Gå til innhold

Er det OK å selge barneklær og utstyr en har arvet?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

En venninne har arvet masse barneklær og babyutstyr fra meg. Det er snakk om pent brukt tøy og endel utstyr som babygym, vippestol, ammepute osv.. Det er klær og utstyr til mange tusen kroner. Nå ser jeg at hun selger det hun har arvet fra meg (blant annet) som klespakker og utstyr på Finn og Facebook. 

Jeg synes det blir feil at hun skal tjene penger på klær og utstyr jeg har gitt henne gratis. Dersom hun hadde spurt meg, så hadde jeg heller ønsket at hun skulle gi det til veldedighet, men hun har ikke nevnt at hun ønsker å bli kvitt det. 

Er det rart/smålig av meg å reagere? Hva ville dere gjort i min situasjon? Ville dere solgt ting som dere har arvet av andre, uten å tilby giver å få tingene tilbake først? 

Anonymkode: eaa08...93e

Altså ja , set mener  jeg er lov. Selv arvet jeg mye  av flere.  Ingen babyer etter meg. Så la de i posesalg og solgte det videre. Jeg hadde ikke så god råd heller, så valgte den løsningen fremfor å kaste det. Siden jeg ikke hadde plass til å lagre det .

Jeg sa også fra at de kunne legge det ut for salg selv, den ene gangen jeg fikk en komentar på det.  Der var de ikke interessert i. Så da la jeg det  til salg. Var det noe noen hadde laget så tilbød jeg å gi det tilbake. Greit å gjøre det med strikketøy etc

Anonymkode: 7fae3...047

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva om hun trenger pengene for å kjøpe andre ting til barnet? 

Anonymkode: be03f...4da

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Noen er jo griskere enn andre 

Anonymkode: 4df51...3d8

Hvis du anser ting du har gitt bort sin ditt eierskap og noe du bestemmer over, foreslår jeg ett av to. 1 at du skutter å gi nr 2 er tydelig på kriterie på hva du gir bort, så jeh kan si nei takk 

Anonymkode: 7fae3...047

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uproblematisk å selge vanlige klær etc. videre. Ville heller vært mer nøye med å gi videre en hjemmesnekret vugge eller lignende. I klesvasken er det vanskelig å huske hvor alt kommer fra. Jeg har gitt bort mye klær til venner og har aldri tenkt over om de selger det videre eller ei. 

Anonymkode: 5f84a...b75

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder folk virkelig styr på hvor de har fått alle barneklærne fra? Her er klær klær, enten det er kjøpt, fått  eller arvet og  når ungene har vokst ut av det selges alt.

Anonymkode: 4b98f...65c

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har gitt det bort. Det er ikke lenger ditt. Nåværende eier står fritt til å gjøre hva de vil når de ikke lenger kan/vil bruke det selv.

Anonymkode: 8f925...9f1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vippset giveren for ting jeg har arvet over noe verdi (typisk ski, sykkel, vippestol etc). 

Småting har jeg beholdt selv. 

Anonymkode: 2bb8e...44f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josephine skrev (10 timer siden):

Har du gitt det bort, så har du gitt det bort. Smålig oppførsel for all del, men en gave er en gave, og har den forbehold, er det per definisjon et lån.

Synes det er drit frekt. Lot en venninne arve masse, så solgte hun alt på Finn. Hadde det vært en gave som i bursdag eller julegave hadde det vært noe annet. Ja, må åpenbart spesifisere at det er er « lån «. Det som ikke passer gir du bort videre  eller tilbake til meg, og det deres vokser ut av gir du bort videre eller tilbake til meg. 😅
er jo folk som henter ting gratis på finn .no og så legger det ut for salg . Og gjøre sånt mot venner er helt høl i hue. Skjønner definisjonen av gave kan misforstås . 

Anonymkode: d9b62...241

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg. Hun kan gjøre hva hun vil selvsagt, men det er en uskreven regel om at det er noe man gir videre. Det tar seg dårlig ut.

Anonymkode: c9874...746

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det feil å skulle selge ting jeg har fått uten å høre med de jeg har fått fra først.

Anonymkode: 9f7c3...2fe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spurt om vedkommende ville hatt det tilbake. Eventuelt solgt det utenom de andre klespakkene og foreslått at vi delte gevinsten. Det siste kun hvis verdien er stor. 

Ellers ville jeg nok ikke nølt med å selge det, nei. 

Anonymkode: 2b8ec...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Synes det er drit frekt. Lot en venninne arve masse, så solgte hun alt på Finn. Hadde det vært en gave som i bursdag eller julegave hadde det vært noe annet. Ja, må åpenbart spesifisere at det er er « lån «. Det som ikke passer gir du bort videre  eller tilbake til meg, og det deres vokser ut av gir du bort videre eller tilbake til meg. 😅
er jo folk som henter ting gratis på finn .no og så legger det ut for salg . Og gjøre sånt mot venner er helt høl i hue. Skjønner definisjonen av gave kan misforstås . 

Anonymkode: d9b62...241

Hvis venninna di arva noe, så har hun fått det. Da kan hun gjøre det hun vil. Arv og lån er to forskjellige ting. 

Anonymkode: bbffb...c18

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg selger alt jeg får, både arver og ting jeg får i julegave.  

Jeg vil jo ikke ha tingene, men jeg reiser mye så pengene kommer godt med. 

Hva er alternativet? Å kaste alt?

Skal jeg måtte bruke masse tid på å gi bort til veldedighet for ting andre har gitt meg? 

Anonymkode: 26aed...581

Er det mer tidkrevende å levere til Fretex e.l. enn å selge klærne altså…?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnastar skrev (1 minutt siden):

Er det mer tidkrevende å levere til Fretex e.l. enn å selge klærne altså…?

Jeg bor fire timer unna nærmeste veldedige organisasjon som tar imot klær, så ja. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selger alt jeg får, både arver og ting jeg får i julegave.  

Jeg vil jo ikke ha tingene, men jeg reiser mye så pengene kommer godt med. 

Hva er alternativet? Å kaste alt?

Skal jeg måtte bruke masse tid på å gi bort til veldedighet for ting andre har gitt meg? 

Slutt å prøve å spille dum. "Hva er alternativet?" "Skal jeg måtte bruke masse tid på å gi bort til veldedighet for ting andre har gitt meg?". Alternativet er å gi bort, og det tar MYE mindre tid enn å selge. Du VET du gjør dette fordi du er mer  gjerrig og opportunistisk enn de som ga bort.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bor fire timer unna nærmeste veldedige organisasjon som tar imot klær, så ja. 

Du bor fire timer unna en boks som tar i mot klær….?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne har arvet masse barneklær og babyutstyr fra meg. Det er snakk om pent brukt tøy og endel utstyr som babygym, vippestol, ammepute osv.. Det er klær og utstyr til mange tusen kroner. Nå ser jeg at hun selger det hun har arvet fra meg (blant annet) som klespakker og utstyr på Finn og Facebook. 

Jeg synes det blir feil at hun skal tjene penger på klær og utstyr jeg har gitt henne gratis. Dersom hun hadde spurt meg, så hadde jeg heller ønsket at hun skulle gi det til veldedighet, men hun har ikke nevnt at hun ønsker å bli kvitt det. 

Er det rart/smålig av meg å reagere? Hva ville dere gjort i min situasjon? Ville dere solgt ting som dere har arvet av andre, uten å tilby giver å få tingene tilbake først? 

Anonymkode: eaa08...93e

Jeg hadde ikke brydd meg i alle fall, jeg som ga de bort

Anonymkode: a5a4c...124

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som heter skjønn og folkeskikk. Mange her har tydeligvis ikke lært det. Ofte så er det slik at de som gir bort vil skape glede ved å lette et annet persons liv, tidsmessig og økonomisk, og håper denne personen igjen kan glede andre med det. Samfunnet har forandra seg og folk har blitt mer egoistiske - det koster dem tydeligvis personlig å glede andre gratis, og jeg skjønner at det kan være vondt å se for den som ga bort.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke brydd meg, gitt bort er gitt bort, ute av hus, ute av sinn. 

Er det lånt bort eller gitt bort med en klausul, blir er jo saken en annen. 

Anonymkode: 92224...c7b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...