene, mens oldemødrene og ene oldefaren som er over 90 alle 3 synes det er en god ide

Anonymkode: 008c9...5dc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er sikker på at flere av gjestene vil reagere på det, selv om de ikke sier de. 
Barn og ungdom bør kunne lære seg forskjell på hverdag og fest. Og som voksne brøt vi lære dem det. 

Anonymkode: dfe9d...2c0

• Liker 11
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Konfirmaten bestemmer 100%. 

Anonymkode: e4de5...b5d

❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bra alle gjør forskjellig :)  Ja vi betaler hele konfirmsjonen selv og blir ikke så dyrt når vi lager maten og er hjemme

Tenker alle har litt forskjellige tradisjoner og forventninger til en slik dag. Det beste er å gjøre det som passer for dere. Lykke til😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er sikker på at flere av gjestene vil reagere på det, selv om de ikke sier de. 
Barn og ungdom bør kunne lære seg forskjell på hverdag og fest. Og som voksne brøt vi lære dem det. 

ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig skal han være med å bestemme maten, det er tross alt hans dag, ikke konservative besteforeldre.

Anonymkode: 42839...146

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok syns det var rart å komme i konfirmasjon med pizza og Taco.

Her og så var nå ungdommen med å bestemte en del, og vi la til ekstra. Så vi hadde koldtbord med noe som ikke nødvendigvis andre har til.

Spekemat, eggerøre, egen røkt ørret, viltgryte, salat, kylling, vårruller, salat, loff, lompe, lefser, rakafisk, 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Konfirmanten kan komme med innspill. Det bør være mer festlig mat enn i en vanlig helg. Samtidig må foreldre ha siste ord på både kostnader, lokaler og andre ting som en 14-åring ikke har greie på. 

Anonymkode: bd8bd...542

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig skal han være med å bestemme maten, det er tross alt hans dag, ikke konservative besteforeldre.

Anonymkode: 42839...146

ja synes jeg også

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

så godt og høre :) er mest svigerforeldrene og mine foreldre som er mot dette de er i 60-75 årene, mens oldemødrene og ene oldefaren som er over 90 alle 3 synes det er en god ide

Besteforeldrene kan spise oksesteken sin en annen dag. 😉😊

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Konfirmanten kan komme med innspill. Det bør være mer festlig mat enn i en vanlig helg. Samtidig må foreldre ha siste ord på både kostnader, lokaler og andre ting som en 14-åring ikke har greie på. 

Anonymkode: bd8bd...542

vi skal være hjemme og jeg lager all maten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt tantebarn fikk bestemme selv og valgte tacobuffet. Nå er hun over 20 og jeg har etterhvert konfirmanter og h*n ber innstendig om at vi voksne er med å bestemme og ikke tenåringens-valg da hun angrer bittert og skulle ønske dagen ble litt mer styrt av foreldrene. Som h*n sier nå hadde h*n jo ingen preferanser rundt selskap og hva annen mat som kunne vært normalt i et slikt selskap, og føler nå at konfen var som en fjortis-bursdag og som alle andre fredager med Taco bare med litt flere tilbehør.  De fleste gjester er jo høflige nok til å si det er greit men heelt enig med alle som  sier at bunad og fredagstaco er helt festdag 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den moderne Nordmann er blitt så konform at de ikke lenger vet forskjell på hverdag og fest. 
Hvis jeg pynter meg i min fineste stas, kjøper en dyr gave og bruker en hel dag på et annet menneske så forventer jeg faktisk at maten står i stil med alt det andre. 
Å servere taco/pizza tenker jeg egentlig er et hån mot alle som kommer. 
Pizza og taco er IKKE festmat, og det bør ungdommen faktisk også lære seg. 
Inkluder det som en del av maten, men for guds skyld ikke la det være det eneste dere serverer!

Som gjest hadde jeg ikke sagt noe der og da, men hadde definitivt tenkt ganske negativt om det

Anonymkode: c6874...caa

Tja, jeg fikk ikke bestemme i min konfirmasjon, og det gikk i vanlig kjedelig koldtbord med eggerøre, rundstykker, røkt laks og spekemat. Helt grei mat, men for meg er ikke dette festmat, det er en ganske gjennomsnittlig hotellfrokost. 

Anonymkode: 90b71...f88

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
monican94 skrev (1 minutt siden):

mitt tantebarn fikk bestemme selv og valgte tacobuffet. Nå er hun over 20 og jeg har etterhvert konfirmanter og h*n ber innstendig om at vi voksne er med å bestemme og ikke tenåringens-valg da hun angrer bittert og skulle ønske dagen ble litt mer styrt av foreldrene. Som h*n sier nå hadde h*n jo ingen preferanser rundt selskap og hva annen mat som kunne vært normalt i et slikt selskap, og føler nå at konfen var som en fjortis-bursdag og som alle andre fredager med Taco bare med litt flere tilbehør.  De fleste gjester er jo høflige nok til å si det er greit men heelt enig med alle som  sier at bunad og fredagstaco er helt festdag 

det skjer ikke her

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og flertallet vil elske det.
Så får dem gjestene som reagerer bare reagere.
Er ikke dem som skal feires men konfimanten.

Bygdedyret har 364 andre dager å styre.
Men konfen har bare en dag.

At noen er gammeldags og mener alt var bedre før i tiden da man kunne røyke inne og man fylte bly på bensintanken, og veiene var av grus.
Du vet at forandring, det er farlig det.

Taco og pizza er egentlig perfekt festmat som alle liker.
Ganske enkelt å piffe opp både taco. nachos og pizza til noe mer en en normal fredag.

Anonymkode: aa600...b0c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

vi skal være hjemme og jeg lager all maten

Vi og laget alt selv. Mye som kan lages på forhånd og ha klart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, jeg fikk ikke bestemme i min konfirmasjon, og det gikk i vanlig kjedelig koldtbord med eggerøre, rundstykker, røkt laks og spekemat. Helt grei mat, men for meg er ikke dette festmat, det er en ganske gjennomsnittlig hotellfrokost. 

Anonymkode: 90b71...f88

det er kjedelig, jeg fikk ikke bestemme helt selv,men gikk være med ,de sa jeg kunne for eksempel velge mellom 3 retter og 2 kaker som jeg ønsket

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...