Gå til innhold

Komplimenter i langvarig forhold

ivfmamma78

Anbefalte innlegg

Har vært gift i 20 år snart. 

Han er veldig flink å gi komplimenter daglig. Men hver gang han gir et kompliment f.eks så pen du er i dag. Så slenger han på: men jeg skal slutte å gi komplimenter, for jeg får aldri noen tilbake. 

Jeg vet at jeg er veldig dårlig på å gi komplimenter. Men jeg er så lei av klagingen på at han aldri får komplimenter. Og alle komplimentene han gir ødelegges jo helt av at han legger til klaging om komplimenter i retur. 

Hvor ofte gir dere komplimenter på utseende? Et det jeg som er rar som ikke gjør det som ofte? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør aldri det. Han er utro og en jævla egoist, så ingen grunn til å gi noen komplimenter lenger.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg bare blitt irritert om jeg hørte "så pen du er i dag", for det er ganske tomme ord når det kommer så generelt, så hyppig, etter så mange år sammen. 

Setter pris på det når han sier noe helt spontant, en sjelden gang. Det er ektefølt. Men ikke om utseendet lenger, han har jo sett alt etter 20 år 😂

Uansett - hva med å snakke sammen? I stedet for å gjøre dette til et stort irritasjonselement. 

Anonymkode: 71eae...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke legge deg litt i selen og faktisk gi komplimenter når du vet at det betyr mye for partneren din? Han gjør sikkert masse greier for deg som EGENTLIG ikke er så viktig for han, men han gjør det for deg fordi han vet at du blir glad for det.

Anonymkode: abd34...e78

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint at mannen din klarer å si fra at han ønsker komplimenter. Kan du ikke gi ham noen av og til? Nå har ikke vi vært sammen i 20 år, men mange år lell, og jeg gir ham komplimenter stadig vekk.

Anonymkode: f8fd4...f7e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi gir komplimenter og uttrykk for å sette pris på hverandre.

Kysser, koser, har sex ca hver dag. Sier takk, vær så snill, jeg setter pris på ......., jeg blir så glad når ......., så heldig jeg er som har en sånn flott mann som deg, du er heldigvis min mann, for en utrolig god pappa du er elskling, mmmmm, kom hit, herregud så deilig du er, stryker han over bulen på boxeren når vi står på badet og steller oss, stryker han over skuldrene på butikken og lar hånden gli ned langs ryggen og kniper han diskré på rumpa.. så godt du lukter elskling.. takk for at du handlet på vei hjem... 

Hvorfor klarer du ikke å gi mannen din et stakkarslig kompliment i ny og ne når du vet det betyr så mye for han?

Anonymkode: f7e7f...28e

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kysser, koser, har sex ca hver dag. Sier takk, vær så snill, jeg setter pris på ......., jeg blir så glad når ......., så heldig jeg er som har en sånn flott mann som deg, du er heldigvis min mann, for en utrolig god pappa du er elskling, mmmmm, kom hit, herregud så deilig du er, stryker han over bulen på boxeren når vi står på badet og steller oss, stryker han over skuldrene på butikken og lar hånden gli ned langs ryggen og kniper han diskré på rumpa.. så godt du lukter elskling.. takk for at du handlet på vei hjem... 

Hvorfor klarer du ikke å gi mannen din et stakkarslig kompliment i ny og ne når du vet det betyr så mye for han?

Det er jo ikke sånn at jeg aldri gjør det. Men jeg gjør det innimellom. 

Men da kommer alltid det en sarkastisk kommentar "Wow, gir du meg et kompliment".  Og det ødelegger gleden. 

Endret av ivfmamma78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor lenge har dere vært sammen? For dette virker rett og slett ganske slitsom, hvis ekteskapet har vart i 20 år, slik tilfellet er for ts.

Når det gjelder ts sitt spørsmål, forstår jeg ikke helt poenget å gi daglige komplement. Det er hyggelig å få positiv feedback på et godt måltid, en ny frisyre eller et nytt plagg, eller at man har pyntet fint til en feiring. Men slikt krever at den som gir feedbacken faktisk følger med og ser den andre. Daglige kompliment, blir nærmest som en atompilot. Det ligger ikke noe ekte i det. Bare en rutinert gjentagelse.

Anonymkode: 07a5e...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Passer ofte ikke med sex mer enn en gang i uka. Har unger som begynner å bli ganske så store nå, som har rom vegg i vegg. Vi gir klem og kyss (ikke klining) hver dag. 

