Gå til innhold

Tar ikke betalt for at voksent barn bor hjemme- virkelig så uvanlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg måtte selv betale fra jeg ble myndig, men kommer nok ikke til å gjøre det samme med egne barn så lenge de står for egen mat selv.

Anonymkode: c253a...ff1

Hva tenker du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en ungdom som studerer fremdeles. Kunne ikke falt meg inn å ta betalt når han er hjemme i ferier og om sommeren, selv om hen har sommerjobb og litt deltidsjobb ved siden av studiene.

Jeg kommer heller ikke til å ta betalt hvis hen vil bo hjemme en stund hvis hen ikke får seg jobb når hen er ferdig med studiene, men jeg kommer nok til å kreve at hen betaler litt for mat hvis oppholdet hjemme varer i flere måneder. 

Anonymkode: 00f85...5ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sønnen vår har utbetalt ca 22000,- i måneden (uten overtid) som lærling, synes du ikke det er bra? Når han har vært lærling i 1 år (til sommeren) øker i tillegg lønna med ca 50 kr timen.

Anonymkode: 18c4c...49f

Jo, det er veldig bra, og mer enn det som er vanlig for en som er lærling. 

Anonymkode: ab7d8...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en ungdom som studerer fremdeles. Kunne ikke falt meg inn å ta betalt når han er hjemme i ferier og om sommeren, selv om hen har sommerjobb og litt deltidsjobb ved siden av studiene.

Jeg kommer heller ikke til å ta betalt hvis hen vil bo hjemme en stund hvis hen ikke får seg jobb når hen er ferdig med studiene, men jeg kommer nok til å kreve at hen betaler litt for mat hvis oppholdet hjemme varer i flere måneder. 

Anonymkode: 00f85...5ea

Du kan ikke sammenligne en student og en som er i full jobb og har kjøpt leilighet han leier ut. Den forskjellen er vesentlig

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Sønnen vår har utbetalt ca 22000,- i måneden (uten overtid) som lærling, synes du ikke det er bra? Når han har vært lærling i 1 år (til sommeren) øker i tillegg lønna med ca 50 kr timen.

Anonymkode: 18c4c...49f

Det var mye som lærling 

Anonymkode: 4de00...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å betale husleie er én ting: det ville jeg neppe krevd fra eget barn, men jeg ville forventet at en voksen person med egen inntekt og sunn økonomi bidrar på andre måter  i husholdningen. Bidrag til matinnkjøp/dagligvarer og å ha plikter i hjemmet ville vært en selvfølge. 

Anonymkode: aae9c...a98

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en 23 åring som bor hjemme nå. Det ble slutt med kjæresten og da flyttet han hjem. Han tar påbygg og har en deltidsjobb og betaler kun for eget pålegg og litt brød. Spør jeg om han kan ta med ei melk hjem gjør han det (bare ett eksempel). Han er flink til å spare og la seg opp 150 000 før han var halvveis i læretiden. Til høsten flytter han ut for å studere.

Som lærling tjente han ikke så mye, ingen mulighet for å jobbe ekstra da de gav han 6 timers ettermiddagsvakter slik at han måtte jobbe 6 dager i uka for å fylle full stilling. Dette var i butikk. På min manns arbeidsplass tjener lærlingene godt, de har høyere grunnlønn pluss de får jobbe masse overtid til full lønn og tillegg men dette er innen vei og vedlikehold.

Anonymkode: 95e73...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kaller en på over 20 for ungdom 😉?

Om de betaler eller ikke er nå en ting. Men jeg har aldri skjønt meg helt på de som ikke vil rive seg løs fra barndomshjemmet, og vil leve sitt eget voksenliv. For meg er det helt unaturlig. Men folk er selvfølgelig forskjellige. Husker hvor stas det var da jeg flyttet for å studere da jeg var 18,5. Samme var det med barnet mitt. Veldig gode familieforhold, men likevel morsomt å stå helt på egne ben 🙂.

Anonymkode: 4aec3...65e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er jeg ikke norsk, så jeg kommer fra en helt annen kultur når det gjelder dette. men det kunne aldri ha falt meg inn å kreve betaling fra mine egne unger som jeg valgte å sette på jorden selv, til husleie eller MAT. skulle bare mangle at jeg mater mine egne barn?? kjempefint om de har jobb og inntekt og kan hjelpe til hjemme hvis de selv ønsker det, men kunne aldri forventet det. hadde vært fornøyd om de klarte å spare og få et godt liv når de skal flytte ut for seg selv osv. i vår kultur er det vanlig å bruke masse penger på gjester og servere bord med mat osv, og vanlig å gjøre ting utav egen lomme for andre bare for skikkens skyld osv, så det å be om penger fra egne barn ville bli sett på som skammelig/flaut i vår kultur. Dette minnet meg om de postene som handler om barn som tar med seg andre barn hjem, og om de får bli servert middag/ta seg noen brødskiver/is osv eller om de må sitte på rommet eller nektes mat...helt rart i mitt hode.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt barn hadde jeg ALDRI krevd penger av de om de bodde hjemme. Ville ønsket at de heller skulle spare til egen bolig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du kaller en på over 20 for ungdom 😉?

Om de betaler eller ikke er nå en ting. Men jeg har aldri skjønt meg helt på de som ikke vil rive seg løs fra barndomshjemmet, og vil leve sitt eget voksenliv. For meg er det helt unaturlig. Men folk er selvfølgelig forskjellige. Husker hvor stas det var da jeg flyttet for å studere da jeg var 18,5. Samme var det med barnet mitt. Veldig gode familieforhold, men likevel morsomt å stå helt på egne ben 🙂.

Anonymkode: 4aec3...65e

Helt enig i dette. Jeg forstår heller ikke unge voksne som blir boende hjemme “i evigheter” ei heller deres foreldre som syns dette er såå fint. I sin tid flyttet jeg når jeg kunne og samme har mine barn gjort. 

Javel - kanskje det tar noen år ekstra å få kjøpt bolig fordi man, som ung voksen, faktisk måtte betale kostnadene ved å bo/leve, men hva så? Kanskje det er bra å ikke være bundet til bosted og boliglån fra man er 20, men at man faktisk får mulighet til å ta et halvår i utlandet (studier/jobb/reising), at man ikke fra start må sørge for å ha penger til lånet. Det er noe med at de årene når man er “ung og fri” bør man kunne utnytte, det kommer tidsnok en dag hvor det ikke lenger er mulig, bla fordi man etter hvert får større økonomiske forpliktelser. Studielån som skal tilbakebetales, boliglån etc. 

Jeg tror også det er sundt for unge voksne å bo litt dårlig, å lære seg at selv om alt ikke er tipp topp i boligstandarden, så går det helt fint likevel. Vi er utrolig bortskjemte i Norge hva gjelder størrelse og standard på bolig, og det gjør ingenting om de unge får øynene opp for at det går helt fint også med lavere standard. 

Og bare så det er sagt - det er fullt mulig å hjelpe sine unge, voksne “barn” selv om de ikke lenger bor gratis hjemme. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når sønnen din har full jobb og inntekt av leiligheten han har kjøpt og leier ut, er det på tide han begynner å betale litt hjemme. Trenger ikke være så mye, men 3-4000 så det dekker mat bør han nesten betale. Han må få lære seg at alt koster, dere gjør han ei bjørnetjeneste hvis ikke.

Du tror ikke denne ungdommen har lært verdien av penger, så mye hen har fått til på kort tid?!

Anonymkode: 1c009...a1d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tufsla&Vifsla skrev (18 minutter siden):

Helt enig i dette. Jeg forstår heller ikke unge voksne som blir boende hjemme “i evigheter” ei heller deres foreldre som syns dette er såå fint. I sin tid flyttet jeg når jeg kunne og samme har mine barn gjort. 

Javel - kanskje det tar noen år ekstra å få kjøpt bolig fordi man, som ung voksen, faktisk måtte betale kostnadene ved å bo/leve, men hva så? Kanskje det er bra å ikke være bundet til bosted og boliglån fra man er 20, men at man faktisk får mulighet til å ta et halvår i utlandet (studier/jobb/reising), at man ikke fra start må sørge for å ha penger til lånet. Det er noe med at de årene når man er “ung og fri” bør man kunne utnytte, det kommer tidsnok en dag hvor det ikke lenger er mulig, bla fordi man etter hvert får større økonomiske forpliktelser. Studielån som skal tilbakebetales, boliglån etc. 

Jeg tror også det er sundt for unge voksne å bo litt dårlig, å lære seg at selv om alt ikke er tipp topp i boligstandarden, så går det helt fint likevel. Vi er utrolig bortskjemte i Norge hva gjelder størrelse og standard på bolig, og det gjør ingenting om de unge får øynene opp for at det går helt fint også med lavere standard. 

Og bare så det er sagt - det er fullt mulig å hjelpe sine unge, voksne “barn” selv om de ikke lenger bor gratis hjemme. 

I disse tider tenker jeg at det  å bo hjemme så lenge som mulig er smart. man kan likevel leve livet og oppleve ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hva man har økonomi til. Da jeg var ungdom måtte en venninne av meg bidra med strøm og matutgifter da hun ble myndig. Men hennes foreldre var fattige, så de hadde rett og slett ikke mulighet til å la henne bo helt gratis. Hun betalte 1/3 av strøm og mat.

Vil da tro at de fleste som har mulighet til det, lar barna sine bo gratis (så lenge de ikke sløser om seg med penger og "ikke gjør noe med livet sitt"). 

Anonymkode: 1a255...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du tror ikke denne ungdommen har lært verdien av penger, så mye hen har fått til på kort tid?!

Det er jo ene og alene takket være at han får bo gratis han har fått til dette. 

Så takk til foreldrene som har betalt mye av leiligheten som ungdommen eier. 

Anonymkode: 38fcc...b76

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tufsla&Vifsla skrev (26 minutter siden):

Det handler vel om at det ikke var så ålreit å bo hos disse foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo ene og alene takket være at han får bo gratis han har fått til dette. 

Så takk til foreldrene som har betalt mye av leiligheten som ungdommen eier. 

Anonymkode: 38fcc...b76

Står det ikke at ungdommen jobber masse….?

Du vil egentlig bare forby arv skjønner jeg, og kaste ut ungene når de blir myndige…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir ungdommen lærling til høsten. Han må betale et bidrag til husholdningen, som egentlig kommer til å gå til mat som det går mye av. Vi har ikke råd til å at han ikke skal bidra, vi sliter hardt nå. 

Jeg tenker at det er positivt at han lærer seg å bidra med det han kan. Beløpet blir ikke stort, han må også spare penger mtp voksenlivet som kommer raskt. 

Anonymkode: 2b626...ea0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår sønn er 21 og betaler ikke for å bo hjemme. Han går fremdeles på skole, og penger han tjener utenom går stort sett til sparing. Dog betaler han for mobil, linser, en ekstra pizza når han ikke spiser sammen med oss, turer på byen, ferier hvor han ikke er med oss osv. Han betaler også litt innimellom for å låne bilen vår til/fra jobb og med venner. Mat som vi alle spiser, betaler han ikke. Heller ikke strøm eller internett etc. 

Anonymkode: 6d0b2...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...