Gå til innhold

mat i konfirmasjon, jeg synes konfrimaten skal få bestemme,men møter en del motstand

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

synes du viser sjalusi her og ikke tåler at andre gjør sånn de liker

Anonymkode: 008c9...5dc

🤗Selvsagt.🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi har tapas i konfirmasjonen i år. På ingen måte "festmat", og det er det mye annet som ikke er heller. Pizza og taco ville vært helt greit. Mange serverer sodd, det har vi jo også som helgemat innimellom. Gryterett er også hverdagsmat. 

Tror noen bør realitetsorientere seg her, det blir litt kleint å være så fin på det at taco ikke kan serveres i konfirmasjon.

Anonymkode: 82b5a...5c7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da blir det helt perfekt! ️ Besteforeldrene er på bærtur. Kjør på!

Anonymkode: c089a...d3c

Og hvis du setter fram en foccatia (eller annet godt brød) og aioli så blir det en slags tapas også 

Anonymkode: c089a...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor besteforeldrene er inkludert i denne diskusjonen i det hele tatt. De er gjester.

Anonymkode: a9ea5...f1e

vi har jo snakket om det og da har tenåring nevnt det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har tapas i konfirmasjonen i år. På ingen måte "festmat", og det er det mye annet som ikke er heller. Pizza og taco ville vært helt greit. Mange serverer sodd, det har vi jo også som helgemat innimellom. Gryterett er også hverdagsmat. 

Tror noen bør realitetsorientere seg her, det blir litt kleint å være så fin på det at taco ikke kan serveres i konfirmasjon.

Anonymkode: 82b5a...5c7

❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Konfirmasjon er et selskap der det forventes at gjestene bidrar med betydelige summer i gavebidrag. 

I tillegg har folk pyntet seg, kanskje også reist langt. De har ofte forberedt en tale også. 

Som vertskap sørger man da for at gjestene får en ordentlig bevertning. Konfirmanten får masse penger og gaver og kan til gjengjeld spise annet enn junk denne dagen. 

Anonymkode: eb535...28d

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konfirmanten må selvsagt bestemme i sin egen feiring. Jeg har vært i taco-konfirmasjon og det ble et flott selskap. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ordentlig hjemmelaget pizza ER festmat! Så synd at alle de fordomsfulle menneskene i denne tråden aldri har smakt noe annet enn grandis. Selv har jeg blitt servert den simpleste, tristeste hverdagsmaten av alle, nemlig sodd i både konfirmasjon og bryllup uten å klage, så da overlever nok besteforeldrene også.

Anonymkode: 823f3...7c1

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kålrota skrev (2 minutter siden):

Konfirmanten må selvsagt bestemme i sin egen feiring. Jeg har vært i taco-konfirmasjon og det ble et flott selskap. 

Ja :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ordentlig hjemmelaget pizza ER festmat! Så synd at alle de fordomsfulle menneskene i denne tråden aldri har smakt noe annet enn grandis. Selv har jeg blitt servert den simpleste, tristeste hverdagsmaten av alle, nemlig sodd i både konfirmasjon og bryllup uten å klage, så da overlever nok besteforeldrene også.

veldig enig med deg

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å ha taco eller pizza i konfirmasjon er som å gå i joggebukse på 17. mai. Sosialt uakseptert.

Konfirmanten kan komme med innspill, men de bestemmer ikke.

Anonymkode: cd956...1e2

• Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kålrota skrev (3 minutter siden):

Konfirmanten må selvsagt bestemme i sin egen feiring. .

Det er fullstendig misforstått. Vertskapet bestemmer (og så er jeg fullstendig klar over at det er mye merkelig vertskap der ute, men en 14-åring har ingen som helst forutsetning for å bestemme).

Anonymkode: 396c8...fb1

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har hørt om taco i konfirmasjon før. Dette er et arbeiderklassefenomen på landsbygda, og jeg syns forsåvidt at det står respekt av å stå for det man er som familie. Det vil fort bli kleint, stivt og fremmed med 5 retters snobbete lammecarré og andeconfit. Så det er flott at dere omfavner hva dere er.

Men noe du også burde ha lært konfirmanten, eller "konfrimaten" som du stort sett skriver, er omtanke og respekt for de som pusser bunadsølvet, kjøper dyr gave og setter av fagen til seremoni og selskap. Det å nekte å slenge sammen en gryterett kvelden i forveien for å la den stå og putre for seg selv på en kjele under selskapet er bare respektløst ovenfor de voksne som ikke trives med fastfood i høytidelige selskap.

Anonymkode: c01d4...032

Du skriver jo ikke perfekt norsk du heller. Hvis du har så fin bakgrunn, og er opptatt av å skrive riktig, så burde du ha lært deg forskjellen på ovenfor og overfor, og du burde vite at for så vidt ikke skrives i ett ord. 

Anonymkode: 90b71...f88

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konfirmantens dag, og da bør konfirmanten får bestemme. Hadde det vært et litt større selskap, så hadde jeg kanskje laget en gryterett i tillegg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at konfirmanten skal være med å bestemme på sin store dag. Men det er og sånn at når en inviterer familie og venner, noen reiser langt, så må en tenke på hva de liker også. Hjemmelaget taco og pizza kan være fin mat, jeg ville nok da inkludert noen andre retter slik at flest mulig finner noe de liker. For eksempel noen wraps eller lefseruller, litt sjømat, og kjøttboller og potetsalat og godt brød. Da kan folk mikse og matche litt og de som vil ha taco kan fylle den med de de vil.

Husk og at det å spise taco fort kan bli litt sølete med bunader, jeg sliter med å spise taco uten å søle.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skriver jo ikke perfekt norsk du heller. Hvis du har så fin bakgrunn, og er opptatt av å skrive riktig, så burde du ha lært deg forskjellen på ovenfor og overfor, og du burde vite at for så vidt ikke skrives i ett ord. 

Gud bedre! Hva har rettskriving å gjøre i en tråd om konfirmanter? Er det virkelig så viktig å poengtere andres skrivefeil? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Konfirmanten må lære seg skikk og bruk og hvilken standard man har til fest. Taco kan barnet spise 364 andre dager i året.

Anonymkode: 5339f...bfd

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig i at pizza kan være festmat, men det kan sodd også. Selv ville jeg ha lapskaus, som fortsatt er noe av det beste jeg vet. Det gikk ikke, da min mor og bestemor mente det måtte være eggerøre i et skikkelig selskap. Dessuten ville det bli for mye styr å varme opp maten.

Min mor mener fortsatt at hardkokte egg er festmat, mens dette er noe jeg ser på som vanlig pålegg til hverdags, og noe jeg sender med på skivene i matboksen til datteren min. Noen må ha varmmat for at det skal være fest. Folk har ulike meninger. Jeg synes at konfirmanten skal få bestemme (innenfor rimelighetens grenser), men er uenig i at sodd er trist og simpelt. Sodd er godt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Besteforeldre er gjester ikke vertskap vel? Så de bestemmer ikke.

Når det er sagt, så ville jeg hatt en buffet som var litt høytidelig samtidig som den var i samsvar med konfirmantens ønsker. Skulle vi hatt mexicansk mat, så skulle det vært retter og tilbehør vi ikke har på en ordinær fredag. 

Anonymkode: a44ba...eeb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gaia skrev (2 minutter siden):

Gud bedre! Hva har rettskriving å gjøre i en tråd om konfirmanter? Er det virkelig så viktig å poengtere andres skrivefeil? 

Jeg er helt enig med deg i at rettskriving er irrelevant. Jeg påpekte at den hovmodige personen som pirker på ts, er ikke feilfri og bør stige ned fra sin høye hest.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...