Gå til innhold

Er det OK å selge barneklær og utstyr en har arvet?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

En venninne har arvet masse barneklær og babyutstyr fra meg. Det er snakk om pent brukt tøy og endel utstyr som babygym, vippestol, ammepute osv.. Det er klær og utstyr til mange tusen kroner. Nå ser jeg at hun selger det hun har arvet fra meg (blant annet) som klespakker og utstyr på Finn og Facebook. 

Jeg synes det blir feil at hun skal tjene penger på klær og utstyr jeg har gitt henne gratis. Dersom hun hadde spurt meg, så hadde jeg heller ønsket at hun skulle gi det til veldedighet, men hun har ikke nevnt at hun ønsker å bli kvitt det. 

Er det rart/smålig av meg å reagere? Hva ville dere gjort i min situasjon? Ville dere solgt ting som dere har arvet av andre, uten å tilby giver å få tingene tilbake først? 

Anonymkode: eaa08...93e

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En venninne har arvet masse barneklær og babyutstyr fra meg. Det er snakk om pent brukt tøy og endel utstyr som babygym, vippestol, ammepute osv.. Det er klær og utstyr til mange tusen kroner. Nå ser jeg at hun selger det hun har arvet fra meg (blant annet) som klespakker og utstyr på Finn og Facebook. 

Jeg synes det blir feil at hun skal tjene penger på klær og utstyr jeg har gitt henne gratis. Dersom hun hadde spurt meg, så hadde jeg heller ønsket at hun skulle gi det til veldedighet, men hun har ikke nevnt at hun ønsker å bli kvitt det. 

Er det rart/smålig av meg å reagere? Hva ville dere gjort i min situasjon? Ville dere solgt ting som dere har arvet av andre, uten å tilby giver å få tingene tilbake først? 

Har du gitt det bort, så har du gitt det bort. Smålig oppførsel for all del, men en gave er en gave, og har den forbehold, er det per definisjon et lån.

• Liker 27
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt bort er gitt bort... virker smålig av deg å vurdere å legge føringer I etterkant.

Anonymkode: f99f5...18c

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er litt kinkig. Hun gjør jo som hun vil med ting hun har fått.  Men så er det noe som heter skjønn… jeg hadde ikke solgt arveting. Eventuelt levert det til en gjenbruksbutikk. Og hadde nok også stusset i ditt tilfelle… litt sårt å se tingene etter babyen din til salgs slik når du selv valgte gi det til en venn. 

Anonymkode: 4df51...3d8

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selger alt jeg får, både arver og ting jeg får i julegave.  

Jeg vil jo ikke ha tingene, men jeg reiser mye så pengene kommer godt med. 

Hva er alternativet? Å kaste alt?

Skal jeg måtte bruke masse tid på å gi bort til veldedighet for ting andre har gitt meg? 

Anonymkode: 26aed...581

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gitt det bort så har du gitt det bort. Tåler du ikke at folk gjør som de vil med ting du gir dem så får du la være da. 

Anonymkode: 53ba1...17f

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville spurt giveren om det ville ha det tilbake først. Hvis ikke de vil ha det tilbake ville jeg gitt det videre til noen som trengte det. Har man fått så mye dyrt er det frekt å tjene penger på det.

Anonymkode: a4b36...30a

• Liker 15
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt bort er gitt bort. Da kan de gjøre hva de vil med det, om det er alt fra selge det til å bruke det som filler når man reparerer en bil. 

Anonymkode: 17687...deb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg selger alt jeg får, både arver og ting jeg får i julegave.  

Jeg vil jo ikke ha tingene, men jeg reiser mye så pengene kommer godt med. 

Hva er alternativet? Å kaste alt?

Skal jeg måtte bruke masse tid på å gi bort til veldedighet for ting andre har gitt meg? 

Noen er jo griskere enn andre 

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det samme som deg. Jeg spurte de som gav meg ting om de ville ha det tilbake eller om jeg kunne gi det videre. Å selge det ville blitt helt feil. Men det overrasker meg ikke at noen gjør det.

