Gå til innhold

Er det OK å selge barneklær og utstyr en har arvet?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

katties skrev (6 minutter siden):

Det er noe som heter skjønn og folkeskikk. Mange her har tydeligvis ikke lært det. Ofte så er det slik at de som gir bort vil skape glede ved å lette et annet persons liv, tidsmessig og økonomisk, og håper denne personen igjen kan glede andre med det. Samfunnet har forandra seg og folk har blitt mer egoistiske - det koster dem tydeligvis personlig å glede andre gratis, og jeg skjønner at det kan være vondt å se for den som ga bort.

Det er nettopp det, det er moralsk forfall.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Synes det er drit frekt. Lot en venninne arve masse, så solgte hun alt på Finn. Hadde det vært en gave som i bursdag eller julegave hadde det vært noe annet. Ja, må åpenbart spesifisere at det er er « lån «. Det som ikke passer gir du bort videre  eller tilbake til meg, og det deres vokser ut av gir du bort videre eller tilbake til meg. 😅
er jo folk som henter ting gratis på finn .no og så legger det ut for salg . Og gjøre sånt mot venner er helt høl i hue. Skjønner definisjonen av gave kan misforstås . 

Anonymkode: d9b62...241

Altså, de som har gitt bort klær til meg har åpenbart gitt det bort for å få det ut av hus på en enkel måte. Jeg sa ifra at jeg trolig ikke trengte alt, men de kom med det likevel. Hvis det er greit at man gir det bort videre må det vel være greit at man selger det også? Jeg bryr meg hvertfall ingenting om hva de jeg gir bort klær til gjør med de videre, poenget skal jo være at jeg blir kvitt det. Hvis ikke måtte jeg jo sagt at de skulle lånt det, ikke fått det?

(Nå gjør ikke jeg det for å få pengene, men mer at det er idiotisk å gi bort klær til fremmede som nesten ikke er brukt, når den som ga det til deg har brukt massevis av penger på de. Jeg skulle uansett selge klærne fra hun jeg arvet mest fra (nær familie) og gi henne pengene til å kjøpe mer klær og utstyr til de eldste, det kommer jo godt med for oss alle. Men så har jeg jo da ikke full oversikt over om jeg også selger noe jeg har fått fra andre. Blir det mye salg av klær jeg vet er fra andre vil jeg såklart sette over penger eller noe sånt).

Anonymkode: 98b58...3e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Synes det er drit frekt. Lot en venninne arve masse, så solgte hun alt på Finn. Hadde det vært en gave som i bursdag eller julegave hadde det vært noe annet. Ja, må åpenbart spesifisere at det er er « lån «. Det som ikke passer gir du bort videre  eller tilbake til meg, og det deres vokser ut av gir du bort videre eller tilbake til meg. 😅
er jo folk som henter ting gratis på finn .no og så legger det ut for salg . Og gjøre sånt mot venner er helt høl i hue. Skjønner definisjonen av gave kan misforstås . 

Om hun tar imot og selger umiddelbart er jeg enig i at det er høl I hue (hvis hun ikke spør først), men når barna har vokst fra det er det jo ganske styr å skulle sortere ut hva man har fått fra hvem før man selger? Og de fleste liker å selge pent brukte barneklær videre, da kan man få skikkelig fine klær rimelig. Bedre det enn at de blir liggende i en skuff

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

En venninne har arvet masse barneklær og babyutstyr fra meg. Det er snakk om pent brukt tøy og endel utstyr som babygym, vippestol, ammepute osv.. Det er klær og utstyr til mange tusen kroner. Nå ser jeg at hun selger det hun har arvet fra meg (blant annet) som klespakker og utstyr på Finn og Facebook. 

Jeg synes det blir feil at hun skal tjene penger på klær og utstyr jeg har gitt henne gratis. Dersom hun hadde spurt meg, så hadde jeg heller ønsket at hun skulle gi det til veldedighet, men hun har ikke nevnt at hun ønsker å bli kvitt det. 

Er det rart/smålig av meg å reagere? Hva ville dere gjort i min situasjon? Ville dere solgt ting som dere har arvet av andre, uten å tilby giver å få tingene tilbake først? 

Anonymkode: eaa08...93e

Jeg synes det er ganske frekt av henne ja. Hun burde ha gitt det tilbake til deg. Men nå vet du det, ikke gi henne saker igjen! Du kan si i fra til henne at du ikke synes det er greit at hun gjør dette.

Jeg selger ikke ting som jeg har fått av andre. Det gir jeg bort. 

Anonymkode: 54ad6...9f5

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne har arvet masse barneklær og babyutstyr fra meg. Det er snakk om pent brukt tøy og endel utstyr som babygym, vippestol, ammepute osv.. Det er klær og utstyr til mange tusen kroner. Nå ser jeg at hun selger det hun har arvet fra meg (blant annet) som klespakker og utstyr på Finn og Facebook. 

