Gå til innhold

Mistet mensen, er det "greit"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal ta det med fastlegen. 
Har ikke endret noe på trening eller kosthold og spiser bra pga trening. 
Men det er jo som en eller annen sa, noe krøll er det jo. 
Metodeboken var lurt, har appen fordi jeg bruker den på jobb på sykehuset så burde jo absolutt tenkt på det. 😂 (Bare helt annen bok enn de jeg vanligvis bruker.) 

Dette med hormoner, så er det ikke standard prøver jeg har hatt nei, har tatt alle vesentlige hormonprøver relatert til overgangsalder i forbindelse med sekundær ufrivillig barnløshet, da sjekker de alt vesentlig, og i flere runder. Så det er grundig utredet, kroppen min innbiller seg egentlig at den er i 20 årene fortsatt. Så derfor skrev jeg at det ikke var det da. 

Anonymkode: a9690...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Skal ta det med fastlegen. 
Har ikke endret noe på trening eller kosthold og spiser bra pga trening. 
Men det er jo som en eller annen sa, noe krøll er det jo. 
Metodeboken var lurt, har appen fordi jeg bruker den på jobb på sykehuset så burde jo absolutt tenkt på det. 😂 (Bare helt annen bok enn de jeg vanligvis bruker.) 

Dette med hormoner, så er det ikke standard prøver jeg har hatt nei, har tatt alle vesentlige hormonprøver relatert til overgangsalder i forbindelse med sekundær ufrivillig barnløshet, da sjekker de alt vesentlig, og i flere runder. Så det er grundig utredet, kroppen min innbiller seg egentlig at den er i 20 årene fortsatt. Så derfor skrev jeg at det ikke var det da. 

Anonymkode: a9690...459

Sørg for at du får henvisning til gynekolog mens du er hos fastlegen, for det er så mye de ikke får sjekket på legekontoret. Mye de mangler ekspertise på også.

Selv om du har vært sjekket grundig har ikke det noe å si med mindre det var helt nylig, med fokus på at mensen uteblir over en lang periode og eventuelle andre symptomer. Det betyr naturligvis ikke at det du sliter med være relatert til overgangsalder, men jeg er selv i perimenopausen med massevis av egg, og en ellers regelmessig menstruasjon som plutselig hopper over en måned en gang i blant. Alt av prøver er fine, og jeg er ikke "gammel og uttørket" heller, det er bare kroppen som ikke klarer å gi riktig mengde hormon til rett tid iblant.

Anonymkode: d7070...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nope, jeg er 43 og har masse symptomer på overgangsalder, men legen sa at det er lite vits med blodprøve, da den i mage tilfeller ikke stemmer med et åpenbart symptombilde. Så hun hadde ikke troen på blodrøve. Men om du går til gynekolog kan man nok få noe bedre svar tror jeg. Og...hadde jeg mistet mensen uten åpenbar grunn ville jeg fått det sjekket ja.

Anonymkode: 75d59...251

Jeg er 45 og har ikke hatt mens på mange måneder. Gynekolog tok ultralyd, kunne se på eggstokkene at jeg trolig er i overgangsalderen og tok så blodprøver som pekte mot det samme. Målte fsh, lh og østradiol.

Anonymkode: 469b1...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...