Gå til innhold

mat i konfirmasjon, jeg synes konfrimaten skal få bestemme,men møter en del motstand

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som sagt - det stemmer nok på noen ungdommer, men det var ikke inntrykket jeg fikk her. TS ville ikke lage en hel taco buffet, både fordi det ble "for mye jobb" og fordi det var "ikke det ungdommen ville ha". Så da ble det pizza og taco.

Anonymkode: 54bca...58d

Det høres litt kjedelig ut. Da hadde jeg stått over, og håpet kakebuffeten var bedre! ☺️ Her er ønske "afternoon-tea", så jeg må lære meg å lage petit four og makroner 😭

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Folk er virkelig ikke glade for å bli mette lenger. For noe jåleri.

Anonymkode: a24d5...0b5

De færreste i Norge sulter og er så underernærte i Norge at de blir glade og takknemlige bare de får mat i magen, helt uavhengig av smak og næringsinnhold. 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor det? 

Anonymkode: 8c24f...c27

Så man kan kle seg passende til denne barnebursdagen og kjøpe gave i passende prisklasse.

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Den moderne Nordmann er blitt så konform at de ikke lenger vet forskjell på hverdag og fest. 
Hvis jeg pynter meg i min fineste stas, kjøper en dyr gave og bruker en hel dag på et annet menneske så forventer jeg faktisk at maten står i stil med alt det andre. 
Å servere taco/pizza tenker jeg egentlig er et hån mot alle som kommer. 
Pizza og taco er IKKE festmat, og det bør ungdommen faktisk også lære seg. 
Inkluder det som en del av maten, men for guds skyld ikke la det være det eneste dere serverer!

Som gjest hadde jeg ikke sagt noe der og da, men hadde definitivt tenkt ganske negativt om det

Anonymkode: c6874...caa

💯 

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvis konfirmasjonen har form som en bursdagsfeiring for unger, må det være innafor å gi gaver i samme kategori. Så en hundrelapp er vel ok gave? Tohundrelapp fra de nærmeste?

Anonymkode: c186a...591

Sant! Men ts er nok typen som gjerne vil ha dyre flotte gaver til lillegull fra gjestene hun ikke unner skikkelig mat.

Anonymkode: a9750...77a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taco er nok ikke det første jeg kunne ha tenkt meg å spist med bunaden på. Jeg roter alltid og det er vanskelig å spise skjell og lefse med kniv og gaffel. Men kunne ha laget meg en tacosalat, så skulle nok ha overlevd! Men liker nok annen mat akkurat når jeg er kledd i finstasen.

Endret av AlternativX
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med dagens økonomi (!) så håper de fleste vet at det ikke er mye å rute med som før....

Jeg har en fjortis så har en kjærlighet til pizza, burgers og sushi, liker ikke lasagne, pølser, kylling, smørbrød, heller ikke sånn kaldt bord, hvorfor i h... skulle vi pålegge det pga etiketten?

Hun må høres på og gjøre avtaler, tilpasse det litt så blir det fint for alle. 

Har ikke noe imot taco på ett selskap, en kan gjøre mye fin om det er delvis hjemmelaget, mye tilbehør en kan finne på. Om det var bare Old elpaso fra A til Å.... 

Anonymkode: 35caf...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En del av å bli voksen er å lære seg skikk og bruk og vanlig folkeskikk. 

Det er dårlig folkeskikk å severe billig-helgemat om man inviterer inn til noe som skal være et pent selskap, hvor man forventer at folk stiller i finklær, gir en dyr gave, og gjerne reiser langveisfra. 

Innsatsen fra vertskapet må stå i stil til hva man forventer fra gjestene. 

Så nei, jeg synes ikke det er OK å servere taco når jeg har gitt gave til 1000 kr og stridd med å presse meg inn i bunad, og gjerne reist langt av gårde. Da forventer jeg faktisk noe mer. 

Og det bør konfirmanten lære. Skal han liksom være "voksen", så må han oppføre seg voksent.

Anonymkode: effd0...b29

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Konfirmanten kan komme med ønsker, men ikke bestemme eller ha det siste ordet.

Dette (blant annet) fordi at konfirmanten ikke skal trenge å sitte med ansvaret dersom noen av gjestene er misfornøyd. Noe som åpenbart er tilfelle her. I tillegg synes jeg det er greit å servere festmat og ikke fredagstaco som mange andre har nevnt. 

Anonymkode: 3466c...6bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Med dagens økonomi (!) så håper de fleste vet at det ikke er mye å rute med som før....

Jeg har en fjortis så har en kjærlighet til pizza, burgers og sushi, liker ikke lasagne, pølser, kylling, smørbrød, heller ikke sånn kaldt bord, hvorfor i h... skulle vi pålegge det pga etiketten?

Hun må høres på og gjøre avtaler, tilpasse det litt så blir det fint for alle. 

Har ikke noe imot taco på ett selskap, en kan gjøre mye fin om det er delvis hjemmelaget, mye tilbehør en kan finne på. Om det var bare Old elpaso fra A til Å.... 

Begynne med å oppdra fjortisen din til å spise variert vanlig mat kanskje?

Anonymkode: 396c8...fb1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk å dele ut smekker til gjestene! Det blir en del søl, for en skal aldri lene seg over bordet når en spiser om en har lært en millimeter om å spise.

Anonymkode: 6bbc9...923

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når det er høytidsstemning så serverer man tilhørende mat. Noe annet er fullstendig mangel på folkeskikk. Men innenfor de rammene er jeg også tilhenger av modernisering. Jeg kunne fint gått med på meksikansk tema, men da med skikkelig mat og gode råvarer, laget fra bunnen, og med en del variasjon. 

Anonymkode: 94166...992

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Begynne med å oppdra fjortisen din til å spise variert vanlig mat kanskje?

Anonymkode: 396c8...fb1

Alle fjortiser elsker pizza da

Anonymkode: 0a05e...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvsagt. Jeg som voksen elsker også pizza. Men jeg har da grunnleggende forståelse for at pizza ikke er festmat. 

Anonymkode: 54bca...58d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har konfirmantene fått velge til en viss grad. Hadde jenta fått vlge helt og holdet hadde det blitt en buffe av Bjellands fiskeboller og Toro tomatsuppe med makaroni og egg. Det var ikke aktuelt, så vi inngikk et kompromiss.

Neste elsker pizza og burger. Pizza er utelukket, så der blir det burger. Ikke disse fra frysedisken, men ordentlige burgere med tilbehør.

Anonymkode: 39a62...d44

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjennom oppveksten spiste jeg det som ble servert, og det så var hjortestek, sodd eller skrei. 

Det gjør også mine nå. Det er jo ting de liker mindre godt, men de er høflige, og oppdratt til å spise det som blir servert. 

I konfirmasjon så er meny et samarbeid. Det skal være høytid og flott, men også noe de koser seg med. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er glad for at jeg sjeldent har på meg noe jeg er redd for å søle på. Renseriet fikser også det meste. Jeg vil kose meg på fest! (men foretrekker kniv og gaffel, selv til frukt)😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 10.44):

barnet mitt skal konfirmeres i mai og vi skal ha feiring hjemme og lage maten selv, barnet ønsker Pizza, Nachos og Taco buffe, noe jeg synes er greit da konfrimaten sin dag, men møter veldig motstand hos mine foreldre og svigerforeldre, de mener jeg må ha koldbord, tapas eller en gryte i tillegg, men synes det blir mye styr.

synes dere at de har rett eller bør konfirmaten bestemme på den dagen ?

Anonymkode: 008c9...5dc

Syns det høres bra ut med taco. Du kan jo selfølgelig lage en enkel gryte til den eldre garde. Bare lag noe enkel toro gryte eller noe forsiden av. Du kan lage det på forhånd å fryse

Anonymkode: e994a...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Syns det høres bra ut med taco. Du kan jo selfølgelig lage en enkel gryte til den eldre garde. Bare lag noe enkel toro gryte eller noe forsiden av. Du kan lage det på forhånd å fryse

Anonymkode: e994a...634

Torogryte og ja. Dette blir bare verre og verre

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Gjennom oppveksten spiste jeg det som ble servert, og det så var hjortestek, sodd eller skrei. 

Det gjør også mine nå. Det er jo ting de liker mindre godt, men de er høflige, og oppdratt til å spise det som blir servert. 

I konfirmasjon så er meny et samarbeid. Det skal være høytid og flott, men også noe de koser seg med. 

Rart de ikke liker hjortestek 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 10.55):

Helt enig,  konfirmanten sin dag, da bør konfirmanten bmfå lov til å bestemme mat. Alle voksne klarer å spise pizza og taco én dag. Så kan de heller spise gryte eller lammesteik helgen etter. 

Anonymkode: 72860...947

samtidig de kommer og gir en god del penger til konfirmanten..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns de kunne hatt biff. Alle liker biff og det er finere enn taco

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Til konfirmasjon til tantebarn så lagde de noe mystisk gråaktig gryterett med kylling  og ris. Det hadde salat og brød på siden. Det var meget skuffende men tja, mat er mat så det var jo spiselig.

Tok opp samtale med dattera som skal konfirmeres neste år, hun gikk rett til sushi som jeg synes ikke er noe dårlig idé...

Mye sushi med vårruller, fried Rice, og muligens ris og sursøt kylling gryte, det holder med en sånn meny vil jeg tro.

Har ingen problemer at vi kan tilpasse maten til hennes ønsker. Hun er ikke særlig glad i kaldt bord (eks) så hvorfor skal hun ha noe hun ikke liker fordi vi synes det er finere mat i ett selskap?

Det går an å avtale, en 15 åring kan skjønne det selv.

Sushi kan være fint

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...