Gå til innhold

mat i konfirmasjon, jeg synes konfrimaten skal få bestemme,men møter en del motstand

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Maleficenta skrev (8 minutter siden):

Rart de ikke liker hjortestek 

Jeg likte ikke hjort som barn og tenåring, husker jeg. Men spiste jo alltid, da det var festmat hos besteforeldre.

Har i voksen alder lært at det er fordi den var for mye stekt, og derfor smakte for mye av vilt. Nå elsker jeg hjort, og serverer det ofte som festmat selv. 

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Syns de kunne hatt biff. Alle liker biff og det er finere enn taco

Mareritt å perfeksjonere dette til et stort selskap. 

Anonymkode: 94166...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Maleficenta skrev (20 minutter siden):

Jeg liker ikke tradisjonell "biff". Biff stroganoff var en schlager. Og som del av  taco, så er biffkjøtt godt, Men foretrekker entrecôte. Av angus. 

Anonymkode: af17a...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Syns det høres bra ut med taco. Du kan jo selfølgelig lage en enkel gryte til den eldre garde. Bare lag noe enkel toro gryte eller noe forsiden av. Du kan lage det på forhånd å fryse

Anonymkode: e994a...634

Torogryte faktisk. Jeg slutter ikke å bli sjokkert iver hvor gjerrige, kjipe og direkte uforskammede enkelte mennesker er. Den eldre garde forventes å stille i finstas, reise, gi dyre gaver for mange tusen kroner, og takken er at de får slengt til seg en torogryte. Kanskje du skal servere den i hundeskåler på gulvet også?

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg liker ikke tradisjonell "biff". Biff stroganoff var en schlager. Og som del av  taco, så er biffkjøtt godt, Men foretrekker entrecôte. Av angus. 

entrecôte er jo en biff. Hva legger du i «tradisjonell biff»? Det har jeg aldri hørt om. 

Anonymkode: a9750...77a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

entrecôte er jo en biff. Hva legger du i «tradisjonell biff»? Det har jeg aldri hørt om. 

Mørbrad, indrefilet og flatbiff. Jeg liker det mer fett. Og helst i strimler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Syns det høres bra ut med taco. Du kan jo selfølgelig lage en enkel gryte til den eldre garde. Bare lag noe enkel toro gryte eller noe forsiden av. Du kan lage det på forhånd å fryse

Anonymkode: e994a...634

Hvorfor skal det være enkelt? Det er én dag, en festdag, konfirmantens og familiens dag. En høytidelig anledning, et høytidelig selskap. Konfirmanten kan få taco hver fredag og pizza hver lørdag. Han/hun kan feire 16-årsdagen sin med så mye nachos tenåringene orker. 
Hvorfor skal man velge vekk selskapsmat i det første ordentlige selskapet? Man kan jo bare la være å feire, hvorfor skal konfirmanten ha gjester da? Når det ikke skal være et fint konfirmasjonsselskap? Kan ikke slekta bare komme på lørdag, så spiser dere pizza og ser på stjernekamp sammen? Ta papptallerkner, da slipper dere oppvask, viktig at det er enkelt. 

Anonymkode: c56b8...04a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Entrecote er vel det som har mest smak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man kan jo ordne en litt finere pizza, ikke typisk hjemmelaget, men mer tapas stil. 

Anonymkode: 18abb...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mørbrad, indrefilet og flatbiff. Jeg liker det mer fett. Og helst i strimler. 

Flatbiff fra voksne dyr brukes svært sjeldent som biff, alt for seigt. Det funker som biffstrimler, som strengt tatt har lite med biff å gjøre og bare er en slags fornorsking av beef.

Til biff bruker man vanligvis indrefilet, ytrefilet, entrecôte eller mørbrad. I et fint selskap serverer man ikke seig flatbiff, og knapt nok mørbrad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (52 minutter siden):

Jeg ønsket meg Beef wellington til min konfirmasjon. Det fikk jeg. Men, hadde jeg ønsket meg pizza hadde jeg fått «nei». Beef wellington er et mer passende selskapsmåltid. I min familie er det festlig å spise noe man ikke spiser hver uke eller flere ganger om året. 