Han klager på for lite nærhet og kos også. Så begynner å føle at vi ikke passer sammen. Jeg greie ikke gi han alt han har behov for. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ivfmamma78 skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke sånn at jeg aldri gjør det. Men jeg gjør det innimellom. 

Men da kommer alltid det en sarkastisk kommentar "Wow, gir du meg et kompliment".  Og det ødelegger gleden. 

Kan være hans måte å si at han opplever at noe mangler i ekteskapet. Men måten han sier det på, motvirker hensikten. Det blir selvmedlidenhet og irriterende, istedenfor løsningorientert. 

Så si det til han. Du er veldig glad i han, og ser alt det fine han gjør (husk for all del å ha noen eksempler), men at det ikke er naturlig for deg å si det hver dag. Du setter pris på det han sier til deg, men han trenger ikke gjøre det hver dag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært sammen i 25 år. Mannen min gir aldri komplimenter. Jeg skal ikke si jeg gir kompliment hver dag. Men jeg prøver å si noe hyggelig og ekte så ofte jeg kan. Eks, så godt du lukter, den buksa kledde du, den samtalen med tenåringen tok du bra osv. Tar også mye på han, uten at det må være sexuelt. For meg er det viktig for å vise kjærlighet og at jeg bryr meg. Siden jeg tenker sånn, så ønsker jeg også å få det tilbake. Men det er ikke nødvendigvis at partner tenker sånn og ønsker dette, rett og slett fordi vi er forskjellige. Og da kan det fra den hvor dette er viktig, oppfattes som om man ikke blir satt pris på eller kanskje heller ikke føle seg elsket. Satt på spissen. Da er det lett å bli bitter og komme med slike kommentarer når årene går.

Kommunikasjon er viktig, dere må snakke om de ulike behovene deres.

Anonymkode: ac403...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handling for meg betyr mer enn ord.Kaffe på senga hver morgen,enkle ting er gjort av kjærlighet.

Anonymkode: ff61a...ba7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor lenge har dere vært sammen? For dette virker rett og slett ganske slitsom, hvis ekteskapet har vart i 20 år, slik tilfellet er for ts.

Når det gjelder ts sitt spørsmål, forstår jeg ikke helt poenget å gi daglige komplement. Det er hyggelig å få positiv feedback på et godt måltid, en ny frisyre eller et nytt plagg, eller at man har pyntet fint til en feiring. Men slikt krever at den som gir feedbacken faktisk følger med og ser den andre. Daglige kompliment, blir nærmest som en atompilot. Det ligger ikke noe ekte i det. Bare en rutinert gjentagelse.

Neida, kun vært gift i 16 år. 

Du synes det høres slitsomt ut at vi verdsetter å være kjærester?

For oss er det ikke ønskelig å kun være Familien AS, eller kun samarbeide om barn og tidsskjema. Vi er kjærester som elsker, respekterer og begjærer hverandre. Kjærester var vi før barn, og det skal vi fortsatt være når barna flytter ut. De er 11, 13 og 15. Et godt forhold og ekteskap må man pleie og prioritere for at det skal holde seg sterkt og tåle tidens tann.

For oss er det de små tingene som teller. Trenger ikke roser hver uke, dyre gaver, overdådige turer og planer. 

Det at han tar hånden min når vi kjører bil, ser på meg med ømhet og kjærlighet i blikket. At han drar meg inntil seg under dyna. Kysser meg i nakken når jeg lager mat. Bærer det som er tyngst. Sier jeg er vakker naken (som er tull 😅😅), at jeg har de deiligste puppene og musa 😅 

Hadde vi bare bodd sammen, samarbeidet om barna og logistikk, da hadde det blitt slutt. For da var vi ikke kjærester.  Det hadde vært dødt. 

Ts: mannen din forsøker å fortelle deg at han trenger nærhet, intimitet og kjæresterier. 

Om du finner en ny mann du liker så må du uansett gi mye mer enn det du holder på med i dag for at noen i det hele tatt skal gidde å bruke tiden sin på deg. Ditt valg.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk er jo forskjellige. At noen synes det er slitsomt å få komplimenter er for meg rart. Jeg setter veldig pris på det, men det må føles naturlig. Synes det er hyggeligere å få kompliment på hvor fin jeg er når jeg sitter i sofaen med bustete hår og uten sminke enn kun å få det når jeg har pyntet meg. Samboeren min er flinkere enn meg på sånt, men han maser ikke om at jeg ikke gjør det like ofte. Jeg gir komplimenter jeg også, men viser kanskje kjærlighet på en mer fysisk måte.

