Gå til innhold

mat i konfirmasjon, jeg synes konfrimaten skal få bestemme,men møter en del motstand

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 10.44):

barnet mitt skal konfirmeres i mai og vi skal ha feiring hjemme og lage maten selv, barnet ønsker Pizza, Nachos og Taco buffe, noe jeg synes er greit da konfrimaten sin dag, men møter veldig motstand hos mine foreldre og svigerforeldre, de mener jeg må ha koldbord, tapas eller en gryte i tillegg, men synes det blir mye styr.

synes dere at de har rett eller bør konfirmaten bestemme på den dagen ?

Anonymkode: 008c9...5dc

Hva med å høre med besteforeldrene om de kan stille opp med en gryterett? Her hos oss er det iallefall vanlig at nærmeste familie bidrar litt til festen. Vi har hatt konfirmanter i familien som har ønsket taco og lasagne og pizza, men da har besteforeldre stilt opp med gryte og feks salater i tillegg til et par kaker. Bla stekt opp kjøtt og lagd klar på forhånd - slik at det var lett å lage den ferdig på konfirmasjonsdagen. Vi andre i nærmeste familie har deltatt med salater, rundstykker eller focaccia og kaker. 

Anonymkode: f2b7a...954

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Her blir det koldtbord, ferdig snakka. Hvis unga her fikk bestemme, så hadde det blitt McDonald’s. 

Anonymkode: f8a92...f26

En femåring, ja. Da ønsket mine også McDonaldsbursdag.

Men tenåringer? Her er favoritten gjerne skalldyr om de får velge helt selv. Sist bursdag ble det Poke Bowls, har forstått at det er veldig populært nå, også om det blir sendt med lunsjpenger. 

Anonymkode: 94166...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når du frekventerer restauranter som faktisk bruker "tapas style" så sier det jo sitt...

Her i byen heter det i alle fall dele-retter, eller småretter, på alt som ikke er tapas- eller pinchossteder. 

Ohh...snap! Hva med pepperoni pizza? Er det vegetar for deg? Skriver du det med to p`er?  Det blir som det blir når de fleste benytter det feil. Fingermat sier jeg. Men jeg hever ikke øyenbryn og himler med øynene over de som sier tapas og mener småmat. Ikke er jeg redd for bunaden min heller. Jeg klarer som regel å spise det meste uten å søle. Fettflekker fra norsk festmat er verre enn salsa. Og jeg spiser der maten er god og autentisk, uten å gjøre narr av de som liker biff og toro bernaise.

Anonymkode: af17a...d32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 11.25):

Jeg har hørt om taco i konfirmasjon før. Dette er et arbeiderklassefenomen på landsbygda, og jeg syns forsåvidt at det står respekt av å stå for det man er som familie. Det vil fort bli kleint, stivt og fremmed med 5 retters snobbete lammecarré og andeconfit. Så det er flott at dere omfavner hva dere er.

Men noe du også burde ha lært konfirmanten, eller "konfrimaten" som du stort sett skriver, er omtanke og respekt for de som pusser bunadsølvet, kjøper dyr gave og setter av fagen til seremoni og selskap. Det å nekte å slenge sammen en gryterett kvelden i forveien for å la den stå og putre for seg selv på en kjele under selskapet er bare respektløst ovenfor de voksne som ikke trives med fastfood i høytidelige selskap.

Anonymkode: c01d4...032

Om ikke dette svaret kun er trolling, så sier det mye mer om deg og ikke ts. Og det er ikke ment positivt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser mange argumenterer at unger blir så selvsentrerte i dag, og at dette setter dem på en pidestall. Men jeg syns faktisk det er ganske selvsentrert å mene hva som er grei mat og hva som ikke er grei mat i en konfirmasjon. Om du vil gjøre noe annerledes i dine barns konfirmasjon så kjør på, men å sitte her å tenke at du skulle hatt din mening om mat hørt i noen andres konfirmasjon er teit. 

Jeg fikk faktisk klager i min egen konfirmasjon, selv om det var ganske "skikkelig mat". Det ble servert en 3-retters med creme brulee til dessert. Dette fikk mamma masse klager på om at det ikke var en barnevennelig dessert og at ungene dems ikke klarte å spise det. Mens de satt rett ved siden av dessert bordet med 10 forskjellige kaker å velge fra 🤦‍♀️

Nei, man kan aldri gjøre alle fornøyd, det er alltid et eller annet folk skal klage på. 

