Gå til innhold

Er det OK å selge barneklær og utstyr en har arvet?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Irja skrev (2 timer siden):

Er det helt vanlig å huske hvor alle klesplagg, leker og utstyr til flere barn kommer fra? Du kan ta frem en hvilken som helst t-skjorte fra skapet til barnet ditt og huske hvem som har gitt deg den? 

Jeg er opptatt av litt viktigere ting jeg.

Jeg har en hukommelse som bare gjør sånn. Jentungen er 13, og jeg kan fortelle hvor en stor del av klærne hun hadde som liten kom fra. Om det var arv fra den-og-den eller gave fra tante Marta eller om det var jeg eller far som plukket det ut og hvilken butikk det isåfall var kjøpt.

Nei, det er ikke helt vanlig, og jeg er absolutt ikke sikker på at det er en fordel.

Anonymkode: 8f925...9f1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

En venninne har arvet masse barneklær og babyutstyr fra meg. Det er snakk om pent brukt tøy og endel utstyr som babygym, vippestol, ammepute osv.. Det er klær og utstyr til mange tusen kroner. Nå ser jeg at hun selger det hun har arvet fra meg (blant annet) som klespakker og utstyr på Finn og Facebook. 

Jeg synes det blir feil at hun skal tjene penger på klær og utstyr jeg har gitt henne gratis. Dersom hun hadde spurt meg, så hadde jeg heller ønsket at hun skulle gi det til veldedighet, men hun har ikke nevnt at hun ønsker å bli kvitt det. 

Er det rart/smålig av meg å reagere? Hva ville dere gjort i min situasjon? Ville dere solgt ting som dere har arvet av andre, uten å tilby giver å få tingene tilbake først? 

Anonymkode: eaa08...93e

Jeg er for å avhende på en så etisk ok måte som mulig, det man eier og har. 
Og å gi bort til folk man kjenner og vet at enten vil bruke det opp selv eller sørge for at andre gjør det er en veldig god metode.

Å selge dem (til fremmede) tilfører tingene verdi, og sikrer mer enn å gi dem bort at de faktisk blir brukt og ikke bare er «sånn i tilfelle» og bidrar til overforbruk (som er etisk ugreit).

Å gi dem bort til klesinnsamling er etisk ugreit og bidrar kjent til søppelberg med klær i land som ikke kan takke nei - det er altså ikke en ok metode. Bruktbutikker kan være en løsning som etisk er grei, men igjen - du må kjenne butikken såpass at du er sikker på at tingene ikke havner på en dynge et sted i Afrika. Og de fleste butikker mistenker jeg, for å være ærlig, at ikke opererer særlig ok.

Så for meg er «selge» etisk mer ok enn å donere. Har du en veldedighet du vet av egen kunnskap er sikker så kunne du jo ha gitt vekk tingene med en «etter at du er ferdig med dem, gitt at de ikke er utslitt, gi den til x eller returner dem til meg». Det ville vært en ok betingelse. Mottaker kan ikke garanteres kjenne til en etisk ok bruktbutikk. Jeg gjør det ikke. 

Anonymkode: 11a70...619

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irja skrev (11 timer siden):

Er det helt vanlig å huske hvor alle klesplagg, leker og utstyr til flere barn kommer fra? Du kan ta frem en hvilken som helst t-skjorte fra skapet til barnet ditt og huske hvem som har gitt deg den? 

Jeg er opptatt av litt viktigere ting jeg.

Jepp, det gjør jeg.

Jeg husker de viktigere tingene også.

Anonymkode: 0502c...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har flere ganger gitt bort tøy fordi jeg ikke orker jobben med bilder og annonser. Om jeg har ei venninne som orker slikt er jo det bare fint for henne. Men jeg pleier å presisere når jeg gir bort noe at dette gjør de som de vil med, om de vil selge det igjen og tjene litt, eller kaste eller gi bort et eget valg. Dyrere ting har jeg sagt at «du kan få det og bruke det så lenge du vil, men hvis den er i så god stand når du er ferdig at den kan selges vil jeg ha den tilbake selv». 

Anonymkode: ff3b9...a72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes også det er en uting, og sluttet å gi arvetøy til ei venninne etter jeg så at hun solgte klærne jeg hadde gitt henne. Jeg kan til en viss grad forstå at mange har dårlig råd og at det kan være litt av nødvendighet, og så kan det være vanskelig å huske hva man har fått hvor om man har fått av flere. Jeg angret på at jeg ikke ga beskjed om at disse klærne skal enten gis videre. 

Det råtneste noen har gjort mot meg når det kommer til salg av klær er at ei jeg jobbet med solgte ytterklær fra mitt barn som jeg må ha glemt på jobb (de var lett å kjenne igjen). Så hun har rett og slett tatt posen som stod i garderoben på jobb til eget barn, og nå når de er blitt for små til henne har hun lagt det ut for salg. Dette er folk som har bedre råd enn oss, og jeg har tre barn som hadde hatt god nytte av klærne. Jeg kan selvsagt ikke bevise det, så må jo bare la det gå.

Anonymkode: b261d...e02

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes også det er en uting, og sluttet å gi arvetøy til ei venninne etter jeg så at hun solgte klærne jeg hadde gitt henne. Jeg kan til en viss grad forstå at mange har dårlig råd og at det kan være litt av nødvendighet, og så kan det være vanskelig å huske hva man har fått hvor om man har fått av flere. Jeg angret på at jeg ikke ga beskjed om at disse klærne skal enten gis videre. 

