AnonymBruker Skrevet 5. april #1 Del Skrevet 5. april Hei. Jeg, dame, bor sammen med min snart voksne datter. Saken er den at jeg vil flytte ut av den 4 mannsboligen jeg bor i pr nå. Det er selveie og det er en del uenighet mellom seksjonseierne. Jeg orker bare ikke bo der mer. Jeg er på leting etter leilighet i borettslag. Lavblokk. Og ikke 4 mannsbolig. Da renta var lavere kunne man først kjøp seg ny leil.h og deretter selge den man har. Dette lar seg ikke gjøre pr i dag. Min rådgiver i banken sa at det gjorde de ikke lengre. Pga evt treghet i salgsmarkedet og høy rente. Skjønner jo at de fleste ikke makter å betjene 2 lån selv om det evt. ordnes mellomfinansiering Er det noen som har gode tips til meg? Skal jeg tør å selge før jeg vet hvor jeg skal flytte? Anonymkode: c7386...fe7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #2 Del Skrevet 5. april Prøv å få lang overtakelse Anonymkode: cde2c...06f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #3 Del Skrevet 5. april Jeg ville solgt og leid ett sted til jeg fant ny bolig. Anonymkode: fa701...c4c 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #4 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg ville solgt og leid ett sted til jeg fant ny bolig. Anonymkode: fa701...c4c Da må man jo flytte enda en gang til og utleiere vil ha langtidsleiere. Anonymkode: 54c62...6be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #5 Del Skrevet 6. april Meg over og jeg har det samme problemet selv. Anonymkode: 54c62...6be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 6. april #6 Del Skrevet 6. april Få verdivurdering på boligen din, og sjekk hvordan markedet er der du ønsker bo. Hvis du har masse å velge mellom, så er det ganske trygt selge først. Har du derimot knapt noe velge i, så er det risikabelt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #7 Del Skrevet 6. april Hei igjen. Ts her. Tusen takk for svarene. Jeg er i tenkeboksen. Jeg kan få en verdivurdering av leiligheten. Samt snakke om markedet. Hva de kan råde meg til å gjøre. På stedet jeg bor har vi en del "gamle" borettslag som ligger i min prisklasse. Det er grei sirkulering på disse. Men det høres så skummelt ut å først selge også føler jeg meg nesten presset til å bare kjøp "første og beste/verste" leilighet. Jeg kan dessverre ikke velge i nye borettslag der felleskostnadene naturlig nok er veldig høye. Å leie i mellomstadiet var ikke så dum idé, men som nevnt i tråden, hvem leier ut korttids? Hmm! *tenke tenke* Anonymkode: c7386...fe7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sparkling_Pink Skrevet 6. april #8 Del Skrevet 6. april Det stemmer ikke at det bare er langtidsleie. Det er Airbnb og hytter og rom i bofellesskap og noen ganger er det mulig å forhandle frem korttidsleie. I kombinasjon med å leie lager for eiendeler tenker jeg at en kan få til relativt bra med en overgang mellom boliger om en har solgt, men ikke funnet noe nytt helt enda. Jeg tenker det er en fordel å ha orientert seg grundig først og så ha rask fleksibilitet i møte med realitetene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #9 Del Skrevet 7. april Sparkling_Pink skrev (14 timer siden): Det stemmer ikke at det bare er langtidsleie. Det er Airbnb og hytter og rom i bofellesskap og noen ganger er det mulig å forhandle frem korttidsleie. I kombinasjon med å leie lager for eiendeler tenker jeg at en kan få til relativt bra med en overgang mellom boliger om en har solgt, men ikke funnet noe nytt helt enda. Jeg tenker det er en fordel å ha orientert seg grundig først og så ha rask fleksibilitet i møte med realitetene. Ts her, takk for tilbakemeldingen. Dette hjelper meg å se saken fra flere sider. Supert innspill! Anonymkode: c7386...fe7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #10 Del Skrevet 7. april Det første du gjør er å få et par uavhengige meglere til å gi deg prisvurdering. Så tar du kontakt med banken for å høre hva de sier, og om de i det hele tatt lar deg få lov til å kjøpe før du selger. Sier de nei, så er det ikke noe å tenke på. Sier de ja, så ber du om lang overtakelse. I forhold til å leie midlertidig, så kan det jo ta 1 år før du finner noe egnet. Du har både overtakelse på ny bolig, samt oppsigelsestid i leiekontrakt. Det du sørger for er å ikke skrive under på noen leiekontrakt som gjør at du er låst i 1 år. Bare sånn obs, det å bo i lavblokk gir ikke nødvendigvis noen mindre uoverensstemmelser blant beboere/styret. Anonymkode: bd9a0...e11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #11 Del Skrevet 7. april en bekjent her inngikk avtale om leie av en hytte med to soverom, stue, kjøkken osv på en campingplass og det ble faktisk billigere enn å leie leilighet i samme område mellom salg og ny bolig og satte møbler osv på lager i mellomtiden, de bodde der i tre mnd. Anonymkode: 37893...13b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #12 Del Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det første du gjør er å få et par uavhengige meglere til å gi deg prisvurdering. Så tar du kontakt med banken for å høre hva de sier, og om de i det hele tatt lar deg få lov til å kjøpe før du selger. Sier de nei, så er det ikke noe å tenke på. Sier de ja, så ber du om lang overtakelse. I forhold til å leie midlertidig, så kan det jo ta 1 år før du finner noe egnet. Du har både overtakelse på ny bolig, samt oppsigelsestid i leiekontrakt. Det du sørger for er å ikke skrive under på noen leiekontrakt som gjør at du er låst i 1 år. Bare sånn obs, det å bo i lavblokk gir ikke nødvendigvis noen mindre uoverensstemmelser blant beboere/styret. Anonymkode: bd9a0...e11 Ts