Jeg synes det blir feil at hun skal tjene penger på klær og utstyr jeg har gitt henne gratis. Dersom hun hadde spurt meg, så hadde jeg heller ønsket at hun skulle gi det til veldedighet, men hun har ikke nevnt at hun ønsker å bli kvitt det. 

Er det rart/smålig av meg å reagere? Hva ville dere gjort i min situasjon? Ville dere solgt ting som dere har arvet av andre, uten å tilby giver å få tingene tilbake først? 

Jeg hadde ikke reagert på dette, gitt at det skjedde etter at barna til mottaker hadde vokst fra det. 

Men, ofte har jeg lånt bort klær og utstyr istedet for å gi det bort hvis det har vært snakk om store verdier.

Anonymkode: 5e0e8...0f0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Solgte hun tingene i stedet for å bruke dem, eller solgte hun dem etter hun var ferdig med bruk?

Førstnevnte er jo i så fall helt sykt frekt.

Hvis hun for eksempel fikk en flunkende ny vippestol i gave fra familie eller noe, og tenkte at da selger jeg heller den brukte stolen jeg fikk av venninna mi. Det høflige ville vært å gjøre giver oppmerksom på at nå trenger jeg plutselig ikke vippestolen lenger, vil du kanskje ha den tilbake?

Personlig ville jeg ikke solgt arveting etter jeg var ferdig med bruk heller. Jeg ville hørt med giver hva h*n ønsker. Synes det er feil at jeg skal tjene penger på ting jeg har fått gratis.

Anonymkode: 0e7e5...9c7

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva om hun trenger pengene for å kjøpe andre ting til barnet? 

Anonymkode: be03f...4da

Ts burde solgt klærne selv, så hadde venninne trengt masse penger for og kjøpe ting til barnet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Altså, de som har gitt bort klær til meg har åpenbart gitt det bort for å få det ut av hus på en enkel måte. Jeg sa ifra at jeg trolig ikke trengte alt, men de kom med det likevel. Hvis det er greit at man gir det bort videre må det vel være greit at man selger det også? Jeg bryr meg hvertfall ingenting om hva de jeg gir bort klær til gjør med de videre, poenget skal jo være at jeg blir kvitt det. Hvis ikke måtte jeg jo sagt at de skulle lånt det, ikke fått det?

(Nå gjør ikke jeg det for å få pengene, men mer at det er idiotisk å gi bort klær til fremmede som nesten ikke er brukt, når den som ga det til deg har brukt massevis av penger på de. Jeg skulle uansett selge klærne fra hun jeg arvet mest fra (nær familie) og gi henne pengene til å kjøpe mer klær og utstyr til de eldste, det kommer jo godt med for oss alle. Men så har jeg jo da ikke full oversikt over om jeg også selger noe jeg har fått fra andre. Blir det mye salg av klær jeg vet er fra andre vil jeg såklart sette over penger eller noe sånt).

Er det åpenbart? Jeg kom til en venninne med klær for og være snill egentlig. Tenkte det var sånn venner gjør. Skulle jo heller ha solgt det. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (56 minutter siden):

Slutt å prøve å spille dum. "Hva er alternativet?" "Skal jeg måtte bruke masse tid på å gi bort til veldedighet for ting andre har gitt meg?". Alternativet er å gi bort, og det tar MYE mindre tid enn å selge. Du VET du gjør dette fordi du er mer  gjerrig og opportunistisk enn de som ga bort.

Jeg har prøvd å gi bort alt jeg selger først. 

Ingen i min omgangskrets er interessert. Og på finn er det laber interesse for brukt som er gratis. 

Ender med masse meldinger frem og tilbake om det er skadet, hvorfor jeg gir bort osv. 

Det gidder jeg faktisk ikke bruke tid på. 

Generelt kaster jeg mye desverre,  fordi jeg hverken får gitt bort eller solgt. 

Kastet en stor søppelsekk med helt fine barneklær nylig grunnet dette. Var rett og slett ingen som var interessert. 

Anonymkode: 26aed...581

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir blaffen i hva folk gjør med ting jeg gir fordi jeg vil bli kvitt dem. Jeg kan selge, men det tar jo tid og energi. 

Jeg gir ikke bort ting som veldedighet. Og hvis det var veldedighet, så er det vel supert at de både slipper å kjøpe og får penger for det senere.

Men du TS, bør aldri gi vekk noe. Dine "gaver" har skjulte betingelser som

Anonymkode: 0ba56...b96

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men du TS, bør aldri gi vekk noe. Dine "gaver" har skjulte betingelser som

Anonymkode: 0ba56...b96

Helt ordinær sosial kutyme at man ikke selger klær man har arvet🙄

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv fikk jeg nesten alt arvet da mine var små. Fantes ikke " finn" dengang, men jeg hadde nok kunne gjort det samme, av én grunn. Jeg hadde ikke hatt noe som helst clue hva jeg har fått hvor osv! Jeg fikk så mye, både nytt og gammelt, men husker ikke hvem foruten noen spesielle plagg...

Skal man da la noen av venner man vet man har fått NOE av, få komme og plukke..? Høres så rart ut.. Husker jo ikke helt de heller! 

Jeg lot klærne ligge pakket ned organisert etter størrelser etc i esker, men en oversvømmelse tok det meste av det. Jeg fikk penger igjen på forsikringen for det. 

Men hadde det vært Finn dengang, hadde jeg lagt det ut der. Ikke for å tjene på det, men for å selge til noen med dårlig råd. Gir man det bort så kommer folk og henter og legger ut dyrere etteepå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det generelt er dårlig skikk å selge ting man har fått, men det kommer litt an på hva slags ting det er. Er det enkle hverdagsklær synes jeg ikke det er så farlig (og det er ofte vanskelig å huske hvor man har fått hver minst sokk fra) - er det dyrt utstyr synes jeg man bør høre med giver først. Spesielt hvis det er hjemmelagede ting som kan ha affeksjonsverdi.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hennes tøy når du har gitt det bort, men jeg ville sluttet å gi siden hun ikke trenger tingene.

"Så på Finn at du ikke hadde behov for tingene du fikk av meg, så heretter selger jeg dem selv". 

Anonymkode: 314f4...5c7

Hvem sier hun ikke har bruk for tingene?😅 Hun selger det vel etter at barnet har vokst ut av det da? Barn trenger ikke vippestol eller klær i str.92 når de passerer en viss alder..

Anonymkode: 14d58...234

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har solgt ting jeg har arvet, men har da gitt endel av pengene, feks  halvparten av summen til den jeg arvet av. Beholder selv noe for arbeidet med å selge å legge ut annonser. Det har i alle tilfeller blitt godt mottatt av de jeg har arvet av. 

Anonymkode: 0ae75...440

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har arvet mye til mine barn, både klær og utstyr, fra venner og familie. Det varierer om jeg gir det videre til andre etter bruk, eller om jeg selger det eller det går til Fretex. 

Jeg skjønner ikke problemet med å selge det du har fått, til odel og eie? Om jeg gir noe til andre, gir jeg vel blaffen i hva de gjør med det når de ikke lenger har bruk for det? Tjener de litt penger på det, så fint for dem! Det unner jeg andre, særlig nå i denne dyrtiden. Hva er det med dere som mener det er smålig å selge videre? Er det ikke dere som er smålig, som ikke unner andre å tjene en slant? Du hadde jo selv muligheten til å selge det og tjene penger på det.. 

Jeg har snakket med både søsken og venner om dette, og de som gir videre sider at de ikke gidder å bruke tid på å legge ting ut for salg, føle opp eventuelle budrunder osv. Da har de heller kanskje ikke så stort behov for de ekstra pengene. 

Nei, har vi ikke andre ting som er viktigere enn å irritere oss over dette?😅

Anonymkode: 14d58...234

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg synes det er smålig av den som har fått klær og utstyr, det er IKKE smålig av deg å reagere. Greit å huske til en annen gang, selge i stedet for å gi bort.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Skal jeg måtte bruke masse tid på å gi bort til veldedighet for ting andre har gitt meg? 

Anonymkode: 26aed...581

Masse tid? Det er da kjappere å hive klær i gjenbrukscontainere enn å selge dem på nett og drive og vente på budrunder og at folk skal komme og hente dem.

Jeg skjønner TS litt, siden hun jo tross alt har gitt bort fine ting gratis til en venn. Hadde noen andre skulle overtatt tingene hadde hun nok sikkert solgt dem istedet. Men så er det jo dette med at har man gitt noe bort, så har det skiftet eier, og ny eier gjør hva de vil med sine eiendeler. Jeg synes det er litt spesielt å tjene penger på å flippe klær og ting man har fått gratis fra venner, men TS kan i grunnen ikke gjøre noe med det. Det eneste hun kan gjøre, er å aldri mer gi noe gratis til denne venninna men heller tilby henne å få kjøpe ting til en god pris. Da føles det kanskje greiere når hun senere videreselger.

Anonymkode: d54b3...d16

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flaut med sånne folk som bare gjør slikt uten å forhøre seg med dem man fikk tingene av (når det var såpass mye utstyr) 

Men du har jo gitt det bort, så da kan hun vel gjøre hva hun vil med det. Du burde i tilfelle ha spesifisert det da du ga henne tingene. 

Men igjen, sånne folk er kleine. 

Anonymkode: 217b4...33c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...