Gå til innhold

Tar ikke betalt for at voksent barn bor hjemme- virkelig så uvanlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ungdommen er rett over 20 år, har nå fast jobb med mye reising. Bortreist over halvparten av året og tar deltidsstudier når hjemme.

Har spart målbevisst fra ung alder og har nå kjøpt sin første leilighet som leies ut. En ren investering for å ha best mulig forutsetning for å komme inn på boligmarkedet med egen leilighet etterhvert- i tillegg til å leie ut 1-2 leiligheter. Dette har vært en målrettetbplan hele tiden.

Vi har det helt greit økonomisk og betaler jo for hus og hjem uansett om alle er hjemme eller ikke. 
Ungdom bidrar med litt handling, kjøring av søsken og selvsagt husarbeid. 
Det er helt unaturlig for oss å kreve husleie for at hun/han sover hjemme- men vi har fått flere reaksjoner på dette fra vennepar.

For oss er det viktigere at barna sparer og planlegger egen fremtid- og ikke sløser bort penger på tull. Hadde det vært party og pengebruk hele tiden hadde vi nok stilt andre krav- men når det er fornuftig og gjennomtenkt er det helt ok å bo gratis hjemme.

Hva tenker dere rundt dette?

Er det SÅ uvanlig å ikke kreve penger av barna? 

Anonymkode: 20651...f0d

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine voksne barn betaler ikke hjemme. Jobber de må de spare bra, eller betale noe hjemme (som vi da sparer for dem). Meningen er at de skal kunne spare seg opp en god startkapital. Det er den «vanlige» formen blant våre venner og våre barn/unge voksne. 

Så nei, helt normalt.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn betaler ikke for å bo hjemme, men han betaler absolutt all mat han spiser i form av et pengebeløp som overføres til meg (som står for all handling og matinnkjøp) hver måned. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mange som ikke krever betalt av barna som bor hjemme.

Men jeg har faktisk aldri hørt om noen som ikke tar betalt for barn som bor hjemme, når barnet har både full jobb og leieinntekter på egen bolig.

Anonymkode: 6c8c1...977

• Liker 20
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt enig med deg TS

Barn bør bo gratis hjemme og heller bruke pengene de sparer på egen bolig. De bør jo da selvsagt ikke bruke opp pengene på alt mulig annet tull.

En annen mulighet kan jo være at de betaler hjemme, og så blir de pengene satt på en konto til boligformål for ungdommen.

Anonymkode: e7e52...3b4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange er jo redde for empty nest syndrome, og ønsker at barna bor hjemme lengst mulig.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ungdommen er rett over 20 år, har nå fast jobb med mye reising. Bortreist over halvparten av året og tar deltidsstudier når hjemme.

Har spart målbevisst fra ung alder og har nå kjøpt sin første leilighet som leies ut. En ren investering for å ha best mulig forutsetning for å komme inn på boligmarkedet med egen leilighet etterhvert- i tillegg til å leie ut 1-2 leiligheter. Dette har vært en målrettetbplan hele tiden.

Vi har det helt greit økonomisk og betaler jo for hus og hjem uansett om alle er hjemme eller ikke. 
Det er helt unaturlig for oss å kreve husleie for at hun/han sover hjemme- men vi har fått flere reaksjoner på dette fra vennepar.

For oss er det viktigere at barna sparer og planlegger egen fremtid- og ikke sløser bort penger på tull. Hadde det vært party og pengebruk hele tiden hadde vi nok stilt andre krav- men når det er fornuftig og gjennomtenkt er det helt ok å bo gratis hjemme.

jeg er helt enig med deg, tar heller ikke betalt av 22 åring, hn går siste året på høyskolen nå, og skal flytte med kjæresten til sommeren og hn jobber og har tjent opp mye penger på egenandel og det samme med kjæresten som er ferdig med lærlingstiden og blir sykepleier fra og med høsten.

min største flyttet når hn var 18. Jeg synes det er en uting at de betaler hjemme jeg. Men alle 3 barna mine har alltid vert hjelpsomme hjemme og sier aldri nei til og lage middag, vasket huset og slike ting

Anonymkode: ea2f6...78b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det er ikke uvanlig. Ingen jeg kjenner tar betalt av barn som bor hjemme. 
på kg skal barna helst kastes ut når de fyller 18, men tror ( og håper )  ikke de trådene her er så representative. 

skjønner ikke greia med og behandle barna sine dårlig. En dag vil de sannsynligvis trenge hjelp selv. Nå har jeg kommet i situasjonen at pappa ikke klarer seg alene lenger. Han har flyttet inn til oss i underetasjen. Hadde han vært typisk kg bruker så hadde jeg ville hatt så lyst til det, kanskje jeg ikke hadde kommet med inn på boligmarkedet tidsnok til og ha plass til han en gang. Er det greie med at sumfunnet generelt har gått « oss « til « meg « tankegang? Man ser bare seg selv. Ikke engang familie skal med, det er alle mot alle. Det du gjør er jo kjempe fint for ditt barns fremtid. Kanskje det er fint for din fremtid og når du skal leve av pensjon og etterhvert trenger hjelp. 

