Gå til innhold

Mistet mensen, er det "greit"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

40 år, men har gode hormonnivåer, er ikke lenge siden de ble sjekket pga noe annet, så ikke overgangsalder. Ikke PCOS. Ikke gravid. Har BMI på omtrent 20. 
Hva gjenstår da? Og er det greit eller skal man liksom "sjekke" det? Jeg er ikke bekymret, det er kun hvis det er noe farlig man evbt bør sjekke. Ser den begynte å bli borte i oktober omtrent, har ikke tenkt så mye over det, har bare hatt litt spotting siden. Og jeg må vanligvis bruke cyklokapron pga store blødninger. 
(Skal ha ny celleprøve i august.) 

Anonymkode: a9690...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har du mye stress? Har du depresjon? Har du endret kosthold? Går du på medisiner eller har du begynt med andre typer ikke-reseptpliktige kosttilskudd eller hva som helst? Det kan også påvirke syklusen. 

Anonymkode: 289f0...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

har du mye stress? Har du depresjon? Har du endret kosthold? Går du på medisiner eller har du begynt med andre typer ikke-reseptpliktige kosttilskudd eller hva som helst? Det kan også påvirke syklusen. 

Anonymkode: 289f0...24b

Stress ja. 
Nei på alt annet. 
Virker litt dramatisk at en stressende periode skal ta vekk mensen da, har jo hatt andre (og mer) stressende perioder før uten at det har skjedd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er ikke for tynn da? Tror jeg ville tatt blodprøver og sjekket om du har noen mangler. Hvor lenge har du vært uten mensen?

Anonymkode: f4996...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener du at du har fått sjekket hvordan hormonene endrer seg fra dag til dag over en lengre periode, eller har du bare fått det klassiske øyeblikksbildet (som egentlig ikke forteller noe som helst med mindre du er ferdig med overgangen)? 

Jeg hadde også helt normal hormonnivåer ifølge fastlege, men gynekologen var ikke i tvil om at jeg var i perimenopausen. Du burde absolutt få sjekket opp dette. Jeg var 41 da det begynte.  

Anonymkode: d7070...4ce

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok også blodprøver for noen mnd siden der legen konkluderte med at jeg ikke var i overgangsalderen. Er dette altså ikke nok for å se om jeg er der eller ei? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I sjeldne, sjeldne tilfeller kan uforklarlig uteblivelse av mens (amenore) skyldes hormonproduserende svulst utgående fra eggstokk eller hypofyse. 

Det er andre, mer godartede årsaker som er mer vanlig.

Uforklarlig amenore skal utredes. Innledende undersøkelser gjøres av fastlege. Det kan være nyttig å ta med denne artikkelen, metodebok, kapittelet om amenore er skrevet av norsk gynekologisk forening. De har ikke listet opp granulosacelletumor som mulig årsak til sekundær amenore, men dette må man også tenke på, og man må måle anti müller hormon i tillegg til de øvrige prøvene som er nevnt. Er denne forhøyet ifh alderen din, må det videre undersøkelser til.

https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=y7z7RuJz

Anonymkode: 4f8da...d4e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor er overgangsalder utelukket?

Anonymkode: 07524...6a2

Forundret.. skrev (9 timer siden):

Jeg tok også blodprøver for noen mnd siden der legen konkluderte med at jeg ikke var i overgangsalderen. Er dette altså ikke nok for å se om jeg er der eller ei? 

Nope, jeg er 43 og har masse symptomer på overgangsalder, men legen sa at det er lite vits med blodprøve, da den i mage tilfeller ikke stemmer med et åpenbart symptombilde. Så hun hadde ikke troen på blodrøve. Men om du går til gynekolog kan man nok få noe bedre svar tror jeg. Og...hadde jeg mistet mensen uten åpenbar grunn ville jeg fått det sjekket ja.

Anonymkode: 75d59...251

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mener du at du har fått sjekket hvordan hormonene endrer seg fra dag til dag over en lengre periode, eller har du bare fått det klassiske øyeblikksbildet (som egentlig ikke forteller noe som helst med mindre du er ferdig med overgangen)? 

Jeg hadde også helt normal hormonnivåer ifølge fastlege, men gynekologen var ikke i tvil om at jeg var i perimenopausen. Du burde absolutt få sjekket opp dette. Jeg var 41 da det begynte.  

Anonymkode: d7070...4ce

Jeg opplevde det samme, før jeg ble 41 var det helt stopp og det vistes kun svak nedgang på hormonnivå.

Går nok mye i arv fra mor til datter, da min mor opplevde det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Forundret.. skrev (9 timer siden):

Hvis man skal gå etter blodprøver, må man måle hormonnivåene minst to ganger med et par ukers mellomrom, og selv da får man ikke alltid rette bildet. Hvis man ikke er i perimenopause og ellers er frisk, vil man kunne se typiske svingninger i hormonene etter hvor man er i syklusen. Hvis man er i perimenopausen svinger hormonene såpass at selv ved flere målinger kan man få feil bilde av hormonnivåene. Derfor anbefales det å gå til gynekolog om man mistenker overgangsalder. Der kan de se på eggstokkene, underlivet generelt (tynne slimhinner o.l.) og ta andre prøver som eggreserver.

AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 0.19):

Stress ja. 
Nei på alt annet. 
Virker litt dramatisk at en stressende periode skal ta vekk mensen da, har jo hatt andre (og mer) stressende perioder før uten at det har skjedd. 

Kanskje er det en kombinasjon av alder/perimenopause og stress som gjør det? Har du f.eks. begynt å trene hardt eller hardere enn før? Det kan også påvirke. Hvis du har hatt endringer i syklusen siden oktober, tenker jeg at det kan være lurt å sjekke det hos legen. At mensen tuller en måned eller to kan skje med alle, men over flere måneder bør sjekkes.

