Gå til innhold

mat i konfirmasjon, jeg synes konfrimaten skal få bestemme,men møter en del motstand

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så de kan ha på klær som tåler vask. 

Anonymkode: bd8bd...542

🙄 

Anonymkode: 8c24f...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tider skal komme tider skal henrulle..

Nye tider, ny mat. 

Anonymkode: a24d5...0b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Når slutter det å være «taco» og begynner å bli noe annet? 

Anonymkode: afc8d...7d4

For meg har taco aldri vært det mange ser ut til å forbinde med "fredagstaco" her i Norge.  Vi har aldri brukt ferdigpakker med krydder osv, og sjeldent vanlig kjøttdeig, men forskjellige typer kjøtt og fisk.  Lager egne sauser og dipper, der guacamole selvsagt topper. Og masse grønnsaker, stekte og kalde, samt salat. Vi benytter lefser og skjell, som vi fyller eller spiser ved siden av. Du har jo "street tacos", "breakfast tacos", "picadillo tacos"(som vel er kjøttdeig), osv.  Tex-mex buffet kan man jo også ha da, hvis man ønsker flere retter, nachos er jo med der. 

Endret av Doris Becker
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil inviteres i denne konfirmasjonen 😇😆

Hadde han ønsket en særere ting type sushi så hadde jeg kjørt koldtbord til de som krysset av for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min datter hadde hjemmelaget lasagne med salat og hjemmebakte rundstykker for 2 år siden. Hun fikk velge selv.

Min sønn skal ha Boeuf Bourguignon nå om en måned. Han har også valgt selv.

For oss er det viktig å ta ungdommene våre på alvor. For oss det heller ikke viktig hvilke klær man går i. Det som et viktig for oss er hvem man er sammen med. 

Om folk ikke kommer fordi det ikke er høytidelig nok for de, eller at maten er for harry, så driter jeg i det 🤷‍♀️ Ikke trenger vi pengene deres heller 😅 

Anonymkode: ab000...a86

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor opprettet du tråden når du "ikke bryr deg" om meninger du er uenig i, TS?

Jeg er enig i at konfirmanten skal få lov til å være med og bestemme. Men jeg er også enig i at foreldre har ansvar for å fortsatt oppdra og veilede ungdommen til å forstå hva det vil si å være vert og at det er forskjell på festmat og hverdags. 

Dvs, selvsagt kan man ha taco-inspirert buffet, men da også inkludere flere ting enn bare taco, som andre nevner. 

Ikke rart dagens ungdom blir bortskjemte gullunger som tror verden kretser omkring dem.

Anonymkode: 54bca...58d

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med kakene TS?  Det vil jeg høre mer om. Hva er vanlig nå? Er det kransekake, suksessterte og opp-ned kake? Eller det fondant-kaker og cup cakes som gjelder 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Sjokkerende! 😳 

Anonymkode: afc8d...7d4

Min fetter var i bryllup i fjor, han er absolutt ikke fin på det og en ekte bygdegutt, men selv han stusset over tacobuffet til bryllupsmiddag… den neste generasjonen må oppdras og det er vår plikt å gjøre det.

Taco kan sikkert inngå i en fest middag, typ forrett: mexicansk mais lefse med pulled pork, pico de gallo og limedressing eller noe men som buffet: it’s a no from me. 

Anonymkode: e8c7b...a32

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søstra mi hadde kinamat fordi det er favoritten hennes, så bestilte vi noen pizza til de som ikke er så glad i sånt. Jeg syns det er få dager i løpet av livet som handler om en selv, konfirmasjon og bryllupsdag da må vel de som feires få bestemme hva de vil ha til mat... 

Anonymkode: bc713...473

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Doris Becker skrev (3 minutter siden):

Hva med kakene TS?  Det vil jeg høre mer om. Hva er vanlig nå? Er det kransekake, suksessterte og opp-ned kake? Eller det fondant-kaker og cup cakes som gjelder 😊

Sikkert energidrikk og en pose pottis, for det er hva "ungdommen likar". 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for alle svar

vi går for Pizza, Nachos og Taco :)

Anonymkode: 008c9...5dc

Hvorfor i all verden opprettet du denne tråden når du ikke er mottakelig for innspill? Den store majoriteten i denne tråden har svart at det er merkelig å servere fastfood/lørdagskos som i tillegg er grisete å spise i en konfirmasjon. Pizza, nachos og taco er klassiske retter på barnemenyen på alle restauranter, det burde jo gitt deg et ørlite hint. 

Anonymkode: c01d4...032

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sikkert energidrikk og en pose pottis, for det er hva "ungdommen likar". 

Litt mer kresne her i gården. Cup cakes med fargerik krem, mye inspirasjon fra Bakemesterskapet tror jeg ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Konfirmanten ønsket seg spaghetti à la Capri – så vi endte opp med å kjøpe 28 bokser

Anonymkode: 9ea2a...1f7

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor i all verden opprettet du denne tråden når du ikke er mottakelig for innspill? Den store majoriteten i denne tråden har svart at det er merkelig å servere fastfood/lørdagskos som i tillegg er grisete å spise i en konfirmasjon. Pizza, nachos og taco er klassiske retter på barnemenyen på alle restauranter, det burde jo gitt deg et ørlite hint. 

Mange sier også det er helt greit 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sørget for at mine ungdommer ble hørt og fikk ønskene oppfylt, men de fikk selvsagt ikke bestemme hele menyen i en alder av 15 år. 

Anonymkode: 7c1bf...bd9

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange sier også det er helt greit 

For all del, kos dere med barnebursdagsmat i konfirmasjon. Men ironien er jo skrikende, da poenget med festen er at en ungdom trer inn i de voksnes rekker. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har hørt om taco i konfirmasjon før. Dette er et arbeiderklassefenomen på landsbygda, og jeg syns forsåvidt at det står respekt av å stå for det man er som familie. Det vil fort bli kleint, stivt og fremmed med 5 retters snobbete lammecarré og andeconfit. Så det er flott at dere omfavner hva dere er.

Men noe du også burde ha lært konfirmanten, eller "konfrimaten" som du stort sett skriver, er omtanke og respekt for de som pusser bunadsølvet, kjøper dyr gave og setter av fagen til seremoni og selskap. Det å nekte å slenge sammen en gryterett kvelden i forveien for å la den stå og putre for seg selv på en kjele under selskapet er bare respektløst ovenfor de voksne som ikke trives med fastfood i høytidelige selskap.

Forstår ikke hvorfor gryterett passer så mye bedre til nypusset bunadssølv. Kjedelig hverdagsmat i mine øyne, selv om den er laget fra bunnen av. 

Anonymkode: 70845...03b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ble nok veldig vanlig på 90-tallet. Jeg kjøpte det i butikken første gang på 80-tallet.

Anonymkode: 6bbc9...923

Ja, var blitt veldig vanlig på 90-tallet. Jeg var liten på 80-tallet, men tror det var da jeg også spiste det for første gang. Elsker taco! Både hjemmelaget og Santa Maria-varianten. Ville valgt hjemmelaget i konfirmasjon da, men på en helt vanlig fredag er Santa Maria absolutt bra nok. 

Anonymkode: 4bec0...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

barnet mitt skal konfirmeres i mai og vi skal ha feiring hjemme og lage maten selv, barnet ønsker Pizza, Nachos og Taco buffe, noe jeg synes er greit da konfrimaten sin dag, men møter veldig motstand hos mine foreldre og svigerforeldre, de mener jeg må ha koldbord, tapas eller en gryte i tillegg, men synes det blir mye styr.

synes dere at de har rett eller bør konfirmaten bestemme på den dagen ?

Anonymkode: 008c9...5dc

En 14-15-åring kan komme med ønsker, men det er de voksne som bestemmer. En konfirmant er ikke i stand til å forstå at i store selskaper for å feire livets begivenheter, så serverer man ikke fredagstaco. Man lytter til barnet, tar meningene på alvor, så får konfirmanten medbestemmelse. For eksempel at taco eller pizza blir en del av en større buffet/koldtbord/tapas. 

Anonymkode: 65cb8...b7e

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

🙄

Da jeg kom i bunaden til et konfirmasjons-koldtbord med bla rød saus, valgte jeg innhold på tallerkenen ut fra hva som ville være lettest å fjerne fra bunadaskjorta. Baee skjorta kosta mer noen av kjolene jeg ellers eier.

Anonymkode: bd8bd...542

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...