Gå til innhold

Tar ikke betalt for at voksent barn bor hjemme- virkelig så uvanlig?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Studenter betaler ingen ting for å bo hjemme, men når man er i full jobb betaler man noen av sine egne utgifter. Jeg har en ekstra jobb for å få As familien til å gå rundt. Jeg gidder ikke det for voksne barn med egen inntekt. Da er det på tide at jeg kan jobbe litt mindre og høste litt mer av godene selv. 

Anonymkode: c9b1c...aa3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Helt klart. 
Han er 20 år og bor hjemme enda i de periodene han ikke er på jobb. 

Men å si at der gjør at han ikke er flink økonomisk men får alt opp i hendene av oss foreldre er ikke riktig synes jeg.

Han har virkelig laget en langsiktig plan fra han var ung, og fulgt den. 

Anonymkode: 20651...f0d

To ting kan være sant samtidig; dere har sponset, OG han har utnyttet hjelpen han har mottatt godt.

Beskrivelsen du har gitt gir meg ikke inntrykk av at han er bortskjemt, bare så det er sagt. Jeg ville bare du skulle erkjenne at dere rent objektivt har sponset ham - og det er helt greit👌

Anonymkode: 1c009...a1d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Studenter betaler ingen ting for å bo hjemme, men når man er i full jobb betaler man noen av sine egne utgifter. Jeg har en ekstra jobb for å få As familien til å gå rundt. Jeg gidder ikke det for voksne barn med egen inntekt. Da er det på tide at jeg kan jobbe litt mindre og høste litt mer av godene selv. 

Hvorfor er vi så lite glade i barna våre i Norge?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker man bør se an barnet. Høres jo ut som dere har en fornuftig gutt som utnytter det å bo gratis på en positiv måte. Altså han jobber, sparer og planlegger for en fremtid. Da tenker i hvert fall jeg at det er kjempe fint at dere gjør dette for sønnen deres.
Har også en venninne som bodde gratis hjemme mens hun studerte. Hun jobbet deltid og fikk spart egenkapital pluss at hun kom seg gjennom studiene uten studielån. Virkelig genial løsning.

Jeg tenker dog at barn som ikke klarer å utnytte det å bo gratis hjemme som voksen, bør betale for seg. Da tenker jeg på de som ikke jobber, studerer eller har en konkret plan for fremtiden. Nok av unge voksne som sitter hjemme og gamer og fester. Det å bo gratis hjemme blir en hvilepute for å faktisk ta ansvar for seg selv og eget liv. I de tilfelle tenker jeg foreldrene bør gjøre noen tiltak.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvorfor er vi så lite glade i barna våre i Norge?

Det er vel heller det motsatte. Jeg oppdrar selvstendige individer som klarer seg godt i samfunnet

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ungdommen er rett over 20 år, har nå fast jobb med mye reising. Bortreist over halvparten av året og tar deltidsstudier når hjemme.

Har spart målbevisst fra ung alder og har nå kjøpt sin første leilighet som leies ut. En ren investering for å ha best mulig forutsetning for å komme inn på boligmarkedet med egen leilighet etterhvert- i tillegg til å leie ut 1-2 leiligheter. Dette har vært en målrettetbplan hele tiden.

Vi har det helt greit økonomisk og betaler jo for hus og hjem uansett om alle er hjemme eller ikke. 
Ungdom bidrar med litt handling, kjøring av søsken og selvsagt husarbeid. 
Det er helt unaturlig for oss å kreve husleie for at hun/han sover hjemme- men vi har fått flere reaksjoner på dette fra vennepar.

For oss er det viktigere at barna sparer og planlegger egen fremtid- og ikke sløser bort penger på tull. Hadde det vært party og pengebruk hele tiden hadde vi nok stilt andre krav- men når det er fornuftig og gjennomtenkt er det helt ok å bo gratis hjemme.

Hva tenker dere rundt dette?

Er det SÅ uvanlig å ikke kreve penger av barna? 

