Gå til innhold

Skjønner ikke hvordan folk får til det med bolig

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

ikke lurt å droppe treningssenter, det betaler for seg selv i lengden.

Anonymkode: aa0ac...520

Man trenger ikke treningssenter for å trene.

Anonymkode: 2de5b...8bd

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

5000 i egenkapital? Hvordan går det an å ha så lite hvis du har spart i mer enn 1 mnd??

Anonymkode: 3d6f2...8af

TS her, mente 500 k, burde sikkert bare skrive 500 000 😅

Anonymkode: 0b18b...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man trenger ikke treningssenter for å trene.

Det blir mer effektivt, spesielt om vinteren. Med mindre du har plass til mye utstyr hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde lite egenkapital og var over tretti da vi kom oss inn i boligmarkedet. En liten og slitt toroms, uten uteplass i solen, uten vedovn, uten noe av det vi hadde på ønskelista vår.

Men vi bodde der i noen år, pusset opp og solgte med fortjeneste. Slik har vi gjort det med neste leilighet også. Og nå sitter vi endelig i drømmeboligen.

Mange skal ha helt nyoppusset og stor plass når de skal kjøpe seg noe. Noe som gjør at mange ikke kommer seg inn på markedet, selv om det er mulig. 

Spar og fir på kravene.

Anonymkode: 00c73...d6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her, mente 500 k, burde sikkert bare skrive 500 000 😅

Du mangler veldig mye informasjon i posten din, det blir helt umulig å gi deg råd når vi ikke vet noe om situasjonen din. Hva er leien?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke har (flere) barn burde dere klare å spare MYR mer i måneden enn 3k. På tide å gå gjennom utgiftene. Dere må regne med å prioritere = kutte ting dere ikke har lyst til å kutte. 

Anonymkode: e757a...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvor får du 100.000 fra? 

Anonymkode: e73f1...99c

Når du legger sammen inntekta til TS og mannen får man ei årslønn på 1 og en kvart mill. (700k pluss 550k)
Dette blir 104k pr mnd før skatt.
Så er har nok 99c rundet litt av for å gjøre det enkelt.

Og jeg er helt enig. 100k før skatt og man klarer bare å spare 3k pr mnd?
Dem må gå gjennom forbruket sitt.

Jeg har 30k utbetalt.
Har boliglån på 1,1 og bil helt alene.
Jeg fullforsikrer alt og har mer penger til overs en hva dem klarer med 60-70k. (jeg sparer 4k pr mnd etter å ha betalt forsikring, strøm, lån, kommunale avgifter, mat, diesel og reise til utlandet 1 gang pr år)

Mange utgifter øker ikke om man er 2.
Faktisk er mat billigere, bolig billigere og ofte transport billigere, samme strøm (ja man bruker mer, men ikke dobbelt så mye) og internett siden man er 2 om dette og kan utnytte tilbud bedre.

Anonymkode: a485b...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, vi eier nå bolig men på bygda, har to barn med sine utgifter, men ønsker nå å kjøpe (etterhvert) i området jeg er fra. Etter salg av bolig sitter vi nok igjen med 400-500 k i EK. Det skal sies at vi har levd på kun på en lønning i over ett år nå, så tror faktisk at 3000 i måneden var en underdrivelse da vi ikke helt har kommet opp i vater enda. Jeg både betaler litt ned på boliglån, samt noe i fond (selv om det er stressende for tiden). Men jeg takker for alle svar, jeg innser det bare er å spare videre og ikke gi seg. Vi har ingen ferier, kjøper egentlig aldri nye klær nesten, men vet vi kan spare inn noen tusen på mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skjønner ikke at folk fra familier uten penger klarer å komme seg på boligmarkedet uten å være 30-40 pluss. Jeg kunne kjøpt meg 3 store eneboliger på landet for huset mitt på Oslo vest, men nå er det også noen arvede penger her. Hadde så vidt klart å kjøpe meg en enebolig på bygda om jeg ikke hadde arvet. 

Anonymkode: 71b37...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere virkelig vil kunne kjøpe en bolig må dere omprioritere kraftig, TS. Hvor mye har dere i leie nå, og kan dere flytte til noe mindre? Selv noen tusenlapper ekstra gjør en stor forskjell. Litt ut klær, ferie, luksusmat, spise ute, café, teater, kino, dyre hobbyer. Så har dere nok råd skal du se. 1,2-1,3 i inntekt er vel minst 70000 i mnd utbetalt. 20000 i leie og sifo = 20000 for to voksne. Hva gjør dere med resten av pengene deres?

Anonymkode: 83dc6...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

TS her, vi eier nå bolig men på bygda, har to barn med sine utgifter, men ønsker nå å kjøpe (etterhvert) i området jeg er fra. Etter salg av bolig sitter vi nok igjen med 400-500 k i EK. Det skal sies at vi har levd på kun på en lønning i over ett år nå, så tror faktisk at 3000 i måneden var en underdrivelse da vi ikke helt har kommet opp i vater enda. Jeg både betaler litt ned på boliglån, samt noe i fond (selv om det er stressende for tiden). Men jeg takker for alle svar, jeg innser det bare er å spare videre og ikke gi seg. Vi har ingen ferier, kjøper egentlig aldri nye klær nesten, men vet vi kan spare inn noen tusen på mat. 

