Gå til innhold

mat i konfirmasjon, jeg synes konfrimaten skal få bestemme,men møter en del motstand

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er nok heller en generasjonsgreie. Koldtbord, snitter og kabaret er for dere 65+, mens vi yngre har (heldigvis) kommet oss litt bort fra dette.

Anonymkode: 82b5a...5c7

Mulig det, men når du har gjester av den eldre generasjonen, så tar du vel hensyn til det? 

Vi serverer ikke rakfisk i barneselskap, heller ikke taco i konfirmasjon…

Anonymkode: 396c8...fb1

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er nok heller en generasjonsgreie. Koldtbord, snitter og kabaret er for dere 65+, mens vi yngre har (heldigvis) kommet oss litt bort fra dette.

Jeg er i 30-åra og har aldri spist kabaret. 
Vi er ulike, men jeg synes altså at taco er harry i konfirmasjon. 

Anonymkode: dfe9d...2c0

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

takk for svar

jeg synes det blir litt mye jobb,men kan jo se om jeg kan bestille et sted,men jeg synes konfrimaten bør bestemme den dagen

Anonymkode: 008c9...5dc

Kon-fri-maten?

Anonymkode: 0e8e1...f91

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo egentlig to spørsmål som diskuteres her: Det ene er om det er en selvfølge at konfirmanten bestemmer alt i konfirmasjonen, inkludert meny helt ned på nivå (slik som her) at konfirmanten må like ALT som blir servert. Det forundrer meg virkelig at så mange mener det. Men jeg tror ikke dere har tenkt ordentlig igjennom dette. Hva hvis Toro tomatsuppe er favoritten? Pølser i lomper? Brødskiver med syltetøy? Konfirmanten har som regel ikke vært i en konfirmasjon før en gang, og langt mindre arrangert det.

Og uansett: Skal vi virkelig lære ungdommene at det eneste som betyr noe når man inviterer til selskap er hva de selv har lyst på? Drit i gjestene, skikk og bruk osv?

Det andre spørsmålet er om taco er festmat. Jeg mener nei. Det er noe barnefamilier spiser, og noe som ikke regnes som selskapsmat. Det kan sikkert gjøres forseggjort det også, men spesielt festlig er det ikke.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kjører en hjemmelaget elgryte med tilbehør og kyllingvinger og kyllingbryst. Konfirmanten ønsker kyllingvinger

Anonymkode: 2068e...688

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taco-buffet gir dere masse muligheter. Fisk, entrecote, kjøttboller, massevis av deilige grønnsaker, kalde og varme. Høres perfekt ut for store og små 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En konfirmasjon er konfirmanten sitt selskap og jeg syntes det er helt innafor at denne får bestemme menyen - innenfor visse rammer så klart. Hadde nok satt ned foten ved Toro-tomatsuppe eller brødskiver med syltetøy som noen nevner over, men om ungen vil ha Taco så la ungen få ha Taco i titt selskap.

Taco er jo faktisk så ekstremt mye mer enn den kjipe fredags-tacoen vi er vant til og kan gjøres veldig mye mer spennende. Mye av tilbehøret kan jo også brukes om man velger å utvide tilbudet noe med en enkel buffet ved siden av. Å slenge på noe godt brød, en potetsalat, karbonader og eggerøre pluss noen andre buffet-ting er jo ikke all verdens jobb om man ønsker å gjøre det litt mer tradisjonelt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ikke det hn ønsker :)

Ja men i helvete da, det er andre folk som skal spise også! 

Anonymkode: 896d3...a53

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (2 minutter siden):

En konfirmasjon er konfirmanten sitt selskap og jeg syntes det er helt innafor at denne får bestemme menyen - innenfor visse rammer så klart. Hadde nok satt ned foten ved Toro-tomatsuppe eller brødskiver med syltetøy som noen nevner over, men om ungen vil ha Taco så la ungen få ha Taco i titt selskap.

Taco er jo faktisk så ekstremt mye mer enn den kjipe fredags-tacoen vi er vant til og kan gjøres veldig mye mer spennende. Mye av tilbehøret kan jo også brukes om man velger å utvide tilbudet noe med en enkel buffet ved siden av. Å slenge på noe godt brød, en potetsalat, karbonader og eggerøre pluss noen andre buffet-ting er jo ikke all verdens jobb om man ønsker å gjøre det litt mer tradisjonelt. 