Anonymkode: 849fb...e0b

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er en uting, og at man bør "pay it forward", så lenge man ikke må velge mellom å ha råd til mat og å selge ting. 

Er det brukendes kan man gi en god tjeneste videre, og det fremstår som gjerrig og kynisk å selge det så lenge man sitter godt i det selv. 

Anonymkode: a34bd...ae7

• Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier; gitt bort så kan man bruke det evt selge det. Men neste gang hvis du ønsker tilbake går det an å kun låne bort. 

Det er dyrt med barn, så det er fint å tenke at man har bidratt at tingene er både brukt og/eller at de får det romsligere økonomisk? 

Anonymkode: e66cf...55c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har arva tøy fra tre forskjellige familier til våre barn. Kun vanlige klær, ikke noe med stor verdi. Når sistemann har vokst ut av det, så kommer det antagelig til å gå ett og annet plagg i en klespakke dersom de fortsatt ser ok ut. Men da snakker vi kanskje 250 kr for 10 plagg, og det har jeg ikke noe dårlig samvittighet for å selge til så lav pris. Hadde det vært ting av større verdi, hadde jeg spurt om de ville ha det i retur. 

Anonymkode: bbffb...c18

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at du reagerer, ts. Er derfor jeg har donert mine barns klær til hjelpeorganisasjoner. Slik at de som trenger klærne får dem :)

Anonymkode: 09283...8f5

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er ferdig med å bruke ting vi har arvet, så spør vi om de vil ha det tilbake. Som regel har de ikke behov for det. Er det klær så har jeg ikke noe problem med å inkludere det i større klespakker som jeg selger. Men når det er utstyr som jeg har fått bekreftet at de ikke vil ha tilbake, så har jeg solgt det og vippset dem summen. Føles feil at jeg skal tjene på det når jeg har fått det gratis.

Anonymkode: 385c9...d51

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne nok ha funnet på å gjøre det😅 Vi har arvet så mye forskjellig fra mange forskjellige folk, i tillegg til gaver fra alle mulige kanter. Så jeg har veldig lite oversikt over hva som kommer fra hvem og i hvilken sammenheng vi fikk det. 
Derfor kunne jeg nok helt fint ha slengt alt sammen ut på finn samlet.

Eneste problemet er at jeg hater å selge brukt, synes det er forbasket mye styr. Så her ender alt opp på Fretex. Men - jeg spørr altså ikke giveren om hva de ønsker at jeg skal gjøre med tingene.

Anonymkode: e7eeb...98f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er hennes tøy når du har gitt det bort, men jeg ville sluttet å gi siden hun ikke trenger tingene.

"Så på Finn at du ikke hadde behov for tingene du fikk av meg, så heretter selger jeg dem selv". 

Anonymkode: 314f4...5c7

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier alltid fra når jeg gir bort arvetøy og ting at enten så gis det videre, eller så vil vi ha det tilbake. 

Når jeg strikker ting til venner og families barn, sier jeg at dersom det blir solgt brukt siden, så vil jeg at pengene blir satt på barnets konto. 

Rydd opp før det blir problem. Synes det er frekt å selge ting man selv har fått. 

Anonymkode: a5409...40a

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Noen er jo griskere enn andre 

Jeg anser ikke meg selv som grisk. Tid er viktig for meg. Jeg prioriterer hva jeg bruker tiden min på. 

Feks ga jeg brudekjolen min til en organisasjon som syr kjortler til dødfødte.  Dette tok 6 måneder å ordne, og kostet rundt 800,- men det var viktig for meg. 

Badekaret til baby som jeg fikk av en venninne, og vasen fra nille jeg fikk av min mor er derimot ikke noe jeg bruker tid på. Jeg bor flere timer unna fretex så kan ikke levere der. På finn får jeg ofte ikke svar på gratis annonser,  eller så dukker ikke personene opp. 

Da ender tingene i søpla. 

Jeg har heller ikke lyst å presse masse greier på mine nærmeste, slik mange gjør med meg. 

Jeg velger derfor å selge ting for en billig penge istedenfor.  

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er nei nei, en kan gi videre men ikke selge

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...