Gå til innhold

Er det OK å selge barneklær og utstyr en har arvet?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Tja, jeg vet ikke helt hva som er standard når man får fra venner (det er vel strengt tatt ikke «arvet» når dere ikke er familie, men gitt bort).

Vi har arvet ganske mye tøy til våre barn, da jeg har stor familie og er yngst. Der tenker jeg det kommer an på klærne;

- Hjemmestrikket. Dette har vi mye av. Det er no-no å hverken selge eller gir bort. Det som blir for smått tar jeg vare på, så enten våre barnebarn, andres barnebarn eller nye familiemedlemmer kan arve.

- Rimelige / godt brukte klær. Her går det slitte i søpla etter bruk, og det brukbare til Fretex.

- Dyre / nesten ubrukte klær. Dette har jeg ikke helt tatt stilling til ennå siden jeg har en liten en, men jeg vil nok legge det til side og se om det kan gis videre.

Det skal jo litt til å tjene gode penger på barneklær. Forstår godt at du synes dette er litt rart. Men det har vel i det store og hele få konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg syns man skal spørre den man har fått det av, om de vil ha det tilbake først. Vil de ikke det, står du fritt frem til å gi bort eller selge videre. Personlig ville jeg nok ha gitt det bort. 

Anonymkode: 5c9b4...d81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 13.06):

Så du ville lagt det ut gratis på finn så andre kan selge det og få pengene istedet? Hvordan er det bedre?

Anonymkode: 98b58...3e9

Ekspander  

Gir det til div organisasjoner i Bergen som gir klærene gratis videre til mennesker som ellers ikke ville hatt råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (På 6.4.2025 den 16.05):

Ikke gi bort ting da, om du ikke tåler at det blir solgt i ettertid.

Jeg har fått en del klær fra bekjente og naboer opp i gjennom årene. Jeg har flere barn, og går ikke rundt og husker på om det var jeg som kjøpte den jakka, eller om den kom fra en venninne. Alt selges..

Hvis du vil ha tingene tilbake etter bruk, så må du jo gi beskjed! 

Ekspander  

Jeg fører alt slikt inn i Excel så jeg ikke får dårlig karma

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er dårlig av ts å bli irritert over slikt. Når ting er gitt bort så er det slik. Nye eier kan bestemme selv hva hun vil gjøre med utstyret.

Jeg har arvet masse babyting gratis og kommer til å selge 95% av alt. 

Om du føler det var dumt gjort, ja, da burde du kanskje heller ha tatt betalt for alle tingene når du ga de bort.

Anonymkode: afe8c...993

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Babygym, vippestol og ammepute er ikke ting man typisk kommer til å savne, så jeg ville ikke ha nølt med å selge det etter bruk nå jeg ikke trengte det lenger. Går ut fra at det var tydelig at det var en gave, og ikke et lån. 

For meg virker det rart å spørre om man får lov å selge en gave. Skjønner det er kjipt at du gikk glipp av pengene. Men vil du ha penger for ting, så må du selge de, ikke gi vekk tingene. Gitt bort er gitt bort. 

Unntaket kan være eldre ting/ ting med affeksjonsverdi. Min mor samler på alt, og jeg fikk mye av henne. Jeg spurt om hun ønsket å få det tilbake. Det gjorde hun ikke, så jeg har solgt noe hjemmestrikket, og en vugge,  for jeg har ikke plass til alt. (Jeg har tatt vare på en god del, men kan ikke lagre alt, og det er ingen flere i familien som kan få behov for det)

Anonymkode: 93151...ee6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 21.10):

Jeg selger alt jeg får, både arver og ting jeg får i julegave.  

Jeg vil jo ikke ha tingene, men jeg reiser mye så pengene kommer godt med. 

Hva er alternativet? Å kaste alt?

Skal jeg måtte bruke masse tid på å gi bort til veldedighet for ting andre har gitt meg? 

Anonymkode: 26aed...581

Ekspander  

Tar mindre tid å gi bort enn å selge. 

Anonymkode: fcc02...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har solgt babyklær jeg hadde arvet av en søster. Regnet med at hun ville ha solgt dem selv hvis hun ønsket å bruke tid på det. Kanskje jeg tok feil, men jeg tror ikke det. Det gjaldt bare noen få plagg.

Anonymkode: 59fe9...a93

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 21.02):

Jeg synes det blir feil at hun skal tjene penger på klær og utstyr jeg har gitt henne gratis.

Anonymkode: eaa08...93e

Ekspander  

I det du gav det bort sluttet det være ditt og ble hennes... 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 12.52):

Hvis venninnen til TS fikk et bilsete gratis og solgte det i stedet for å bruke det, så tenker jeg at hun heller burde levert det tilbake slik at TS kunne gitt det til noen som trengte det.

Anonymkode: 2d4f1...bd6

Ekspander  

Enig. 

Har ikke lest hele tråden. Går ut fra at venninnen har brukt tingene. Å ta imot ting man ikke har brukt for, for å selge de, det blir rart.

Anonymkode: 93151...ee6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 16.11):

Da ville jeg jobbet med hukommelsen min. Det er helt vanlig å huske såpass elementære ting.

Anonymkode: 0502c...363

Ekspander  

Er det helt vanlig å huske hvor alle klesplagg, leker og utstyr til flere barn kommer fra? Du kan ta frem en hvilken som helst t-skjorte fra skapet til barnet ditt og huske hvem som har gitt deg den? 

Jeg er opptatt av litt viktigere ting jeg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skrev i en annen tråd at jeg brukte legge klær jeg har arvet i klesposer jeg selger. Da er det snakk om at kanskje to eller tre av plaggene var arvet, mens resten er kjøpt. Ble kalt gnien, det var virkelig ikke ok tydeligvis 😂 Burde vist heller gitt bort det jeg hadde fått. 

Jeg tenker det kommer ann på. Hadde jeg sett at noen solgte en bukse eller en body de hadde fått av meg videre så hadde jeg ikke reagert. 

Anonymkode: 61748...253

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ikke det er helt ok. Jeg har selv gitt vekk ting jeg har fått. Men gitt bort er gitt bort - da kan mottaker gjøre som hen vil. Men jeg hadde nok ikke gitt bort ting til vedkommende igjen. I alle fall ikke ting med potensiell restverdi. 
Å selge helt vanlige babyklær i svære poser for en slikk og ingen ting er i og for seg ok. Man får nesten ikke noe for det, og kan ikke kreve at noen skal huske hvor de fikk de HM-bodyene fra, liksom. 

Anonymkode: c0c1e...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kommer an på intensjonen hennes når hun tok imot. Dårlig av henne hvis hun solgte det unna med en gang! Jeg hadde ikke gitt bort noe til noen hvis de bare skulle selge det videre, da hadde jeg hørt om noen andre ville ha det først.

Hvis tingene har blitt brukt, eventuelt ikke passet, barna ikke ville ha det, iallefall at tingene ble tatt imot med intensjon om å faktisk tas i bruk, da får det heller være greit tenker jeg. 

Anonymkode: 1851e...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gitt bort er gitt bort, det er sant. Men uansett veldig spesielt. Jeg hadde spurt om du ville ha det tilbake eller syns det var ok at jeg solgte det fordi jeg var ferdig med det. 

Anonymkode: 9b896...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gav bort klærne og da har klærne fått ny eier. Nåværende eier av klærne har derfor rett til å bestemme over hva som skal gjøres med dem. Kastes, selges eller gis bort. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvis du ville ha pengene så burde du solgt alt selv eller sagt hun kunne LÅNE ting fra dere. Jeg selger alt som ikke skal brukes mer uavhengig om det er gaver eller kjøpt selv. Tror jeg ville reagert mer om tingene ble kastet i søpla i etterkant..

Anonymkode: 6bc59...a45

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 21.41):

Det er hennes tøy når du har gitt det bort, men jeg ville sluttet å gi siden hun ikke trenger tingene.

"Så på Finn at du ikke hadde behov for tingene du fikk av meg, så heretter selger jeg dem selv". 

Anonymkode: 314f4...5c7

Ekspander  

Hun har vel behov for tingene, men selger det som barna har vokst fra?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er litt frekt.

Jeg har solgt unna en del og det kan hende jeg har solgt noe jeg fikk/arvet fordi jeg ikke har helt oversikt, men da snakk om klær. Større ting har jeg spurt giver om de vil ha tilbake og så gitt det videre til noen andre hvis ikke.

Anonymkode: 9d2a7...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at så lenge du har gitt det bort så kan hun gjøre hva hun vil med det. Hadde hun lånt så skulle hun gitt tilbake. 
men jeg ser den at det suger litt å ha brukt mange tusen kroner på baby ting også gir man det bort til noen som sparer mange tusen og så i tillegg tjener sikkert noen tusen på det også.

Anonymkode: 21976...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...