Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De masterne jeg tenker på, er master i folkehelse, master i psykologi eller master i psykologi med fordypning i anvendt helsepsykologi og forebygging.

Hvilken av disse gir best jobbmuligheter? Jeg ønsker i utgangspunktet å jobbe som veileder for personer som sliter med mild til moderat angst, depresjon og stress, men er usikker på om jeg kan det med disse utdanningene, eller om det kun er helsepersonell som er kvalifiserte? 

Hva annet kan man eventuelt jobbe med? Vil gjerne høre fra andre som har studert disse retningene. 

Anonymkode: 1c180...b1a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

dytter

AnonymBruker
Skrevet

følger

Anonymkode: 38fb8...3b1

AnonymBruker
Skrevet

Du vil fort få problemer hvis du har master i psykologi og skal være «veileder» for folk med psykiske lidelser. Coach er nesten bedre, det vet folk er svada uansett. 
I helsevesenet vil du neppe få jobb, siden du ikke er helsepersonell. Annet enn som miljøarbeider, kanskje, men da får du vel ikke uttelling for masteren lønnsmessig? 
Jeg må understreke at jeg ikke har egen erfaring med dette. Men du blir ikke helsepersonell av disse utdanningene, og det mest aktuelle er nok jobber utenfor helsevesenet. Mer teoretisk rettet, ikke pasientrettet. Det er dessverre mange med psykologiutdanning (bachelor/master) som støter på nettopp dette problemet. De ville gjerne vært psykologer, men er ikke det. Ikke er de psykiatriske sykepleiere heller. 

Anonymkode: b86d9...4de

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler at man havner mellom barken og veden med denne utdanningen. Jeg har ikke mulighet til å flytte for å studere psykologi profesjon, og jeg er ikke interessert i sykepleierstudiet. Sosionomutdanning tilbys heller ikke her. 

Jeg synes jo det er litt rart hvis man ikke skal være kvalifisert til å jobbe innen helsevesenet etter en mastergrad i anvendt psykologi. Man har jo mer kompetanse i psykologi enn en psykiatrisk sykepleier. I masteren i anvendt psykologi er det også et emne som går på kommunikasjon, relasjonskompetanse, samtaleferdigheter etc, og dette er jo en grad i anvendt psykologi, så man lærer jo om hvordan teori kan omsettes til praksis. På bachelornivå lærer en blant annet om konsulterende psykologi. Samtidig ser jeg jo at man mangler praksisen som en sykepleier har. Det burde vært mulig å bygge på videre etter en slik master for å jobbe klinisk. Veldig synd at videreutdanninger i psykisk helse krever yrkeserfaring når det kan være vanskelig å få denne yrkeserfaringen med kun bachelor. 

Kanskje jeg bare skal velge en helt annen bachelor, men så er jeg svært interessert i psykologi. Er et vanskelig valg dette.

TS

• Liker 1
Skrevet

Min datter tok master i sosialfag etter dette.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Master i folkehelse så kan du jobbe i mange byråkrat-stillinger.

Anonymkode: 0d272...214

AnonymBruker
Skrevet

Råder deg til å droppe alle psykologi»utdanninger» fra private høyskoler (betal-studier). Om du likevel velger å gå for det må du sjekke at bacheloren kvalifiserer for masterstudium, for det er ikke alle studiesteder som godkjenner bachelorgrader fra private høyskoler. 

Har du ambisjoner om master, sats heller på bachelor ved universitet eller offentlig høyskole. 

Anonymkode: c31a8...f62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Urwa skrev (34 minutter siden):

Min datter tok master i sosialfag etter dette.

Tok hun bachelor i anvendt psykologi? Vil du si noe om hva hun jobber med nå?

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Master i folkehelse så kan du jobbe i mange byråkrat-stillinger.

Anonymkode: 0d272...214

Okei, det er jo en mulighet!

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Råder deg til å droppe alle psykologi»utdanninger» fra private høyskoler (betal-studier). Om du likevel velger å gå for det må du sjekke at bacheloren kvalifiserer for masterstudium, for det er ikke alle studiesteder som godkjenner bachelorgrader fra private høyskoler. 

Har du ambisjoner om master, sats heller på bachelor ved universitet eller offentlig høyskole. 

Anonymkode: c31a8...f62

Bacheloren kvalifiserer for opptak til masterstudium hos de universitetene og høgskolene jeg har spurt.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg føler at man havner mellom barken og veden med denne utdanningen. Jeg har ikke mulighet til å flytte for å studere psykologi profesjon, og jeg er ikke interessert i sykepleierstudiet. Sosionomutdanning tilbys heller ikke her. 

Jeg synes jo det er litt rart hvis man ikke skal være kvalifisert til å jobbe innen helsevesenet etter en mastergrad i anvendt psykologi. Man har jo mer kompetanse i psykologi enn en psykiatrisk sykepleier. I masteren i anvendt psykologi er det også et emne som går på kommunikasjon, relasjonskompetanse, samtaleferdigheter etc, og dette er jo en grad i anvendt psykologi, så man lærer jo om hvordan teori kan omsettes til praksis. På bachelornivå lærer en blant annet om konsulterende psykologi. Samtidig ser jeg jo at man mangler praksisen som en sykepleier har. Det burde vært mulig å bygge på videre etter en slik master for å jobbe klinisk. Veldig synd at videreutdanninger i psykisk helse krever yrkeserfaring når det kan være vanskelig å få denne yrkeserfaringen med kun bachelor. 

