Gå til innhold

Skjønner ikke hvordan folk får til det med bolig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke forstå hvordan så mange er så rike, har så mye penger. Jeg er fra Lillestrøm, men når jeg tittet på boliger i området der eller i omegn, så virker det jo helt håpløst. Jeg har 4-5 k i EK, begynte å spare for sent og er nå 30 år, men jeg klarer ikke forstå hvordan det går opp for folk. Nå har jeg en ok godt betalt jobb (700 k), mannen har i dag ca 550k. Likevel, det er vanskelig å spare mer enn 3000 i måneden. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, kanskje jeg bare må ta meg til takke med å bo mer landlig, selv om det kanskje ikke er drømme situasjonen. Har ingen hjelp og har ikke hatt så mye rådgivning mtp økonomi, så først i sent 20 årene jeg forstod dette med sparing etc. 

Anonymkode: 0b18b...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spar på skatten, sett av feriepengene, jobb overtid, shoppestopp, spis mer knekkebrød og havregryn.

Anonymkode: c42ba...8bf

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å spare til bolig da jeg var 16 år. Ok dette er noen år siden, men min datter begynte å spare så fort hun fikk jobb hun også, og er 20 år og har samme egenkapital som deg om du mener 400000 kr. 

Prioriteringer! 

Anonymkode: 9ba39...4a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg begynte å spare til bolig da jeg var 16 år. Ok dette er noen år siden, men min datter begynte å spare så fort hun fikk jobb hun også, og er 20 år og har samme egenkapital som deg om du mener 400000 kr. 

Prioriteringer! 

Anonymkode: 9ba39...4a0

Hva med oss som er født syke da?

Anonymkode: 0c74f...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok bare spare. Kjøpte ikke før jeg var 39 år fordi jeg begynte å spare senere i livet og fikk heller ikke hjelp. Men uansett når du kjøper så er det aldri for sent 🙂

Anonymkode: 1493e...011

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med oss som er født syke da?

Anonymkode: 0c74f...b03

Kjenner flere uføre som har spart opp til og kjøpt egen bolig. Også unge uføre som aldri har vært i jobb.

Anonymkode: d20b4...95d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5000 i egenkapital? Hvordan går det an å ha så lite hvis du har spart i mer enn 1 mnd??

Anonymkode: 3d6f2...8af

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg klarer ikke forstå hvordan så mange er så rike, har så mye penger. Jeg er fra Lillestrøm, men når jeg tittet på boliger i området der eller i omegn, så virker det jo helt håpløst. Jeg har 4-5 k i EK, begynte å spare for sent og er nå 30 år, men jeg klarer ikke forstå hvordan det går opp for folk. Nå har jeg en ok godt betalt jobb (700 k), mannen har i dag ca 550k. Likevel, det er vanskelig å spare mer enn 3000 i måneden. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, kanskje jeg bare må ta meg til takke med å bo mer landlig, selv om det kanskje ikke er drømme situasjonen. Har ingen hjelp og har ikke hatt så mye rådgivning mtp økonomi, så først i sent 20 årene jeg forstod dette med sparing etc. 

Jeg var 35 før jeg fikk råd til en liten leilighet. Man må bare belage seg på å spare noen år, men du er jo godt i gang! 

Anonymkode: 2f409...584

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

5000 i egenkapital? Hvordan går det an å ha så lite hvis du har spart i mer enn 1 mnd??

Anonymkode: 3d6f2...8af

Hun/han mener nok 400-500 000 mtp at det blir spart ca 3000/mnd

Anonymkode: 2f409...584

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør kunne spare mer. Dere bør gjennomgå budsjettet på nyty

Anonymkode: 66e4e...b2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte ikke å spare til egenkapital før jeg var 30. Kjøpte første bolig da jeg var 34. Kjøpte bolig alene i Oslo når jeg var 36. 

Det klarte jeg fordi jeg flytta til Finnmark og jobba masse noen år 😅

Man må muligens tenke litt utradisjonelt, så klarer man det. 

Anonymkode: 57ffb...583

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har 1,25 millioner i inntekt, dvs. 104.000 i måneden før skatt, og ikke sparer mer enn 3000 i mnd, så har dere veldig gode muligheter til å kutte ned på unødvendig pengebruk.

Anonymkode: 69162...7bd

• Liker 20
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare for meg selv. Jeg kommer ikke fra en rik familie, så jeg var vant med at jeg ikke kunne få det jeg hadde lyst på, selv om jeg i teorien hadde noen kroner på kontoen. Jeg jobbet ved siden av studiene og levde veldig sparsommelig, så jeg klarte å spare opp nok egenkapital i begynnelsen av 20-årene. Jeg gikk aldri ut og verken drakk eller spiste ute, unnet meg et besøk på kinarestaurant en gang i halvåret. Jeg kunne nok levd litt mer, men jeg hører også at venner/bekjente fra studietiden flere år senere klaget på at det var så vanskelig å komme inn på boligmarkedet, men de brukte jo også opp alle pengene på moro og gøy gjennom hele 20-årene. 

Basert på inntekten din, TS, burde du klart å spare MYE mer per måned. Du har nok en del dyre vaner. 

Anonymkode: 217db...629

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Banker er villige til å inngå lån hvis du for eksempel ser etter et hus med utleie eller praktikant del. Men jeg tenker at i deres tilfelle som ønsker å bo sentralt så må dere se etter leilighet i blokk eller noe. Det er ofte der man starter når man kommer på boligmarkedet. Og så senere kan dere selge leiligheten med forbehold om økt verdi, og så kjøpe hus. 

Anonymkode: ed8c2...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor mye betaler dere i leie?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Banker er villige til å inngå lån hvis du for eksempel ser etter et hus med utleie eller praktikant del. Men jeg tenker at i deres tilfelle som ønsker å bo sentralt så må dere se etter leilighet i blokk eller noe. Det er ofte der man starter når man kommer på boligmarkedet. Og så senere kan dere selge leiligheten med forbehold om økt verdi, og så kjøpe hus. 

Anonymkode: ed8c2...4af

Gud. Nei. I ts sitt tilfelle så mangler hun egenkapital, ikke betjeningsevne. Utleie har ingen betydning. 

Anonymkode: c42ba...8bf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grunnen til at mange av oss har romslig økonomi er flaks. Mange av oss som kom inn på boligmarkedet før 2002ish har nedbetalt bolig eller svært lite gjeld men enormt med ek pga prisveksten i denne perioden. Når våre barn skal ut på boligmarkedet har vi derfor plenty å hjelpe med selv om vi aldri har hatt mye mer enn gjennomsnittlig inntekt. I tillegg kommer arv fra våre foreldre igjen. Gen X sitter ganske pent i det økonomisk uten at vi har gjort så veldig mye for det. 

Anonymkode: af847...b82

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi leide med svært lav standard i to år og sparte alt vi klarte. Da droppet vi selvsagt å spise ute, brukte ikke penger på treningssenter, rimeligste mobilabonnementet, kun nye klær om det var tvingende nødvendig og da rimeligste alternativ etc. Slik klarte vi å få nok egenkapital. 

Anonymkode: 24316...811

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis dere faktisk vil kjøpe bolig, så klarer dere spare mye mer.

Med så høy inntekt bør dere klare spare ti ganger så mye.

Anonymkode: 2de5b...8bd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...