Gå til innhold

Tar ikke betalt for at voksent barn bor hjemme- virkelig så uvanlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er helt vanlig i mange andre kulturer. Jeg bodde hjemme til jeg var 30. Bodde gratis, hadde fullført en mastergrad og var i full jobb som betalte godt. Kjøpte leilighet i 20 årene og leide den ut. 
Kjøpte så bolig med min mann, og siden jeg hadde betalt ned ganske mye på leiligheten min slapp jeg å selge den og den er fremdeles leid ut, og vi har nå hus sammen. 

Min bror bodde hjemme til det året han fylte 30, fullført studie og godt betalt jobb. Rakk å kjøpe seg 3 leiligheter som er utleid. 

Foreldrene våre har ønsket at vi skal ha det bra og sikre oss godt økonomisk. Jeg kommer til å gjøre det samme for mine barn. 

Anonymkode: cfb68...95a

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kaller en på over 20 for ungdom 😉?

Om de betaler eller ikke er nå en ting. Men jeg har aldri skjønt meg helt på de som ikke vil rive seg løs fra barndomshjemmet, og vil leve sitt eget voksenliv. For meg er det helt unaturlig. Men folk er selvfølgelig forskjellige. Husker hvor stas det var da jeg flyttet for å studere da jeg var 18,5. Samme var det med barnet mitt. Veldig gode familieforhold, men likevel morsomt å stå helt på egne ben 🙂.

Anonymkode: 4aec3...65e

Og du kaller en på 18 for barn.

Til resten av svaret ditt: Ok 

Anonymkode: 20651...f0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I vårt tilfelle så fikser ungdommen den sparingen selv og sløser på ingen måte bort pengene sine. 

ts

Er ikke sparing som noen fikser selv hvis det er noen annen som finansierer sparingen. 

Dere må selvfølgelig gjøre akkurat som dere ønsker. Men ikke tro at det er barna deres som er flinke fordi dere sponser dem. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tufsla&Vifsla skrev (57 minutter siden):

Helt enig i dette. Jeg forstår heller ikke unge voksne som blir boende hjemme “i evigheter” ei heller deres foreldre som syns dette er såå fint. I sin tid flyttet jeg når jeg kunne og samme har mine barn gjort. 

Javel - kanskje det tar noen år ekstra å få kjøpt bolig fordi man, som ung voksen, faktisk måtte betale kostnadene ved å bo/leve, men hva så? Kanskje det er bra å ikke være bundet til bosted og boliglån fra man er 20, men at man faktisk får mulighet til å ta et halvår i utlandet (studier/jobb/reising), at man ikke fra start må sørge for å ha penger til lånet. Det er noe med at de årene når man er “ung og fri” bør man kunne utnytte, det kommer tidsnok en dag hvor det ikke lenger er mulig, bla fordi man etter hvert får større økonomiske forpliktelser. Studielån som skal tilbakebetales, boliglån etc. 

Jeg tror også det er sundt for unge voksne å bo litt dårlig, å lære seg at selv om alt ikke er tipp topp i boligstandarden, så går det helt fint likevel. Vi er utrolig bortskjemte i Norge hva gjelder størrelse og standard på bolig, og det gjør ingenting om de unge får øynene opp for at det går helt fint også med lavere standard. 

Og bare så det er sagt - det er fullt mulig å hjelpe sine unge, voksne “barn” selv om de ikke lenger bor gratis hjemme. 

Ts her

Om du leser innlegget så er jobben en reisejobb med over halvparten av tiden borte, hvor de ofte er utenlands på oppdrag. Gjerne 5-6 uker i strekk. 
Løsriving og reising er ikke noe vi bekymrer oss for. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her

Om du leser innlegget så er jobben en reisejobb med over halvparten av tiden borte, hvor de ofte er utenlands på oppdrag. Gjerne 5-6 uker i strekk. 
Løsriving og reising er ikke noe vi bekymrer oss for. 

Dere har sikkert et flott barn som blir bortskjemt av dere økonomisk. Dere ønsker at den skal få en god økonomi basert på deres gode økonomi. Ok, så da vil dere de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

evolkova skrev (1 time siden):

nå er jeg ikke norsk, så jeg kommer fra en helt annen kultur når det gjelder dette. men det kunne aldri ha falt meg inn å kreve betaling fra mine egne unger som jeg valgte å sette på jorden selv, til husleie eller MAT. skulle bare mangle at jeg mater mine egne barn?? kjempefint om de har jobb og inntekt og kan hjelpe til hjemme hvis de selv ønsker det, men kunne aldri forventet det. hadde vært fornøyd om de klarte å spare og få et godt liv når de skal flytte ut for seg selv osv. i vår kultur er det vanlig å bruke masse penger på gjester og servere bord med mat osv, og vanlig å gjøre ting utav egen lomme for andre bare for skikkens skyld osv, så det å be om penger fra egne barn ville bli sett på som skammelig/flaut i vår kultur. Dette minnet meg om de postene som handler om barn som tar med seg andre barn hjem, og om de får bli servert middag/ta seg noen brødskiver/is osv eller om de må sitte på rommet eller nektes mat...helt rart i mitt hode.

Jeg kommer også fra en annen kultur, og der er det ikke uvanlig at barna begynner å bidra hjemme allerede som ungdommer. Det er et samfunn med mye større klasseforskjeller enn Norge, og mer fattigdom. Tanken der er at når man er en familie må alle som kan bidra, så det er naturlig for ungdom og unge voksne og ha en deltidsjobb hvor de gir noen av pengene de tjener til foreldrene sine. Foreldre ber ikke om det, det er rett og slett naturlig i kulturen å bidra etter evne fordi man bor sammen.

På grunn av boligprisene er det også vanlig at man bor hjemme lengre, og det er ikke vanlig å ha råd til å kjøpe seg bolig i tyveårene.

Likevel er det en gjestfri kultur, og ingen drar fra et besøk uten å ha fått servering.

Anonymkode: cd049...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn er ufør, betaler faktisk endel her hjemme ja.

Men, hadde ikke gjort det om jeg hadde hatt bedre råd.

Anonymkode: 4fece...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (5 minutter siden):

Er ikke sparing som noen fikser selv hvis det er noen annen som finansierer sparingen. 

Dere må selvfølgelig gjøre akkurat som dere ønsker. Men ikke tro at det er barna deres som er flinke fordi dere sponser dem. 

Forslaget var ar vi skulle ta husleie, for så å spare de pengene til han i hemmelighet uten at han vet om det. 

Han er ikke sponset med noe fra oss, bortsett fra å få bo på rommet sitt når han er hjemme en periode mellom jobbing. 
Penger fra dåp, konfirmasjon og jobb fra 15-årsalderen har gått til fond og sparing til ek på hans eget initiativ.Ingen sløsing og unødig bruk av penger.

Ser ikke problemet.

Og er ikke bekymret for å «sy puter under armene» på barna våre. Kommer til å tilby det samme til resten av søskenflokken om de ønsker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (5 minutter siden):

Dere har sikkert et flott barn som blir bortskjemt av dere økonomisk. Dere ønsker at den skal få en god økonomi basert på deres gode økonomi. Ok, så da vil dere de

Han får lov å bo på rommet sitt i de periodene han er hjemme, uten å kreve husleie.

Om det er å bli bortskjemt økonomisk er det helt greit tenker jeg .

Han jobber nå med å berede grunnen for en god økonomisk situasjon når han flytter hjemmefra innen få år- med å ha bytt godt av prisvekst på fast eiendom fra tidlig alder. 
Det synes vi er verdt å heie litt ekstra på. 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syns jeg er dumt og si ungdom ja eller eller nei. 
det kommer jo an på situasjonen hvor de bor . Om foreldre har god eller dårlig råd . 
jeg har dårlig råd men mitt barn betaler for mat ol 

Anonymkode: 5f6eb...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette er helt vanlig i mange andre kulturer. Jeg bodde hjemme til jeg var 30. Bodde gratis, hadde fullført en mastergrad og var i full jobb som betalte godt. Kjøpte leilighet i 20 årene og leide den ut. 
Kjøpte så bolig med min mann, og siden jeg hadde betalt ned ganske mye på leiligheten min slapp jeg å selge den og den er fremdeles leid ut, og vi har nå hus sammen. 

Min bror bodde hjemme til det året han fylte 30, fullført studie og godt betalt jobb. Rakk å kjøpe seg 3 leiligheter som er utleid. 

Foreldrene våre har ønsket at vi skal ha det bra og sikre oss godt økonomisk. Jeg kommer til å gjøre det samme for mine barn. 

Anonymkode: cfb68...95a

Ja, det er jo helt merkelig at i et land der man setter velferdsstaten så høyt, så skal man la barna betale for seg så fort de er myndige, og hjelpe de minst mulig. Det gir ingen mening!

Anonymkode: 1c009...a1d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke krevd betaling av han som bor hjemme og er lærling. Men har krav. Vaske eget rom, hjelpe til med ting i huset, hjelpe til i hagen, være med å måke snø, hogge ved. Og at halve lønna ska spares.  Betaler selv for bilen og tlf og forsikring. Pleier å kjøpe inn mat en gang løpet av mnd pålegg,melk,brød osv

Anonymkode: 1a9d5...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (14 minutter siden):

Haha. Er ikke poenget med å være rik å kunne gi pengene sine videre til barna sine, så de slipper å streve unødvendig?!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andre kulturer er mye bedre på dette enn nordmenn. Altså å la barn bo hjemme så lenge de vil og uten å kreve/forvente betaling eller irritere seg over dette. Er norsk selv og bodd hjemme 1 år da jeg var 21 fordi jeg valgte feil studie og hadde en psykisk knekk. Hadde en deltidsjobb og moren min krevde betaling for det ene og det andre, og gjorde det klart jeg var et irritasjonsmoment som bodde hjemme. Jeg hadde null sparepenger forøvrig. Måtte betale fra egen sparekonto da vi reiste på ferier i tenårene.

