Gå til innhold

Kan man ta ulønnet permisjon sammen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Samboeren min og jeg er blitt gravide, og er glade. Vi forsøker å forstå permisjonsregler, men klarer ikke noe sted å finne ut om det er mulig å ta ut ulønnet permisjon sammen, altså både far og mor samtidig, etter endt foreldrepengeperiode?

Mer enn at det er mulig, har vi rett til det? Eller kan arbeidsgiver nekte en av oss, på en måte? 

I alt jeg leser forstår jeg at "man" har krav på ulønnet permisjon umiddelbart etter endt foreldrepengeperiode, men alle eksempler er kun med én forelder uten at det spesifiseres en begrensning. 

Dersom dette er mulig ønsker vi å spare opp penger og bo noen måneder i utlandet for en rimelig penge, for opplevelsen, når barnet er rundt ett år. Ønsker gjerne å vite nå med tanke på jobb og sparing!

Alt dette gitt alt er ok med barnet og oss, så klart. Håper noen her har erfaring eller svar! 

Anonymkode: 34d7f...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg leser loven som at begge har lik rettighet, og at det ikke er noen krav til hva den andre forelder driver med eller at om en bruker det en har krav på så mister den andre rettigheten.

Det er også høyst usannsynlig at jobben spør hva mannen eller kona skal gjøre når man søker ulønnet. Og de har ingen måte å sjekke på heller.

Anonymkode: f4794...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo heller ikke noe i veien for at en av dere tar ulønnet tidligere, når som helst etter de første 6 ukene kan dere pause lønnet permisjon og ta ulønnet istedet. Vet ikke om det er regler for mor men vet far kan ta permisjon når han vil frem til barnet blir 3 år. Sikkert likt for mor ut over de 6 ukene? Så har en av dere ulønnet og den andre lønnet permisjon når dere reiser :) Men sånn lovmessig tror jeg ikke det er noen hindringer for at begge tar ulønnet. Personlig ville jeg likt tryggheten at en av oss hadde vært i lønnet permisjon med helt sikkert rett på sykepenger og alt det der. Men vet at det sies man har like rettigheter i ulønnet om man har en fast dato man skal tilbake på jobb.

Anonymkode: f4794...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Samboeren min og jeg er blitt gravide, og er glade. Vi forsøker å forstå permisjonsregler, men klarer ikke noe sted å finne ut om det er mulig å ta ut ulønnet permisjon sammen, altså både far og mor samtidig, etter endt foreldrepengeperiode?

Mer enn at det er mulig, har vi rett til det? Eller kan arbeidsgiver nekte en av oss, på en måte? 

I alt jeg leser forstår jeg at "man" har krav på ulønnet permisjon umiddelbart etter endt foreldrepengeperiode, men alle eksempler er kun med én forelder uten at det spesifiseres en begrensning. 

Dersom dette er mulig ønsker vi å spare opp penger og bo noen måneder i utlandet for en rimelig penge, for opplevelsen, når barnet er rundt ett år. Ønsker gjerne å vite nå med tanke på jobb og sparing!

Alt dette gitt alt er ok med barnet og oss, så klart. Håper noen her har erfaring eller svar! 

Anonymkode: 34d7f...549

IMG_8063.jpeg.e5261d491f55bbf98cb554430d042168.jpegMen hvis den ulønnete permisjonen varer mer enn 4 uker, har du ikke rett på sykepenger i løpet av de 4 første ukene tilbake på jobb etter endt permisjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...