Kanskje jeg bare skal velge en helt annen bachelor, men så er jeg svært interessert i psykologi. Er et vanskelig valg dette.

TS

Nei, det er ikke rart i det hele tatt. De private høyskolene slenger på «anvendt» foran navnet på studieprogrammet for at det skal framstå som mer praktisk rettet, men det er det jo ikke. Det er forskningsrettet. Ikke noe galt med det, hvis den er forskerveien eller den teoretiske veien man vil gå. Men det blir galt hvis det man ønsker er å jobbe klinisk, for man har ikke en klinisk utdanning. Se på emnene på sykepleierutdanningen, og videreutdanning innen psykiatri, så ser du. Bare for å ta eksempelet ditt med psykiatrisk sykepleier. 
Jeg har selv en profesjonsutdanning (ikke lege/sykepleier), og jeg underviser på et studieprogram som er innen samme fagområde, men som ikke er et profesjonsstudium. Det er noe helt annet. Men det er vanskelig å forstå det hvis man ikke har gått et profesjonsstudium selv. Jeg har sett det på ledelsen også: De startet opp et nytt profesjonsstudium. Tenkte det måtte være lettjente penger, sikkert, halvparten av tiden var jo praksis, så de trengte ikke komme opp med 180 studiepoeng med emner, bare 90. All praksisoppfølgingen kom nok som et sjokk, for ikke å snakke om alle kravene som slo inn for å kunne få autorisasjon, noe som også innebar at de ikke bestemte studieplanen selv (dvs de kunne ikke bare spare penger gjennom å fjerne et emne og erstatte det med et fellesemne med 200 studenter…). 
Psykologforeningen har null insentiv for å skape flere veier inn i yrket sitt, for da vil eksklusiviteten og lønna gå ned. Se bare hvordan de har kjempet med nebb og klør mot personer med utdanning fra EU. Så den masteren kan du se langt etter. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Bacheloren kvalifiserer for opptak til masterstudium hos de universitetene og høgskolene jeg har spurt.

TS

Joda, den gjør det, men ikke til en master som går i klinisk retning, som er det du ønsker. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om en som er teamleder for et FACT team som har anvendt psykologi bachelor og folkehelse master.

En med anvendt psykologi som jobber som rådgiver i kommune innen psykiskhelse.

Og en med en annen 3 årig psykologi utdanning som er veileder i ungdomteam hos NAV.

Jobber får en, også helsepersonell stillinger! En trenger ikke sykepleier eller annen helsefag utdanning for å regnes som helsepersonell. Erfaringskonsulenter feks er også helsepersonell, enda de ikke nødvendigvis har utdanning overhodet.

Lykke til, ts. Jeg ville anbefalt folkehelse eller noen innen medborgerskap/samhandling.

Anonymkode: d4676...97e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Joda, den gjør det, men ikke til en master som går i klinisk retning, som er det du ønsker. 

Man kvalifiserer blant annet for master i psykisk helsearbeid, men da må man altså ha yrkeserfaring etter bacheloren.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg vet om en som er teamleder for et FACT team som har anvendt psykologi bachelor og folkehelse master.

En med anvendt psykologi som jobber som rådgiver i kommune innen psykiskhelse.

Og en med en annen 3 årig psykologi utdanning som er veileder i ungdomteam hos NAV.

Jobber får en, også helsepersonell stillinger! En trenger ikke sykepleier eller annen helsefag utdanning for å regnes som helsepersonell. Erfaringskonsulenter feks er også helsepersonell, enda de ikke nødvendigvis har utdanning overhodet.

Lykke til, ts. Jeg ville anbefalt folkehelse eller noen innen medborgerskap/samhandling.

Takk for det! Dette var litt oppløftende lesning. Den du kjenner som er rådgiver innen psykisk helse, studerte vedkommende anvendt psykologi både på bachelor- og masternivå?

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for det! Dette var litt oppløftende lesning. Den du kjenner som er rådgiver innen psykisk helse, studerte vedkommende anvendt psykologi både på bachelor- og masternivå?

TS

Jeg mener det kun er en bachelor med  videreutdanning innen kognitiv terapi (30stp) hun har. Kan spørre på jobb i morgen :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg mener det kun er en bachelor med  videreutdanning innen kognitiv terapi (30stp) hun har. Kan spørre på jobb i morgen :)

Ja, det ville vært supert! Tusen takk 😊 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det er stort behov for kunnskap om helsepsykologi, så den bør absolutt vurderes. Du blir aktuell for mange stillinger innen helse og departement, alt som ikke krever at du må kunne jobbe klinisk (med behandling).

Anonymkode: 57f41...825

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fatter ikke hvorfor folk velger å ta en slik tulleutdanning. Det er ikke verdt papiret det er skrevet på. Enten så går man for profesjon, eller så går man for en bachelor i sykepleie, vernepleie eller sosialt arbeid. 

Anonymkode: 118f1...a18

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...