Anonymkode: 647f4...581

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å ikke ha menstruasjon betyr per definisjon at det er noe krøll med hormoner. 

Det mest nærliggende er perimenopause i din alder, men det kan være mer alvorlige ting også.

Sjekk det hos gynekolog 

Anonymkode: 507b7...42b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 23.55):

40 år, men har gode hormonnivåer, er ikke lenge siden de ble sjekket pga noe annet, så ikke overgangsalder. Ikke PCOS. Ikke gravid. Har BMI på omtrent 20. 
Hva gjenstår da? Og er det greit eller skal man liksom "sjekke" det? Jeg er ikke bekymret, det er kun hvis det er noe farlig man evbt bør sjekke. Ser den begynte å bli borte i oktober omtrent, har ikke tenkt så mye over det, har bare hatt litt spotting siden. Og jeg må vanligvis bruke cyklokapron pga store blødninger. 
(Skal ha ny celleprøve i august.) 

Å gå uten mens, når du ikke bruker hormonprevensjon og heller ikke er ferdig med overgangsalderen, skal du ikke. Det disponerer og øker sjangsen for beinskjørhet og en rekke andre sykdommer du ikke vil ha om 10-20-30 år. Dette er en sak for lege og gynekolog. 

Anonymkode: 3d94f...302

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forundret.. skrev (11 timer siden):

Det kommer helt an på hvilket hormon legen la til grunn i vurderingen. Det er økt nivåer av hormonet FSH som betyr at overgangsalder er i emning. Som betyr at hypofysen må "gasse på" litt for å opprettholde syklusene. Samtidig må nivået være vedvarende høyt, og økende, og sees utenom den normale syklusen og eggløsningsfasen.

Det er så mange leger som faktisk har glemt dette og kun sjekker hormonene østrogen og progesteron. Men etter kvinnen er 40 svinger disse fra uke til uke som en berg- og dal bane, så de gir nada bilde av hvor du er i biologi-stigen.
Å ikke ha mensen betyr at du ikke har eggeløsning. Spotting betyr at kroppen bygger opp litt livmorslimhinne, men taper den pga av "noe"??
Kan være så mangt av "logiske" årsaker; stress, midlertidig hormonubalanse, ikke godt nok kosthold/mangel av noe...

Jeg ville sjekket det om var det. Tatt en legetime med uteblitt mens som problem. Ene er at hvis det skulle være overgangsalder så bør du bruke østrogen fordi du er litt for ung for menopause og bør ha tilskudd av hormoner for å ikke bli benskjør som 60-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eureka! skrev (3 minutter siden):

Det kommer helt an på hvilket hormon legen la til grunn i vurderingen. Det er økt nivåer av hormonet FSH som betyr at overgangsalder er i emning. Som betyr at hypofysen må "gasse på" litt for å opprettholde syklusene. Samtidig må nivået være vedvarende høyt, og økende, og sees utenom den normale syklusen og eggløsningsfasen.

Det er så mange leger som faktisk har glemt dette og kun sjekker hormonene østrogen og progesteron. Men etter kvinnen er 40 svinger disse fra uke til uke som en berg- og dal bane, så de gir nada bilde av hvor du er i biologi-stigen.
Å ikke ha mensen betyr at du ikke har eggeløsning. Spotting betyr at kroppen bygger opp litt livmorslimhinne, men taper den pga av "noe"??
Kan være så mangt av "logiske" årsaker; stress, midlertidig hormonubalanse, ikke godt nok kosthold/mangel av noe...

Jeg ville sjekket det om var det. Tatt en legetime med uteblitt mens som problem. Ene er at hvis det skulle være overgangsalder så bør du bruke østrogen fordi du er litt for ung for menopause og bør ha tilskudd av hormoner for å ikke bli benskjør som 60-åring.

Men det er jo merkelig at hvis hormonene svinger så voldsomt at man har flaks hver gang man tester de på rett tidspunkt i syklus og de er bra…?

Anonymkode: e651a...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er jo merkelig at hvis hormonene svinger så voldsomt at man har flaks hver gang man tester de på rett tidspunkt i syklus og de er bra…?

Hva er et bra hormonnivå? Mange tenker at hvis legen sier ordet "bra" så er alt ok, uten å vite hva han har sett på. Du vil aldri få rød merknad på østradiol (analyse østrogen i blod). Referansenivået i blod for østrogen kvinne 12-44 år er: 0-0,30. Så om du får svar på østrogen fra blodprøve og den er 0,1 så er det også "bra". Samtidig er det samme nivå som er bra for en kvinne på 70 år, etter overgangsalder.

Det merkelige er at mange leger har glemt dette De gjør sine rutineundersøkelser, får tilbake svar om alt alt er innenfor referanse og pasienten er fornøyd med svaret "bra".

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Folk i denne tråden henger seg opp i hormoner og overgangsalder, det er bare en av flere mulige forklaringer. Og det er den den forklaringen som er fjernest her i rekken av mulige forklaringer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk i denne tråden henger seg opp i hormoner og overgangsalder, det er bare en av flere mulige forklaringer. Og det er den den forklaringen som er fjernest her i rekken av mulige forklaringer. 

Why? Hva er mer sannsynlige årsaker

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor er overgangsalder utelukket?

Leste du hva hun skrev?  😉

Anonymkode: b37b9...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gitt en alder på 40 er det den mest opplagte forklaringen spør du meg. Men ville nå blitt henvist til en gynekolog for en kvalifisert undersøkelse uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...