Anonymkode: b43e2...141

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (7 minutter siden):

Mange er jo redde for empty nest syndrome, og ønsker at barna bor hjemme lengst mulig.

Vi har yngre barn- så det blir ikke tomt her med det første. 
Har ikke noe med det å gjøre.

Ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Med denne beskrivelsen av ungdommen din, tenker jeg det er helt uproblematisk.

Anonymkode: 1c009...a1d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er mange som ikke krever betalt av barna som bor hjemme.

Men jeg har faktisk aldri hørt om noen som ikke tar betalt for barn som bor hjemme, når barnet har både full jobb og leieinntekter på egen bolig.

Anonymkode: 6c8c1...977

Kjenner flere eksempler på det. Veldig smart og la barna bygge formue. Spesielt den generasjonen som er unge nå, og vil få det beintøft i forhold til oss. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Helt enig med deg TS

Barn bør bo gratis hjemme og heller bruke pengene de sparer på egen bolig. De bør jo da selvsagt ikke bruke opp pengene på alt mulig annet tull.

En annen mulighet kan jo være at de betaler hjemme, og så blir de pengene satt på en konto til boligformål for ungdommen.

I vårt tilfelle så fikser ungdommen den sparingen selv og sløser på ingen måte bort pengene sine. 

ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (9 minutter siden):

De fleste oppegående ungdommer flytter ut fordi de selv vil/studerer eller får jobb langt unna. Ikke like moro å bo hjemme hos foreldrene når man blir voksen og får seg samboer 😅

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har faktisk ikke hørt om noen som må betale for å bo hjemme i vår omgangskrets. Vi har en på 19 år som er lærling og tjener godt, men tar ikke betalt for at han bor her på rommet sitt. 

Kan forstå de som er aleneforelder og har det trangt økonomisk, og derfor må ha litt i månedsleie for å dekke mat og litt ekstra strøm til voksent barn. 

Anonymkode: 18c4c...49f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Når sønnen din har full jobb og inntekt av leiligheten han har kjøpt og leier ut, er det på tide han begynner å betale litt hjemme. Trenger ikke være så mye, men 3-4000 så det dekker mat bør han nesten betale. Han må få lære seg at alt koster, dere gjør han ei bjørnetjeneste hvis ikke.

Anonymkode: ab7d8...84d

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min 20 åring betaler heller ingenting, men han er student. Så lenge han studerer så betaler jeg livsopphold. Forventer innsats og resultater på skolebenken i retur.. 

Hadde han jobbet og tjent bra så måtte han nok ha betalt noe. Ufornuftig at ungdom med inntekt ikke lærer at ting koster penger.

Tror alika ikke det er så uvanlig at voksen barn bor gratis, men i de fleste tilfeller jeg vet om hvor barnet tjener penger selv så må de også betale noe hjemme. Typ 5000 kr eller rundt der. Vet at flere "tvangssparer" denne husleien for ungdommen uten at de vet det selv.

Anonymkode: 4a0b0...3a5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har faktisk ikke hørt om noen som må betale for å bo hjemme i vår omgangskrets. Vi har en på 19 år som er lærling og tjener godt, men tar ikke betalt for at han bor her på rommet sitt. 

Kan forstå de som er aleneforelder og har det trangt økonomisk, og derfor må ha litt i månedsleie for å dekke mat og litt ekstra strøm til voksent barn. 

Lærlinger tjener langt fra godt.

Anonymkode: ab7d8...84d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjenner flere eksempler på det. Veldig smart og la barna bygge formue. Spesielt den generasjonen som er unge nå, og vil få det beintøft i forhold til oss. 

Enig. Håper mine barn gjør det den dagen de er unge voksne. De vokser opp i et mye tøffere samfunn enn oss. Det å kunne starte voksentilværelsen med penger på bok vil gi de et bedre grunnlag for et godt liv. Dette tror jeg blir det nye klasseskillet. At barn som vokser opp i familier med fokus på sparing, og hvor foreldrene legger til rett for sparing vil ha bedre forutsetninger enn barn fra familier hvor dette ikke skjer/er mulig. 

TS, tenker dere gjør rett og at barna er heldige som har slike foreldre 🙌

Anonymkode: c8bdd...31d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg måtte selv betale fra jeg ble myndig, men kommer nok ikke til å gjøre det samme med egne barn så lenge de står for egen mat selv.

Anonymkode: c253a...ff1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har heller ikke hørt om det

Anonymkode: 4de00...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...