her. Tusen takk. Liker å motta klar melding. Vet du om jeg får noen "fordeler" ved bruk av megler som er tilknyttet den banken jeg bruker? Hvis ikke, så velger jeg jo megler etter omdømme. Jeg er klar over at å bo i lavblokk ikke betyr at jeg evt. slipper unna uoverensstemmelser med andre beboere/styret. Men da slipper jeg i allefall unna selveid bolig med alt som tilhører det. Anonymkode: c7386...fe7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #13 Del Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Tusen takk. Liker å motta klar melding. Vet du om jeg får noen "fordeler" ved bruk av megler som er tilknyttet den banken jeg bruker? Hvis ikke, så velger jeg jo megler etter omdømme. Jeg er klar over at å bo i lavblokk ikke betyr at jeg evt. slipper unna uoverensstemmelser med andre beboere/styret. Men da slipper jeg i allefall unna selveid bolig med alt som tilhører det. Anonymkode: c7386...fe7 Næh, jeg føler ikke det gir noen tydelige fordeler, annet enn goodwill hos banken. Velg megler som kan vise til gode resultat, har bra prospekt/bilder, og som gir deg en god følelse. Jeg har hatt flere meglere hos meg som jeg visste jeg aldri ville bruke basert på inntrykket de ga av seg selv. Da driter jeg i hvor populære firmaet er, jeg må ha en god følelse. Ser alltid gjennom boligannonser på finn, og luker fort ut de som har dårlige bilder (dårlig lys, dårlige vinkler, etc). Gode bilder og god markedsføring er et must. Anonymkode: bd9a0...e11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #14 Del Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Næh, jeg føler ikke det gir noen tydelige fordeler, annet enn goodwill hos banken. Velg megler som kan vise til gode resultat, har bra prospekt/bilder, og som gir deg en god følelse. Jeg har hatt flere meglere hos meg som jeg visste jeg aldri ville bruke basert på inntrykket de ga av seg selv. Da driter jeg i hvor populære firmaet er, jeg må ha en god følelse. Ser alltid gjennom boligannonser på finn, og luker fort ut de som har dårlige bilder (dårlig lys, dårlige vinkler, etc). Gode bilder og god markedsføring er et must. Anonymkode: bd9a0...e11 Takk takk! Jeg får gjøre undersøkelser, jeg har jo en viss peiling på hvilke meglerfirmaer som virker til å gjøre en bra innsats og jobb. Kjemien bør jo stem til en viss grad også. Anonymkode: c7386...fe7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #15 Del Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Takk takk! Jeg får gjøre undersøkelser, jeg har jo en viss peiling på hvilke meglerfirmaer som virker til å gjøre en bra innsats og jobb. Kjemien bør jo stem til en viss grad også. Anonymkode: c7386...fe7 Meglerfirmaet er ikke så viktig i seg selv, det er megleren som også er viktig. Du kan ha tafatte fjotter som jobber i samme firma som handlekraftige gode selgere. Ta kontakt med megleren direkte, ikke få tilsendt en random fra firmaet. Anonymkode: bd9a0...e11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #16 Del Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Næh, jeg føler ikke det gir noen tydelige fordeler, annet enn goodwill hos banken. Velg megler som kan vise til gode resultat, har bra prospekt/bilder, og som gir deg en god følelse. Jeg har hatt flere meglere hos meg som jeg visste jeg aldri ville bruke basert på inntrykket de ga av seg selv. Da driter jeg i hvor populære firmaet er, jeg må ha en god følelse. Ser alltid gjennom boligannonser på finn, og luker fort ut de som har dårlige bilder (dårlig lys, dårlige vinkler, etc). Gode bilder og god markedsføring er et must. Anonymkode: bd9a0...e11 Det er ikke megleren som tar bildene da… man får jo tilbud om flere fotografer, og noen er bedre enn andre. Anonymkode: b9922...4ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #17 Del Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er ikke megleren som tar bildene da… man får jo tilbud om flere fotografer, og noen er bedre enn andre. Anonymkode: b9922...4ea No shit Meglere bruker ofte faste fotografer, og noen fotografer er bedre enn andre. Det hjelper ikke med gode bilder hvis megleren er elendig. Anonymkode: bd9a0...e11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #18 Del Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Meglerfirmaet er ikke så viktig i seg selv, det er megleren som også er viktig. Du kan ha tafatte fjotter som jobber i samme firma som handlekraftige gode selgere. Ta kontakt med megleren direkte, ikke få tilsendt en random fra firmaet. Anonymkode: bd9a0...e11 Okei, notert! Er det gratis å få en verdivurdering? Anonymkode: c7386...fe7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #19 Del Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Okei, notert! Er det gratis å få en verdivurdering? Anonymkode: c7386...fe7 Det er gratis. Velg ut 2-3 meglere (jeg pleier å luke ut fra annonser/ser bilder av megleren), ring, hør om de kunne tenke seg å komme på befaring, få en vurdering på prisantydning, så ser du også hvem som stiller forberedt og gir pristilbud på selve oppdraget også. Vær klar over at noen ganger er takstmann og selgerforsikring ikke inkl i prisen, lurt å ta med i vurderingen. Så snakker du med banken og formidler forventet pris, og tar det derfra. Kan være at banken krever e-takst, særlig hvis du skal selge først. Er megleren grei så får du dette inkl i prisen ved signering med den megleren. Og du, ikke kjør blindt på den megleren som lover gull og grønne skoger. Noen meglere gir urealistiske forventninger til pris for at du skal signere med dem. Stol litt på magefølelsen Anonymkode: bd9a0...e11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå