AnonymBruker Skrevet 5. april #1 Del Skrevet 5. april Begynte i bilfaget 1970-1990, og har jobbet med henholdsvis lette-og tyngre kjøretøy (fagbrev på tyngre kjøretøy 1988). var den som tok patent og kom m/ forslag til kneling /nedsekning av busser som var utstyrt med luftfjæring ved av / påstigning. Hadde bilrepratør som yrke på tiden ein kunne stille feildiagnosen på en bil ved å vera lydhør, og erfaring. Oppsiktvekkende nok har det ikkje skjedd så store endringer m/ understellkonstruksjoner på dei fleste biler sidan 1980 talet da mange biler etterhvert ble utstyrt med ABS-bremser. Fortsatt er dei fleste kjøretøy utstyrt med skivebremser, spiralfjærer, luftfjæring, bladfjærer, m.m tilsvarende som på 80 talet.Ingen bilkonstruktører har forløbi greidd å utstyrt en bil m/ varmeføler på bremser som ledd i forbygging av varmgang på bremser som er en allvorleg sikkerhetsfaktor på både lette og på tyngre kjøretøy. Rust er blitt bilens største fiende, og bilparken ruster langt mer en før ettersom dei fleste nye biler har dårlig understellsbehandling, og saltstrøingen har økt i omfang,og påfører bileierne stor kostnader. Moderne biler er idag ellers blitt velfylte med elektroniske bokser som slett ikkje er konstruert for dei klimaendringen vi har i Norge m/ m.a. høgt salt-og fuktinnholdig klima. 1 av anslagsvis 300 startførsøk så har ein opplevd å plutseleg ikkje få start på varm motor, og EPC lampe lyser . Ved kald motor starter bilen greitt, og bilen funker som normalt. Leverte bilen på verksted for om muleg analysere om feilen kunne vera programmert, og verksted fekk opp da opp noen feilkoder , men uråd å tolke desse feilkodene ettersom det handler om tallkoder, og ordbruk på engelsk. Ifølge verkstedet var det m.a. feil knyttet til rele for strømkilde brennstoffpumpe (om feilen lå i selve relet eller brennstoffpumpen kunne verksted ikkje stadfeste) Ble bedt om å forsøke å lytte om brennstoffpumpen gikk.Nåe brennstoffpumpen den er plassert under dørk i bagasjeromet er den vanskelig å høre. Det ble ellers oppdaget muleg feil m/ lambdasonde / oxygenføler tilknyttet eksos, og muleg, feil luftmengdemåler. Det er grunn til å tru at noen av desse feilkodene kunna ha samanheng med 1 av 300 startvansker, men ellers har bilen fungert utmerket. Reptasjonskostandene på nye biler har eksplodert, og noe forsikringselskapene kan bekrefte m.a. som følge av all elektronikken i nye biler, En bileier blir bøtlagd om de holder en mobil i hånden , men ingen reiser spørsmål om trafikksikkerheten ved skjermbruken, og ny teknologi i nyere biler. Det er blitt hevdet at bilfabrikkene ar blitt ingenørene sin største lekegrind, og mange bileiere har idag store utfordringer med å holde seg oppdatert når de kjøper seg ny bil. Anonymkode: 62b9d...912 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #2 Del Skrevet 6. april Her var jo mye forskjellig. For det første: Jeg har ikke funnet ett ordinært verksted i Norge som reparerer bil. Alle unntatt Ronny-Åge'ne heime på bygda skifter kun deler. Det er ganske hårreisende. Den første generasjon Leaf hadde ombordladere som feilet fordi pasten på noen transistorer tørket inn. Deler til 5-15 kr. Skal Nissan skifte hele delen: 35-42000 kr. Skal du skifte selv med del fra høggern: 2-7000 kr. Kjenner kun til private mekkenisser som faktisk reparerer disse. OBD-dingsene kom jo når du jobbet i yrket. Min 245 B230FX - en ellers grundig umoderne bil fra 1993 - hadde OBD 2 med lampekoder. Enkelt, og veldig hjelpful. Dagens elbiler har perfeksjonert dette og sier tydelig ifra om feil. Når det gjelder språkvansker er jo dette også en klassisk kompetansetabbe. I går fikk jeg bilde og pdf fra den koreanske verkstedmanualen/GSWen til