Gå til innhold

Tolkning av feilkoder, og betenkt over all elektronikken i nyere biler !


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Begynte i bilfaget 1970-1990, og har jobbet med  henholdsvis lette-og tyngre kjøretøy (fagbrev på tyngre kjøretøy 1988).  var den som tok patent og kom  m/ forslag til kneling /nedsekning av  busser som var utstyrt med luftfjæring  ved av / påstigning.

Hadde  bilrepratør som yrke på  tiden ein  kunne stille feildiagnosen på en bil  ved å vera lydhør, og erfaring.  Oppsiktvekkende nok har det ikkje skjedd så store endringer m/ understellkonstruksjoner på dei fleste  biler sidan 1980 talet da mange  biler etterhvert ble utstyrt med ABS-bremser.  Fortsatt er dei fleste kjøretøy utstyrt med skivebremser, spiralfjærer, luftfjæring, bladfjærer, m.m  tilsvarende som på 80 talet.Ingen bilkonstruktører har forløbi greidd å utstyrt en bil m/ varmeføler på bremser som ledd i forbygging av varmgang på bremser som er en   allvorleg sikkerhetsfaktor på både lette og på tyngre kjøretøy. 

  Rust er blitt bilens største fiende, og bilparken ruster langt  mer en før ettersom  dei fleste nye biler har dårlig understellsbehandling, og  saltstrøingen har økt i omfang,og påfører bileierne stor kostnader.  Moderne biler er idag  ellers blitt  velfylte med elektroniske bokser som  slett ikkje er konstruert for dei klimaendringen vi har i Norge m/ m.a. høgt salt-og fuktinnholdig klima.   

1 av anslagsvis 300 startførsøk så har ein opplevd å plutseleg ikkje få start på varm motor, og EPC lampe lyser .  Ved kald motor starter bilen greitt, og bilen funker som normalt.  Leverte   bilen på verksted for om muleg analysere  om feilen kunne vera  programmert, og verksted fekk opp  da opp noen  feilkoder , men uråd å tolke desse feilkodene ettersom det handler om tallkoder, og  ordbruk  på engelsk. Ifølge verkstedet var det m.a. feil knyttet til  rele for  strømkilde brennstoffpumpe (om feilen lå i selve relet eller brennstoffpumpen kunne verksted ikkje stadfeste)  Ble bedt om å forsøke å lytte om brennstoffpumpen gikk.Nåe brennstoffpumpen  den er plassert under dørk i bagasjeromet er  den vanskelig å høre.  Det ble  ellers  oppdaget muleg  feil m/ lambdasonde / oxygenføler tilknyttet eksos, og muleg, feil luftmengdemåler. Det er grunn til å tru at noen av desse feilkodene kunna ha samanheng med 1 av 300  startvansker, men ellers har bilen fungert utmerket. 

Reptasjonskostandene på nye biler har eksplodert, og  noe forsikringselskapene kan bekrefte m.a. som følge av all elektronikken i nye biler, En  bileier blir  bøtlagd om de holder en mobil i hånden , men ingen reiser spørsmål om trafikksikkerheten ved skjermbruken, og  ny  teknologi i nyere biler.  Det er blitt hevdet at bilfabrikkene ar blitt ingenørene sin største lekegrind, og mange bileiere har idag store utfordringer med å holde seg oppdatert når de kjøper seg ny bil. 

 

 

 

Anonymkode: 62b9d...912

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her var jo mye forskjellig. For det første: Jeg har ikke funnet ett ordinært verksted i Norge som reparerer bil. Alle unntatt Ronny-Åge'ne heime på bygda skifter kun deler.

Det er ganske hårreisende. Den første generasjon Leaf hadde ombordladere som feilet fordi pasten på noen transistorer tørket inn. Deler til 5-15 kr. Skal Nissan skifte hele delen: 35-42000 kr. Skal du skifte selv med del fra høggern: 2-7000 kr. Kjenner kun til private mekkenisser som faktisk reparerer disse.

