Gå til innhold

Tar ikke betalt for at voksent barn bor hjemme- virkelig så uvanlig?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 8.26):

Ungdommen er rett over 20 år, har nå fast jobb med mye reising. Bortreist over halvparten av året og tar deltidsstudier når hjemme.

Har spart målbevisst fra ung alder og har nå kjøpt sin første leilighet som leies ut. En ren investering for å ha best mulig forutsetning for å komme inn på boligmarkedet med egen leilighet etterhvert- i tillegg til å leie ut 1-2 leiligheter. Dette har vært en målrettetbplan hele tiden.

Vi har det helt greit økonomisk og betaler jo for hus og hjem uansett om alle er hjemme eller ikke. 
Ungdom bidrar med litt handling, kjøring av søsken og selvsagt husarbeid. 
Det er helt unaturlig for oss å kreve husleie for at hun/han sover hjemme- men vi har fått flere reaksjoner på dette fra vennepar.

For oss er det viktigere at barna sparer og planlegger egen fremtid- og ikke sløser bort penger på tull. Hadde det vært party og pengebruk hele tiden hadde vi nok stilt andre krav- men når det er fornuftig og gjennomtenkt er det helt ok å bo gratis hjemme.

Hva tenker dere rundt dette?

Er det SÅ uvanlig å ikke kreve penger av barna? 

Anonymkode: 20651...f0d

Ekspander  

Det er nok ikke uvanlig, men du må behandle alle barna dine likt.

Dvs at du bør la mindre fornuftige barn bo hjemme uten å betale til samme alder, selv om de velger fest og tull og ikke sparer ei krone. Hvis noen av barna dine flytter til en annen by for studier bør du betale boutgifter for dem like lenge.

Hvis noen av tilfellene over er problematiske for deg synes jeg du bør kreve husleie. Så kan du heller gi beløpet du sparer opp (husleie for ett eller flere hjemmeboende barn) som gave på et senere tidspunkt når du ser barna har behov og vet sikkert at de alle kommer til å benytte pengene fornuftig.

Anonymkode: 836b2...81f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 15.03):

Andre kulturer er mye bedre på dette enn nordmenn. Altså å la barn bo hjemme så lenge de vil og uten å kreve/forvente betaling eller irritere seg over dette. Er norsk selv og bodd hjemme 1 år da jeg var 21 fordi jeg valgte feil studie og hadde en psykisk knekk. Hadde en deltidsjobb og moren min krevde betaling for det ene og det andre, og gjorde det klart jeg var et irritasjonsmoment som bodde hjemme. Jeg hadde null sparepenger forøvrig. Måtte betale fra egen sparekonto da vi reiste på ferier i tenårene.

Mine barn skal være velkomne hjemme om de ønsker fortsette bo her når de er voksne. Og pengene de får skal få.gå til sparing. Vil de flytte for seg selv er det selvsagt helt greit, men de skal aldri betale for noe her i gården. 

Unntaket er om mor/far er fattige og har null penger til å overleve selv nesten. Da kan voksent barn bidra om det har lønn/penger til det.

Anonymkode: 50c0b...20d

Ekspander  

Dette har intet med at din mor er norsk å gjøre men om din mor.

Kjenner flere som i perioder har bodd hos foreldre pga div ting og ikke har måtte betale noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 5.54):

Om flere som har hatt mulighet å.bo med foreldre under studietiden så ville det vært enklere å komme seg inn på et allerede vanskelig boligmarked. Å slippe for høyt studielån samt spare pengene fra både lån og deltidsjobber til bolig og fremtiden. Mange må jobbe til 30 pluss, selv 40 pluss for få råd til noe. I stedet synes mange foreldre det er bedre at barna bor på overprisede studentboliger eller dyre kollektiv på privat marked. Nå er det selvsagt barn som selv ønsker det, og det er en annen ting. 

Ekspander  

Ikke om alle er som barnet til TS som kjøper utleie objekter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 15.33):

Når ein har passert 20 år er ein vel ikkje noe barn lenger, men en godt voksen ungdom. Tidligere flyttet ungdomene hjemmefra i forbindelse med skolegang, og jobb når de var 15-16 år. Idag bor ungdomer hjemme til de bli 25 år, og mor vasker klærne, og de går til dekket bord.  