Dette forandrer jo absolutt alle forutsetninger for det du skriver i HI..... 

Da blir svaret: folk klarer kjøpe boliger sentrumsnært fordi de har hatt to stabile inntekter, og ikke måtte leve fire personer på en inntekt... Det er ingen som klarer spare mye når de må brøfø en hel familie på en inntekt. 
De som kan kjøpe familieboliger i Lillestrøm har hatt stabile inntekter over tid, og bodd og jobbet seg oppover. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortsatte bare å leve som studenter en periode etter endte studier. Delte et rom i et kollektiv. Ingen utenlandsturer, besøkte foreldre eller lånte hytter i ferier. Ingen abonnement. Sparsommelig når det kom til mat. Føltes jo ikke som noe offer når vi allerede hadde levd slik i fem år, og mange av vennene våre var studenter. Sparte 4/5 av netto lønn. 

Vi hadde også spart fra sommerjobbing, pengegaver, selv konfirmasjonspenger. 

Så startet vi slik enkelte andre beskriver. En rimelig, ikke alt for sentral, treroms. Oppussing og smarte valg. God fortjeneste ved salg. Helt til vi satt på drømmeboligen. 

Anonymkode: 20a13...79c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange har veldig mye stolthet i det å kjøpe bolig og at veldig mange ikke innrømmer at de har fått hjelp/hvor mye hjelp.

Her jeg bor så har Sparebank1 foredrag om personlig økonomi. Jeg syns dette har vært veldig lønnsomt. Det er også alltid mulig å booke møte med banken. Vi gjorde det lenge før det var aktuelt for oss å kjøpe. Da fikk vi vite litt mer om mulighetene vi hadde.

Hadde meldt meg inn i div økonomigrupper og fulgt økonomi influencere. Da tenker jeg på eks pengesnakkerne.

Anonymkode: aee47...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tror mange har veldig mye stolthet i det å kjøpe bolig og at veldig mange ikke innrømmer at de har fått hjelp/hvor mye hjelp.

Her jeg bor så har Sparebank1 foredrag om personlig økonomi. Jeg syns dette har vært veldig lønnsomt. Det er også alltid mulig å booke møte med banken. Vi gjorde det lenge før det var aktuelt for oss å kjøpe. Da fikk vi vite litt mer om mulighetene vi hadde.

Hadde meldt meg inn i div økonomigrupper og fulgt økonomi influencere. Da tenker jeg på eks pengesnakkerne.

Anonymkode: aee47...03e

Jeg tror jeg hadde visst det om de hadde overført penger, jo 😂

De lærte meg mye om økonomi og sparing, verdien av hard jobbing, heiet på gode karakterer, og alt slikt. Så du kan jo slik sett si at jeg fikk hjelp til boliglån på en måte du aldri fikk hjemmefra. Men jeg flyttet ut på hybel 18 år gammel, og levde derfra på stipend, lån og sommerjobber.

Anonymkode: 20a13...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøpte første bolig i 2008 med min daværende kjæreste. Jeg hadde ingen egenkapital, men fast jobb. Han hadde litt egenkapital, men var student. Så vi hadde ikke fått lån uten hans EK eller min jobb, så sånn sett hjalp vi hverandre litt 😊 Fikk ikke hjelp av foreldre, men det var jo noe enklere den gangen uansett. 

Det er fortsatt vanskelig da, nå er jeg alene med et barn og selv om jeg har mer enn nok egenkapital og okei lønn, så drar barnet ned summen jeg kan låne. Men har bolig da, den er bare litt liten 😅

Anonymkode: abb69...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 17.11):

men om dere har levd på 1 inntekt og har nå økt på med 2 inntekter så gir jo det veldig gode muligheter til å spare , i teorien kan dere da spare en hel inntekt ekstra nå.

Veldig få som får til å spare mye med 1 inntekt på 2 voksne og 2 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 10:11 PM):

Nå har jeg en ok godt betalt jobb (700 k), mannen har i dag ca 550k. Likevel, det er vanskelig å spare mer enn 3000 i måneden. 

Det skjønner jeg ikke helt.
Bortsett fra hvis du leier et herskapshus og spiser ute hver dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Cartman skrev (På 6.4.2025 den 10.14):

Hva er galt med å kjøpe en leilighet på bygda? Jeg gjorde det og den leiligheten har vært en svært god investering. Leiligheten er råflott og forholdsvis billig med tanke på løpende kostnader som strøm, kommunale avgifter osv. 

Folk er rike grunnet arv/familie. Kommer man fra en velstående familie, så får man et bedre utgangspunkt i livet. I mitt tilfelle har jeg en god privatøkonomi grunnet min fars yrkeskarriere. Vi står alle på skuldrene av tidligere generasjoner. 

Snakk for deg selv. Arven etter min alkoholiserte far var det bare å brenne på bålet. Og arven etter moren min ble det knapt ti tusen kroner ut av. Ti tusen kroner som måtte deles på tre. 

Vi er tre søsken. Eier hus alle tre. Og skal love deg at vi har jobbet hardt for det. har krevd en del svette og tårer. Men er glad for at jeg har snudd på hver krone for å få det til. 

Anonymkode: 1f853...4fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...