OBD-dingsene kom jo når du jobbet i yrket. Min 245 B230FX - en ellers grundig umoderne bil fra 1993 - hadde OBD 2 med lampekoder. Enkelt, og veldig hjelpful. Dagens elbiler har perfeksjonert dette og sier tydelig ifra om feil.

Når det gjelder språkvansker er jo dette også en klassisk kompetansetabbe. I går fikk jeg bilde og pdf fra den koreanske verkstedmanualen/GSWen til samlebilen min. Google oversetter begge deler på et tastetrykk - til norsk.

Ellers ser jeg ikke hvorfor en bil skulle vært programmert til å ikke starte? Systemtest? Håper du finner ut av det! Dagens mekanikere skal være (etter-) utdannet til mekatronikere og de skal beherske alle de elektroniske hjelpemidlene som har kommet siden 70-tallet.

Anonymkode: 27bcd...2e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I dag vil vi ha biler som er stappfulle av elektronikk og motoriserte funksjoner.

Å måtte åpne bakluken og justere setene manuelt blir altfor slitsomt. For ikke å snakke om å måtte vri på rattet.
Heldigvis har produsentene skjønt dette, min nye bil har motorisert åpning av både hanskerom og ladelokk.

Det koster i innkjøp og blir mye irritasjon når ting slutter å fungere, men likevel et stort fremskritt ift de primitive bilene folk hadde før i tiden.
Vedlikeholdkostnader er ikke noe å tenke på, er vel ingen som beholder bilen så lenge at nybilgarantien går ut.

Nå venter jeg bare på ladestasjon-robotene Tesla utvikler, slippe å måtte gå ut av bilen og plugge i ladekabelen.

Anonymkode: 304b8...ad5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 21.15):

Rust er blitt bilens største fiende,

Ekspander  

Var verste fiende. I dag lages biler for å holde i 10 år. Omtrent halvparten av hva som var gjennomsnittlig levetid for biler i Norge tidligere.
Samtidig har nye biler masse rustfeller, tilnærmet ingen understellsbehandling fra fabrikk og man mister rustgaranti hvis man etterbehandler. Men mulig de kan holde 10 år i norsk saltlake.
Rustgaranti er uansett null verdt da den bare gjelder rust som kommer innenfra.

Anonymkode: 304b8...ad5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 10.28):

Rustgaranti er uansett null verdt da den bare gjelder rust som kommer innenfra

Ekspander  

Det der har vært problemet hver gang jeg har klaget. Idiotiske kontrakter vi skriver med bilprodusentene.

Anonymkode: 27bcd...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS 

Som nevnt innledningvis så opplevde ein at  i ....1 av 300 startforsøk  oppstod det akutt startvansker, men på kald motor så startet bilen  greitt, og gikk heilt greitt. 

Googler ein  kan ein lese at at dersom   EPC lampe lyser kan det vera mange forskjellige feilkilder.  Valgte derfor å sette   bilen på  verksted for om muleg finne feilkilden men  omlag som å gå til legen å  stille  diagnose

. Var hos legen for kraftige  magesmerter men ble  ble sendt hjem med syrenøytraliserende piller, og dersom smertene tildrog så ta noen paracetter.  Smertene forverret seg, og ble kjørt til sykehuset hvor de stilte diagnosen umiddelbart  ved urinprøve...."Gallestein som hadde kilt seg fast"  

De aller fleste bilmotorer var tidlligere  konstruert for å starte når de fikk "gnist" og "drivstoff " og var ikkje påvirket av en rekke senorer,følere, og sorte bokser som forhåpentlegvis funker optimalt når bilen er relativt ny,.     

Anonymkode: 62b9d...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 21.51):

Googler ein  kan ein lese at at dersom   EPC lampe lyser kan det vera mange forskjellige feilkilder.  Valgte derfor å sette   bilen på  verksted for om muleg finne feilkilden men  omlag som å gå til legen å  stille  diagnose

Ekspander  

Feil som forårsaker motorlampe kan man lese av selv av med  standard OBD leser.

290337576d4q.png

Anonymkode: 304b8...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...