Anonymkode: afc8d...7d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Flatbiff fra voksne dyr brukes svært sjeldent som biff, alt for seigt. Det funker som biffstrimler, som strengt tatt har lite med biff å gjøre og bare er en slags fornorsking av beef.

Til biff bruker man vanligvis indrefilet, ytrefilet, entrecôte eller mørbrad. I et fint selskap serverer man ikke seig flatbiff, og knapt nok mørbrad. 

Har dårlig erfaring med all biff utenom entrecote. Men også der feiler mange hvis den er helstekt. Indrefilet kan smake, hvis kokken er flink! Men jeg liker mye smak på ting. Ikke peppersaus eller bearnaise. Crispy chilibiff feks. Men det blir vel feil til bunad det da. Sausen kan flekke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Man kan jo ordne en litt finere pizza, ikke typisk hjemmelaget, men mer tapas stil. 

Anonymkode: 18abb...aed

Du vet at tapas er spansk og pizza er italiensk ja? Pizza har ingenting med tapas å gjøre. Typisk nordmenn å lage et sammensurium av alskens matretter og kaller det tapas selv om ingen av rettene er spanske engang ..

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (4 minutter siden):

Du vet at tapas er spansk og pizza er italiensk ja? Pizza har ingenting med tapas å gjøre. Typisk nordmenn å lage et sammensurium av alskens matretter og kaller det tapas selv om ingen av rettene er spanske engang ..

De mener småretter. Alle skjønner det. Legg litt godvilje til 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (6 minutter siden):

https://www.tine.no/oppskrifter/lunsj-og-smaretter/forretter-snacks-og-tapas/pizzatapas Skulle de kalt det antipasti? mini pizzaer? Tapas er et ord som for de fleste betyr smått/småretter/mini.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

https://www.tine.no/oppskrifter/lunsj-og-smaretter/forretter-snacks-og-tapas/pizzatapas Skulle de kalt det antipasti? mini pizzaer? Tapas er et ord som for de fleste betyr smått/småretter/mini.

Jo det betyr det men det er tradisjonelle spanske retter fordi tapas er spansk bare

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nordmenn.... 

Tapas er spansk. Tradisjonelt finner du rene retter - skinker, oster. Så har du alle undergruppene som har utviklet seg lokalt over tid. . Pinchos. Montatidos. Mariscos. 

Tapas er småretter, ja. Men småretter er ikke nødendigvis tapas. Blant annet er ikke bacondadler tapas, selv om mange nordmenn kaller det for det. 

Så - hvorfor ikke bare bruke "småretter"? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nordmenn.... 

Tapas er spansk. Tradisjonelt finner du rene retter - skinker, oster. Så har du alle undergruppene som har utviklet seg lokalt over tid. . Pinchos. Montatidos. Mariscos. 

Tapas er småretter, ja. Men småretter er ikke nødendigvis tapas. Blant annet er ikke bacondadler tapas, selv om mange nordmenn kaller det for det. 

Så - hvorfor ikke bare bruke "småretter"? 

Fordi det er blitt sånn. Masse nyord som brukes feil, men blir en del av språket, som det benyttes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Selv restauranter kaller småretter "tapas style" rundt om over alt. get over it.

Fjernet sitat av slettet innhold.  Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde tapas/koldtbord til begge, men taco ved siden av. Vi lagde det meste av tapasen selv, og bestilte noe. Tacoen lagde de som hjalp oss å servere. 

Jeg synes ikke konfirmanten skal bestemme all maten, men selvsagt at den skal få ha med noe av den maten den ønsker. Foreldre betaler, og det er en festdag. Skjønner at det er kjipt for bestefar på 70 å spise taco eller pizza i en konformasjon. 

Anonymkode: 1b949...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her blir det koldtbord, ferdig snakka. Hvis unga her fikk bestemme, så hadde det blitt McDonald’s. 

Anonymkode: f8a92...f26

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Fordi det er blitt sånn. Masse nyord som brukes feil, men blir en del av språket, som det benyttes. 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Selv restauranter kaller småretter "tapas style" rundt om over alt. get over it.

Når du frekventerer restauranter som faktisk bruker "tapas style" så sier det jo sitt...

Her i byen heter det i alle fall dele-retter, eller småretter, på alt som ikke er tapas- eller pinchossteder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...