samlebilen min. Google oversetter begge deler på et tastetrykk - til norsk. Ellers ser jeg ikke hvorfor en bil skulle vært programmert til å ikke starte? Systemtest? Håper du finner ut av det! Dagens mekanikere skal være (etter-) utdannet til mekatronikere og de skal beherske alle de elektroniske hjelpemidlene som har kommet siden 70-tallet. Anonymkode: 27bcd...2e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #3 Del Skrevet 6. april I dag vil vi ha biler som er stappfulle av elektronikk og motoriserte funksjoner. Å måtte åpne bakluken og justere setene manuelt blir altfor slitsomt. For ikke å snakke om å måtte vri på rattet. Heldigvis har produsentene skjønt dette, min nye bil har motorisert åpning av både hanskerom og ladelokk. Det koster i innkjøp og blir mye irritasjon når ting slutter å fungere, men likevel et stort fremskritt ift de primitive bilene folk hadde før i tiden. Vedlikeholdkostnader er ikke noe å tenke på, er vel ingen som beholder bilen så lenge at nybilgarantien går ut. Nå venter jeg bare på ladestasjon-robotene Tesla utvikler, slippe å måtte gå ut av bilen og plugge i ladekabelen. Anonymkode: 304b8...ad5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:28 #4 Del Skrevet mandag kl 10:28 AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 21.15): Rust er blitt bilens største fiende, Ekspander Var verste fiende. I dag lages biler for å holde i 10 år. Omtrent halvparten av hva som var gjennomsnittlig levetid for biler i Norge tidligere. Samtidig har nye biler masse rustfeller, tilnærmet ingen understellsbehandling fra fabrikk og man mister rustgaranti hvis man etterbehandler. Men mulig de kan holde 10 år i norsk saltlake. Rustgaranti er uansett null verdt da den bare gjelder rust som kommer innenfra. Anonymkode: 304b8...ad5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:37 #5 Del Skrevet mandag kl 13:37 AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 10.28): Rustgaranti er uansett null verdt da den bare gjelder rust som kommer innenfra Ekspander Det der har vært problemet hver gang jeg har klaget. Idiotiske kontrakter vi skriver med bilprodusentene. Anonymkode: 27bcd...2e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:51 #6 Del Skrevet mandag kl 21:51 TS Som nevnt innledningvis så opplevde ein at i ....1 av 300 startforsøk oppstod det akutt startvansker, men på kald motor så startet bilen greitt, og gikk heilt greitt. Googler ein kan ein lese at at dersom EPC lampe lyser kan det vera mange forskjellige feilkilder. Valgte derfor å sette bilen på verksted for om muleg finne feilkilden men omlag som å gå til legen å stille diagnose . Var hos legen for kraftige magesmerter men ble ble sendt hjem med syrenøytraliserende piller, og dersom smertene tildrog så ta noen paracetter. Smertene forverret seg, og ble kjørt til sykehuset hvor de stilte diagnosen umiddelbart ved urinprøve...."Gallestein som hadde kilt seg fast" De aller fleste bilmotorer var tidlligere konstruert for å starte når de fikk "gnist" og "drivstoff " og var ikkje påvirket av en rekke senorer,følere, og sorte bokser som forhåpentlegvis funker optimalt når bilen er relativt ny,. Anonymkode: 62b9d...912 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:49 #7 Del Skrevet tirsdag kl 07:49 AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 21.51): Googler ein kan ein lese at at dersom EPC lampe lyser kan det vera mange forskjellige feilkilder. Valgte derfor å sette bilen på verksted for om muleg finne feilkilden men omlag som å gå til legen å stille diagnose Ekspander Feil som forårsaker motorlampe kan man lese av selv av med standard OBD leser. Anonymkode: 304b8...ad5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå