Gå til innhold

Skjønner ikke hvordan folk får til det med bolig

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hva er galt med å kjøpe en leilighet på bygda? Jeg gjorde det og den leiligheten har vært en svært god investering. Leiligheten er råflott og forholdsvis billig med tanke på løpende kostnader som strøm, kommunale avgifter osv. 

Folk er rike grunnet arv/familie. Kommer man fra en velstående familie, så får man et bedre utgangspunkt i livet. I mitt tilfelle har jeg en god privatøkonomi grunnet min fars yrkeskarriere. Vi står alle på skuldrene av tidligere generasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sparing er en livsstil man må leve! Dere må gå inn for å spare der dere kan. Det blir noen kjipe år, men sånn må det bare bli. Ønsk dere penger i bursdagsgaver og julegaver. 

Anonymkode: 3e945...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 20.38):

Hva med oss som er født syke da?

Anonymkode: 0c74f...b03

Ekspander  

Dere er fucked, men husbanken har noen ordninger ta kontakt med kommunen!

Anonymkode: 1a48d...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere bør se på utgiftene deres. Her bør det absolutt være rom for å spare mer.

Anonymkode: ff015...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 20.38):

Hva med oss som er født syke da?

Anonymkode: 0c74f...b03

Ekspander  

Hadde bsu da jeg var ungdom. Ble syk i 11 års alder. Ble ung ufør. Jeg eier hus og bil og har ikke lån. 
Så du kan klare det hvis du ikke bor i Oslo. 
sparer 10000 i mnd. 

Så kan man handle på tilbud og lage mat som man kan fryse. 
Så istedenfor å kjøpe så legger du pengene til side. 

Anonymkode: 6731d...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres ut som at dere har ganske høyt forbruk? Dere kan absolutt ha mulighet til å spare mer. Ikke gøy, men gleden er stor ved kjøp av ønsket bolig. Vi har bygget oss opp i boligmarkedet i Oslo, ingen arv, og jeg begynte å spare veldig sent fordi jeg leide bolig lenge og tok en lang utdannelse, og deretter var det prosjektbaserte jobber noen år som ikke ga lån.  Nå som 50-åring har vi drømmebolig, stor hage og hytte. Det har kommet de siste 10 årene. Er egentlig ikke så opptatt av det materielle, men må jo si at livskvaliteten i enebolig er langt høyere enn i leilighet for min del. 

Anonymkode: e92a7...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 20.11):

Jeg klarer ikke forstå hvordan så mange er så rike, har så mye penger. Jeg er fra Lillestrøm, men når jeg tittet på boliger i området der eller i omegn, så virker det jo helt håpløst. Jeg har 4-5 k i EK, begynte å spare for sent og er nå 30 år, men jeg klarer ikke forstå hvordan det går opp for folk. Nå har jeg en ok godt betalt jobb (700 k), mannen har i dag ca 550k. Likevel, det er vanskelig å spare mer enn 3000 i måneden. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, kanskje jeg bare må ta meg til takke med å bo mer landlig, selv om det kanskje ikke er drømme situasjonen. Har ingen hjelp og har ikke hatt så mye rådgivning mtp økonomi, så først i sent 20 årene jeg forstod dette med sparing etc. 

Anonymkode: 0b18b...98b

Ekspander  

Hvis dere ikke klarer å spare mer enn 3000 på de to lønningene uten å ha et boliglån, sløser dere veeeldig, stram inn på sløsingen så klarer dere fint å spare ene lønningen

Anonymkode: a4a6b...45c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gode foreldre bør lære barna sine å spare fra de er 15 - 16 år og har litt jobb i helger og ferier. Viktig at barna lærer at man må forsake noe for å få det de ønsker seg. Ungdommer som ikke lærer dette, drar desverre med seg et økonomisk handicap videre i livet.

Anonymkode: 461cf...507

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 000 inn i måneden, og dere klarer bare spare usle 3000 kr?!? Hvordan er det mulig å sløse bort nesten 100 000 kroner på tull hver måned? Her er det virkelig rom for å kutte overalt i forbruk, og spare kanskje ti ganger så mye - hver måned!

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tjener 700 000 / 40k utbetalt og klarer fint å spare 15 000 i måneden

Anonymkode: fe6d4...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg klarer ikke forstå hvordan så mange er så rike, har så mye penger. Jeg er fra Lillestrøm, men når jeg tittet på boliger i området der eller i omegn, så virker det jo helt håpløst.

Ekspander  

Boligprisene i Lillestrøm er generelt høyere enn gjennomsnittet for Norge, 

I Lillestrøm kommune ligger kvadratmeterprisen ofte over landsgjennomsnittet, spesielt for leiligheter og sentrale boliger. Per tidlig 2025 viser statistikk fra Eiendom Norge at gjennomsnittlig kvadratmeterpris for boliger i Norge ligger på omtrent 50 000–55 000 kroner, avhengig av boligtype og område. I Lillestrøm, derimot, kan kvadratmeterprisen for leiligheter i sentrale strøk nærme seg 60 000–70 000 kroner eller mer, særlig for nye prosjekter. For eksempel har enkelte prosjekter i Lillestrøm sentrum hatt kvadratmeterpriser opp mot 75 000 kroner, betydelig høyere enn mange andre steder i landet. Samtidig er nybyggingstakten begrenset, noe som holder prisene høye.

I distriktskommuner kan kvadratmeterprisen ligge så lavt som 20 000–30 000 kroner, noe som gjør Lillestrøm opptil dobbelt så dyrt eller mer i enkelte tilfeller.

Kort sagt: Å kjøpe bolig i Lillestrøm er betydelig dyrere enn gjennomsnittet i Norge. Prisforskjellen reflekterer beliggenhet og etterspørsel, og gjør det til et kostbart, men attraktivt alternativ for mange.

Min klare anbefaling til en med ditt økonomiske utgangspunkt, er å se seg ut andre steder en Lillestrøm for førstegangskjøp.

Anonymkode: 8daf9...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke forstå hvordan så mange er så rike, har så mye penger. Jeg er fra Lillestrøm, men når jeg tittet på boliger i området der eller i omegn, så virker det jo helt håpløst. Jeg har 4-5 k i EK, begynte å spare for sent og er nå 30 år, men jeg klarer ikke forstå hvordan det går opp for folk. Nå har jeg en ok godt betalt jobb (700 k), mannen har i dag ca 550k. Likevel, det er vanskelig å spare mer enn 3000 i måneden. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, kanskje jeg bare må ta meg til takke med å bo mer landlig, selv om det kanskje ikke er drømme situasjonen. Har ingen hjelp og har ikke hatt så mye rådgivning mtp økonomi, så først i sent 20 årene jeg forstod dette med sparing etc. 

Ekspander  

Folk flest som eier bolig er ikke rike. Greia er jo at folk har det så travelt med å kjøpe bolig at de forventer å være boligeiere tidlig i 20-åra, helst mens de fortsatt er studenter. De spinker og sparer fra de er konfirmanter og forventer å være gjeldfrie før de er 30.

Vi kjøpte ikke før vi var i 40-årene. Jeg har aldri spart aggressivt, og har prioritert reiser og opplevelser i hele 20-årene og 30-årene. Sparekontoen (dvs fond) har økt jevnt og trutt helt siden jeg begynte å jobbe.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Million skrev (På 6.4.2025 den 8.36):

100 000 inn i måneden, og dere klarer bare spare usle 3000 kr?!? Hvordan er det mulig å sløse bort nesten 100 000 kroner på tull hver måned? Her er det virkelig rom for å kutte overalt i forbruk, og spare kanskje ti ganger så mye - hver måned!

Ekspander  

Hvor får du 100.000 fra? 

Anonymkode: e73f1...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Veldig mange har tjent enorme pengesummer på boligbytter/boligsalg. De på bygdene har tjent desidert minst da prisene har gått minst opp der, men i sentrale og populære strøk så har jo boliger gått opp 1000 % i verdi på 50 år. Min bror kjøpte bolig i Oslo i 2010 for 6 mill som han nå 15 år senere solgte for 14 mill. Vipps så hadde han 14 mill i egenkapital. Mens jeg, som kjøpte hus langt ute på bygda til 6 mill for 10 år siden, fremdeles har et hus som er verdt 6 mill...

Noen er rett og slett bare mye smartere enn andre...

Anonymkode: f4ec4...bbc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspander  

om dere ikke klarer spare mer enn 3000 i mnd med de inntektene må dere seriøst gå gjennom forbruket.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jeg en ok godt betalt jobb (700 k), mannen har i dag ca 550k. Likevel, det er vanskelig å spare mer enn 3000 i måneden.

Ekspander  

Har du skrevet budsjett? Hvor mye betaler dere i leie? Bil? Dere burde ha latterlig mye penger til overs hvis dere bor sammen.

Anonymkode: aa0ac...520

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 14.29):

Hvor får du 100.000 fra? 

Anonymkode: e73f1...99c

Ekspander  

Beklager, det var brutto inn i husholdningen. 550 k på den ene  og 700 k på den andre, blir 1.250.000 i året. 

Så ja, det burde definitivt la seg gjøre å spare en hel del mer enn usle 3000 i mnd på en sånn inntekt! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 7.55):

Vi leide med svært lav standard i to år og sparte alt vi klarte. Da droppet vi selvsagt å spise ute, brukte ikke penger på treningssenter, rimeligste mobilabonnementet, kun nye klær om det var tvingende nødvendig og da rimeligste alternativ etc. Slik klarte vi å få nok egenkapital. 

Anonymkode: 24316...811

Ekspander  

ikke lurt å droppe treningssenter, det betaler for seg selv i lengden.

Anonymkode: aa0ac...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 20.59):

Hvis dere har 1,25 millioner i inntekt, dvs. 104.000 i måneden før skatt, og ikke sparer mer enn 3000 i mnd, så har dere veldig gode muligheter til å kutte ned på unødvendig pengebruk.

Anonymkode: 69162...7bd

Ekspander  

Det kan godt være at de har det, men som to voksne med ett barn i en storby er det så vidt den samme lønna rekker for oss i hvert fall. Vi eier heldigvis bolig, men har ikke sjanse til å kjøpe noe annet enn leilighet før vi går opp i lønn. Enebolig vil vi aldri få råd til så raskt som prisene stiger.

1,2 mill i samlet inntekt på to voksne i en stor by er lite i 2025, i hvert fall når man har 2x studielån som skal betales og som trekkes fra lånerammen.

Anonymkode: dc7eb...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 5.52):

Grunnen til at mange av oss har romslig økonomi er flaks. Mange av oss som kom inn på boligmarkedet før 2002ish har nedbetalt bolig eller svært lite gjeld men enormt med ek pga prisveksten i denne perioden. Når våre barn skal ut på boligmarkedet har vi derfor plenty å hjelpe med selv om vi aldri har hatt mye mer enn gjennomsnittlig inntekt. I tillegg kommer arv fra våre foreldre igjen. Gen X sitter ganske pent i det økonomisk uten at vi har gjort så veldig mye for det. 

Anonymkode: af847...b82

Ekspander  

Vi har 2 hus,skal selge det ene som vi har hatt utleie på siden 2007,da blir vi kvitt begge lånene.skal ta opp da nytt lån for å pusse opp det huset vi bor i.venter på takst i neste uke,så blir spennende å se.Da vi kjøpte 1 hus så var det nok å ha 1000 på bsu og til egenkapital, reglene endret seg i 2009 tror jeg.

Endret av Tears in heaven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...