Gå til innhold

Far med demens, har pårørende noe å si med tanke på medisinering?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange hobbyeksperter på smertebehandling her. Anbefaler at dere leser linken under om smertetrappen. Dere kan også sjekke NHI, Legemiddelhåndboka og Helsedirektoratet sin veileder/retningslinje for smertebehandling. Fast dosering med paracetamol skal uansett ligge i bunnen (dersom ikke kontraindikasjon), holder ikke det så legger man til noe i TILLEGG. Å gå rett på smerteplaster, som er morfinpreparat, uten paracetamol i bunnen, hos en eldre og dement pasient er hinsides og i strid med faglige retningslinjer. Og gir høy fare for utvikling av delir, dvs forverring av kognitiv svikt. Plaster er også en uting ift tabletter i oppstartsfase fordi hvis man må ta det bort pga bivirkninger sitter det mye lenger i kroppen etter fjerning. Plaster bruker man ved langvarige sterke smerter etter at man er noenlunde stabilisert, eller der det er åpenbart langvarig behov og store svelgeproblemer. Og ja, jeg har helsefaglig utdanning. 

https://sml.snl.no/WHOs_smertetrapp

Anonymkode: d242e...684

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke svar på det du spør om, men forhåpentlig vil mye løse seg når han får plass på langtidsavdeling. Det er kanskje på en skjermet avdeling for personer med demens også? Mine skuldre ble vanvittig mye lettere i det øyeblikk mamma fikk plass på skjermet avdeling. Så mye mer ro og oversikt enn på korttids. De samme folka er der hver gang jeg er på besøk, de kjenner henne etter hvert godt - bedre enn det jeg gjør. Jeg har valgt å stole på de ansatte 100% og at hun får de medisinene hun trenger. Mamma har en historie som fysisk svært frisk og det er hun fremdeles. De gangene hun har fått medisiner har det blitt begrunnet godt, syns jeg. 

Men helt ærlig, den stunden hun hadde på korttidsavdeling var helt ekstremt stressende, både for henne og meg. Mange (men samtidig få!) ansatte, lange korridorer, mange syke gamle. Hun er i tillegg «en vandrer» og forsvant ved en anledning. På skjermet avdeling har de tid og ro, og langt færre beboere å forholde seg til.  

Jeg tenker som du sier at hans «au» i toalettsituasjonen på morgenen handler om noe annet enn smerter, i alle fall slik du legger det frem, ts. Jeg håper for deres del at det åpner seg en plass på langtids raskt!

Anonymkode: 6c38f...8bd

Tusen takk for fint svar :) jeg håper også veldig på en langtidsplass snart! Ønsker oss plass på skjermet avd, av de de ansatte beskriver så tror jeg det er det beste for han. Jeg har egentlig følt meg godt informert før, legen har vært flink å ringe å holde meg oppdatert. Men akkurat dette med plasteret.  Jeg forstår ikke.. ts

Anonymkode: d4b18...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Mange hobbyeksperter på smertebehandling her. Anbefaler at dere leser linken under om smertetrappen. Dere kan også sjekke NHI, Legemiddelhåndboka og Helsedirektoratet sin veileder/retningslinje for smertebehandling. Fast dosering med paracetamol skal uansett ligge i bunnen (dersom ikke kontraindikasjon), holder ikke det så legger man til noe i TILLEGG. Å gå rett på smerteplaster, som er morfinpreparat, uten paracetamol i bunnen, hos en eldre og dement pasient er hinsides og i strid med faglige retningslinjer. Og gir høy fare for utvikling av delir, dvs forverring av kognitiv svikt. Plaster er også en uting ift tabletter i oppstartsfase fordi hvis man må ta det bort pga bivirkninger sitter det mye lenger i kroppen etter fjerning. Plaster bruker man ved langvarige sterke smerter etter at man er noenlunde stabilisert, eller der det er åpenbart langvarig behov og store svelgeproblemer. Og ja, jeg har helsefaglig utdanning. 

Tusen takk for svar:)  jeg har lest om smertetrappen, og syns og det med å gå rett på plaster er helt sykt.. skal be legen fjerne det i morgen og heller sette han på paracet hvis de mener han har vondt .. ts 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vekker ikke pasienter med fremkommen alzheimer som det høres ut som denne mannen har, de er i tillegg to i stell? . Vekkes de for paracet får de ikke til å sove igjen, og levenet starter da to nattevakter ikke kan låse seg til 1 rom i den mest hektiske perioden på morgenen. Om det er en som er rolig og kan vandre litt alene, ta seg en kopp kaffe mens de venter på dagvaktene, så gjøres det men ikke om det er uro,må ha en sammens med seg osv. 

Anonymkode: 15890...84e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Og til demente man ikke får sm.stillende i..fordi de ikke evner å skjønne lenger..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Og til demente man ikke får sm.stillende i..fordi de ikke evner å skjønne lenger..

Pappa tar tabletter helt fint, han har ikke noe problem med å svelge. Ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Man vekker ikke pasienter med fremkommen alzheimer som det høres ut som denne mannen har, de er i tillegg to i stell? . Vekkes de for paracet får de ikke til å sove igjen, og levenet starter da to nattevakter ikke kan låse seg til 1 rom i den mest hektiske perioden på morgenen. Om det er en som er rolig og kan vandre litt alene, ta seg en kopp kaffe mens de venter på dagvaktene, så gjøres det men ikke om det er uro,må ha en sammens med seg osv. 

De er ikke 2 i stell, de steller han alene, men er 2 for å få han til å sette seg på do. Han må ikke ha en hos seg hele tiden.. ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: snakket med legen I dag, de fjernet plasteret, de så det samme som oss, at han ble sløv. Nå står han kun på paracet x3 🙂 ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...