Kanskje ikkje så merkeleg av mange ungdomer får utfordringer i møte med voksenalderen 

Anonymkode: 81327...94c

Ekspander  

Ingenting galt med å bo hjemme til de er 25 vel?!? MÅ ikke bli bortskjemte barn av den grunn…. 

Anonymkode: 6d0b2...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Fru Uperfekt skrev (På 7.4.2025 den 8.48):

Dette har intet med at din mor er norsk å gjøre men om din mor.

Kjenner flere som i perioder har bodd hos foreldre pga div ting og ikke har måtte betale noe

Ekspander  

Hvis du leser denne tråden så er det veldig mange som mener barn må bidra økonomisk som hjemmeboende. Er også de som mener barna blir ødelagte, bortskjemte og ikke kan lære noe som helst ved å ikke betale for seg hjemme. Er dette folk fra kulturer hvor det er vanlig å ha hjemmeboende barn langt ut i 20-årene eller til og med 30-årene som svarer tror du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 9.07):

Hvis du leser denne tråden så er det veldig mange som mener barn må bidra økonomisk som hjemmeboende. Er også de som mener barna blir ødelagte, bortskjemte og ikke kan lære noe som helst ved å ikke betale for seg hjemme. Er dette folk fra kulturer hvor det er vanlig å ha hjemmeboende barn langt ut i 20-årene eller til og med 30-årene som svarer tror du? 

Ekspander  

I min kultur er det normalt at barna bidrar med langt mer plikter enn i Norsk kultur, og de bidrar og økonomisk når de starter å tjene egne penger. (Og likevel bor en hjemme til en gifter seg)...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 5.54):

Om flere som har hatt mulighet å.bo med foreldre under studietiden så ville det vært enklere å komme seg inn på et allerede vanskelig boligmarked. Å slippe for høyt studielån samt spare pengene fra både lån og deltidsjobber til bolig og fremtiden. Mange må jobbe til 30 pluss, selv 40 pluss for få råd til noe. I stedet synes mange foreldre det er bedre at barna bor på overprisede studentboliger eller dyre kollektiv på privat marked. Nå er det selvsagt barn som selv ønsker det, og det er en annen ting. 

Ekspander  

Nå skriver jeg i innlegget mitt at studenter bor gratis hjemme. Når man er ferdig med studier og er i jobb, skal de betale for seg hjemme. Nok til at de dekker sine egne utgifter. 

Anonymkode: c9b1c...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 8.21):

Men det er jo noe med alternativkosten til foreldrene også. Det er jo ikke sånn at om sønnen ikke bodde hjemme så hadde de leid ut dette ledige rommet for 10 K i mnd. Så det er jo ikke sånn at de taper noe på at han bor der. 

Det blir i mine øyne helt feil at hjemmeboende barn skal gi foreldre en inntekt de ellers ikke ville hatt. Om det er så at de bor i en del av huset som ellers kunne blitt leid ut, og man sånn sett taper på at de bor hjemme, så kan jeg gå med på at man tar en vurdering rundt det. Men husleie for å bo på gutterommet ser jeg virkelig ingen god grunn til. 

Anonymkode: 904e3...57d

Ekspander  

Takk. Akkurat dette er poenget vårt også. 

ts

Anonymkode: 20651...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart barna blir bortskjemt og sære? Har man jobb så er det klart man skal betale for å bo hjemme! Det er jo slik man lærer økonomi av. Det er uansett dyrere å bo og leie eget bosted. 

Jeg har ikke ord for hva jeg syns om dagens foreldre! 

Anonymkode: a126e...f78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det voksne barnet har en plan og dere har økonomi til å ha han hjemme,  ser jeg ikke noe i veien for å ha den løsningen? Er det noen rundt dere som har lagt seg opp i det kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 16.32):

Er det rart barna blir bortskjemt og sære? Har man jobb så er det klart man skal betale for å bo hjemme! Det er jo slik man lærer økonomi av. Det er uansett dyrere å bo og leie eget bosted. 

Jeg har ikke ord for hva jeg syns om dagens foreldre! 

Anonymkode: a126e...f78

Ekspander  

Hvor gammel er du , dersom det er lov å spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe svart/hvitt svar på det. Hvis jeg får så dårlig råd at jeg sliter med å få økonomien til å gå rundt, da er det ikke sikkert barn får bo gratis hos meg inn i 20-årene heller, da må de såfall jobbe og bidra. Samme hvis de flytter inn i en hybel jeg kunne leid ut, og jeg får det trangt økonomisk uten den inntekten. Da måtte de betalt noe.

