Gå til innhold

Musk vil ha null toll mellom USA og Europa

Tutte

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tutte skrev (På 5.4.2025 den 21.06):

.

https://www.vg.no/nyheter/i/xmv4l8/musk-sier-han-oensker-seg-tollfri-handel-mellom-europa-og-usa

Aner man en åpning (invitasjon) til forhandlinger?

Og ved å prøve og forstå og sette seg inn i hvorfor USA nå har gått så drastisk til verks, så kanskje det blir lettere.

Ekspander  

Det er ikke USA som innfører nye tollsatser, det er Trump. I hans eget parti er det motstand https://www.nettavisen.no/nyheter/ted-cruz-frykter-blodbad-ved-neste-valg/s/5-95-2372350

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man aner en som syns synd på seg selv fordi han har innsett at politikken som han og resten av gjengen som nå styrer USA er særdeles upopulær. Han har skjønt at Europeerne er rasende, og han ser at Tesla-salget stuper etter hvordan han har oppført seg. Nazi-gester er bare en liten del av det. Så vi ser nå en mann med halen mellom beina og IQ til sammenligning med en gullfisk.

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man vet omtrent ikke lenger om man skal le eller gråte 

jeg er meget, meget spent på hvordan det hele utvikler seg videre. Ikke bare når det gjelder tollsats-kranglene men også mtp all den aggresjonen man observerer mellom diverse stater og folk. Bland så KI oppi det hele, så har vi vel snart den perfekte kollapsen. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (På 6.4.2025 den 12.16):

Det er ikke USA som innfører nye tollsatser, det er Trump. I hans eget parti er det motstand https://www.nettavisen.no/nyheter/ted-cruz-frykter-blodbad-ved-neste-valg/s/5-95-2372350

Ekspander  

Det viktigste var ikke hvem som har innført det, men hvorfor. Synes vi fikk en bra forklaring på det i Debatten nå sist.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo et interessant poeng. Trump har jo hele veien sagt han vil ha rettferdighet og møter tollsatser med tollsatser. Og han har jo faktisk er poeng, men selvsagt sørger han for elendige beregninger så det skal se ekstra feil ut også da. Men, et poeng er jo der. Men 0 mot 0 er jo også rettferdig, faktisk. Men blir veldig urettferdig mot andre land da, så det baller jo på seg hvordan enn man ser på det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

https://www.vg.no/nyheter/i/xmv4l8/musk-sier-han-oensker-seg-tollfri-handel-mellom-europa-og-usa

Og ved å prøve og forstå og sette seg inn i hvorfor USA nå har gått så drastisk til verks, så kanskje det blir lettere.

Ekspander  

Det er jo hele poenget med det Trump driver med ! Dere har jo ikke forstått noe som helst. Helt grunnleggende har alle andre hatt toll mot USA og så sluppet unna andre veien. Hva har dette resultert i ? Enormt mye av produksjonen har flyttet ut av USA, til lavkostland i Asia, spesielt Kina. Dette har foregått omtrent siden 1970 tallet. Resultatet er at USA i dag har 135 % av brutto nasjonalproduktet i gjeld ! og betaler omtrent 8% av hele brutto nasjonalproduktet sitt i å betjene denne gjelden !

Dette har de andre presidentene før Trump prøvd å snu, uten å lykkes ! Bare økt, økt og atter økt gjeldstaket. Det krakket vi ser nå ? En fartsdump mot det som kommer den dagen USA ikke kan betjene gjelden sin.

Så de 80 årene etter 2 verdenskrig der Europa har kunnet leve på USA angående forsvar og spesielt ille de siste 25 årene ? Det er over ! Og innfører vårt land toll mot USA ? Det blir samme toll tilbake. Så må man forhandle for å få omtrent null begge veier. Verre er det ikke ! Problemet er at mange land ikke vil gi fra seg inntekten sin som de har blitt avhengige av.  USA sier omtrent følgende til gjøkungene ! Dra til helvete ut av mitt hus !

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Celestia skrev (På 6.4.2025 den 12.22):

Man aner en som syns synd på seg selv fordi han har innsett at politikken som han og resten av gjengen som nå styrer USA er særdeles upopulær. Han har skjønt at Europeerne er rasende, og han ser at Tesla-salget stuper etter hvordan han har oppført seg. Nazi-gester er bare en liten del av det. Så vi ser nå en mann med halen mellom beina og IQ til sammenligning med en gullfisk.

Ekspander  

og så i neste runde vil han ha fritak for toll på varer fra alle land som leverer til hans produksjon (i form av alle typer deler og komponenter) som han trenger være seg tesla eller raketter mener du? skulle ikke forundre meg :P jeg tror ikke han har endret mening fordi han ser at politikken er feil, at verden er rasende osv men fordi det går ut over egen popularitet (ego er en greie) sammen med lommeboken og bunnlinjen ene og alene og ikke en form for "omsorg" ut over det som dreier seg om han selv.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt jeg har forstått det så blir det i utgangspunktet et mer rettferdig system.
Om sko produsert i Norge har fri tilgang til det amerikanske markedet, mens sko produsert i USA blir ilagt en avgift på si 20% i det norske markedet er ikke det rettferdig. 

At USA i etterkrigstiden satt dette systemet i verk fordi de hadde mye produksjon og trengte å bli kvitt varene sine, ved å utvide marked, skape kjøpe kraft i europeiske land, betyr jo ikke at det skal være sånn for evig og alltid. 
Særlig ikke når USA nå sliter.

Legger til at jeg ikke er ekspert på den globale økonomien, jeg registrer at de lærde strides, noen mener dette kommer til å ha positive følger, andre mener det motsatte, og at de ulike lærde bruker ulik argumentasjon. 
Er ikke sikker på om det er så mange som forstår seg på dette. Det er jo svært så komplekst det hele. 

Selv håper jeg bare at min egen husstand ikke kommer for dårlig ut av dette når det gjelder kjøpekraft. 

Tenker det er en god ting om Musk får det som han vil på dette. Tettere bånd mellom Europa og USA må vel sies å være et gode? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (På 7.4.2025 den 7.11):

og så i neste runde vil han ha fritak for toll på varer fra alle land som leverer til hans produksjon (i form av alle typer deler og komponenter) som han trenger være seg tesla eller raketter mener du? skulle ikke forundre meg :P jeg tror ikke han har endret mening fordi han ser at politikken er feil, at verden er rasende osv men fordi det går ut over egen popularitet (ego er en greie) sammen med lommeboken og bunnlinjen ene og alene og ikke en form for "omsorg" ut over det som dreier seg om han selv.. 

Ekspander  

Han har jo ikke endret mening. Det handler om å starte forhandlinger etter at USA i lang tid har sponset andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (På 7.4.2025 den 7.44):

Han har jo ikke endret mening. Det handler om å starte forhandlinger etter at USA i lang tid har sponset andre land.

Ekspander  

sponset? Om lag 24 prosent av den amerikanske statsgjelden er til utenlandske investorer:

Sitat

Statsgjeld i USA nådde en historisk høyde på 36220207,00 millioner USD i januar 2025

Ekspander  

om du ganger tallet med 10.86 får du NOK (som er kursen akkurat nå i følge google) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (På 7.4.2025 den 7.58):

sponset? Om lag 24 prosent av den amerikanske statsgjelden er til utenlandske investorer:

om du ganger tallet med 10.86 får du NOK (som er kursen akkurat nå i følge google) 

Ekspander  

Hva har statsgjeld med hva man gir til andre land å gjøre? Gjeld er noe man skylder og som USA alltid har vært nøye med å betale tilbake.

Nesten alle land har gjeld. Norge blant annet hadde i 2022 en statsgjeld på 708 milliarder.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carrot skrev (På 7.4.2025 den 7.58):

Ekspander  

Gjelden til USA har nå blitt så stor at det har blitt en ond sirkel. Og bare det i seg selv er en grunn til at det må tas noen drastiske grep. Hvis USA etterhvert ikke kan betale gjelden sin, så vil det få katastrofale følger.

Jeg klarer ikke å se annet enn at Trump prøver å rydde opp. Alle forstår jo at det som har vært ikke kan fortsette.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (På 7.4.2025 den 7.40):

Så langt jeg har forstått det så blir det i utgangspunktet et mer rettferdig system.
Om sko produsert i Norge har fri tilgang til det amerikanske markedet, mens sko produsert i USA blir ilagt en avgift på si 20% i det norske markedet er ikke det rettferdig. 

At USA i etterkrigstiden satt dette systemet i verk fordi de hadde mye produksjon og trengte å bli kvitt varene sine, ved å utvide marked, skape kjøpe kraft i europeiske land, betyr jo ikke at det skal være sånn for evig og alltid. 
Særlig ikke når USA nå sliter.

Legger til at jeg ikke er ekspert på den globale økonomien, jeg registrer at de lærde strides, noen mener dette kommer til å ha positive følger, andre mener det motsatte, og at de ulike lærde bruker ulik argumentasjon. 
Er ikke sikker på om det er så mange som forstår seg på dette. Det er jo svært så komplekst det hele. 

Selv håper jeg bare at min egen husstand ikke kommer for dårlig ut av dette når det gjelder kjøpekraft. 

Tenker det er en god ting om Musk får det som han vil på dette. Tettere bånd mellom Europa og USA må vel sies å være et gode? 

Ekspander  

Vi har ikke toll på sko i Norge. I det hele tatt er de aller fleste varer tollfrie. Det store unntaket er en del jordbruksvarer, som kjøtt og meieriprodukter. Det er også noe toll (10.7%) på noen tekstiler. Vi er langt fra så fæle mot amerikanerne som det Trump-diggerne påstår.

Tillegg: Jordbruksvarer vi ikke produserer selv, har som regel null toll. Det gjelder for eksempel sitrusfrukter, bananer og ris.

Endret av Pawn Hearts
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null toll på industrivarer (samme som Norge har) ble foreslått av EU allerede 19. februar. Av en eller annen grunn forkludrer amerikanerne det hele ved å sause inn VAT (merverdiavgift) i regnestykket. Tilbudet gjelder ennå, men det er små sjanser for at det fører til noe så lenge det ikke er noen voksne til stede i Det hvite hus.

https://www.theguardian.com/world/2025/apr/07/eu-offered-zero-for-zero-deal-to-us-weeks-before-tariff-announcement

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I 2024 eksporterte Norge varer til USA for 62 milliarder kroner, og av dette var mer enn en femtedel fisk. 

I 2024 importerte vi amerikanske varer for nærmere 83 milliarder kroner, og av dette er nesten halvparten maskiner og transportmidler (bl.a. fly).

Norge har et handelsunderskudd med USA.  (SSB)

Til tross for dette handelsunderskuddet, så blir norske varer nå ilagt 15% toll i USA. 

Endret av NordicViking
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (På 9.4.2025 den 15.47):

I 2024 eksporterte Norge varer til USA for 62 milliarder kroner, og av dette var mer enn en femtedel fisk. 

I 2024 importerte vi amerikanske varer for nærmere 83 milliarder kroner, og av dette er nesten halvparten maskiner og transportmidler (bl.a. fly).

Norge har et handelsunderskudd med USA.  (SSB)

Til tross for dette handelsunderskuddet, så blir norske varer nå ilagt 15% toll i USA. 

Ekspander  

Jeg har lest og hørt at amerikanerne regner ut handelsbalansen annerledes enn oss. For eksempel regner ikke amerikanerne det som eksport til Norge hvis en vare er innom et annet land først, mens vi regner det som import fra USA selv om varen ikke kom direkte fra Amerika.

Men ja, helt enig, den amerikanske tollen er bare tull. Heldigvis eksporterer vi ikke veldig mye til USA.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Ekspander  

Musk vil ha regler som gagner han personlig. Er dette vanskelig å forstå? Robber barons tenker kun på seg selv, hele gjengen rundt Trump, inkludert kronidioten selv har jo antisosiale trekk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (På 9.4.2025 den 16.21):

Musk vil ha regler som gagner han personlig. Er dette vanskelig å forstå? Robber barons tenker kun på seg selv, hele gjengen rundt Trump, inkludert kronidioten selv har jo antisosiale trekk.

Ekspander  

Det er kun forhandlinger det handler om

https://www.vg.no/nyheter/i/LMxmlQ/trump-oeker-kina-toll-til-125-prosent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...