Gå til innhold

Hvordan er det mulig? Lønn og ulik ansiennitet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg og kollega har samme utdanning og maks ansiennitet i det offentlige. I motsetning til det private så skal dette være veldig likt.

Min kollega har derimot tre videreutdanninger som hver for seg skal gi han mellom 6-20 tusen ekstra i årslønn. Han har full kontroll og følger med at han får det han skal. Han er stolt over sin tilleggskompetanse.

Derfor ble jeg paff når han raskt viste meg totalt opptjent lønn på lønnsslipp ifm skattemldingen og jeg så vi hadde akkurat samme sum. 
Jeg har riktignok jobbet litt overtid. Men det har også min kollega.

Er det jeg som får for mye?😬

Anonymkode: 5d517...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere har vel forhandlet ulike arbeidsavtaler da? Jeg forstår ikke helt utfordringen/spørsmålet ditt her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
c_buk skrev (27 minutter siden):

Dere har vel forhandlet ulike arbeidsavtaler da? Jeg forstår ikke helt utfordringen/spørsmålet ditt her. 

Man forhandler ikke i lønninger på sykehus. Det er rigide regler som styrer dette.

Poenget er at min kollega skulle hatt minst  40 tusen mer enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man forhandler ikke i lønninger på sykehus. Det er rigide regler som styrer dette.

Man kan vel alltid forthandle lønn?

Det er rart hvis der ehar NØYAKTIG samme lønn - det er vel usannsynlig at dere har jobbet helt lik overtid og dere har ikke nødvendigvis likt skattetrekk. Hva står det på tdligere lønnsslipper?

Anonymkode: c6c9b...421

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jøss. Aldri hørt om en arbeidsplass hvor man ikke kan forhandle lønn ved ansettelse og ved årlige lønnsforhandlinger. Da har jeg visst lært noe nytt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
c_buk skrev (1 time siden):

Jøss. Aldri hørt om en arbeidsplass hvor man ikke kan forhandle lønn ved ansettelse og ved årlige lønnsforhandlinger. Da har jeg visst lært noe nytt.

Man kan forhandle på sykehus også, men det er mulig at det for enkelte grupper er enklere enn for andre. Det kan også være variasjoner mellom sykehus, særlig mellom sykehus som sliter mellom å rekruttere (for eksempel spesialister), og sykehus som ikke gjør det. 
Mannen min er overlege. Han forhandlet ganske hardt da han startet fordi det er stor mangel på hans spesialitet. I helseforetaket hvor han jobber er det to sykehus. Begge sliter med rekruttering, men det ene (minste og minst sentrale) sykehuset sliter veldig mye mer. Det ble ganske dårlig stemning da den 70 år gamle overlegen i en attraktiv spesialitet på det største sykehuset oppdaget at den helt nyutdannede spesialisten (i det samme) på det minste sykehuset tjente mye mer enn ham. 

Anonymkode: 6dfde...564

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan forhandle på sykehus også, men det er mulig at det for enkelte grupper er enklere enn for andre. Det kan også være variasjoner mellom sykehus, særlig mellom sykehus som sliter mellom å rekruttere (for eksempel spesialister), og sykehus som ikke gjør det. 
Mannen min er overlege. Han forhandlet ganske hardt da han startet fordi det er stor mangel på hans spesialitet. I helseforetaket hvor han jobber er det to sykehus. Begge sliter med rekruttering, men det ene (minste og minst sentrale) sykehuset sliter veldig mye mer. Det ble ganske dårlig stemning da den 70 år gamle overlegen i en attraktiv spesialitet på det største sykehuset oppdaget at den helt nyutdannede spesialisten (i det samme) på det minste sykehuset tjente mye mer enn ham. 

Dette er en rimelig alminnelig problemstilling.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er en rimelig alminnelig problemstilling.

Ja, det er det. Det var derfor jeg svarte på et innlegg hvor man reagerte på et innlegg hvor sto at man ikke kunne forhandle om lønn ved ansettelse på sykehus (jeg skulle vel heller svart på det første innlegget, men).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...