Gå til innhold

Ser pensjonssparingen min taper seg veldig nå, mistet mange tusen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er lurt å gjøre?

sparing gjennom bank, de har investert i ulike aksjer/fond jeg ikke har oversikt over. Bør jeg fortsette? Jeg har null peiling selv på fond eller sparing. Er ikke snakk om store beløpet, men jeg blir likevel usikker. 

IMG_1521.png

Anonymkode: f1ffa...cce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ha is i magen. Sånne ting svinger 

Anonymkode: 1b0d0...d94

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Litt off pic, men hadde noen kroner i fond via DnB, disse har bare forsvunnet, uten tegn til jeg har hatt dem engang 🤔

Anonymkode: 06b05...03b

AnonymBruker
Skrevet

Du taper ikke så lenge du ikke selger 🙂 La det stå. Det vil gå litt opp og ned 🙂🙂

Anonymkode: 0729f...ac7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har «mistet» flere titusner nå, ikke giddet regne sammen. Men slik er aksjemarkedet, det går opp og det går ned. Vi har fast spareavtale og lang horisont, og har tro på at menneskeheten skaper økonomisk utvikling også i fremtiden :) En dag er Trump også historie…

Anonymkode: 38624...c24

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge er det til du går av med pensjon da? Det vanlige er jo å minske risikoen når det nærmer seg, og kanskje innløse på topp og gå over til sparekonto. Hvis det er 20 år igjen er det jo bare å glemme slike krusninger.

Det fremstilles som komplett krise at fondene ikke har vært mindre verdt siden januar.... 

Anonymkode: 6ecbc...878

Skrevet

Eg ser fondene mine er nede  med 30% samme med coin. Blir bra med Donald ser eg😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvor lenge er det til du går av med pensjon da? Det vanlige er jo å minske risikoen når det nærmer seg, og kanskje innløse på topp og gå over til sparekonto. Hvis det er 20 år igjen er det jo bare å glemme slike krusninger.

Det fremstilles som komplett krise at fondene ikke har vært mindre verdt siden januar.... 

Anonymkode: 6ecbc...878

Over 20 år igjen ja, så å bare avvente er det beste? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du taper ikke så lenge du ikke selger 🙂 La det stå. Det vil gå litt opp og ned 🙂🙂

Anonymkode: 0729f...ac7

Jeg solgte i fjor før denne Donald ble valgt. Var redd for at akkurat dette skulle skje (noe han vitterlig også sa den gang i valgkampen). Solgte med overskudd, og kjøpte sølv/gullmynter i stedet. Børsen har gått ned 2% det siste året, gull har steget 32%

Anonymkode: 488e9...0ba

• Liker 1
Skrevet

For min del lar jeg pengene stå, og fortsetter å sette inn hver måned som vanlig.

Jeg regner med ting tar seg opp når han som ser ut til å ha dårlig peiling på økonomi slutter å tulle med tollsatser og andre ting som påvirker verdensøkonomien.

AnonymBruker
Skrevet

Skal du gå av med pensjon imorgen?

Anonymkode: a6c58...8a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Skal du gå av med pensjon imorgen?

Ha Ha, jeg er pensjonist!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Over 20 år igjen ja, så å bare avvente er det beste? 

Da tror jeg bare jeg ville latt de stå. Men kanskje det kan være lurt å skalere ned på pensjonssparingen i dette fondet nå i en periode nå, og heller sette penger på sparekonto til pensjon, så har du sparing to plasser og uten at du satser alt på samme hest? Så kan du heller sprøyte inn de pengene på denne kontoen igjen når ting har begynt å roe seg? Ser jo ut som du har satt inn greit i måneden om begynte å spare i oktober 2024. Kanskje gå ned til en 1000 lapp i måneden fremover der og resten på en sparekonto. 

Anonymkode: 85e91...91b

Skrevet

Det ser ut som du har ekstreme forvaltningshonorarer på den spareavtalen. 
Hva slags fond har du? Om du betaler 416kr i gebyr for å forvalte 76000 kroner i et kvartal er det over 2%. Det er 10x mer enn nødvendig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva er lurt å gjøre?

sparing gjennom bank, de har investert i ulike aksjer/fond jeg ikke har oversikt over. Bør jeg fortsette? Jeg har null peiling selv på fond eller sparing. Er ikke snakk om store beløpet, men jeg blir likevel usikker. 

IMG_1521.png

Hvis du ser på kurven så er tallene nå på samme nivå som i november/desember. Ergo kunne det stått stille på samme nivå fra desermber uten at noen hadde leet et øyelokk. ( min pensjonsinvestering stod stille ca hele 2022, tross mpnedlige innskkudd på 4 000. Men det har økt betraktelig etterpå. Frem til nå de siste ukene.  Nå er saldo lavere enn for 6 mnd siden. Men jeg kjøper fortsatt månedlig, og vil nok få oppgang igjen. Skal ikke ha pengene før om minst 10-12 år

Grunnen til at det ser ut til å gå så kraftig ned et at det gikk så utrolig kraftig opp før det begynte å gå ned igjen. Ut fra det jeg kan se så har du "tapt" i underkant av 2 300 kr de siste 6 mnd. Det utgjør 3,% av startsummen.  det må man regne med når det gjelder fond. . Hvor mye har du "tjent" på forhånd? 

Anonymkode: 6f7b2...a22

AnonymBruker
Skrevet

Is i magen. 
Jeg har “mistet” (på papiret!) flere hundre tusen. Men det er lenge til jeg går av med pensjon! Zoom out!

Anonymkode: c28ef...894

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ha Ha, jeg er pensjonist!

Nå er jo ikke du ts så skjønner ikke helt hvorfor du svarer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...