Det råtneste noen har gjort mot meg når det kommer til salg av klær er at ei jeg jobbet med solgte ytterklær fra mitt barn som jeg må ha glemt på jobb (de var lett å kjenne igjen). Så hun har rett og slett tatt posen som stod i garderoben på jobb til eget barn, og nå når de er blitt for små til henne har hun lagt det ut for salg. Dette er folk som har bedre råd enn oss, og jeg har tre barn som hadde hatt god nytte av klærne. Jeg kan selvsagt ikke bevise det, så må jo bare la det gå.

Anonymkode: b261d...e02

Oj, dette er jo noe helt annet. Det er jo tyveri rett og slett. Mener ikke det kan sammenliknes.

Når det gjelder å gi bort klær så skjønner jeg ikke helt logikken bak at da må neste person også gi de bort. Hvis det spiller noen rolle for deg så burde du selge klærne selv. Eller som jeg tidligere i tråden nevnte, gi beskjed om at vedkommende kan låne tingene men de må gis tilbake etterpå. Da kan du jo selv enten selge de eller gi de bort til noen organisasjoner.

Anonymkode: 6bc59...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde synes det hadde vært pinlig å selge arvegods. Men TS burde kanskje spesifisert at det kun var et lån.

Anonymkode: 2d4f1...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min bror og svigerinne har barn som er yngre enn mine og de arver mye klær fra oss. Jeg har med engang gitt beskjed at hun kan gjøre absolutt hva hun vil med klærne. Gi bort om hun vil, selge om hun vil, trenger ikke å føle at hun MÅ bruke det. Jeg kjenner det er vanskelig for meg å bedømme om ting skal gis bort eller kastes. F.eks. er det en t-skjorte som er ganske så slit men det var også favoritt tskjorte til sønnen min, og da tror jeg jo at mine nevøer også kan like den. Så derfor er det helt fritt frem for henne å bedømme selv, og synes hun at noe er for gammelt, er det bare å kaste. Og om det er noe hun ikke vil ha, så kan hun gjøre hva hun vil med det. 🙏

Og jeg mener at det er eneste riktige. Vi lever i overflod av ting. Overflod av ting men aldri for mye penger. Om hun får noen ekstra kroner av å selge noe, jeg unner henne det. Og, det er jo litt jobb å selge ting, også, det er ikke nødvendigvis så lett.

Anonymkode: 3700d...3c1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du gitt dem bort, har du jo ingenting med hva hun gjør med dem? 

Hvorfor skal DU bestemme hva hun skal gjøre med en gave du har gitt henne? 

Selvsagt kan hun selge det!

Jeg har både arvet, og vært den som gir videre i arv. Og altså, i det det er gitt vekk, så har jeg null og niks med å prøve å bestemme over det. 

Om du ønsker å bestemme over det, så gir du det ikke vekk. Da LÅNER du det vekk. Eller så selger du det selv, uten å først gi det til andre. 

Her er det du som er smålig. 

Anonymkode: 91cb2...fc5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja. Jeg synes det er innafor til en viss grad. Vi har arvet en del forskjellige ting. Når vi er ferdig med babytiden, kommer jeg til å skrive til de ulike (typ 3 ulike) noe ala «jeg rydder på ut baby tingene. Ønsker du å få tilbake det vi fikk fra dere for å bruke eller selge videre? Hvis ikke gir vi bort/selger videre billig til ukjente, da vi ikke har noen nær oss nå som venter baby». 

Vi gav masse utstyr bort til et familiemedlem mellom barna våre med betingelsen «vi ønsker dette tilbake etter bruk når dere er ferdige med det, for vi er ikke helt ferdig med barn ennå. Det som evt er for utslitt eller ødelagt trenger dere ikke erstatte.» Hadde ikke jeg sagt det, ville jeg ikke brydd meg om å se det solgt videre på finn…

Anonymkode: d7789...b29

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja. Jeg synes det er innafor til en viss grad. Vi har arvet en del forskjellige ting. Når vi er ferdig med babytiden, kommer jeg til å skrive til de ulike (typ 3 ulike) noe ala «jeg rydder på ut baby tingene. Ønsker du å få tilbake det vi fikk fra dere for å bruke eller selge videre? Hvis ikke gir vi bort/selger videre billig til ukjente, da vi ikke har noen nær oss nå som venter baby». 

Vi gav masse utstyr bort til et familiemedlem mellom barna våre med betingelsen «vi ønsker dette tilbake etter bruk når dere er ferdige med det, for vi er ikke helt ferdig med barn ennå. Det som evt er for utslitt eller ødelagt trenger dere ikke erstatte.» Hadde ikke jeg sagt det, ville jeg ikke brydd meg om å se det solgt videre på finn…

Kan nevne at vi ikke Har spesielt god råd og at salg av klær/utstyr som er fint nok til å selges, utelukkende går til å kjøpe nye (altså brukte) klær til barna. Det gidder jeg ikke ha dårlig samvittighet for 😂

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 11.34):

Har solgt ting jeg har arvet, men har da gitt endel av pengene, feks  halvparten av summen til den jeg arvet av. Beholder selv noe for arbeidet med å selge å legge ut annonser. Det har i alle tilfeller blitt godt mottatt av de jeg har arvet av. 

Anonymkode: 0ae75...440

Dette har jeg gjort også, men jeg har sittet på andre siden. Har lånt bort masse utsyr til barna til et familiemedlem, og når vi ikke trengte det mer, så ble det solgt videre. Pengene delte vi. Jeg var happy som slapp jobben. Var selvfølgelig snakk om lite penger, men sånn prinsipielt så syns jeg det hadde vært litt rart om jeg gav bort gratis for å være snill istedet for å selge det, og så skulle mottaker tjene penger på det etterpå. 

Anonymkode: 5e0e8...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...