Anonymkode: bc713...473

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ellers har du det bra? 

Jeg synes det er mange snobber i denne tråden, som gjør narr av de som ønsker mat ungdommen liker. Sammenligningen med pepperoni står seg. Det er blitt navnet på pizza med salami og ost. Selv om det absolutt ikke er opprinnelsen. Skal du ha det i Italia må du si salame/ salsiccia piccante, sier du peperoni vil du få vegetar med paprika. Og sånn er det blitt med tapas. Dette blir forferdelig avsporing. Men fy for noen snobber som spammer ned tråden med nedlatende kommentarer. De har også laget en egen tråd, der de spør om det er greit å servere nudler, spaghetti ala capri osv. For å gjøre narr av TS.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men det er vel kanskje på tide at barnet også forstår at inviterer man så tar man hensyn til gjestene også og ikke bare seg selv. Jeg hadde takket nei til konfirmasjonen da jeg har null interesse av å bruke av min fritid og ikke minst penger i form av gave til noen som kun evner å se seg selv. Du som forelder har feilet storth hvis du ikke har lært konfirmanten at man tar hensyn til alle så også når det kommer til konfirmasjon.

Anonymkode: 8be54...917

Da var det rette røva som feis. Du takker nei til å feire ungdommens store dag, fordi de ikke har evne til å se andre enn seg selv, og ikke serverer mat du synes er bra nok? Nå ler jeg godt - snakk om å ikke se andre enn seg selv 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes det er mange snobber i denne tråden, som gjør narr av de som ønsker mat ungdommen liker. Sammenligningen med pepperoni står seg. Det er blitt navnet på pizza med salami og ost. Selv om det absolutt ikke er opprinnelsen. Skal du ha det i Italia må du si salame/ salsiccia piccante, sier du peperoni vil du få vegetar med paprika. Og sånn er det blitt med tapas. Dette blir forferdelig avsporing. Men fy for noen snobber som spammer ned tråden med nedlatende kommentarer. De har også laget en egen tråd, der de spør om det er greit å servere nudler, spaghetti ala capri osv. For å gjøre narr av TS.

Jeg sier jo at det må være en kombinasjon mellom hva ungdommen ønsker, og hva som passer seg. Høytidelig anledning er høytidelig anledning, og skal være noe spesielt. Like lite som vi steker Grandiosa på julaften. 

Og uansett hvilken mat vi lager bruker vi riktig betegnelse. Det er ikke snobberi å benytte korrekt norsk om maten man serverer. 

Pizzaen du stadig referer til heter forresten Pizza Salame i Italia. Pizza Salsiccia er en helt annen variant. Uten at jeg ser at dette har noe som helst å gjøre med din misforståelse når det gjelder bruk av "Tapas". 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sier jo at det må være en kombinasjon mellom hva ungdommen ønsker, og hva som passer seg. Høytidelig anledning er høytidelig anledning, og skal være noe spesielt. Like lite som vi steker Grandiosa på julaften. 

Og uansett hvilken mat vi lager bruker vi riktig betegnelse. Det er ikke snobberi å benytte korrekt norsk om maten man serverer. 

Pizzaen du stadig referer til heter forresten Pizza Salame i Italia. Pizza Salsiccia er en helt annen variant. Uten at jeg ser at dette har noe som helst å gjøre med din misforståelse når det gjelder bruk av "Tapas". 

Jeg skriver det, Salame. Men noen mener salsiccia piccante er mer lik den pepperoni de liker her. Så jeg har erfart at man må be om det, for at kunden skal bli fornøyd. Kommer litt an på hvor i Italia også, hvis du skal pirke.  Jeg har bodd i både Spania, Italia og Frankrike. Jo, det er snobberi, slik de kommenterer det i denne tråden! Jeg vet veldig godt hva tapas er. Og skal jeg ha tapas, så går jeg ikke hvor som helst. Kun et sted som duger her i Oslo. Men jeg synes ikke det er misforstått hvis folk sier tapas og mener småmat, for det gjøres i mediene, på tv og på hoteller. Og nei, det er ikke tostjerners hoteller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde jublet over en digg tacobuffet! Og ja, så lenge naturlig og godt tilbehør er inkludert, synes jeg det er greit at ungdommen bestemmer. 
feks:

1. ungdommen vil ha pepperoni pizza: okei, vi tar pizza men det skal være flere typer pizza og salat til. 
2. ungdommen vil ha taco, men liker bare ost, kjøttdeig, mais og salsa. Greit det, vi tar taco men kjører på med masse gøy tilbehør som upper buffeten.

