AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:07 #1 Del Skrevet lørdag kl 22:07 Når utslitthet og andre symptomer i følge fastlegen kan skyldes utmattelsessyndrom: Hvilke tester bør man be om, for å utelukke at det ikke er en annen grunn til at personen er så utslitt? Hvis legen setter CFS /ME som diagnose, er det da vanlig å bli sykmeldt 100% i lang tid? Og at personen ender opp med å bli ufør? Anonymkode: 496e3...262 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:13 #2 Del Skrevet lørdag kl 22:13 Det meste skal utelukkes før en slik diagnose stilles, og det er en oppgave for spesialisthelsetjenesten. Det vil si ar du bør henvises til utredning ved sykehus som tilbyr dette. Oslo Universitetssykehus, f.eks. Det er en tverrfaglig oppgave. Fastleger setter vanligvis ikke denne diagnosen. Anonymkode: a8f89...a08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 05:35 #3 Del Skrevet søndag kl 05:35 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det meste skal utelukkes før en slik diagnose stilles, og det er en oppgave for spesialisthelsetjenesten. Det vil si ar du bør henvises til utredning ved sykehus som tilbyr dette. Oslo Universitetssykehus, f.eks. Det er en tverrfaglig oppgave. Fastleger setter vanligvis ikke denne diagnosen. Anonymkode: a8f89...a08 Nå er det vel meningen at fastlegen skal kunne sette den diagnosen, så vidt jeg har skjønt:/ Anonymkode: 94a16...a70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 05:35 #4 Del Skrevet søndag kl 05:35 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det meste skal utelukkes før en slik diagnose stilles, og det er en oppgave for spesialisthelsetjenesten. Det vil si ar du bør henvises til utredning ved sykehus som tilbyr dette. Oslo Universitetssykehus, f.eks. Det er en tverrfaglig oppgave. Fastleger setter vanligvis ikke denne diagnosen. Anonymkode: a8f89...a08 Av sykehus i Oslo er det vel bare ME senteret på Aker som gjør det isåfall? Anonymkode: 94a16...a70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:56 #5 Del Skrevet søndag kl 08:56 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Når utslitthet og andre symptomer i følge fastlegen kan skyldes utmattelsessyndrom: Hvilke tester bør man be om, for å utelukke at det ikke er en annen grunn til at personen er så utslitt? Hvis legen setter CFS /ME som diagnose, er det da vanlig å bli sykmeldt 100% i lang tid? Og at personen ender opp med å bli ufør? Anonymkode: 496e3...262 DU skal ikke be om noen tester, du skal henvises videre til spesialister. ME/CFS utredning er omfattende og tidkrevende. Graden av sykemelding bestemmer ikke av diagnose, men av funksjonsnivå. Anonymkode: 3c385...d2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:00 #6 Del Skrevet søndag kl 09:00 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå er det vel meningen at fastlegen skal kunne sette den diagnosen, så vidt jeg har skjønt:/ Anonymkode: 94a16...a70 Om fastlege er spesialist så kan han det ellers så må den settes i spesialisthelsetjenesten. Det er forøvrig ikke bare blodprøver som må taes for å utelukke annet, man må utrede alle symptomer. Jeg skjønte aldri at det kunne være ME jeg hadde var bare en uendelig lang utredning for å finne ut av alle symptomene mine -før fastlege sa til meg etter 1 1/2 år at hen mistenke ME. Ble da henvist til ME senteret på Aker for sec op. Var de som gav meg diagnosen etter 10 måneder med utredning der. Anonymkode: 1f49a...29c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:23 #7 Del Skrevet søndag kl 11:23 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om fastlege er spesialist så kan han det ellers så må den settes i spesialisthelsetjenesten. Det er forøvrig ikke bare blodprøver som må taes for å utelukke annet, man må utrede alle symptomer. Jeg skjønte aldri at det kunne være ME jeg hadde var bare en uendelig lang utredning for å finne ut av alle symptomene mine -før fastlege sa til meg etter 1 1/2 år at hen mistenke ME. Ble da henvist til ME senteret på Aker for sec op. Var de som gav meg diagnosen etter 10 måneder med utredning der. Anonymkode: 1f49a...29c Hvordan utredning gjorde de på Aker? Anonymkode: 94a16...a70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:43 #8 Del Skrevet søndag kl 11:43 AnonymBruker skrev (2 timer siden): DU skal ikke be om noen tester, du skal henvises videre til spesialister. ME/CFS utredning er omfattende og tidkrevende. Graden av sykemelding bestemmer ikke av diagnose, men av funksjonsnivå. Anonymkode: 3c385...d2f I mange tilfeller med slike tilstander må man dessverre være sin egen lege og oppsøke undersøkelser og behandling selv Anonymkode: 94a16...a70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:07 #9 Del Skrevet søndag kl 12:07 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): I mange tilfeller med slike tilstander må man dessverre være sin egen lege og oppsøke undersøkelser og behandling selv Anonymkode: 94a16...a70 Poenget er at ME utredning består av bestemte ledd, så det eneste du skal be om er i såfall henvisning til ME spesialist. Anonymkode: 3c385...d2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:30 #10 Del Skrevet søndag kl 12:30 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Poenget er at ME utredning består av bestemte ledd, så det eneste du skal be om er i såfall henvisning til ME spesialist. Anonymkode: 3c385...d2f Ok. Virker om det ee ganske ymse praksis blant de jeg har snakka med som har diagnosen Anonymkode: 94a16...a70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:36 #11 Del Skrevet søndag kl 12:36 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ok. Virker