Men per nå har jeg råd til å fø på de. Og så lenge det er sånn, kommer barna til å møte åpen dør hos meg mtp å bo hjemme eller flytte hjem igjen. Ikke snakk om at jeg avviser de, får all hjelp de trenger når livet går i motbakke. Jeg hadde neppe krevd direkte husleie, men forventet at de også handlet inn til husholdningen. Så de hadde fått bo billig, men ikke helt gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg råd så trenger de ikke betale noe hjemme. Men ønsker de noe spesielt til middag og snacks så kan de være med å betale. Jeg ønsker å kunne hjelpe de så godt jeg kan til å spare til egen bolig. Men da må de jo selvsagt spare masse istedenfor å betale til meg😄😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke egne barn på den alderen, så ikke aktuelt for meg med egne unger.

Som hjemmeboende til 23år i fast jobb og god økonomi, samtidig god på sparing med mål om å kjøpe egen bolig, hadde jeg blitt satt ut om mine foreldre krevde husleie når jeg bodde hjemme og trolig sett på det som at de ønsket meg ut. 

Har også bodd hjemme med hele familien, uten å betale leie, men da mer krav til å bidra med middag osv. (Mellom husskifte)

Kommer aldri til å kreve leie. Et unntak må være at jeg ser at barnet mitt ikke evner å spare og ikke evner å holde seg til budsjett, samtidig som de ikke bidrar noe hjemme. Da kunne jeg kanskje ha krevd leie, som vi la til side som barnets egenkapital...(Samtidig som vi fokuserte på budsjett og sparing hos barn)

Så i ditt tilfelle forstår jeg best dere som ikke krever leie foran vennepar som synes det er rart 👌

En helt annen situasjon ville vært om dere faktisk ikke hadde rå å bo slik dere gjør uten bidrag i form av leie og at alternativet var å flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er OK i en overgangsperiode, eller som en intensiv periode for å spare penger til noe mer langsiktig. Det kan være studier, spare opp EK osv.

Men ikke la det bli sponsing av noen barn, mens andre barn må klare seg selv. Jeg har selv kjent dette på kroppen faktisk. I min omgangskrets har det vært "barn" i både midten av 20-årene og midten av 30-årene (!) med full jobb og egen leilighet som har bodd "hjemme" hos mor for å "spare" penger (les: ha mer igjen til seg selv og eget forbruk). Han ene hadde full jobb, var i 30-årene og leide ut leilighet på AirBnB for å kunne finansiere huslånet. Dermed bodde han hos mor mens leiligheten var utleid, og koste seg med "all inclusive" hotell. Mens vi andre søsknene ikke ble sponset tilsvarende i det hele tatt. 

Anonymkode: fc787...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (På 7.4.2025 den 14.30):

I min kultur er det normalt at barna bidrar med langt mer plikter enn i Norsk kultur, og de bidrar og økonomisk når de starter å tjene egne penger. (Og likevel bor en hjemme til en gifter seg)...

Ekspander  

Da er det åpenbart ikke din kultur jeg tenker på.  Jeg bodde hjemme og måtte både betale og gjøre husarbeid/matlaging, og er 100% norsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i 20 åra og bor hjemme og studerer. Jeg pendler hver dag inn til Oslo på campus. Så jeg er borte hele dagen og bruker mine foreldres hus til å sove. Og være hjemme i helgene om ikke annet skjer. Så jeg er sjeldent hjemme, men jeg bidrar med vask, lage mat osv. de dagene jeg har fri. 

Anonymkode: ba5ef...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 8.26):

Er det SÅ uvanlig å ikke kreve penger av barna? 

Ekspander  

Jeg tenker det er helt vanlig. Mine barn betalte ikke da de bodde hjemme, og de fortsetter med at far "stikker til dem" noen kroner nå og da. Avtalten var i prinsippet å bo hjemme til de klarte seg selv, og i praksis flyttet begge under studiene, da det fristet å være nærmere studiestedet og alt livet som foregikk der.

De kan gjerne flytte hjem igjen og skape litt liv i huset! 🥰

Anonymkode: 6d589...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...