Gå til innhold

Testosteron boom hos kvinner(VG)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Står at ekspertene advarer mot to ting, noen som har lest og kan si hva det er? Synd at sånn havner under betalingsmur om det kan være farlig.

Anonymkode: a186d...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bivirkninger, spesielt ved overdosering. Medikamentet er ikke testet ut for kvinner og vi kjenner ikke langtidseffekten.

Fra https://www.vg.no/forbruker/i/93VA4E/testosteron-til-kvinner-oekende-trend-med-delte-meninger:

• ved overdosering kan det forekomme økt hårvekst, dypere stemme, akne, klitorishypertrofi (unormal forstørrelse av klitoris) og alopesi (hårtap på hodet)
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Iia skrev (5 minutter siden):

Bivirkninger, spesielt ved overdosering. Medikamentet er ikke testet ut for kvinner og vi kjenner ikke langtidseffekten.

Fra https://www.vg.no/forbruker/i/93VA4E/testosteron-til-kvinner-oekende-trend-med-delte-meninger:

• ved overdosering kan det forekomme økt hårvekst, dypere stemme, akne, klitorishypertrofi (unormal forstørrelse av klitoris) og alopesi (hårtap på hodet)

Ok, takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Soft mann skrev (Akkurat nå):

Er det for å få muskler damer vil bruke testo?

For å hjelpe overgangsplager blant annet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For å hjelpe overgangsplager blant annet.

Ok. Da er det vel å veie fordeler med behandling opp mot bakdeler tenker eg. Om klitoris skulle bli større er vel et lite problem, sikkert verre med det som er synlig i det daglige. Men er dette en behandling en får foreskrive fra lege da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Soft mann skrev (1 time siden):

Ok. Da er det vel å veie fordeler med behandling opp mot bakdeler tenker eg. Om klitoris skulle bli større er vel et lite problem, sikkert verre med det som er synlig i det daglige. Men er dette en behandling en får foreskrive fra lege da?

Vi snakker veldig lave dose hos kvinner, 1/10 av det mannen trenger noen trenger lavere. Noen tar det heller ikke hver dag. Testosteron synker med alder på lik linje med alle de andre hormonene som faller hos kvinner når de kommer litt opp i alder. Om man ikke erstatter testosteron og bare tar tilskudd av østrogen og progresteronet så blir det ubalanser og bidrar også til økte symptomer. 

Anonymkode: 261bf...cf6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi snakker veldig lave dose hos kvinner, 1/10 av det mannen trenger noen trenger lavere. Noen tar det heller ikke hver dag. Testosteron synker med alder på lik linje med alle de andre hormonene som faller hos kvinner når de kommer litt opp i alder. Om man ikke erstatter testosteron og bare tar tilskudd av østrogen og progresteronet så blir det ubalanser og bidrar også til økte symptomer. 

Eg er selv blit sjekket for lav testo. Eg hadde 18 på en skala til ca 32 trur eg. Men for meg var helt ned i 4 innenfor normalen som dei sa. Eg ønsket jo å ligge på ca 25

m 50+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Soft mann skrev (13 minutter siden):

Eg er selv blit sjekket for lav testo. Eg hadde 18 på en skala til ca 32 trur eg. Men for meg var helt ned i 4 innenfor normalen som dei sa. Eg ønsket jo å ligge på ca 25

m 50+

Tror det er individuelt hvor høy eller lavt man bør ligge for å fungere optimalt. Selvom man ligger innenfor ifht ref grensen så betyr det jo ikke at man ligger der man bør -er gjerne der leger ikke har helt fulgt med i timen. Antar at du har noen symptomer på at du kan ha godt av økt testosteron? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Shit.. er derfor endel av de middelaldrende damene jeg har havnet i sengs med har hatt noen kjempeklitoriser?

Anonymkode: 11ae6...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tror det er individuelt hvor høy eller lavt man bør ligge for å fungere optimalt. Selvom man ligger innenfor ifht ref grensen så betyr det jo ikke at man ligger der man bør -er gjerne der leger ikke har helt fulgt med i timen. Antar at du har noen symptomer på at du kan ha godt av økt testosteron? 

Ja eg er veldig lite tiltak i , når eg kommer hjem fra jobb så er det fett i sofaen. Har og noen utfordringer med penis. Men fastlege mente st så lenge eg snudde meg etter damer så var det godt nok😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Shit.. er derfor endel av de middelaldrende damene jeg har havnet i sengs med har hatt noen kjempeklitoriser?

Anonymkode: 11ae6...a50

Til tross for "boom" (som sikkert er clickbait-overdrivelse i media), er det fremdeles ganske få damer som tar testosteron i overgangsalderen. Mange leger har enda mindre peiling på testosterontilskudd enn de har på østrogen/progesterontilskudd, så de fleste kvinner har nok med å få mast seg til vanlig hormontilskudd med østrogen og progesteron.
For kvinner i overgangsalderen er ett av symptomene faktisk motsatt; at klitoris skrumper litt inn, og det samme gjelder indre kjønnslepper. Derfor tror jeg enten du overdriver, eller så har du møtt damer som fra naturens side har en stor klitoris. Eller eventuelt har du ligget med mange bodybuildere som har tatt tilskudd.

Anonymkode: 809de...cb7

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...