Gå til innhold

mat i konfirmasjon, jeg synes konfrimaten skal få bestemme,men møter en del motstand

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Forstår ikke hvorfor gryterett passer så mye bedre til nypusset bunadssølv. Kjedelig hverdagsmat i mine øyne, selv om den er laget fra bunnen av. 

Anonymkode: 70845...03b

Enig! Vi lager ofte gryte på søndager. Like mye hverdagsmat det. 

Anonymkode: ab000...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ville aldri ha servert taco pga fare for søl på dyre klær. Kunne kanskje hatt noe pizza beregnet på små barn, men tviler på at jeg ville ha valgt det. Det må da være noe rart om en konfirmant bare liker sånn mat? Jeg er tilhenger av tapas/koldtbord med en varmrett til slike anledninger. Sikkert kjedelig, men da finner i hvertfall alle noe de liker 🙂 

Anonymkode: f063e...988

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

To ting til jeg ikke skjønner:

1: hvorfor er folk så inmari opptatt av at "de voksne bestemmer"? En 15 år er kapabel til å ta avgjørelser. I det minste bør de få øve på det! 

2: folk er veldig redd for bunaden sine her. Vi spiser ofte taco- to voksne og tre barn. Kan ikke huske å ha ødelagt et eneste klesplagg. Ikke at vi må skifte klær engang. Griser folk så mye med maten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Konfrimaten 😂😂😂

Anonymkode: b50fb...3fb

Rimelig stusslig og komme i konfirmasjon og få servert pølse i potetstappe eller spaghetti og kjøttdeig bare fordi konfirmanten liker det, litt høyere standard må det da være 

Anonymkode: c83aa...3ce

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vårt barn har Asperger og er selektiv i matveien. Han ønsker seg pizza.
Vi kjører et kompromiss med italiensk buffet: italiensk pizza, skinker, ost, aioli, foccacia, mozzeralla og tomatsalat, en rød og en hvit pastarett..og salat selvfølgelig :)

Anonymkode: cec92...817

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

2: folk er veldig redd for bunaden sine her. Vi spiser ofte taco- to voksne og tre barn. Kan ikke huske å ha ødelagt et eneste klesplagg. Ikke at vi må skifte klær engang. Griser folk så mye med maten??

Vanlige klær kan vaskes på 60 grader i vaskemaskin. 

Anonymkode: bd8bd...542

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Til konfirmasjon til tantebarn så lagde de noe mystisk gråaktig gryterett med kylling  og ris. Det hadde salat og brød på siden. Det var meget skuffende men tja, mat er mat så det var jo spiselig.

Tok opp samtale med dattera som skal konfirmeres neste år, hun gikk rett til sushi som jeg synes ikke er noe dårlig idé...

Mye sushi med vårruller, fried Rice, og muligens ris og sursøt kylling gryte, det holder med en sånn meny vil jeg tro.

Har ingen problemer at vi kan tilpasse maten til hennes ønsker. Hun er ikke særlig glad i kaldt bord (eks) så hvorfor skal hun ha noe hun ikke liker fordi vi synes det er finere mat i ett selskap?

Det går an å avtale, en 15 åring kan skjønne det selv.

Anonymkode: 35caf...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Velg for eksempel en varm rett (konfirmanten bestemmer, så pizza, taco, whatever). Så har dere tradisjonell kaldbuffet eller tapas/hva enn de voksne i familien liker som kald mat. 

Anonymkode: 84eef...4a2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Til konfirmasjon til tantebarn så lagde de noe mystisk gråaktig gryterett med kylling  og ris. Det hadde salat og brød på siden. Det var meget skuffende men tja, mat er mat så det var jo spiselig.

Tok opp samtale med dattera som skal konfirmeres neste år, hun gikk rett til sushi som jeg synes ikke er noe dårlig idé...

Mye sushi med vårruller, fried Rice, og muligens ris og sursøt kylling gryte, det holder med en sånn meny vil jeg tro.

Har ingen problemer at vi kan tilpasse maten til hennes ønsker. Hun er ikke særlig glad i kaldt bord (eks) så hvorfor skal hun ha noe hun ikke liker fordi vi synes det er finere mat i ett selskap?

Det går an å avtale, en 15 åring kan skjønne det selv.

Anonymkode: 35caf...894

Fins andre ting enn koldtbord

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser jo at svært mange her er uenige, men jeg tenker som et betydelig mindretall her at det er helt greit å bare følge konfirmantens eget ønske på konfirmasjonsdagen.

Det er ikke et uttrykk for at jeg synes dagens ungdom skal få gjøre akkurat som de vil ved enhver anledning og at jeg jobber aktivt for at verden skal gå til helvete, slik enkelte ser ut til å anta. Jeg tror bare jeg er hakket mindre selvhøytidelig enn en del her.

Anonymkode: 9b4d7...79d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke uenig i at konfirmanten skal ha medbestemmelsesrett. Men hva er problemet med å ha taco som en del av en større buffé (tapas eller koldtbord)? Hvorfor skal man påtvinge alle gjestene ett noget spesielt selskapsmat-valg? Det er for mye jeg-meg-meg fokus disse dagene, en stor del av å arrangere fest, er å legge til rette for at gjestene har det fint. Ikke bare konfirmanten eller brudeparet. 

Anonymkode: 43863...382

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det første jeg tenker her er: hvorfor i alle dager skal så mange involveres i avgjørelsen? Besteforeldre plusspluss. Unødvendig. Det vil alltid være noen som ikke liker maten. Dere og konfirmanten avgjør. Hva andre måtte mene/kreve spiller ingen rolle, og er heller ikke noe dere skal ta spesifikk hensyn til utenom matallergier. 