Mine barn skal være velkomne hjemme om de ønsker fortsette bo her når de er voksne. Og pengene de får skal få.gå til sparing. Vil de flytte for seg selv er det selvsagt helt greit, men de skal aldri betale for noe her i gården. 

Unntaket er om mor/far er fattige og har null penger til å overleve selv nesten. Da kan voksent barn bidra om det har lønn/penger til det.

Anonymkode: 50c0b...20d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei som ble 18 tidligere i år, hun har ikke no jobb enda. Men søker litt deltidsjobber her og der. Går på videregående. Når hun får seg jobb skal de pengene gå til sparing og sminke, kino og slike ting. Mat og tak over hodet betaler vi. 

Anonymkode: 2ef03...3c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forslaget var ar vi skulle ta husleie, for så å spare de pengene til han i hemmelighet uten at han vet om det. 

Han er ikke sponset med noe fra oss, bortsett fra å få bo på rommet sitt når han er hjemme en periode mellom jobbing. 
Penger fra dåp, konfirmasjon og jobb fra 15-årsalderen har gått til fond og sparing til ek på hans eget initiativ.Ingen sløsing og unødig bruk av penger.

Ser ikke problemet.

Og er ikke bekymret for å «sy puter under armene» på barna våre. Kommer til å tilby det samme til resten av søskenflokken om de ønsker. 

Han er sponset fra dere. Du skriver om omfattende sponsing. 

Er ikke noe galt i det. Men ikke forveksle det at han har foreldre som har god råd, med at han er flink. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når ein har passert 20 år er ein vel ikkje noe barn lenger, men en godt voksen ungdom. Tidligere flyttet ungdomene hjemmefra i forbindelse med skolegang, og jobb når de var 15-16 år. Idag bor ungdomer hjemme til de bli 25 år, og mor vasker klærne, og de går til dekket bord.  

Kanskje ikkje så merkeleg av mange ungdomer får utfordringer i møte med voksenalderen 

Anonymkode: 81327...94c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (31 minutter siden):

Han er sponset fra dere. Du skriver om omfattende sponsing. 

Er ikke noe galt i det. Men ikke forveksle det at han har foreldre som har god råd, med at han er flink. 

HVA blir han sponset med av oss? 
Skjønner ikke hva som er omfattende sponsing her.
Ut over å bo hjemme uten å betale husleie.

Sparepenger etter dåp og konfirmasjon er da fra hele slekta. At han satte det inn i fond fra han fikk lov som 16-åring er heller ikke sponsing. 
Og deltidsjobben han har hatt siden han var 15 er hos en bedrift. Ikke hjemme.

Jo han har vært veldig flink med sparing og tenker økonomisk fremover i tid. 

ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

HVA blir han sponset med av oss? 
Skjønner ikke hva som er omfattende sponsing her.
Ut over å bo hjemme uten å betale husleie.

Sparepenger etter dåp og konfirmasjon er da fra hele slekta. At han satte det inn i fond fra han fikk lov som 16-åring er heller ikke sponsing. 
Og deltidsjobben han har hatt siden han var 15 er hos en bedrift. Ikke hjemme.

Jo han har vært veldig flink med sparing og tenker økonomisk fremover i tid. 

ts

Jeg forsvarer dere virkelig i å støtte deres barn økonomisk, det mener jeg man skal når man har mulighet, men du må jo erkjenne at det er sponsing når han slipper unna å betale utgifter til eget bosted. Alt ettersom hvor man bor, så er jo dette typisk mellom 10 og 20K spart hver eneste måned…

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg forsvarer dere virkelig i å støtte deres barn økonomisk, det mener jeg man skal når man har mulighet, men du må jo erkjenne at det er sponsing når han slipper unna å betale utgifter til eget bosted. Alt ettersom hvor man bor, så er jo dette typisk mellom 10 og 20K spart hver eneste måned…

Helt klart. 
Han er 20 år og bor hjemme enda i de periodene han ikke er på jobb. 

Men å si at der gjør at han ikke er flink økonomisk men får alt opp i hendene av oss foreldre er ikke riktig synes jeg.

Han har virkelig laget en langsiktig plan fra han var ung, og fulgt den. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...