Fikk lyst på det selv jeg! Husker et hotell hadde det, og det var fantastisk mye å velge mellom. Masse sauser og dipper og krydder og forskjellig typer kjøtt og fisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

barnet mitt skal konfirmeres i mai og vi skal ha feiring hjemme og lage maten selv, barnet ønsker Pizza, Nachos og Taco buffe, noe jeg synes er greit da konfrimaten sin dag, men møter veldig motstand hos mine foreldre og svigerforeldre, de mener jeg må ha koldbord, tapas eller en gryte i tillegg, men synes det blir mye styr.

synes dere at de har rett eller bør konfirmaten bestemme på den dagen ?

Synes begge har rett,  men be barnet velge mellom pizza og taco/nachos. Synes taco/nachos helt fint kan inngå som koldtbord.  Kun pizza/taco med mye familie=helt uaktuelt

Anonymkode: e77ed...83b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en festdag, da mener jeg man også bør spiser noe som i det minste kan minne om litt høytid.

Jeg tenker det handler om at dannelsesoppdragelsen ikke er ferdig enda.

Anonymkode: e2fcb...c58

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hvaduikkeser skrev (13 minutter siden):

Hvorfor skriver du konfrimaten flere ganger? 

Dysleksi. Spiller det så stor rolle?

Anonymkode: 4b8f4...068

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (43 minutter siden):

Fikk lyst på det selv jeg! Husker et hotell hadde det, og det var fantastisk mye å velge mellom. Masse sauser og dipper og krydder og forskjellig typer kjøtt og fisk.

Ja Taco kan være helt topp dersom man gjør litt utav det :) Har også spist taco i et bryllup engang og ble så ektremt positivt overrasket! Tenkte først at det var forferdelig kjip bryllupsmat (selv om jeg personlig liker taco godt), men en skikkelig tacobuffet med masse forskjellig kjøtt, sauser og tilbehør er virkelig noe for seg selv!

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Taco og pizza er da helt greit! Mange som serverer gryterett i konfirmasjon, og det spiser vi ihvertfall én gang i uka. 

Anonymkode: 34c90...02c

Syns ikke det. Syns det blir som å servere pizza og taco i bryllup. Altså folk pynter seg og bruker penger på gaver og allting. Da må de få ordentlig mat

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke ha blandet meny da? Litt av det barnet ønsker og noe som voksne ønsker? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts har skrevet at tacoen skal bestå av biff, kylling, flere ulike oster osv. Høres mer en fancy nok ut til en konfirmasjon. 

Anonymkode: c089a...d3c

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Her fikk de velge selv, men jeg hadde koldtbord itillegg. Gamle tanta mi måtte bemerke pizzaen kunne jo ikke ha det. Hun spiste veldig mye pizza.

Anonymkode: 1d345...8a1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts har skrevet at tacoen skal bestå av biff, kylling, flere ulike oster osv. Høres mer en fancy nok ut til en konfirmasjon. 

Anonymkode: c089a...d3c

Som skrevet, så fikk vi servert taco-bar på et finere hotell. Og det var fantastisk. Nydelig grillet entrecote blant annet, men også kylling og fisk. Et hav av forskjellige sauser og dipper, sterkt krydret og mildere. Og masse deilige grønnsaker. Du får også kjøpt lefser og skjell som er mer spennende enn butikk-variantene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mulig det, men når du har gjester av den eldre generasjonen, så tar du vel hensyn til det? 

Vi serverer ikke rakfisk i barneselskap, heller ikke taco i konfirmasjon…

Hvorfor kan ikke den eldre garde tolere mat som den yngre garde prefererer, for en gangs skyld?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i vår familie fikk egen porsjon med mat, mens det ble bestilt gryte til resten av selskapet. Han er ikke så glad i gryter, men var fornøyd med at han fikk velge sin egen meny. Samtidig synes han det var greit med gryte (som anses som mer normalt, kansje!?) for resten av gjestene! 

Et greit kompromiss kanskje? 

Tenker at det er konfirmanten sin dag, så da kan man ha noe å si på maten. Kjipt å sitte der på sin egen dag og ikke synes maten er så «god». 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...