om det ee ganske ymse praksis blant de jeg har snakka med som har diagnosen Anonymkode: 94a16...a70 Kanskje lurt å følge med selv på at tester faktisk blir tatt Av og til kan det også være ting det kan lønne seg å undersøke privat i tillegg til de testene som gjøres i det offentlige Anonymkode: 496e3...262 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:56 #12 Del Skrevet søndag kl 12:56 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kanskje lurt å følge med selv på at tester faktisk blir tatt Av og til kan det også være ting det kan lønne seg å undersøke privat i tillegg til de testene som gjøres i det offentlige Anonymkode: 496e3...262 Jepp det er mitt inntrykk og. Også er det jo en del ting man kanskje burde sjekke opp pp eget insj, som feks gynekolog eller ting som Man kan sjekke privat, feks nakke ting eller mer funksjonell nevrologiske ting osv. men det er kanskje mer for å finne lindrende behandling Og ikke alle som må gjennom faste ledd for å få diagnosen. Virker som det er ulikt. Anonymkode: 94a16...a70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:27 #13 Del Skrevet søndag kl 13:27 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan utredning gjorde de på Aker? Anonymkode: 94a16...a70 De ettergår den utredningen du allerede har gjort. Tok blodprøver, test for POTs/OI, hadde konsultasjoner med overlege, psykolog, fysioterapeut, ergoterapeut, ernæringsfysiolog, sykepleier og av en eller annen grunn sosionom. Summen av alle fysiske tester og utredning jeg hadde gjort via fastlege, samt deres egen tverrfaglig vurdering etter det jeg var igjennom med de utgjorde at de konkluderte at de kun satt igjen som ME diagnose. Anonymkode: 1f49a...29c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:30 #14 Del Skrevet søndag kl 13:30 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De ettergår den utredningen du allerede har gjort. Tok blodprøver, test for POTs/OI, hadde konsultasjoner med overlege, psykolog, fysioterapeut, ergoterapeut, ernæringsfysiolog, sykepleier og av en eller annen grunn sosionom. Summen av alle fysiske tester og utredning jeg hadde gjort via fastlege, samt deres egen tverrfaglig vurdering etter det jeg var igjennom med de utgjorde at de konkluderte at de kun satt igjen som ME diagnose. Anonymkode: 1f49a...29c ME senteret på Aker er en slags tredje linjetjeneste. Jeg hadde allerede gjort «alt» av utredning i spesialisthelsetjenesten i regi av fastlege. Dvs du kommer ikke inn til utredning på Aker om du ikke er grundig utredet via spesialisthelsetjenesten i forkant. Anonymkode: 1f49a...29c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:09 #15 Del Skrevet søndag kl 14:09 Jeg ble redusert av utmattelse i 2-3 år. Trodde det var pga. hyppige forkjølelser, covid, influensa, bihulebetennelse mm. Dette hadde jeg i et par år etter at alle infeksjonene ga seg. Jeg trodde det var long covid. Hadde et traume/fall og da ble det mye verre og da også inkludert smerter. Viste seg å være fibromyalgi. Da hadde jeg allerede hatt veldig små signaler i nesten 3 år. Signaler som er så vage at du legger det på alt annet. Anonymkode: 7c127...7be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:15 #16 Del Skrevet søndag kl 14:15 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok. Virker om det ee ganske ymse praksis blant de jeg har snakka med som har diagnosen Anonymkode: 94a16...a70 Hva er situasjonen din, siden du ønsker å vite gangen i det? Anonymkode: 3c385...d2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:34 #17 Del Skrevet søndag kl 14:34 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg ble redusert av utmattelse i 2-3 år. Trodde det var pga. hyppige forkjølelser, covid, influensa, bihulebetennelse mm. Dette hadde jeg i et par år etter at alle infeksjonene ga seg. Jeg trodde det var long covid. Hadde et traume/fall og da ble det mye verre og da også inkludert smerter. Viste seg å være fibromyalgi. Da hadde jeg allerede hatt veldig små signaler i nesten 3 år. Signaler som er så vage at du legger det på alt annet. Anonymkode: 7c127...7be Er ikke fibro smerter? Anonymkode: 94a16...a70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:36 #18 Del Skrevet søndag kl 14:36 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hva er situasjonen din, siden du ønsker å vite gangen i det? Anonymkode: 3c385...d2f Jeg er ikke ts. Men er i utredningsprosessen selv og mitt inntrykk er at det ikke er en så fast gang i det som vedkommende jeg siterte mener. Anonymkode: 94a16...a70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:41 #19 Del Skrevet søndag kl 14:41 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er ikke ts. Men er i utredningsprosessen selv og mitt inntrykk er at det ikke er en så fast gang i det som vedkommende jeg siterte mener. Anonymkode: 94a16...a70 Har selv ME diagnose, og det er noe alvorlig galt med systemet hvis det ikke er konsekvens i hvordan utredningen foregår. Det skal utelukkes tarmsykdom, det skal tas MR av hodet, røntgen av thorax, man skal utelukke psykosomatiske årsaker hos psykolog (denne delen av utredningen er elendig), man skal til nevrolog, man skal ta en haug med blodprøver. Anonymkode: 3c385...d2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:41 #20 Del Skrevet søndag kl 14:41 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er ikke fibro smerter? Anonymkode: 94a16...a70 Fibro er smerter og kan også gi utmattelse. ME og fibro har en del overlappende symptomer, men er to forskjellige diagnoser. Anonymkode: 3c385...d2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå