AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:09 #21 Del Skrevet søndag kl 09:09 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Helt enig med deg TS Barn bør bo gratis hjemme og heller bruke pengene de sparer på egen bolig. De bør jo da selvsagt ikke bruke opp pengene på alt mulig annet tull. En annen mulighet kan jo være at de betaler hjemme, og så blir de pengene satt på en konto til boligformål for ungdommen. Anonymkode: e7e52...3b4 Leste du at han har kjøpt leilighet som han leier ut, altså han har full jobb i tillegg til inntekt han får av at han leier ut leiligheten han har KJØPT? Anonymkode: ab7d8...84d 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:12 #22 Del Skrevet søndag kl 09:12 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Leste du at han har kjøpt leilighet som han leier ut, altså han har full jobb i tillegg til inntekt han får av at han leier ut leiligheten han har KJØPT? Anonymkode: ab7d8...84d Ja hva så? Anonymkode: 4de00...5b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:15 #23 Del Skrevet søndag kl 09:15 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kjenner flere eksempler på det. Veldig smart og la barna bygge formue. Spesielt den generasjonen som er unge nå, og vil få det beintøft i forhold til oss. Anonymkode: b43e2...141 Det er vel mulig at de jeg kjenner hvor barna har råd til å kjøpe egen bolig, så velger barna flytte til leiligheten de har kjøpt seg fremfor å bli boende hjemme. Så det har liksom aldri vært en aktuell problemstilling at barna skal bo gratis hjemme mens de har leieinntekter på egen bolig. Anonymkode: 6c8c1...977 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:15 #24 Del Skrevet søndag kl 09:15 Det handler vel mest om å lære ansvar og bli voksen, enn økonomi når foreldre tar betalt. Jeg tenker det økonomisk høres lurt ut å bo hjemme, men dere gjør ham egentlig kanskje bare en bjørnetjeneste…? Hjelp heller ungdommen til å stå på egne ben også på de «ikke økonomiske» måtene Anonymkode: 9653a...120 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:16 #25 Del Skrevet søndag kl 09:16 Jeg synes det er stor forskjell på voksne barn som bor hjemme og sitter hele dagen og gamer, ikke bidrar og ikke tjener penger, og voksne barn som er under utdanning eller i en intensiv spareperiode. Hvis man som ung voksen bare "kaster vekk" tiden og mulighetene sine, ikke har noen retning, og ikke viser noe tegn til å ta initiativ i eget liv, da synes jeg det er viktig at foreldrene gir et spark bak ved å kreve leie og hjelpe personen til å skjønne at livet stiller visse krav. For voksne barn som sparer til bolig, jobber hardt med studier eller i ny jobb, og har det å bo hjemme som en midlertidig plan for å legge et godt grunnlag for videre liv, synes jeg det er helt innafor å ikke kreve leie. Anonymkode: 0633b...b2a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:19 #26 Del Skrevet søndag kl 09:19 her betaler 19 åringen en liten sum. Vil ikke kalle det husleie, men for å dekke litt mat og strøm. Betaler samme sum som barnetrygden er, den summen vi mistet når han ble 18. han er jo ikke noe billigere i drift nå enn han var som 17 åring liksom... Han er lærling og jeg vil si han tjener godt til å ikke ha noen store utgifter. Sparer mye hver mnd. Anonymkode: 3d311...a50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:21 #27 Del Skrevet søndag kl 09:21 Det er greit for en periode, men ikke «for evig». Har han en konkret plan på når han har tenkt å flytte ut? Anonymkode: 204d5...c32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:23 #28 Del Skrevet søndag kl 09:23 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Lærlinger tjener langt fra godt. Anonymkode: ab7d8...84d Ifht utgiftene sine, tjener de godt, de som bor hjemme og ikke trenger betale noe Anonymkode: 520d0...971 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet søndag kl 09:24 #29 Del Skrevet søndag kl 09:24 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Ungdommen er rett over 20 år, har nå fast jobb med mye reising. Bortreist over halvparten av året og tar deltidsstudier når hjemme. Har spart målbevisst fra ung alder og har nå kjøpt sin første leilighet som leies ut. En ren investering for å ha best mulig forutsetning for å komme inn på boligmarkedet med egen leilighet etterhvert- i tillegg til å leie ut 1-2 leiligheter. Dette har vært en målrettetbplan hele tiden. Vi har det helt greit økonomisk og betaler jo for hus og hjem uansett om alle er hjemme eller ikke. Ungdom bidrar med litt handling, kjøring av søsken og selvsagt husarbeid. Det er helt unaturlig for oss å kreve husleie for at hun/han sover hjemme- men vi har fått flere reaksjoner på dette fra vennepar. For oss er det viktigere at barna sparer og planlegger egen fremtid- og ikke sløser bort penger på tull. Hadde det vært party og pengebruk hele tiden hadde vi nok stilt andre krav- men når det er fornuftig og gjennomtenkt er det helt ok å bo gratis hjemme. Hva tenker dere rundt dette? Er det SÅ uvanlig å ikke kreve penger av barna? Anonymkode: 20651...f0d Det er nok mange som ikke gjør det, men personlig så synes jeg du gjør dem en bjørnetjeneste og gjør dem bortskjemte ved ikke å kreve noe av voksne mennesker med egen inntekt! Det er forskjell på barn/ungdom og voksne med egen inntekt. Når det er egne barn som bur hjemme, er det jo ikke vanlige å kreve ordinær husleie, men en symbolsk sum bør du kreve, selv om det kanskje bare er 1500kr/mnd. Det er også god voksentrening mht faste utgifter. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet søndag kl 09:25 #30 Del Skrevet søndag kl 09:25 Tenker det er stor forskjell på disse barna rundt omkring. Slik som barnet til ts, ser jeg ikke problemet med den ordningen. Da hjelper man barnet. Har man ikke råd til å ha det voksne barnet hjemme, eller det bor der for å være på hotell og drive dank så skjønner jeg at man tar husleie av barnet sitt. ( eller et beløp for maten osv) Min ene bodde hjemme gratis, men kjøpte sine egne klær og ting /tang de ønsket. Jeg sto for kost og losji. Men når han var ferdig på videregående flyttet han pga universitet og betaler alt selv nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:25 #31 Del Skrevet søndag kl 09:25 Et år eller to opp og frem til jeg er i den situasjonen. Men vi kommer ikke til å ta betalt for at ungdommen bor hjemme, så lenge han gjør noe produktivit i livet sitt. Ikke jobber, ikke går på skole, bare driver dank og lever livet på min regning kommer jeg ikke til å godta. Men så lenge han studerer, eller jobber og sparer så skal ikke jeg ha en krone av av han. Vi har ikke bruk for de pengene og huset står jo her uansett, så jeg ser virkelig ingen grunner til det. Boligmarkedet kommer til å bli knalltøft for han når den tid kommer så jeg vil gjerne bidra så godt som det lar seg gjøre. Og dette er en av måtene å gjøre det på. Anonymkode: 904e3...57d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:32 #32 Del Skrevet søndag kl 09:32 Av de jeg kjenner som krever husleie av barna så går denne husleien til sparing til barnas fremtidige boligkjøp, men det vet jo ikke barna. Så i praksis så bor barna gratis. Anonymkode: e9088...b6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:32 #33 Del Skrevet søndag kl 09:32 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ungdommen er rett over 20 år, har nå fast jobb med mye reising. Bortreist over halvparten av året og tar deltidsstudier når hjemme. Har spart målbevisst fra ung alder og har nå kjøpt sin første leilighet som leies ut. En ren investering for å ha best mulig forutsetning for å komme inn på boligmarkedet med egen leilighet etterhvert- i tillegg til å leie ut 1-2 leiligheter. Dette har vært en målrettetbplan hele tiden. Vi har det helt greit økonomisk og betaler jo for hus og hjem uansett om alle er hjemme eller ikke. Ungdom bidrar med litt handling, kjøring av søsken og selvsagt husarbeid. Det er helt unaturlig for oss å kreve husleie for at hun/han sover hjemme- men vi har fått flere reaksjoner på dette fra vennepar. For oss er det viktigere at barna sparer og planlegger egen fremtid- og ikke sløser bort penger på tull. Hadde det vært party og pengebruk hele tiden hadde vi nok stilt andre krav- men når det er fornuftig og gjennomtenkt er det helt ok å bo gratis hjemme. Hva tenker dere rundt dette? Er det SÅ uvanlig å ikke kreve penger av barna? Anonymkode: 20651...f0d Med all respekt; ungdommen deres er allerede på boligmarkedet. Anonymkode: 5d37e...a19 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:34 #34 Del Skrevet søndag kl 09:34 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Leste du at han har kjøpt leilighet som han leier ut, altså han har full jobb i tillegg til inntekt han får av at han leier ut leiligheten han har KJØPT? Anonymkode: ab7d8...84d Ja, da kan han betale ned boliglånet på førstegangskjøpet raskere. Dette er jo veldig lurt! Anonymkode: b43e2...141 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:34 #35 Del Skrevet søndag kl 09:34 Tror det er veldig ulikt hvordan dette praktiseres. Våres har når de har bodd hjemme måtte vært med å delt på utgifter når de har fått inntekt. Anonymkode: 8d166...7e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:35 #36 Del Skrevet søndag kl 09:35 Det er nok ikke så uvanlig, men ikke noe man kan kreve som voksent barn. Det blir helt opp til foreldrene hva de har råd/lyst til. Barn som har råd til å flytte gjør det nok når de oppdager at det ikke er noe sjakktrekk i sjekkemarkedet å bo hjemme 😅 Anonymkode: f022d...e93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:44 #37 Del Skrevet søndag kl 09:44 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Lærlinger tjener langt fra godt. Anonymkode: ab7d8...84d Sønnen vår har utbetalt ca 22000,- i måneden (uten overtid) som lærling, synes du ikke det er bra? Når han har vært lærling i 1 år (til sommeren) øker i tillegg lønna med ca 50 kr timen. Anonymkode: 18c4c...49f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:46 #38 Del Skrevet søndag kl 09:46 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Lærlinger tjener langt fra godt. Anonymkode: ab7d8...84d varierer sikkert noe hva de tjener, men når de har utbetalt rundt/over 20k og ingen faste utgifter utover mobiltelefon så synes jeg de tjener godt nok til å kunne betale for noe av mat/strømforbruket sitt hjemme. Anonymkode: 3d311...a50 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:50 #39 Del Skrevet søndag kl 09:50 Voksent barn som er ferdig med videregående og har inntekt må betale. Har selv aap, er alene med "barn" og barnetrygd samt bidrag forsvant da barnet var 18 år. Selvfølgelig. Hadde jeg/vi hatt god nok inntekt så hadde ikke strøm/mat/husholdningsartikler noe å si for min/vår hverdag. Da hadde jeg ikke hatt problemer med å la en ung voksen bo hjemme og bli sponset. Kun dersom den unge voksne brukte sine penger fornuftig/sparte. Anonymkode: 96adb...e31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet søndag kl 09:50 #40 Del Skrevet søndag kl 09:50 (endret) Min betaler heller ikke for seg, han jobber tilnærmet fullt og tar bachelor samtidig. Han betaler på tidligere studielån og de studiene han tar nå. Vi bytter på å handle inn mat etc, og jeg tror han klarer å spare litt også Endret søndag kl 09:51 av enkefru Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå