Gå til innhold

Er det OK å selge barneklær og utstyr en har arvet?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Du har gitt det bort.

Nå fikk hun det gratis, og i tillegg tjente hun på det- er du ikke glad for det?
Hvis du ønsket det tilbake burde du sagt det, hvis du ønsket å tjene på det burde du solgt. 

Man gir ikke en gave med klausuler uten å si fra om det. 

Anonymkode: e7268...c66

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Synes det er drit frekt. Lot en venninne arve masse, så solgte hun alt på Finn. Hadde det vært en gave som i bursdag eller julegave hadde det vært noe annet. Ja, må åpenbart spesifisere at det er er « lån «. Det som ikke passer gir du bort videre  eller tilbake til meg, og det deres vokser ut av gir du bort videre eller tilbake til meg. 😅
er jo folk som henter ting gratis på finn .no og så legger det ut for salg . Og gjøre sånt mot venner er helt høl i hue. Skjønner definisjonen av gave kan misforstås . 

Anonymkode: d9b62...241

Gitt bort er gitt bort. Om det er gitt bort i gave eller arv er irrelevant. Eierskap er overdratt og ny eier står fritt til å gjøre hva de vil med gjenstandene - inkludert å profittere på dem.

Anonymkode: 8f925...9f1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gitt bort er gitt bort. Om det er gitt bort i gave eller arv er irrelevant. Eierskap er overdratt og ny eier står fritt til å gjøre hva de vil med gjenstandene - inkludert å profittere på dem.

Selvsagt kan de gjøre som de vil. Det er ikke ulovlig. Men jeg synes ikke det er irrelevant. Jeg synes det er ufint, og står fritt til å si hva jeg mener om det.

Anonymkode: c9874...746

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Alminnelig norsk folkeskikk tilsier at man ikke selger barneklær som er arvet uten å avklare på forhånd…

Anonymkode: 0502c...363

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen vår arver en del klær fra søskenbarnet,  når han vokser utav det, legger jeg det oppi klespakker, som jeg selger videre. Gidder ikke å plukke ut de klærne han arver, for å kaste eller gi bort, når jeg selger store flotte klespakker til en billig penge. Så får andre glede av de også 😊.  

Anonymkode: 7d3ae...963

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sønnen vår arver en del klær fra søskenbarnet,  når han vokser utav det, legger jeg det oppi klespakker, som jeg selger videre. Gidder ikke å plukke ut de klærne han arver, for å kaste eller gi bort, når jeg selger store flotte klespakker til en billig penge. Så får andre glede av de også 😊.  

Da håper jeg du har avklart dette med søskenet ditt?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er jo merkelig at du både skal slippe å kjøpe klærne OG få penger for de!

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt ok i mine øyne! Gitt bort er gitt bort!
Er det dyre klær, selger jeg dem ofte selv i stedet for å gi det bort så andre kan tjene penger på dem.

Anonymkode: 33dd4...db9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har arvet fra flere sider. Det er helt umulig for meg i dag og si hvem jeg arvet hva av. Skal jeg da spørre alle før jeg selger en eneste ting?

Gitt er gitt. Gis det med forbehold så bør det komme frem med en gang.

Anonymkode: d2fc3...9a3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyre klær og utstyr som arves lar vi gjerne gå på rundgang i familien.

Hvis venninnen til TS fikk et bilsete gratis og solgte det i stedet for å bruke det, så tenker jeg at hun heller burde levert det tilbake slik at TS kunne gitt det til noen som trengte det.

Men hvis venninnen har brukt bilsetet (eksempel) til barnet hadde vokst ut av det, og det var ingen i familien/vennekretsen som kunne arve det, så synes jeg at det er greit at hun selger det for å få råd til å kjøpe et nytt. Om hun har god inntekt, så synes jeg hun kunne gitt det bort.

Jeg hadde nok ikke solgt videre noe jeg selv hadde arvet brukt. Kun ting jeg selv hadde kjøpt nytt. Resten går til nestemann i "arverekka", og så kan de gjøre hva de vil med det de ikke trenger. Vet det er flere som kjøper klespakker på nett, og det er så mye hullete greier som burde ha blitt klippet opp til filler i stedet for!

Anonymkode: 2d4f1...bd6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det åpenbart? Jeg kom til en venninne med klær for og være snill egentlig. Tenkte det var sånn venner gjør. Skulle jo heller ha solgt det. 

Anonymkode: d9b62...241

Nå snakket jeg altså om mitt tilfelle, der ting ble levert på døra uten å spørre om jeg hadde behov for det først, og det ble levert selv om jeg sa jeg egentlig hadde nok. (Satt fortsatt veldig pris på det altså, men det er en grunn til at jeg tenker at det er åpenbart grunnen likevel).

Dersom du ville ha de tilbake etter bruk eller noe sånt ville jeg hvertfall satt veldig pris på å få vite det, slik at jeg kunne sagt evnt bare tatt imot ting vi faktisk trengte (Fordi det å måtte holde styr på hva som skal leveres hvor etter bruk er ganske voldsom logistikk når man får fra flere hold mens man sitter der med en nyfødt i ammetåka)  . Så derfor sier jeg til de jeg gir bort klær til at det bare er å gi eller selge de videre.

Anonymkode: 98b58...3e9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (15 timer siden):

Det er nei nei, en kan gi videre men ikke selge

Så du ville lagt det ut gratis på finn så andre kan selge det og få pengene istedet? Hvordan er det bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gitt bort er gitt bort.

Anonymkode: 87da4...1b7

Så man skal tjene penger på at noen er gode med deg?!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da håper jeg du har avklart dette med søskenet ditt?!

Ja 😊, svigersøsteren min synes det er bra , de har mye penger, så kunne ikke falle henne inn å selge klærne videre, de gidder de ikke .  Men hu vet at vi ikke har så mye, så for oss er det greit å selge videre. Hu sier alltid,  ta det dere vil ha, det dere ikke trenger, kan dere selge til noen andre. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Om hun tar imot og selger umiddelbart er jeg enig i at det er høl I hue (hvis hun ikke spør først), men når barna har vokst fra det (...)

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg hadde ikke reagert på dette, gitt at det skjedde etter at barna til mottaker hadde vokst fra det. (...)

Anonymkode: 5e0e8...0f0

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Solgte hun tingene i stedet for å bruke dem, eller solgte hun dem etter hun var ferdig med bruk?

Anonymkode: 0e7e5...9c7

Enig med disse. Fint om ts kan avklare hvilket scenario som er tilfelle.

Anonymkode: 452ba...f24

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har arvet veldig lite, men jeg leverte det tilbake etter bruk. Det var dyre merkeklær, så jeg synes det var riktig å gjøre. Klærne jeg har kjøpt selv selger jeg alltid videre. Jeg gir ikke bort når jeg kan få litt igjen for det

Anonymkode: dfa07...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi bort ting da, om du ikke tåler at det blir solgt i ettertid.

Jeg har fått en del klær fra bekjente og naboer opp i gjennom årene. Jeg har flere barn, og går ikke rundt og husker på om det var jeg som kjøpte den jakka, eller om den kom fra en venninne. Alt selges..

Hvis du vil ha tingene tilbake etter bruk, så må du jo gi beskjed! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (5 minutter siden):

Jeg har flere barn, og går ikke rundt og husker på om det var jeg som kjøpte den jakka, eller om den kom fra en venninne. Alt selges..

Da ville jeg jobbet med hukommelsen min. Det er helt vanlig å huske såpass elementære ting.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fallt meg inn at gaver er noe man ikke kan selge når man ikke lengre bruker det. Da er det jo min eiendel? Men Jeg har få ting som er «lånt» arvegods og det har jeg levert tilbake, men klær arvet fra her og der har jeg så absolutt solgt videre. Vi har ingen å arve videre til. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...