Anonymkode: b8281...7cd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En femåring, ja. Da ønsket mine også McDonaldsbursdag.

Men tenåringer? Her er favoritten gjerne skalldyr om de får velge helt selv. Sist bursdag ble det Poke Bowls, har forstått at det er veldig populært nå, også om det blir sendt med lunsjpenger. 

Pokebowl er like populært hos 5-åringer også, faktisk.

Lurer på hva slags kosthold det er i familier som ts sin og andre her som støtter det å servere toro-gryte, biffsnadder, taco, pizza, burger etc, i en konfirmasjon 😶 Utrolig trist at det er hva barna ville valgt.

Anonymkode: a9750...77a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjon er en tradisjonsrik milepæl man har èn gang i livet, og da synes jeg ikke taco og pizza passer inn. Det er min mening. Jeg ville heller foreslått et koldtbord, eller eventuelt at dere bestiller en ferdigstekt oksestek (oppskjært) og lager tilbehøret selv.

Å ete taco i bunad? Ekstremsport i min verden 😅

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er konfirmantens dag og dermed skal ønskene til konfirmanten komme først. Det er revnende likegyldig hva andre i familien ønsker. Taco er mer enn bare kjøttdeig, saus og ost, man kan ha pizza med masse forskjellige toppinger osv. Så jeg hadde kjørt på med taco, pizza og nachos.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her har jeg aldri tenkt tanken på at konfirmanten ikke skal få bestemme. Vår konfirmant vil ha taco, men vi bestiller catering og da kommer det med litt mer tilbehør enn vi selv hadde tenkt på. 

Forrige konfirmant ønsket indisk, da ble det bestilt. Og vellykket. Alle digget maten, men ble litt for mette 😅

Anonymkode: c3641...d82

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selv restauranter kaller småretter "tapas style" rundt om over alt. get over it.

I Norge ja ...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser mange argumenterer at unger blir så selvsentrerte i dag, og at dette setter dem på en pidestall. Men jeg syns faktisk det er ganske selvsentrert å mene hva som er grei mat og hva som ikke er grei mat i en konfirmasjon. Om du vil gjøre noe annerledes i dine barns konfirmasjon så kjør på, men å sitte her å tenke at du skulle hatt din mening om mat hørt i noen andres konfirmasjon er teit. 

Jeg fikk faktisk klager i min egen konfirmasjon, selv om det var ganske "skikkelig mat". Det ble servert en 3-retters med creme brulee til dessert. Dette fikk mamma masse klager på om at det ikke var en barnevennelig dessert og at ungene dems ikke klarte å spise det. Mens de satt rett ved siden av dessert bordet med 10 forskjellige kaker å velge fra 🤦‍♀️

Nei, man kan aldri gjøre alle fornøyd, det er alltid et eller annet folk skal klage på. 

Anonymkode: bc713...473

Det er lov å ha en mening på hva som er akseptabel mat i bryllup. Da må det være lov i konf og.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Maleficenta skrev (7 minutter siden):

I Norge ja ...

Selv Jamie Oliver har hatt blogginnlegg der han kaller det tapas/tapas style, men inkluderer flere småretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 15.43):

Hele poenget med konfirmasjon er tradisjoner og høytidelighet. Overgang til voksenlivet. Pomp og prakt og stas.

Høres ut som en skikkelig dårlig komedie å spise fredagstaco i bunad. Hva blir det neste? Konfirmanten forlater selskapet tidlig for å game? 

Anonymkode: c01d4...032

Enig.

I en annen tråd her inne for lenge siden skrev en bruker at konformasjon er ungdommens første egne erfaring med selskapslivet, og det syntes jeg er en fin måte å tenke på det på. Altså, at man skal arrangere et selskap for mange hvor man selv (med foreldre) er vertskap, skikk og bruk osv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man pleier å lage mat for gjestene sin skyld. Nå hadde jeg spist taco og pizza med glede jeg, men uansett har det blitt litt tullete med at det er konfirmanten som bestemmer siden det er hans dag. Hva serverer man til dåp da????

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da får svigerforeldre og foreldre hjelpe til med kjøpe/lage mat vis dem mener dere skal ha andre ting.Komfirmanten sin dag,la han/hun bestemme selv.

Anonymkode: 3bb9a...c6b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...