Det som er viktigst når man inviterer flere ulike mennesker er at man har nok mat + et variert utvalg slik at alle får noe de kan spise. Derfor er ofte buffet et populært valg siden det dekker flere ulike retter. 

Da jeg og mine søsken skulle konfirmeres, så ville alle vi ha lasagne (hver vår gang) siden det var dét som var favoritten vår. Men foreldrene våre minnet oss på at det var høflig å se til at det var noe å spise for alle når det inviteres til feiring, så da ble det til en buffet med ulike retter, inkludert lasagne. Da følte vi at vi fikk bestemme, samtidig som vi også sørget for at det var noe til alle. 

Anonymkode: 51998...769

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Min fetter var i bryllup i fjor, han er absolutt ikke fin på det og en ekte bygdegutt, men selv han stusset over tacobuffet til bryllupsmiddag… den neste generasjonen må oppdras og det er vår plikt å gjøre det.

Taco kan sikkert inngå i en fest middag, typ forrett: mexicansk mais lefse med pulled pork, pico de gallo og limedressing eller noe men som buffet: it’s a no from me. 

Anonymkode: e8c7b...a32

Folk er virkelig ikke glade for å bli mette lenger. For noe jåleri.

Anonymkode: a24d5...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min svigermor mener vi bør ha svinestek for «det er det man serverer i konfirmasjon» og «det hadde mine barn!» 😅 Vi går for noe vi ønsker selv og konfirmanten får være med å komme med ønsker. Eldste hadde thai-buffet og yngste skal ha tapas :) 

Anonymkode: 010a1...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange forsøker å latterliggjøre konfirmantens valg. Det er selvsagt grenser for hva som kan serveres i en konfirmasjon. Men mye "fast food" kan serveres på sunt og lekkert vis. Og det trenger ikke bli mer søl enn vanlig koldtbord, eller 17.mai klassikeren her på vestkanten;  wienerpølser, kir royale og marsipankake. Ærlig talt. Det er nye tider nå. Ungdommen vil ha spennende smaker, sterke krydder og fargerikt tilbehør. Jeg applauderer det! ☺️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Doris Becker skrev (2 minutter siden):

Ungdommen vil ha spennende smaker, sterke krydder og fargerikt tilbehør. Jeg applauderer det! ☺️

Tror ikke ungdommer som ber om pizza og taco tenker på "spennende smaker, sterke krydder og fargerikt tilbehør". De tenker nok heller på fast food-versjonen med enkle smaker.

Jeg er helt enig i at f.eks en godt utstyrt taco-buffet med mye spennende hadde vært et bra valg, men det hørtes ikke ut som om det var TS skulle gå for. Hørtes mer ut som "dagen derpå"-varianten, fordi guttungen vil ha lørdagspizzaen sin.

Anonymkode: 54bca...58d

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min svigermor mener vi bør ha svinestek for «det er det man serverer i konfirmasjon» og «det hadde mine barn!» 😅 Vi går for noe vi ønsker selv og konfirmanten får være med å komme med ønsker. Eldste hadde thai-buffet og yngste skal ha tapas :) 

Anonymkode: 010a1...62a

Jeg var konfirmant på tidlig 80-tall. Da var det veldig vanlig med kokt laks m/tilbehør 🙂. Det tror jeg ingen har lenger 🙂. Det var før oppdrettsfisk kom, så var vel litt luksus. Fikk det servert i bryllup på 90-tallet også. Så ingen tvil om at tidene endrer seg 🙂

Anonymkode: f063e...988

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror ikke ungdommer som ber om pizza og taco tenker på "spennende smaker, sterke krydder og fargerikt tilbehør". De tenker nok heller på fast food-versjonen med enkle smaker.

Jeg er helt enig i at f.eks en godt utstyrt taco-buffet med mye spennende hadde vært et bra valg, men det hørtes ikke ut som om det var TS skulle gå for. Hørtes mer ut som "dagen derpå"-varianten, fordi guttungen vil ha lørdagspizzaen sin.

Jeg tror du undervurderer ungdommen. Ingen ungdommer her spiser fast food slik jeg husker den. De er mye mer kresne. Og det er sterke smaker, farger, pizzavarianter med topping jeg ikke hadde hørt om på deres alder, og  mye sushi og tapas-varianter. Ikke burgere som drypper av fett eller salsa fra Rimi. De drikker ikke brus heller, de ber om vann! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

takk for svar

jeg synes det blir litt mye jobb,men kan jo se om jeg kan bestille et sted,men jeg synes konfrimaten bør bestemme den dagen

Anonymkode: 008c9...5dc

amen er problemet at du er for lat til å tilby gjestene ordentlig mat, eller at du vil la barnet bestemme selv?

jeg synes det er ganske respektløst overfor folk som kanskje reiser og må overnatte for å komme i konfirmasjon, kler seg i bunad eller sin fineste stas, kjøper dyre gaver og så avspise man med å bli servert litt junkfood 😵‍💫

Anonymkode: a9750...77a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Doris Becker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror du undervurderer ungdommen. Ingen ungdommer her spiser fast food slik jeg husker den. De er mye mer kresne. Og det er sterke smaker, farger, pizzavarianter med topping jeg ikke hadde hørt om på deres alder, og  mye sushi og tapas-varianter. Ikke burgere som drypper av fett eller salsa fra Rimi. De drikker ikke brus heller, de ber om vann! 

Som sagt - det stemmer nok på noen ungdommer, men det var ikke inntrykket jeg fikk her. TS ville ikke lage en hel taco buffet, både fordi det ble "for mye jobb" og fordi det var "ikke det ungdommen ville ha". Så da ble det pizza og taco.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...