Litt festlig at du som er:

1. Gift der dere begge har greie inntekter og god råd

2. Har et barn som er ekstremt målbevisst høres det ut som garantert tok skolen lett og fikk gode karakterer.

3. Gjerne det viktigeste av alt.... Du er et menneske som mulig har litt lite forståelse for andre mennesker og at folk lever i svært ulike livssituasjoner 🤔

Håper du har lært barna dine noe da slik at de gjerne kan være litt mer ydmyke å forstå at folk er forskjellige og har forskjellige forutsetninger. 👐

Anonymkode: 7e105...f8d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er vel heller det motsatte. Jeg oppdrar selvstendige individer som klarer seg godt i samfunnet

Ved å gi de minst mulig hjelp?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om flere som har hatt mulighet å.bo med foreldre under studietiden så ville det vært enklere å komme seg inn på et allerede vanskelig boligmarked. Å slippe for høyt studielån samt spare pengene fra både lån og deltidsjobber til bolig og fremtiden. Mange må jobbe til 30 pluss, selv 40 pluss for få råd til noe. I stedet synes mange foreldre det er bedre at barna bor på overprisede studentboliger eller dyre kollektiv på privat marked. Nå er det selvsagt barn som selv ønsker det, og det er en annen ting. 

Anonymkode: 50c0b...20d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du kaller en på over 20 for ungdom 😉?

Om de betaler eller ikke er nå en ting. Men jeg har aldri skjønt meg helt på de som ikke vil rive seg løs fra barndomshjemmet, og vil leve sitt eget voksenliv. For meg er det helt unaturlig. Men folk er selvfølgelig forskjellige. Husker hvor stas det var da jeg flyttet for å studere da jeg var 18,5. Samme var det med barnet mitt. Veldig gode familieforhold, men likevel morsomt å stå helt på egne ben 🙂.

Anonymkode: 4aec3...65e

Så enig. Livet handler om met enn å tjene opp egenkapital. Barna mine flyttet etter videregående, det samme gjorde jeg. Man skal skape sitt eget liv og finne ut hvem man er. De både studerer, jobber og er flinke til å spare, mens de bor på de små hyblene sine😊 Så får de alt de vil ha når de kommer hjem og litt ekstra på vipps til kos innimellom. 

Anonymkode: 4c122...68a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Når sønnen din har full jobb og inntekt av leiligheten han har kjøpt og leier ut, er det på tide han begynner å betale litt hjemme. Trenger ikke være så mye, men 3-4000 så det dekker mat bør han nesten betale. Han må få lære seg at alt koster, dere gjør han ei bjørnetjeneste hvis ikke.

Anonymkode: ab7d8...84d

Og det er dette de aller fleste her inne i KG ikke forstår, unge voksne som skal ut i verden og klare seg selv, trenger ikke bare en "formue" med seg til å kjøpe bolig ! De trenger å lære hva alt koster ! Det å eie en eiendom er ikke gratis, og klare seg selv. Bor de gratis  hjemme ? De får helt sjokk når mat skal handles, regninger betales ned til minste krone, ting skal repareres, offentlige avgifter betales og bilhold kommer på toppen ! Er det derfor mange av dagens unge tror at man bare kan kjøpe seg en strøken kåk, og møblere det opp med topp moderne møbler ? Vi har jo pengene ! Helt til alt skal betales for "livet" som mange forventer av de. Da kommer sjokket. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine er tidlig tenåringer nå, men har snakket masse med de om at når de er 18-19 år og de jobber, så må det bidras med f.eks 4-5000 kr hver i mnd. Jeg er kronisk syk og alene, ingen hjelp fra før økonomisk eller noe. Vi klarer oss akkurat hver mnd, så det vil ikke bli veldig stor forskjell, men litt hjelper. Da kuttes det lille forskuddsbidraget og barnetrygder. 

Anonymkode: cb571...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra far, mente jeg*

Anonymkode: cb571...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Om man hjelper ungene med at de bor gratis slik du beskriver eller om man hjelper dem med egenkapital, som kausjonist eller medlånetager er vel egentlig samme greiene så lenge dere er enig om at dette er en god løsning for dere og ungdommeni kke roter bort penger og ellers er fornuftig slik jeg ser det. 
Vi hjalp våre økonomisk og jeg syns ikke det er noe merkelig å ønske det beste utgangpunktet for egne barn om man har mulighet til å hjelpe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ungdommen er rett over 20 år, har nå fast jobb med mye reising. Bortreist over halvparten av året og tar deltidsstudier når hjemme.

Har spart målbevisst fra ung alder og har nå kjøpt sin første leilighet som leies ut. En ren investering for å ha best mulig forutsetning for å komme inn på boligmarkedet med egen leilighet etterhvert- i tillegg til å leie ut 1-2 leiligheter. Dette har vært en målrettetbplan hele tiden.

Vi har det helt greit økonomisk og betaler jo for hus og hjem uansett om alle er hjemme eller ikke. 
Det er helt unaturlig for oss å kreve husleie for at hun/han sover hjemme- men vi har fått flere reaksjoner på dette fra vennepar.

For oss er det viktigere at barna sparer og planlegger egen fremtid- og ikke sløser bort penger på tull. Hadde det vært party og pengebruk hele tiden hadde vi nok stilt andre krav- men når det er fornuftig og gjennomtenkt er det helt ok å bo gratis hjemme.

Dette gjør dere som det passer dere, har dere råd og mulighet til å ha de hjemme uten å kreve betaling, og barnet er fornuftig i det økonomiske, så ser jeg ingen grunn til att dere MÅ kreve betaling. 

Det er vel litt annerledes der voksne barn bor hjemme og spiser ein ufør forelder med lav inntekt, utav huset, samtidig som de bruker alle pengene sine på helgefyll.

Selv har jeg hatt barn boende hjemme i overgangsfaser, uten å kreve betaling, men da har det vært over kortere perioder på 2-3 måneder. 

Anonymkode: 20544...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

betaling som i husleie har jeg ikke vært borti. Betaling som å bli med å dekke faktiske kostnader for mat, drikke, drivstoff om man disponerer bil, bidra litt til strøm, det er mer uvanlig å ikke gjøre om man har inntekt.

Anonymkode: d491c...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sønnen vår vipper mellom å ta et friår og jobbe eller gå rett på studier. Han er usikker på hva han vil studere og tenker å bruke det året på å finne ut. I begge alternativene tenker han å bo hjemme. For oss er det helt i orden at han gjør det men vi er litt i tankeboksen om ha vi skal gjøre hvis han tar et friår. Vi har det bra økonomisk og trenger ikke at han betaler oss noe, men samtidig så vil vi at han skal lære at det koster å bo og leve og bli voksen. Selv om han er flink og ansvarsfull, han sparer det meste han tjener. Så vi vurderer å la ham betale 3000kr i mnd. De pengene tenker vi å spare til ham uten at han vet om det. Hvis han bestemmer seg for å studere så kommer vi ikke til å gjøre det. 

Så jeg vil si det kommer litt an på situasjonen. Det er viktig å finne en balanse mellom å hjelpe dem og gjøre dem en bjørnetjeneste. Det er viktig at de lærer og at overgangen til voksenlivet når de flytter ut ikke blir et sjokk. 

TS, i ditt tilfelle så hadde jeg ikke krevd noe bortsett fra hjelp ti hverdagen i form av rydding, vasking etc. Du har en flink ungdom som er fornuftig med penger og det er veldig stort at hen har leilighet som hen leier ut. Det råder vi vår ungdom til å gjøre også. reaksjoner fra venner er ikke noe å bry seg om, dere gjør det som passer dere. 

Anonymkode: c58c4...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg forsvarer dere virkelig i å støtte deres barn økonomisk, det mener jeg man skal når man har mulighet, men du må jo erkjenne at det er sponsing når han slipper unna å betale utgifter til eget bosted. Alt ettersom hvor man bor, så er jo dette typisk mellom 10 og 20K spart hver eneste måned…

Men det er jo noe med alternativkosten til foreldrene også. Det er jo ikke sånn at om sønnen ikke bodde hjemme så hadde de leid ut dette ledige rommet for 10 K i mnd. Så det er jo ikke sånn at de taper noe på at han bor der. 

Det blir i mine øyne helt feil at hjemmeboende barn skal gi foreldre en inntekt de ellers ikke ville hatt. Om det er så at de bor i en del av huset som ellers kunne blitt leid ut, og man sånn sett taper på at de bor hjemme, så kan jeg gå med på at man tar en vurdering rundt det. Men husleie for å bo på gutterommet ser jeg virkelig ingen god grunn til. 

Anonymkode: 904e3...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 10.26):

Mine betaler, strøm om de bor i en av utleie enhetene + husleie (husleie ligger på 25% av inntekt og er egentlig tvunget sparing siden de får de pengene med renter tilbake når de skal kjøpe bolig selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Av de jeg kjenner som krever husleie av barna så går denne husleien til sparing til barnas fremtidige boligkjøp, men det vet jo ikke barna. 

Så i praksis så bor barna gratis. 

Anonymkode: e9088...b6b

Mine vet det, så selv om minste leien er 25% betaler de gjerne mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker det er uvanlig å diskutere privatøkonomi (som attpå til inkluderer voksne barns privatøkonomi) i så detalj med venner. Ingen andre har noe med hvordan dere disponerer egne penger, og det bør være uavhengig av hvordan andre gjør det, eller hva andre mener om det. 

Anonymkode: e4224...804

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...