Gå til innhold

Den beste kommentaren EVER når det kommer til det å gifte seg uten samlivskontrakt :-P

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

"Marriage without a prenup is like skydiving with a backpack full of bricks and praying there’s a haystack at the bottom. Spoiler: there ain’t."

Anonymkode: f2cab...89c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Øhh. Ok…. 

Anonymkode: 7a8dc...375

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel. Ektepakt er godt å ha i enkelte tilfeller, og jeg hadde dette med min eksmann. Jeg velger å ikke ha det min nåværende ektemann. Det ser jeg ingen grunn til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble sammen da vi var unge, ingen av oss hadde noen ting.

Hvorfor skulle vi ha en ekteskapsavtale? Vi har bygd oss opp sammen

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rucula skrev (5 minutter siden):

Vi ble sammen da vi var unge, ingen av oss hadde noen ting.

Hvorfor skulle vi ha en ekteskapsavtale? Vi har bygd oss opp sammen

Det er jo i de tilfellene hvor det er skjevt fra start at man trenger avtalen. Deres brudd ville jo vært enkelt, alt skal deles på 2. 

men hvis du hadde mer formue enn han derimot….0

Anonymkode: 092d8...3b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo i de tilfellene hvor det er skjevt fra start at man trenger avtalen. Deres brudd ville jo vært enkelt, alt skal deles på 2. 

men hvis du hadde mer formue enn han derimot….0

Nei, det er vel mer han som har mer formue nå fordi han har arvet litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Rucula skrev (Akkurat nå):

Nei, det er vel mer han som har mer formue nå fordi han har arvet litt. 

Poenget mitt gikk over hodet dittskjønner jeg….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Poenget mitt gikk over hodet dittskjønner jeg….

Neida 🤣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette gjelder vel heller for andre land enn Norge...

Anonymkode: 8622e...240

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun dersom man har verdier fra før ekteskapet. Jeg og mannen har ikke. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med den holdningen har man ingenting i et forhold å gjøre.

Anonymkode: 4a986...f78

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må man ha kontrakt i Norge altså? Trodde det var sånn at det man tar med seg inn i ekteskapet tar man også med seg ut, og bare det man har opparbeidet seg sammen må fordeles?

Anonymkode: bb72a...f7d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hovedregelen selv som gift er at det du eier er ditt og det partneren eier er ikke ditt.. og det dere kjøper sammen er felles:

Sitat

Ekteskapet medfører ingen begrensning i en ektefelles rett til å råde over det han eller hun eier når ekteskapet blir inngått eller senere erverver, dersom ikke noe annet er bestemt.

Eiendeler som erverves av begge ektefellene, blir sameie mellom dem.

Så er det slik at man hr en gjensidig plikt overfor hverandre på forsørgersiden og et ansvar for å bidra likt.

Sitat

Ektefellene har sammen ansvaret for de utgiftene og det arbeidet som kreves for det felles hushold og til dekning av andre felles behov, oppfostringen av barna og hver ektefelles særlige behov. Ektefellene bidrar ved tilskudd av penger, ved virksomhet i hjemmet eller på annen måte.

En ektefelle kan i rimelig utstrekning kreve penger av den andre ektefellen til å dekke utgifter som nevnt i første ledd. En ektefelle som ikke oppfyller plikten til å stille nødvendige midler til rådighet for den andre, kan pålegges å betale bestemte beløp. 

En ektepakt kan ikke være dårligere enn loven men man kan avtale selv i ekteskapet at noe skal være ens særeie, eller at den som lever lengst skal ha rett til uskiftet bo der eiendeler da blir særeie osv osv. men til syvende og sist er loven slik formulert at en ektepakt kun er relevant dersom man inngår et ekteskap der den ene har mye og den andre ikke har noe for å beskytte sin formue ved evt skilsmisse om man ikke kan bevise t dette var noe du hadde med deg inn og derfor kan kreve skjevdeling på - ergo i de aller fleste tilfeller er en ektepakt fullstendig smør på flesk og bruk av advokatkost uten hensikt siden loven er så tydelig.  

Anonymkode: 9499b...c18

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Må man ha kontrakt i Norge altså? ...

Nei, vi har andre lover.

Det er mest vanlig i Norge å ha kontrakt rundt bestemte ting.

Feks alle i min familie har særeie vedrørende familiehytta, og kun barn kan arve den. 

Anonymkode: 00921...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Må man ha kontrakt i Norge altså? Trodde det var sånn at det man tar med seg inn i ekteskapet tar man også med seg ut, og bare det man har opparbeidet seg sammen må fordeles?

Det stemmer. 

Det "visdomsordet" til TS kommer nok fra et annet land. I mange land er det sånn at ektefeller uten ekteskapskontrakt deler alt på to uansett hvem som brakte det inn i ekteskapet. Norge er ikke et bra land for golddiggers ;) 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

"Marriage without a prenup is like skydiving with a backpack full of bricks and praying there’s a haystack at the bottom. Spoiler: there ain’t."

Ja, sånn er det i USA.

Godt vi bor i Norge.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Perfume skrev (54 minutter siden):

Kun dersom man har verdier fra før ekteskapet. Jeg og mannen har ikke. 

Så jeg som har 2 millioner oppspart burde passe meg? Trodde det man har før ekteskapet har man også etter? 

Anonymkode: 10122...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I mange land betaler mannen for livsopphold til sin fraskilte kone resten av livet. Dette er mye av bakgrunnen til prenups. 
I Norge betaler vi ikke livsopphold, kun barnebidrag for eventuelle barn bar til de er ferdige med VGS. Begge de skilte ektefellene er forventet å brødfø seg selv.

Moderne familier med mine, dine og våre barn, familiehytter gjennom flere generasjoner og lignende har nok gjort ektepakter mer vanlige i Norge, men disse er IKKE prenups.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, for det første er det nok mer relevant for bl.a. USA, hvor jeg tenker det kommer fra.

For det andre er det ikke akkurat det beste eller mest treffende jeg har hørt uansett 😅

Når det er sagt - jeg skjønner godt man vil beskytte seg økonomisk, særlig om man tjener mye mer eller har barn fra tidligere forhold.

Anonymkode: 05b54...239

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så jeg som har 2 millioner oppspart burde passe meg? Trodde det man har før ekteskapet har man også etter? 

Anonymkode: 10122...b31

Hvis du kan bevise det så er det null stress! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...