Man kan forstå at han kanskje savner at dere er mer kjærester og ikke bare foreldre, men han gjør det på feil måte. Det virker nesten litt passiv aggressivt og motvirker ønsket hans om komplimenter i retur.

Anonymkode: 9cca7...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M65: Et kompliment  gir jeg fordi vedkommende jeg gir det til fortjener det. Ikke fordi jeg skal ha noe tilbake. Det skal føles naturlig å gi det og den som får det føler forhåpentligvis at det er en hyggelig oppmerksomhet. Det blir på  samme måt e som å gi blomster eller noe annet; det liker jeg gi når jeg får lyst og/eller npr mottaker fortjener det, ikke bare til fødselsdag, Valentines eller annen merkedag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få komplimenter angående utseende hver dag hører kunstig ut. Jeg vet jo selv at jeg ikke ser like bra ut hver dag hele året, så det ville jeg faktisk ikke hatt. Da er det bedre å få når folk virkelig mener det, når man har pyntet seg, har sminket eller kledd seg ekstra fint osv.

Eller på ting man gjør eller egenskaper ved personligheten sin, men sånne ville jeg heller ikke hatt hver dag, for da blir de litt utslitt.

Jeg er ikke så god til å gi komplimenter, men jeg viser at jeg bryr meg om kjæresten min på andre måter, klemmer, stryker osv. Bidrar praktisk der jeg kan osv.

Anonymkode: 44f2f...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ivfmamma78 skrev (7 timer siden):

Han er veldig flink å gi komplimenter daglig. Men hver gang han gir et kompliment f.eks så pen du er i dag. Så slenger han på: men jeg skal slutte å gi komplimenter, for jeg får aldri noen tilbake. 

Jeg vet at jeg er veldig dårlig på å gi komplimenter. Men jeg er så lei av klagingen på at han aldri får komplimenter. Og alle komplimentene han gir ødelegges jo helt av at han legger til klaging om komplimenter i retur. 

Hvor ofte gir dere komplimenter på utseende? Et det jeg som er rar som ikke gjør det som ofte? 

Trenger man bare gi komplimenter på utseende da? Er komplimenter veldig mye mer? Gode og bekreftende ord som viser hvor glad man er i hverandre? Kjæresten min er elendig på å gi komplimenter, og elendig på å uttrykke kjærlighet, han slenger ut «glad i deg», på samme måte som man sier det til familie og venner. Jeg har helt fra start prøvd å si at jeg trenger mer, men ingenting endres. Merker at kjærligheten suges ut av meg, og følelsene visner på grunn av dette. Om du ikke trenger komplimenter, så er det tydelig at mannen din gjør det. Ta det til deg og gi mer komplimenter, hvor vanskelig kan det være hvis man elsker hverandre? 

Anonymkode: 36ab6...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. 

Mannen min og jeg er nok veldig forskjellig på veldig mange områder. 😅 

Jeg har holdt i gang familien i alle årene både økonomisk og med barna.

Han er ganske gammeldags og forventer å få mat servert til hvert måltid. Og hvis jeg f.eks lager frokost til ungene, han ligger å sover, så blir han irritert fordi 'ingen tenker på frokost til han'. 

Jeg får aldri servert mat for å si det sånn . 

Så det er mye klaging på det meste. Huset er ikke rent nok. Maten er ikke klar eller servert. Får ikke nok kos. Får ikke nok oppmerksomhet. Ikke nok sex.   Osv. Osv.  Føler jeg bor med en manne baby 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ivfmamma78 skrev (12 timer siden):

Her er det motsatt. Jeg gir komplimenter jevnlig, men får svært sjelden tilbake. Han sier selv at han ikke er god på det. Jeg får faktisk mer komplimenter fra mennene på jobb... Ja, jeg savner den bekreftelsen fra ham. Men jeg klager aldri på det. Synes det er trist da, at mennene på jobb oftere sier pene ting til meg enn ham. Han er god på å vise kjærlighet på andre måter, jeg vet han elsker meg. Så det hjelper. Vi har vært sammen cirka 25 år. Folk er forskjellige. Jeg syns det er rart da, at det skal være så vanskelig å si noe fint til andre. 

Anonymkode: 127ca...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå beskrev du jo helt andre problemer, da er det kanskje ikke så rart at du ikke er fornøyd. 

Anonymkode: 127ca...278

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...